Vraag

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik heb mijn pensioenoverzicht eens bekeken . Ik zie hier dat ik vanaf vanaf 67 jaar en 8 maanden zo'n 1200 euro krijg. Vanaf 68 jaar is dit zo'n 3200 euro. Dat betekent een gat van zo'n 2000 euro per maand voor 4 maanden. Wordt dit op een af andere manier gecompenseerd of kost mij dit gewoon 8000 euro aan inkomsten? Is er iets wat ik mis? Met 1200 euro in de maand heb ik wel een groot probleem.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door evilution op 04-09-2025 18:45 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gecompenseerd ga je sowieso niet worden.
Maar met je huidige informatie is het lastig oordelen wat je nu exact krijgt en waarvan. Je hebt immers 3 pilaren: 1) AOW, 2) Pensioen via je werkgever en 3) zelf gespaard pensioen. Via https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/nl kan je exact zien wat je krijgt en uit welke bron.

Daarnaast, als je nu al weet dat je een gat hebt qua inkomsten, kan je nu nog starten met sparen om een buffer aan te leggen om dat gat te overbruggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 04-09-2025 18:55 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:18
evilution schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:43:
Ik heb mijn pensioenoverzicht eens bekeken . Ik zie hier dat ik vanaf vanaf 67 jaar en 8 maanden zo'n 1200 euro krijg. Vanaf 68 jaar is dit zo'n 3200 euro. Dat betekent een gat van zo'n 2000 euro per maand voor 4 maanden. Wordt dit op een af andere manier gecompenseerd of kost mij dit gewoon 8000 euro aan inkomsten? Is er iets wat ik mis? Met 1200 euro in de maand heb ik wel een groot probleem.

***members only***
Betekent dit niet gewoon 4 maanden langer werken, of staat de werkgever dat niet toe?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Mijn pensioenleeftijd is gekoppeld aan de AOW leeftijd.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08:46
ik ben *knip* exacte leeftijd dus niet veel tijd aanvullende dingen te regelen
Dan heb je ruim *knip* jaar (!) om iets te verzinnen omdat gat van 4 maanden a 2000 euro te overbruggen?

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 05-09-2025 11:56 . Reden: Info afkomstig uit members-only geknipt ]

• Microkid

Microkid

Smile

Kan het zijn dat je een zakelijk pensioen hebt dat pas bij 68 jaar uitkeert?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Microkid schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:22:
Kan het zijn dat je een zakelijk pensioen hebt dat pas bij 68 jaar uitkeert?
Wat bedoel je met zakelijk pensioen? Ik ben in loondienst en ben via mijn werkgever aangesloten bij een pensioenfonds. Deze koppelt de pensioenleeftijd aan de AOW leeftijd voor zover ik weet.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door evilution op 04-09-2025 19:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06
Pensioenregelingen hebben typisch een flexibele ingangsdatum. Start bij aanvang AOW zal sowieso kunnen. Bij eerder ingaan wordt de maandelijkse uitkering herberekend. Een paar maanden eerder in laten gaan zal een iets lagere uitkering geven.

Heeft het pensioenfonds een pensioenplanner op de site?

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 04-09-2025 19:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:21
Ook al eens op de website van je pensioenfonds gekeken? Want hier staat al uitleg: https://railov.nl/pensioen-aanvragen/verschil-leeftijden/
Oftewel, neem contact op met je pensioenfonds om je mogelijkheden te bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

evilution schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:36:
[...]

Wat bedoel je met zakelijk pensioen? Ik ben in loondienst en ben via mijn werkgever aangesloten bij een pensioenfonds. Deze koppelt de pensioenleeftijd aan de AOW leeftijd voor zover ik weet.

***members only***
"zover ik weet". Heb je dus al op MijnPensioenOverzicht gekeken?

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:38

***members only***
Je krijgt toch ook nog AOW? Ik krijg veel minder aan pensioen, en heb dus ook een lijfrenteverzekering om het tekort aan te vullen die volgend jaar mei vrij komt, maar die ik pas laat uitbetalen als ik AOW krijg in April 2027.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:57

FreakNL

Well do ya punk?

