Solar Edge 1-fase omvormer vervangen door 3-fase.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PH-VAP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 11:13
Mijn vraag:
Ik heb een PV installatie met 15 panelen met een piek opbrengst van 4200Wh. Daar hangt een 1-fase omvormer aan die ik wil vervangen voor een 3-fase omvormer. Welk model 3-fase omvormer (Solar Edge) is geschikt voor mijn setup? (zie hieronder voor specs)

Alvast dank!

Relevante software en hardware die ik gebruik:
15 x JA solar 280Wp panelen
15 x Solar Edge P300 optimizers (in 1 string)
SE3500HD-wave omvormer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het hele internet afgestruind naar een antwoord, zonder succes..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:38
Wat is de aanleiding om dit te willen?

Nadelen die ik kan bedenken:
-Aanpassen van je systeem kost geld.
-Stel dat de oude toch vervangen moet worden: dan nog is 3 fase duurder dan 1 fase
-Solaredge 3 fase heeft een minimum aantal panelen per richting nodig (een veel hoger aantal dan 1 fase)
-De meter telt sowieso verbruik en teruglevering over 3 fases op (ook als je omvormer op 1 fase zit), dus financieel zit daar geen voordeel.

Je hebt bovendien 280wp panelen, dat duidt op een ouder systeem. Door afname van de werking van de panelen, zul je nu ook minder snel tegen de bovengrens van je omvormer komen.
3500 watt is wellicht veel voor 1 fase, maar relatief gezien valt dit mee (5000 zou zelfs nog kunnen). Voor 3 fase is het echter erg weinig, dus je systeem wordt minder efficiënt.

Om erachter te komen wat mogelijk is en daadwerkelijk goed gaat werken, zul je met SolarEdge designer aan de slag moeten. Dat is stap 1. Dan kun je ook bepalen hoeveel meer of minderopbrengst je krijgt.
Maar wat mij betreft liever een efficiënter systeem bij lage opbrengst wanneer je zelf alle stroom verbruikt, dan alleen een wat hogere opbrengst als je veel teruglevert en de energieprijs vaak laag is.

[ Voor 18% gewijzigd door schumacher op 04-09-2025 15:52 ]

• PH-VAP
Dank voor de uitgebreide reactie!

De aanleiding is:
1) Mijn woning heeft een 3-fase aansluiting (dus weet niet waarom mij destijds een 1-fase is geadviseerd?)
2) Ik heb een EV aangeschaft met 3-fase muurlader. Mij is verteld dat een 3-fase omvormer daarbij efficiënter zou zijn met het laden van puur zonnestroom?
3)Het systeem (en omvormer) zijn 8 jaar oud, dus de ondergrens van de levensduur van de omvormer is bereikt.
4)Er zijn momenteel veel ‘oudere’ modellen omvormer van SE die met grote korting worden verkocht.

Uit jouw verhaal maak ik op dat ik dus beter af ben met de huidige 1-fase omvormer?

(Ter info: de bekabeling van omvormer naar meterkast is 3-fase kabel).

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:10

Smoke

Maverick Reploid

Je zou in principe een 3-fase SE4K voor korte strings kunnen toepassen op basis van wat nattevingerrekenwerk met je bestaande installatie, maar je gaat daar weinig voordeel uit halen wat het rendabel maakt. Designer zal aangeven wat het beste past.

Voor je EV maakt het ook niet uit waar de stroom vanaf komt, het is en blijft AC die erin gaat ongeacht waar deze vandaan komt.

• PH-VAP
@Smoke

Dank voor de reactie! Het laden van de EV met puur en alleen zonnestroom is met het oog op de salderingsregeling die komt te vervallen. Ik wil er zeker van zijn dat alle opgewekte stroom naar de EV gaat. Begrijp ik goed dat 1- of 3-fase omvormer daar geen verschil bij gaat maken?

Tevens: is de Solaredge designer ook als particulier te gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door PH-VAP op 04-09-2025 17:16 ]

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:10

Smoke

Maverick Reploid

Om Designer te gebruiken moet je een installateurs-account hebben maar die is vrij makkelijk aan te maken met een alternatief e-mailadres, zie ook het grote SolarEdge topic. Wel even opletten dat je alles onder de goede hoeken/paneelorientaties en met juiste schaduwbronnen intekent om een goed beeld te krijgen.

1 of 3 fase maakt geen verschil qua zelfconsumptie: Je energiemeter saldeert intern tussen de fases en kijkt enkel naar het totaal van alle 3 samen om te bepalen of er import of export is.

• PH-VAP
Top! Dankje. Dan ga ik even met de designer aan de slag 👍

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Je gaat met de short string omvormer alleen maar efficiëntie inleveren. De Se3500h is de enige juiste omvormer voor dit systeem.

Past salderen maakt het ook geen piep uit. De meter dient wettelijk de som over de fasen te registreren. Dus als je 3500W op fase 1 aan zonnestroom hebt en je EV lader trekt 11kW, dan tik je 7,5kW afname af.

De se3500h kan knap met accu’s overweg
De short string zit in het accu verdomhoekje en heeft veel meer beperkingen dan de enkelfase omvormer

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 04-09-2025 18:48 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1