Bromtoon

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RLB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-07 13:45

RLB

E Pluribus Unum

Topicstarter
Ik heb even een vraagje. Op m'n Compaq laptopje :r die ik meestal op m'n kamer gebruik heb ik een hoofdtelefoonuitgang die ik wil gebruiken om hem (via m'n versterker) aan te sluiten op m'n md deck. Nu heb ik het probleem dat ik als ik iets anders dan een koptelefoon gebruik, dus ook een verbindingskabel met kleine jack stekker, dat ie dan een zwaar irritante bromtoon weergeeft. En het zit hem niet in de stekker of kabels, want ik heb er verscheidene geprobeerd. Iemand een idee?

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Tja, signaal is signaal.. Dus als ie over je hoofdtelefoon goed klinkt moet ie ook op een versterker goed klinken.. Enige verschil is dat een koptelefoon uitgang al versterkt is, dus je moet je volume niet te hard zetten..

Ligt het niet aan de ingang van de versterker waar je hem op aansluit? Kun je in plaats daarvan niet iets anders proberen? Andere versterker ofzo? Misschien is je ingang verrot..

Of al je kabels zijn verrot, dat kan ook.. :) Maar die kabels moet je dan ook eens met andere apparaten proberen, het kan maar aan drie dingen liggen:

1) Laptop - Die is het niet want op de koptelefoon klinkt ie wel goed (toch?)
2) Kabels
3) Versterker

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 22:25
Die bromtoon komt door een aardlus, dit is normaal te verhelpen door je PC te aarden op het zelfde punt als het andere apparaat.
Bij een laptop gaat ditnatuurlijk wat moeilijker, maar dat is toch de oplossing.
succes

• RLB

RLB

E Pluribus Unum

Topicstarter
Het ligt niet aan de versterker want die is perfect, ook met andere dingen op dezelfde ingang geprobeerd. Ook niet aan de kabels want die zijn ook getest. Dus het is een aardlus? Nu weet ik alleen niet hoe ik m'n laptop moet aarden. Kan iemand me vertellen hoe dat moet? Alvast bedankt!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:56
Gewoonlijk komt een bromtoon idd door een aardlus. Als de laptop niet geaard is (externe voeding of ff op accu laten werken) dan is het dus iets anders. Dat je de bromtoon niet hoort over de koptelefoon kan komen door de kwaliteit van die koptelefoon. Veel koptelefoons geven nauwelijks 50 Hz weer. (de brom is lichtnetfrequentie=50 Hz). Dan kan het nog de aanpassing van de impendantie zijn. de uitgang van de laptop rekent op de impendantie van een koptelefoon en krijgt die van de versterker ingang. Dat kan problemen geven als die erg verschillen. enige oplossing is dan aanpassing van de impendantie door een weerstand in je kabeltje te solderen. Probeer je laptop echter eerst met een andere versterker, dat kan al wat problemen uitsluiten. (b.t.w. je sluit hem wel aan op de line-in neem ik aan?)

Verwijderd

Ik had het ook....met een PC dan...die wilde ik aansluiten op mijn versterker maar ik had idd diezelfde bromtoon...Toen ergens gelezen dat het wel eens door de coax kabel (voor radio dus) kon komen...dus coax eruit en bromtoon was weg...klinkt toch wel wat lekkerder nu dan FPS1000 :9~

• RLB

RLB

E Pluribus Unum

Topicstarter
En je tuner zit geintegreerd je versterker of is die los?

Maar ik had hem al geprobeerd met een andere versterker, maar gewoon hetzelfde probleem. En ja, gewoon op de
line-in.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Jag

Op dinsdag 18 september 2001 13:19 schreef blissard het volgende:
Gewoonlijk komt een bromtoon idd door een aardlus. Als de laptop niet geaard is (externe voeding of ff op accu laten werken) dan is het dus iets anders. Dat je de bromtoon niet hoort over de koptelefoon kan komen door de kwaliteit van die koptelefoon. Veel koptelefoons geven nauwelijks 50 Hz weer. (de brom is lichtnetfrequentie=50 Hz). Dan kan het nog de aanpassing van de impendantie zijn. de uitgang van de laptop rekent op de impendantie van een koptelefoon en krijgt die van de versterker ingang. Dat kan problemen geven als die erg verschillen. enige oplossing is dan aanpassing van de impendantie door een weerstand in je kabeltje te solderen. Probeer je laptop echter eerst met een andere versterker, dat kan al wat problemen uitsluiten. (b.t.w. je sluit hem wel aan op de line-in neem ik aan?)
Een versterker ingang heeft een impedantie van meestal 20 kOhm, dat is voor geen enkele koptelefoonversterker een probleem. Die zij meestal te gebruiken tot 32 Ohm, en hoger kan geen kwaad.

Waar je lasy van hebt is idd een ground loop. Ik ga niet precies uitleggen wat dat is en waardoor het komt, daar heb ik de FAQ voor gemaakt: [topic=85720/1/100]

Je hebt waarschijnlijk ook andere bronnen op je versterker aangesloten, en één daarvan zal wel iets zijn met een coax kabel (tv, video, tv kaart, tuner). Wat je waarschijnlijk het beste kan doen is een 1:1 trafo tussen die bron en de coax zetten. Nou hoef je dat niet zelf in elkaar te klussen, want Display verkoopt die dingen ook gewoon.
Pagina: 1