Moeten we nou helemaal ontzorgt worden in Nederland?

Zorg voor een andere inkomstenbron die laatste 4 maanden. Of spaar nu die 8k op in 7 jaar tijd..

Wat wil je van ons horen?

Btw wanneer ga je eigenlijk met pensioen? Is dat op 68 jaar of bij 67 en 8 maanden?

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 04-09-2025 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03
Met nog zeven jaar te gaan, moet €10k sparen (inflatie etc. meenemen) wel lukken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25
Ik heb mijn pensioenoverzicht eens bekeken . Ik zie hier dat ik vanaf vanaf 67 jaar en 8 maanden zo'n 1200 euro krijg. Vanaf 68 jaar is dit zo'n 3200 euro.
Als ik dit mag geloven stop je pas met werken op je 68e. (laatste alinea).
Geen idee of je dan al vanaf je 67e en 8 maanden dan al die 1200 Euro AOW krijgt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als je nu *knip* exacte leeftijd bent krijg je vanaf 67 en 3 maanden AOW

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 05-09-2025 11:55 . Reden: Info afkomstig uit members-only geknipt ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:43
Je zit meer dan 5 jaar van je AOW datum af, dan is je AOW datum nog niet definitief bekend.
Een pensioenfonds moet dan met een pensioenrichtleeftijd werken, die is voor iedereen 68.

Pas 5 jaar voor je AOW datum kan je pensioenfonds rekenen met je werkelijke datum.
Dit zal dus gewoon op je AOW datum gezet kunnen worden (en misschien is het maandelijks dan een heel klein beetje minder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

FredvZ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:56:
[...]

Als ik dit mag geloven stop je pas met werken op je 68e. (laatste alinea).
Geen idee of je dan al vanaf je 67e en 8 maanden dan al die 1200 Euro AOW krijgt.
Volgens die link werkt dus iedereen daar tot 68. Vandaar dat TS pas vanaf 68 volledig pensioen krijgt. Die 1200 zal dus AOW zijn en misschien daarbij een ander klein pensioen wat eerder ingaat (ervanuitgaande dat de TS niet alleenstaand is, want dan is de AOW hoger).

Maar de Ts heeft geen probleem want die wordt gewoon geacht tot zijn 68e te werken (blijkbaar). Ik was dat zelf niet van plan (vind 63 of 63 zat) maar dan moet je wel wat regelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik krijg AOW in April 2027 en pensioen in April 2028. Ik ben nu 65.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• desalniettemin
FreakNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:01:
[...]

Volgens die link werkt dus iedereen daar tot 68. Vandaar dat TS pas vanaf 68 volledig pensioen krijgt. Die 1200 zal dus AOW zijn en misschien daarbij een ander klein pensioen wat eerder ingaat (ervanuitgaande dat de TS niet alleenstaand is, want dan is de AOW hoger).

Maar de Ts heeft geen probleem want die wordt gewoon geacht tot zijn 68e te werken (blijkbaar). Ik was dat zelf niet van plan (vind 63 of 63 zat) maar dan moet je wel wat regelen
Ik ben gestopt met werken toen ik 63 bijna 64 was op 27 Februari 2024. Ik betaal de jaren tot ik AOW en pensioen krijg uit eigen zak. Bijna 50 jaar gewerkt. Meer dan genoeg.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoezo nu al (of misschien nu pas) gaan na denken over ooit te kunnen gaan stoppen met werken (op je 67'ste?).... :o 8)

@evilution

Ik doe even de aanname (en hoop daarmee ook echt serieus) dat je inmiddels zonder hypotheeklasten in een eigen woning woont?

