Slimme meter laten vervangen voor een digitale

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views

Vraag

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:58
Goedemorgen mede Tweakers,

Vanwege een aanstaande verhuizing wil ik de gas en elektra meter laten vervangen voor een niet slimme meter. Mag digitaal heb ik geen moeite mee maar geen communicatie module die er in zit.
Administratief uit zetten is wat ze aan kunnen bieden. Met de vraag of het dan weer aan kan over een half jaar, ja hoor met een druk op de knop. Kortom de communicatie staat niet uit en ze kunnen nog steeds van alles met de meter. Mocht er dus in de toekomst iemand verzinnen dat het voor alle meters aangezet wordt. En ik heb het idee dat Liander wel de data ontvangt maar niet door stuurt.
Vanwege privacy wil ik dit niet dat deze data het huis verlaat. Dus of communicatie module uit de meter of wisseling naar een digitale meter sinds enige optie lijkt mij.

Bij Liander blijf ik tegen een muur aanlopen. Adminstratief uit zetten lijkt de enige optie. Wellicht zijn er hier nog mede Tweakers die hier ervaring mee hebben? Of ideeen om Liander toch te bewegen naar digitale meter.

Alle reacties

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Zijn er überhaupt nog meters zonder communicatie module? Alle digitale meters die ik ken zijn tegenwoordig als je kiest voor 'niet slim' meters waar de communicatie administratief uitgezet is, maar niet fysiek verwijderd.

Daarnaast vermoed ik dat als dit al een optie is, ze enkel te bewegen zullen zijn met een flinke zak geld en niet zomaar even de meter komen vervangen omdat jij niet content bent met administratief uitgeschakeld.

[ Voor 32% gewijzigd door Dennism op 04-09-2025 07:52 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-10 08:57
Dennism schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:50:
Zijn er überhaupt nog meters zonder communicatie module? Alle digitale meters die ik ken zijn tegenwoordig als je kiest voor 'niet slim' meters waar de communicatie administratief uitgezet is, maar niet fysiek verwijderd.
Die optie is er wel, inderdaad. Maar ik weet niet of ze dat willen plaatsen waar al een slimme meter hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:31

Snow_King

Konijn is stoer!

Dit is een strijd die je niet gaat winnen. Het wordt gewoon een slimme meter die administratief uit staat.

Het is denk ik beter om bij jezelf te gaan kijken waarom je hier zo'n probleem mee hebt en wat je daar aan kan doen. Het is de frustratie echt niet waard.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:58
Snow_King schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:06:
Dit is een strijd die je niet gaat winnen. Het wordt gewoon een slimme meter die administratief uit staat.

Het is denk ik beter om bij jezelf te gaan kijken waarom je hier zo'n probleem mee hebt en wat je daar aan kan doen. Het is de frustratie echt niet waard.
Ik was er al bang voor. Het probleem wat ik er mee heb is dat er allerlei data op straat kan komen te liggen.
Kijk naar de recente hack bij een lab. Dynamische tarieven die afgedwongen kunnen worden. Verzin het maar
Beter dus data niet delen gaat ze ook geen moer aan dat ik tussen 15.00 en 15.30 op woensdag 1kw heb gebruikt. Ze doen niets met de data (voor mij in positieve zin) dus verzamel het dan niet.

Administratief uitzetten is leuk maar het kan dus ook weer makkelijk aan. Zie tijdens de covid pandemie dat er met een pennenstreek alle medische gegevens van iedereen gedeeld mocht worden. Dit kan ook met de electra data.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:31

Snow_King

Konijn is stoer!

HugoStiglitz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:15:
[...]

Ik was er al bang voor. Het probleem wat ik er mee heb is dat er allerlei data op straat kan komen te liggen.
Kijk naar de recente hack bij een lab. Dynamische tarieven die afgedwongen kunnen worden. Verzin het maar
Beter dus data niet delen gaat ze ook geen moer aan dat ik tussen 15.00 en 15.30 op woensdag 1kw heb gebruikt. Ze doen niets met de data (voor mij in positieve zin) dus verzamel het dan niet.

Administratief uitzetten is leuk maar het kan dus ook weer makkelijk aan. Zie tijdens de covid pandemie dat er met een pennenstreek alle medische gegevens van iedereen gedeeld mocht worden. Dit kan ook met de electra data.
Ik wil niet die hele discussie hier nu starten, maar uiteindelijk is deze data wel heel waardevol voor de netbeheerder om er voor te zorgen dat het netwerk draaiende kan blijven en ook betaalbaar. Dat we niet onnodig veel geld uitgeven aan het netwerk.

Direct zie je het misschien niet, maar indirect wel. Daarom is de slimme meter er ook. Niet om met je mee te kijken wat jij als individu precies doet, maar wel om het algehele plaatje beter in beeld te krijgen.

Misschien gaan we met zijn alleen wel aan de dynamische tarieven, wie weet krijgen we wel verschillende tarieven per provincie of stad, niemand weet het. Niemand heeft een glazen bol.

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-10 10:59
Gewoon je meter administratief uit laten zetten.

Op het menu van de slimme meter wordt aangegeven wanneer deze voor het laatst is uitgelezen. Als je dit regelmatig controleert kun je zien of ze je meter uitlezen ja of te nee.

Je mag trouwens gewoon een digitale meter aanvragen, let wel dat als je het zelf aanvraagt dit kosten met zich mee brengt en die kunnen behoorlijk hoog uitvallen

https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit past prima in Slimme energiemeter, weigeren??

Eventuele verder discussie kan daar.

Wise enough to play the fool

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
HugoStiglitz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:45:
En ik heb het idee dat Liander wel de data ontvangt maar niet door stuurt.
Dat klopt, dat is hoe administratief uitzetten werkt. Dan heeft de netbeheerder, die geen direct commercieel belang aan jouw heeft, nog wel de nuttige data om het net te onderhouden in het grote plaatje.

Maar volgens mij moeten ze gewoon nog een digitale non-smart meter aanbieden. Deze hebben ook geen P1 poort om ze uit te lezen. Ze zullen hier dus om bovenstaande niet om staan te springen. En ze hoeven dit dus ook niet kosteloos voor je te doen. Dus zou toch blijven pushen als je het echt graag wilt en dus de rekening betalen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.