PWM fans controleren via PWM hub

Pagina: 1
Acties:

• wh00pz
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:14
Hi Tweakers,

Vraagje. Ik heb een Lian Li Lancool 217 kast gekocht, waar een PWM hub in zit.
Hier komt een ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI moederbord in.

De Lancool 217 komt met 5 pre-installed fans, en ik heb nog een extra noctuatje ergens liggen wat er waarschijnlijk ook in gaat, tel totaal 6 fans.

De MoBo heeft 4 CHA_FAN aansluitingen.

Nu is mijn vraag, dat als ik de fans van de kast aan de fan hub aansluit (ingebouwd in de kast), en hiermee 1 kabel aan 1 van de CHA_FAN aansluitingen aansluit van de MOBO, kan dan de individuele fans nog afzonderlijk aansturen (fan curves) ?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 23:08
Waarom wil je zoveel fans in je kast?
Bij normaal gebruik waarschijnlijk helemaal niet nodig.
Vergeet niet dat de voeding al een eigen fan heeft, de GPU ook 2 of 3 en de CPU koeler ook 1 of 2.
De luchtstroming die daardoor ontstaat is over het algemeen al uit de kast te krijgen met 1 of 2 fans aan de voorzijde (aanzuiging) en 1 aan de achterzijde (afvoer).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• wh00pz
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:14
Goed punt, de kast komt zelf met 5 fans. 2 grote voor, en 2 onder. Verder 1 exit achter.

Wil de 2 grote voorin houden (grote fans van 170mm, dus hopelijk weinig geluid), 2 onder vervang ik waarschijnlijk dan door de noctua en dan de exit achter blijft.

Maar kan ik ze afzonderlijk aansturen als t via de PWM hub gaat van de kast of moet ik ze afzonderlijk aan de mobo aansluiten om ze afzonderlijk aan te sturen (lees fan curves)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21
Yaksa schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:18:
Vergeet niet dat de voeding al een eigen fan heeft, de GPU ook 2 of 3 en de CPU koeler ook 1 of 2.
De luchtstroming die daardoor ontstaat is over het algemeen al uit de kast te krijgen met 1 of 2 fans aan de voorzijde (aanzuiging) en 1 aan de achterzijde (afvoer).
Meer fans is meer luchtverplaatsing met minder geluid. En met al die fans die jij noemt wordt er vooral lucht rondgepompt in de kast en niet in of uitgeblazen.

Dat gezegd hebbende, zou ik als ik jou was gewoon 2 fans op 1 header zetten met een splitter. Wel 2 die op dezelfde plek zitten ongeveer. Als je alles op 1 header aansluit dan kan je ze niet onafhankelijk aansturen

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 04-09-2025 16:27 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:18:
Je PSU fan als je die normaal installeert heeft nul impact op je luchtstroom. Tenzij je hem zo doet dat hij lucht uit de kast aanzuigt. Je GPU fans geven ook echt geen luchtstroming door de kast. Je CPU een klein beetje, maar erg efficient is het natuurlijk niet voor je luchtstroom.

Maar goed, of 5 fans nodig zijn kan je je afvragen. Tegelijkertijd als je 2 fans naast elkaar zet, krijg je 2x zoveel luchtstroom, met slechts 3dB meer geluid. Als je dan je fans langzamer laat lopen zodat die 2 fans evenveel luchtstroom hebben als eerst één fan deed, dan is de handel een heel stuk stiller.

De normale fan hub dan zal enkel PWM signaal doorsturen naar alle andere fans, tenzij het een fancy ding is. Oftewel dat werkt enkel als die fans allemaal van hetzelfde type zijn. Gelukkig heb je dus nog een paar PWM outputs op je mobo :)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 23:08
418O2 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:26:
[...]Meer fans is meer luchtverplaatsing met minder geluid. En met al die fans die jij noemt wordt er vooral lucht rondgepompt in de kast en niet in of uitgeblazen.
Ik vraag me af hoe je lucht rond kunt pompen in een ruimte die aan alle zijden gaten bevat.
Lucht 'rondpompen' kan alleen in een afgesloten systeem.
De meeste systeemkasten (incl. die LianLi) hebben openingen, ook aan de bovenkant, waar warme lucht uit kan stromen. En de meeste mensen stoken hun systeem niet zodanig op dat er extra fans nodig zijn om die warme lucht kwijt te raken. Plus dat de meeste fans tegenwoordig heel weinig geluid maken, in tegenstelling tot een 10 tal jaren geleden. Vroeger was dat anders, toen was de PC een geheel gesloten kast met wat kleine sleufjes aan de voorkant en een roostertje op de achterkant, in zo'n kast kon je airflow toepassen, wat vaak ook echt nodig was. Tegenwoordig eigenlijk niet meer aan de orde, of je moet een Mini ITX systeem volproppen met High End componenten, dan loopt de temperatuur wel op. Meestal voorzien de fabrikanten van dergelijke systeemkasten dan zelf al in fans die op strategische plaatsen in de kast geplaatst worden.
Een ATX kast heeft vaak heel veel mogelijkheden om, buiten de fans die al meegeleverd worden, extra fans (of radiatoren met fans) te plaatsen, maar dat op zich is geen reden om dat dan ook maar te doen onder het mom van 'meer is beter'.
Met een programma zoals FanControl is een standaardkast met 2 meegeleverde fans, een recente GPU met 2 fans en een CPU koeler met 2 fans ook behoorlijk stil te krijgen, doe ik zelf ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1