[ Voor 53% gewijzigd door Will_M op 05-09-2025 01:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mia hypotheek is ook maar een klein deel hè. Genoeg mensen die ook zonder hypotheek niet kunnen stoppen met werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Will_M schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:47:
Hoezo nu al (of misschien nu pas) gaan na denken over ooit te kunnen gaan stoppen met werken (op je 67'ste?).... :o 8)

[Afbeelding]

@evilution

Ik doe even de aanname (en hoop ook echt serieus) dat je inmiddels zonder hypotheeklasten in een eigen woning woont?
Eigen woning, aflossingsvrije hypotheek.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FreakNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:16:
Mia hypotheek is ook maar een klein deel hè. Genoeg mensen die ook zonder hypotheek niet kunnen stoppen met werken.
Als je in een huurwoning woont én dit soort "Pensioen Opbouw" (of afbouw / afbraak?) bedragen ziet dan mag en kun je eigenlijk alleen maar hopen dat de huurprijs voor een woning niet verder gaat blijven stijgen gelijk aan de huidige 'marktwaarde' van een hoopje simpel en netjes op-één gestapelde bakstenen....

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-09-2025 21:59 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zie hier dat ik vanaf vanaf 67 jaar en 8 maanden zo'n 1200 euro krijg. Vanaf 68 jaar is dit zo'n 3200 euro. Dat betekent een gat van zo'n 2000 euro per maand voor 4 maanden.
Die 68 jaar is slechts een rekenleeftijd. Tegen de tijd dat het zover is kun je ervoor kiezen om het pensioen wat eerder te laten ingaan; het pensioen wordt dan wel lager.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

evilution schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:20:
[...]

Eigen woning, aflossingsvrije hypotheek.
Dus je huurt van de bank? Loopt hij af? Of zit je bij de Rabo of een andere verstrekker met een aflossingsvrije hypotheek zonder einddatum?

Anders heb je wel een mogelijk probleem. Zeker als je je nu al zorgen maakt over 8 k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:40
Rukapul schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:40:
Pensioenregelingen hebben typisch een flexibele ingangsdatum. Start bij aanvang AOW zal sowieso kunnen.
FreakNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:01:
[...]

Volgens die link werkt dus iedereen daar tot 68. Vandaar dat TS pas vanaf 68 volledig pensioen krijgt. Die 1200 zal dus AOW zijn en misschien daarbij een ander klein pensioen wat eerder ingaat.
Volgens mij zie je:
1. Inkomen van AOW dat ingaat wanneer je 67 jaar en 8 maanden bent
2. Inkomen als je pensioenregeling bij Rail & OV erbij komt wanneer je 68 wordt

Waarbij de pensioenregeling van Rail & OV uitgaat van een ‘rekenleeftijd’ van 68 zodat niet voor elke verwachte AOW leeftijd het pensioen iets anders berekend wordt. In de praktijk zal je dit pensioen in kunnen laten gaan met de AOW. Sterker nog, het pensioenfonds zal dat verwachten en je rond die tijd ook aanschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

asmi schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:46:
Die 68 jaar is slechts een rekenleeftijd. Tegen de tijd dat het zover is kun je ervoor kiezen om het pensioen wat eerder te laten ingaan; het pensioen wordt dan wel lager.
Ik ben daar naar aan het kijken. Ben nu 57, wil voor mijn 60e met pensioen zijn en dan krijg ik dus minder. Maar ik heb wel een eigen (Brits) huis dat al grotendeels afbetaald is, en dat gaat dan de spaarpot zijn om iets in NL te kopen. Tot mijn 67e zie ik echt niet zitten ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:42
95,- per maand wegleggen en je bent klaar.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:28

***members only***
Heb je echt niet wat spaargeld om 4 maanden op in te teren naast de 1200 euro per maand die je krijgt? Van iemand van 60 met (voor zover ik kan zien) een redelijk goede baan zou ik dat toch eigenlijk wel verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:47
evilution schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:19:
Mijn pensioenleeftijd is gekoppeld aan de AOW leeftijd.
Het hele idee dat er een vaste "pensioenleeftijd" is is sowieso een misvatting. Er is enkel en alleen een AOW datum en standaard sluiten de meeste pensioenen daarbij aan.

