Ventilatie op zolder - zit nu helemaal dicht.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Fred1989
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:44
We hebben een zolder van ongeveer 36m2 (schuin puntdak).

Deze is helemaal geisoleerd maar er is letterlijk 0 ventilatie. Wat zouden jullie aanraden?

Is het een idee om een zogeheten vent-rotor te plaatsen (dakdoorvoer) te plaatsen voor de afvoer?
Ook: wat zouden jullie dan specifiek adviseren voor de aanvoer van verse lucht.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 21:33

AvK

Ready Set Go

Velux dakraam plaatsen.
Heb je licht en lucht.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 19:37
Heeft je huis mechanische ventilatie, of WTW? Zo ja, dan kan je de zolder misschien op het bestaande systeem aansluiten, als het alleen mechanische ventilatie is, heb je nog wel aanvoer van buiten nodig, dat kan met een rooster, of een dakraam met ventilatie mogelijkheid.

Is dat geen optie kan je eens naar een decentrale WTW kijken, daar is hier op GoT een mooi topic over.

• Fred1989
Dakraam. Das een goeie!

Ik heb (nog) geen mechanische ventilatie...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat wil je gaan doen met de ruimte? Is het klimaat op zolder nu te slecht voor het beoogde doel? Oftewel, welk probleem wil je oplossen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Fred1989
Ik denk dat het de luchtskwaliteit op zolder alsmede (al is het maar voor een klein deel) de algemene luchtkwaliteit ten goede zou komen.
Question Mark schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:37:
Wat wil je gaan doen met de ruimte? Is het klimaat op zolder nu te slecht voor het beoogde doel? Oftewel, welk probleem wil je oplossen?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

even los van financiele en bouwkundige mogelijkheden.....dakkapel?

ik heb een woning met 2 schuine dakvlakken en wordt er simpel van dat ik mijn ramen nagenoeg niet open kan zetten bij regen.

Eén dakvlak is zo plat.....het bestaande dakraam heb ik er daar uitgetrokken want dat zorgde alleen maar voor lekkages, dakpannen er voor terug en een zwik zonnepanelen eroverheen gezet :P

Met een dakkapel heb je rechtopstaand kiepkantel-ramen met eventueel ventilatie erin en allicht wat meer nuttige ruimte op zolder.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fred1989
Kan ook. Moet ik wel de zonnepanelen eraf halen :'(

NB, het gaat hier om de derde verdieping (toegang met vlizotrap) van het huis.
Fraggert schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:12:
[...]

even los van financiele en bouwkundige mogelijkheden.....dakkapel?

ik heb een woning met 2 schuine dakvlakken en wordt er simpel van dat ik mijn ramen nagenoeg niet open kan zetten bij regen.

Eén dakvlak is zo plat.....het bestaande dakraam heb ik er daar uitgetrokken want dat zorgde alleen maar voor lekkages, dakpannen er voor terug en een zwik zonnepanelen eroverheen gezet :P

Met een dakkapel heb je rechtopstaand kiepkantel-ramen met eventueel ventilatie erin en allicht wat meer nuttige ruimte op zolder.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fred1989 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:10:
Kan ook. Moet ik wel de zonnepanelen eraf halen :'(

NB, het gaat hier om de derde verdieping (toegang met vlizotrap) van het huis.

[...]
Dat is iss zonde van het geld, die ruimte gebruik je niet of ga je ook niet gebruiken of er moet ook een vaste trap naar toe.

ik dacht ik stel ff de vraag omdat er wat info ontbrak. :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:51
Vlizotrapzoldertjes maakt de luchtkwaliteit toch niet uit? Ten eerste hoe wordt ie daar slecht en ten tweede wat is het probleem als de luchtkwaliteit daar slecht zou zijn? De kerstboom, de slee en de bungalowtent die je daar opgeslagen hebt hebben er geen last van.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

No Hands schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:48:
Vlizotrapzoldertjes maakt de luchtkwaliteit toch niet uit? Ten eerste hoe wordt ie daar slecht en ten tweede wat is het probleem als de luchtkwaliteit daar slecht zou zijn? De kerstboom, de slee en de bungalowtent die je daar opgeslagen hebt hebben er geen last van.
Eens, en vandaar mijn eerdere vraag al.

Begin eerst eens met meten... Is er écht sprake van een slechte luchtkwaliteit in je woning, en zoja: in welke ruimtes. Bepaal daarna het beste plan om dit te verbeteren (indien nodig).

Let op dat ook dakramen funest voor je isolatiewaarde zijn. De isolatiewaardes van glas zijn vele malen lager dan die van een goed geïsoleerd dak.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 21:33

AvK

Ready Set Go

Dakraampjes zijn er ook in het klein....

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Een warme muts is nooit weg....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Fred1989
Haha mooi dit

Dus jullie zouden zeggen laat lekker dicht? Zou dat geen (vocht)problemen geven tzt?
No Hands schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:48:

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:51
Lekker dicht laten, welk vocht verwacht je? Als de isolatie en kierdichting goed is zal er niets condenseren en blijft vocht gewoon in de lucht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
No Hands schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:54:
Lekker dicht laten, welk vocht verwacht je? Als de isolatie en kierdichting goed is zal er niets condenseren en blijft vocht gewoon in de lucht.
Vocht? Daar ging ik gewoon van uit maar de isolatie is gedaan door een kundig bedrijf dus dat zal wel goed zitten.

Het leek me gewoon een goed plan om de boel een beetje te kunnen luchten daar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fred1989 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:33:
Dus jullie zouden zeggen laat lekker dicht? Zou dat geen (vocht)problemen geven tzt?
[...]
Nee, we zeggen dat je als je twijfelt éérst moet gaan meten zodat je weet welk (if any) probleem je wilt gaan oplossen. :)
AvK schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:18:
Dakraampjes zijn er ook in het klein....
True, maar de stelling dat met het plaatsen van dakramen je isolatie verslechterd blijft ook met kleine dakramen overeind staan. Nog even los van het feit dat zelfs een klein dakraam niet gratis is.

Een dakraam kan een hele goede oplossing zijn, maar misschien zijn er wel betere voor TS. Maar daarvoor moet TS eerst eens gaan bepalen welk probleem hij wil oplossen.

Pagina: 1