Nas of pc her installeren?

Pagina: 1
Acties:

• bugsvoyager
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 19:08
Goedendag Allen,

ik weet dat er vragen zijn geweest over NAS systeem en ik had eerder ook al een keer gevraagd over mijn server.
aangezien ik behoorlijke leek ben is dit nu de situatie.

Situatie
- ik heb thuis een pc met hhd als nas maar ik heb helaas weinig gebruik omdat linux als maar niet onder knie krijg.
- deze wil ik eigenlijk gebruiken voor administratie en 3d documenten op te slaan maar ook via android en iphone documenten kunnen inloggen en gegevens erin wil doen.(file , documenten, video, foto's)
- dus wil dit graag makkelijk inloggen en direct gebruiken.
- heb nu zitten te denken wat handigste voor mij of nieuwe nas kopen voor 4 gebruikers
of de pc compleet opnieuw installeren
-ooh heb ook een webshop is dit ook mogelijk dat mensen documenten kunnen downloaden vanaf de server of moet ik echt de cloud systeem doen

wat raden jullie aan?
pc compleet opnieuw installeren (welke software is dan aangeraden?)
of compleet nieuwe nas en als ik nieuwe nas welke merk en type zal dan voldoende zijn?

groeten john

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:40
Ik vind het allemaal wat onduidelijk.

1. Wat is hhd?
2. Wil je de hele pc dedicated als NAS gebruiken of doe je er ook andere dingen mee?
3. Wat bedoel je met 'moet ik echt de cloud systeem doen'?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het is inderdaad wat lastig te lezen. Ik geloof niet dat Nederlands jouw moedertaal is? :)

Je hebt een PC met een harddisk en wilt deze graag als NAS inzetten, maar deze wil je liever niet op Linux draaien omdat je dat niet onder de knie krijgt? Mag ik daarmee aannemen dat je Windows wilt gebruiken? Windows kan je prima gebruiken om file shares te maken. Binnen je netwerk kan je deze dan ook vanaf je telefoon bereikbaar maken.

Je wilt echter wel de NAS publiekelijk/openbaar beschikbaar stellen om publieke bezoekers bestanden te laten downloaden (waarmee het gewoon een webserver wordt)?

Als ik het zo hoor kun je dat laatste in ieder geval beter niet doen tot je 100% zeker bent van dat je je security onder de knie hebt. Maar je hebt al een webshop, waarom plaats je de documenten niet op de webserver daar?

Qua NAS OS zou ik ook eens nadenken of je dit wilt. Als het veel (leer)tijd mag kosten, zou je naar een NextCloud of zo kunnen kijken. Die zou ik dan wel op Linux hosten, of in Docker.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:34
Hoi John,

met dit niveau wat betreft NAS'en zou ik een synology kopen en je goed laten voorlichten en het (laten) installeren. Een zelfbouw is leuk en aardig maar als je niet weet wat je aan het doen bent verander je zó per abuis je NAS in een NAP (network attached prullenbak), waar al je bestanden in verdwijnen zonder dat je ze ooit terug gaat zien ;))

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:13
Zo lang je onder de 1000GB blijft zou ik lekker onedrive gebruiken, heb je al voor iets van 50-60 euro per jaar.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.