Maar, vrijwel alle pensioenen kan je tot 5 jaar voor AOW laten beginnen met uitkeren, sommige nog meer.

Je kan dus ook gewoon met 65 jaar met pensioen gaan, geen enkel probleem. Het mag alleen evident zijn dat je nog geen AOW krijgt en je pensioenuitkering lager zal zijn (minder lang ingelegd terwijl er langer uitgekeerd moet worden)

Even bij rail & OV gekeken, standaard 10 jaar voor AOW mogelijk en onder voorwaarden mogelijk nog meer. Langer doorwerken is ook mogelijk.

Het veronderstelde pensioengat bestaat dus moet, enkel keuzes op basis van welke uitkering benodigd is om rond te komen (wat ook weer deels een keuze is).

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 05-09-2025 07:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Ik zou een afspraak maken met een pensioenconsulent van uitkerende instantie, waarschijnlijk komt die eenmalig gratis aan huis. Dat heb ik indertijd ook gedaan en dan worden veel dingen veel duidelijker want er zijn best veel dingen mogelijk o.a. met het schuiven van bedragen.

Ik zou als ik jou was ook even een afspraak maken met de bank van de hypotheek want een aflossingsvrije hypotheek kan een probleem geven als die afloopt terwijl je met pensioen bent.
In het ergste geval kun je dan geen nieuwe hypotheek meer afsluiten (als het openstaande hypotheekbedrag hoger is dan het maximale bedrag dat je onder de nieuwe omstandigheden kunt afsluiten).

Een volledig aflossingsvrije hypotheek kun je dan zeer waarschijnlijk ook sowieso niet meer afsluiten, er zal elke maand iets afgelost moeten worden. Dus ga dat uitzoeken voor je voor nog meer verassingen komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Als ik kijk bij mijn pensioen dan gaan ze er eigenlijk vanuit dat zogauw je AOW krijgt je nog even doorwerkt tot het einde van dat jaar en dan het nieuwe jaar pas volledig met pensioen gaat en de uitkering start.
Dus als je op AOW leeftijd direct met pensioen wilt dan moet je of de uitkering eerder laten starten (heeft wel wat gevolgen voor de uitkering, maar die paar maanden zal ook weer niet gigantisch veel uitmaken) of zorgen dat je het gat kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:23
evilution schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:36:
[...]

***members only***
Ga in overleg met het pensioenfonds en maak een plan. Je hebt nu nog genoeg tijd (en jaren) om dit te doen. Je kan vanaf nu er ook voor kiezen om je IKB maandelijks te laten uitbetalen en dit te sparen ter overbrugging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:25

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ga met iemand van HR praten bij je werkgever ik weet zeker dat ze alles netjes voor je kunnen uitrekenen en adviseren.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vogelmans
TheDudez schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:21:
Ga met iemand van HR praten bij je werkgever ik weet zeker dat ze alles netjes voor je kunnen uitrekenen en adviseren.
Mijn ervaring is dat een gemiddelde HR afdeling niet veel kennis heeft op pensioengebied (als ze er al tijd in willen steken). Zeker met het nieuwe pensioenreglement zou ik zeker contact opnemen met een adviseur van het pensioenfonds, meestal gratis.
En nogmaals, ook contact opnemen met de hypotheekverstrekker (i.v.m. aflossingsvrije hypotheek) wat ook gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:25

TheDudez

Usenet stofzuiger!

vogelmans schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:41:
[...]

Mijn ervaring is dat een gemiddelde HR afdeling niet veel kennis heeft op pensioengebied (als ze er al tijd in willen steken). Zeker met het nieuwe pensioenreglement zou ik zeker contact opnemen met een adviseur van het pensioenfonds, meestal gratis.
En nogmaals, ook contact opnemen met de hypotheekverstrekker (i.v.m. aflossingsvrije hypotheek) wat ook gratis is.
Klopt maar het is een begin.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09-09 17:56
Dat betekent een gat van zo'n 2000 euro per maand voor 4 maanden. Wordt dit op een af andere manier gecompenseerd of kost mij dit gewoon 8000 euro aan inkomsten?
Even heel simpel: als je die 3200 euro/maand nodig hebt moet je 8000 euro spaargeld opnemen ter overbrugging. Maar wellicht heb je minder nodig. Je hebt misschien wel minder kosten voor woon-werkverkeer en andere werkgerelateerde kosten (lunch?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans

***members only***
Als je alleenstaand bent dan is die (ruim) 1200 euro alléén AOW (dat wordt in een pensioenoverzicht ook meegeteld). Veel pensioenfondsen gaan standaard uit van een pensioenleeftijd van afgerond 68 jaar, dan wordt het bedrijfspensioen bij de AOW opgeteld en zo kom je aan die 3200 euro.
In de praktijk krijg je jouw bedrijfspensioen ook gewoon tegelijkertijd met ingang van jouw AOW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
inloggen bij pensioen en je pensioen anders 3-4 maanden eerder in laten gaan? Kost een klein gedeelte van de rest van je pensioen, maar ook weer niet zoveel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
8000 euro en 7 a 8 jaar te gaan. Nou kan ik niet in iemands beurs kijken, maar dit is toch niet onoverkomelijk?

Verder lees ik "aflossingsvrije hypotheek"? Nog helemaal niets aan afgelost? Ook niet voor gespaard? Dat lijkt me een groter probleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gysman11 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:27:
8000 euro en 7 a 8 jaar te gaan. Nou kan ik niet in iemands beurs kijken, maar dit is toch niet onoverkomelijk?
Ik vind het geen gekke vraag om te stellen van @evilution en hoewel er genoeg tijd is om er voor te sparen vind ik 8K wel genoeg om het in ieder geval uit te zoeken hoe het zit.
Verder lees ik "aflossingsvrije hypotheek"? Nog helemaal niets aan afgelost? Ook niet voor gespaard? Dat lijkt me een groter probleem....
Hoezo zou dat een probleem zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Geen probleem natuurlijk. Als het aflossingsvrije deel afgelost moet worden neem je gewoon een nieuwe lening. Oh wacht, die is dan wel (deels?) annuitair. Als je bank al wil financieren. Hogere maandlasten. Of je verkoopt je huis en gaat wat kleiner wonen. Of je eet je huis op. Mogelijkheden genoeg. Maar wel een stuk ingewikkelder dan 8000 euro in 8 jaar verzamelen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:37
gysman11 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:27:
er zijn geen detail over de hypotheek looptijd en bedrag gegeven, maar:
- als de hypotheek aftrek wegvalt na 30 jaar wordt het fors duurder. En ook nog mogelijk verplicht beginnen met aflossen (aflossingsvrij is niet voor eeuwig).
- als je nog wel hypotheek aftrek kan krijgen, maar jouw bruto loon lager wordt (pensioen: andere schijf) heb je ook minder aftrek, dus ook netto ben je dan meer kwijt.

Bovenstaande zijn aannames, maar hebben mogelijk véél meer invloed dan een paar maanden een pensioen gat. Dat is dus echt iets voor @evilution om na te kijken, wat voor hem verandert als hij met pension gaat of zijn hypotheek 30 jaar voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:16

jjust

Het leven is een strijd

Het overzicht werkt met 68 jaar als rekenleeftijd. Je kunt het pensioen flexibel inzetten bijvoorbeeld eerder in laten gaan. Of aan het begin van je pensioen meer krijgen en op latere leeftijd dan minder (hoog laag constructie).

Op de website van Rail&OV staat een pensioenplanner waarmee je verschillende varianten kunt doorrekenen. Verder kan je gewoon bellen en/of kan je op hun kantoor langskomen om de mogelijkheden te bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
canonball schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:50:
[...]

[...]

er zijn geen detail over de hypotheek looptijd en bedrag gegeven, maar:
- als de hypotheek aftrek wegvalt na 30 jaar wordt het fors duurder. En ook nog mogelijk verplicht beginnen met aflossen (aflossingsvrij is niet voor eeuwig).
- als je nog wel hypotheek aftrek kan krijgen, maar jouw bruto loon lager wordt (pensioen: andere schijf) heb je ook minder aftrek, dus ook netto ben je dan meer kwijt.

Bovenstaande zijn aannames, maar hebben mogelijk véél meer invloed dan een paar maanden een pensioen gat. Dat is dus echt iets voor @evilution om na te kijken, wat voor hem verandert als hij met pension gaat of zijn hypotheek 30 jaar voorbij is.
Als de aflossingsvrije hypotheek over de volle aankoopsom gaat dan is de vraag of je nog wel een nieuwe hypotheek krijgt over het volle bedrag. Banken zijn sowieso niet happig om een hoge hypotheek aan 65+ers te verstrekken of er moet een flinke overwaarde op het huis zitten. Er zal in ieder geval afgelost moeten worden bij een nieuwe hypotheek en misschien wel zonder aftrek. De hypotheekregels zijn de afgelopen jaren flink aangescherpt, niet alleen door de banken zelf maar ook door de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13:42
snip: offtopic rant

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 06-09-2025 19:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 20:38
Mapuck schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:35:
Dat je hiervan schrikt en je genaaid voelt is terecht. We hebben een leven lang premie betaald om met 65 te kunnen stoppen. Dat was een recht en stond zwaar en wit op papier.
Werkgevers, bonden en overheid hebben gezamenlijk werkend Nederland bestolen van tienduizenden euros. Helaas niks aan te doen, zelfs anders stemmen helpt niet. Dus de komende jaren mag je nog een keer geld op zij zetten voor iets wat je al betaald hebt. Leuker werken ze het niet voor je maken.
Tja, dat je het niet fijn vindt dat de AOW-leeftijd is verhoogd is begrijp ik. Dat vindt bijna niemand leuk. De AOW wordt echter betaalt van belastinggeld wat we met z’n allen moeten opbrengen. Als de AOW- leeftijd weer naar 65 jaar zou gaan, betekent dit dat we meer belasting moeten betalen om dat mogelijk te maken, en dat willen we ook allemaal weer niet. Dus ja, ik vindt het ook niet leuk, maar we zijn niet bestolen, en ook zaken die zwart op wit staan kunnen wijzigen. Wetten gelden nu eenmaal niet voor de eeuwigheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mapuck schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:35:
Dat je hiervan schrikt en je genaaid voelt is terecht. We hebben een leven lang premie betaald om met 65 te kunnen stoppen. Dat was een recht en stond zwaar en wit op papier.
Werkgevers, bonden en overheid hebben gezamenlijk werkend Nederland bestolen van tienduizenden euros. Helaas niks aan te doen, zelfs anders stemmen helpt niet. Dus de komende jaren mag je nog een keer geld op zij zetten voor iets wat je al betaald hebt. Leuker werken ze het niet voor je maken.
Jij hebt geen cent betaald voor jouw AOW. Je hebt betaald voor de AOW van je ouders. En dat heb je met een hele grote groep gedaan voor een relatief kleine groep. Nu heb je een hele grote groep (aanstaande) AOW'ers en helemaal niet zo'n grote groep om daarvoor te betalen, te verzorgen, etc. Gelukkig hebben we in Nederland wel pensioenen zelf opgebouwd itt de meeste omringende landen, dus dat is jouw dingetje. En die kan jij gewoon vanaf je 65ste laten ingaan als je dat wil.

Of je zegt: Fuck de andere generaties, wij hebben niet genoeg opzij gezet, maar dat is niet ons probleem, dus laat de rest maar krom liggen voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Sissors schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:29:
[...]

Jij hebt geen cent betaald voor jouw AOW. Je hebt betaald voor de AOW van je ouders. En dat heb je met een hele grote groep gedaan voor een relatief kleine groep. Nu heb je een hele grote groep (aanstaande) AOW'ers en helemaal niet zo'n grote groep om daarvoor te betalen, te verzorgen, etc. Gelukkig hebben we in Nederland wel pensioenen zelf opgebouwd itt de meeste omringende landen, dus dat is jouw dingetje. En die kan jij gewoon vanaf je 65ste laten ingaan als je dat wil.

Of je zegt: Fuck de andere generaties, wij hebben niet genoeg opzij gezet, maar dat is niet ons probleem, dus laat de rest maar krom liggen voor ons.
AOW wordt uit de belasting en btw gelden betaald en over je totale inkomsten wordt nog steeds ook tijdens je pensioen belasting (minder maar toch) betaald en ook betaal je als pensionado over alles wat je aanschaft btw.

Het bedrijfspensioen (bij de fondsen tenminste) betaalde je voor diegenen die met pensioen gingen. Maandelijkse betalingen gingen in een grote pot waaruit bellegingen werden gedaan met de bedoeling de inhoud van de pot extra te laten groeien en toekomst (inflatie) bestendig te maken. Maar uiteindelijk werden de pensionado's uit die grote pot met geld betaald.

In het verleden heeft de overheid nog ooit een flinke greep uit de pensioenpotten gedaan en dat geld is nooit teruggestort geweest. En ook sommige bedrijven die een eigen pensioenpot voor hun werknemers hadden, hebben de pot wel eens "afgeroomd" in slechte tijden
Nu is dat in de nieuwe pensioenwet veranderd en bouwt iedereen zijn eigen pensioenpotje op. Helaas is maandelijkse uitkering uit jouw eigen potje niet meer gegarandeerd, d.w.z. het kan fluctueren navenant beleggingsopbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:47

Honesty

kattenneus!

vogelmans schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:50:
[...]

Als de aflossingsvrije hypotheek over de volle aankoopsom gaat dan is de vraag of je nog wel een nieuwe hypotheek krijgt over het volle bedrag. Banken zijn sowieso niet happig om een hoge hypotheek aan 65+ers te verstrekken of er moet een flinke overwaarde op het huis zitten. Er zal in ieder geval afgelost moeten worden bij een nieuwe hypotheek en misschien wel zonder aftrek. De hypotheekregels zijn de afgelopen jaren flink aangescherpt, niet alleen door de banken zelf maar ook door de overheid.
Kans is wel groot dat er meer dan 50% waardevermeerdering op het huis zit dus dan valt het waarschijnlijk wel mee qua onderpand. Destijds heb ik ook ondervraagd bij de bank wat er zou gebeuren onze looptijd(30 jaar aflossingsvrij) zou aflopen en dat zou gewoon doorlopen met dezelfde voorwaarden. Maar als je inderdaad na tig jaar koopwoning nog steeds hypotheek aflossingsvrij hebt en geen spaargeld dan denk ik dat je in mijn ogen ook wel iets niet heb gedaan zoals ik het zou doen. Maar je weet ook niet of er erfgenamen zijn of niet waardoor er een meer na mij de zondvloed mentaliteit is. En dan is een pensioendatum natuurlijk wel in steen gegrift en staat die waarschijnlijk al 40 jaar vast.

[ Voor 4% gewijzigd door Honesty op 05-09-2025 19:01 ]

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
- sparen
- pensioen eerder in laten gaan
- langer doorwerken
- snijden in je uitgaven

Lijkt mij allemaal geen rocket science. Groter probleem lijkt mij zoals al aangegeven je hypotheek. Misschien verstandig om alles mee te nemen in je berekeningen in plaats van alleen te kijken naar je pensioen.
Pagina: 1