• greenhill
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-09 13:47
Hi,

Ben nu ongeveer 5 maanden in dienst bij m'n huidige werkgever, heb er nu nog een jaar contract maar hebben mij een vaste arbeidsovereenkomst aangeboden terwijl m'n huidige nog 7 maanden loopt.. Het vaste contract gaat in na afloop van het jaar contract.

Het werk bevalt mij nu nog prima, maar dat kan ook veranderen, of mischien kom ik een andere uitdaging tegen, kan ik het vaste contract dan nog ontbinden/opzeggen als het nog niet ingegaan is (heb het nog niet getekend) ? Het nieuwe contract heeft een vrij lang opzegtermijn van 3 maanden en geen proeftijd.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:58

LankHoar

Langharig tuig

Je kunt onderhandelen over een kortere opzegtermijn.

Indien je dit weigert, zou het mij als manager wel een signaal geven dat je wellicht niet helemaal op je plek zit. Wees je daar wel van bewust.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:51
De opzegtermijn voor je werkgever is dan 6 maanden?
https://www.rijksoverheid...en-opzegtermijn-werknemer

Zou zelf ook moeite hebben met 3 maanden. Als je je zinnen hebt gezet op vertrekken wil je niet meer zo lang blijven. Ook niet als je het werk nu nog fantastisch vindt.

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:45
Je kan het tekenen uitstellen, maar dit kan jouw werkgever inderdaad laten denken dat je aan het zoeken bent naar iets anders. Maar als je eenmaal getekend hebt op het vaste contract geldt de drie maanden opzegtermijn.
Onderhandelen kan een optie zijn, maar ik weet niet of je werkgever bereid is om hiermee akkoord te gaan. Je kan dit natuurlijk zeker bespreekbaar maken.
Maar check vooral even wat in het contract staat, want de opzegtermijn van de werkgever moet ook benoemd staan en deze moet het dubbele zijn. Wanneer dit niet correct vermeld is, geldt gewoon de één maand opzegtermijn. Met die kennis kan je tekenen en wanneer je de arbeidsrelatie wil stoppen, dit gebruiken om één maand te bedingen.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
1 maand opzegtermijn is normaal, 3 maanden niet. Dus laat het aanpassen naar de standaard 1 maand.

Proeftijd is niet van toepassing als je al in dienst bent voor ongeveer dezelfde functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
mrmrmr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:19:
1 maand opzegtermijn is normaal, 3 maanden niet. Dus laat het aanpassen naar de standaard 1 maand.

Proeftijd is niet van toepassing als je al in dienst bent voor ongeveer dezelfde functie.
Dat is zeker niet het geval, dat 1 maand normaal is. Dit hangt bijvoorbeeld heel eraf van het Bedrijf, je functie of de branche.

Maar hoe zie jij dit aanpassen precies voor? Want als werkgever zou dit direct voor mij een rode vlag zijn als ik je een vastcontract zou aanbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rolfie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:24:
Maar hoe zie jij dit aanpassen precies voor? Want als werkgever zou dit direct voor mij een rode vlag zijn als ik je een vastcontract zou aanbieden.
Wat ga je eraan doen? Het aangeboden contact intrekken? Je laat je goed kennen als werkgever die eigenbelang voorop stelt. Als de functie niet een lange termijn noodzakelijk maakt is het niet nodig.

1 maand is normaal in Nederland. Aanpassen is gewoon aanpassen emailtje "graag de opzegtermijn aanpassen naar de gebruikelijke 1 maand."

Wat je kennelijk zoekt is een tijdelijk contract zodat je mensen als lijfeigene kan binden (een tijdelijk contract is standaard wederzijds bindend, een vast contract heeft geen termijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
mrmrmr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:43:
Wat ga je eraan doen? Het aangeboden contact intrekken? Je laat je goed kennen als werkgever die eigenbelang voorop stelt.
Aan de andere kant, je bied wel een vast contract aan, waarmee je de werknemer een hoop garanties heeft, en dit ruim voordat het huidige contact afloopt.

Je laat als werkgever dan ook heel goed zien, dat je verder met TS wilt.

Bij mijn huidige werkgever en mijn vorige, is het trouwens ook gewoon 2 maanden, als ik bij andere in mijn omgeving kijk, gebruiken ze ook 2 maanden of soms 3 maanden.
Als de functie niet een lange termijn noodzakelijk maakt is het niet nodig.
Ik zag verder heel weinig informatie hierin voorbij komen, over functies, branches. Zeker bij hogere functies is langere opzegtermijn niet vreemd.

[quote]1 maand is normaal in Nederland. [/quote[
Ik kom toch echt heel vaak wat anders tegen. Maar misschien is dat mijn vakgebied of waarin mijn vrienden werken.
Aanpassen is gewoon aanpassen emailtje "graag de opzegtermijn aanpassen naar de gebruikelijke 1 maand."
Ik zou het persoonlijk heel anders aanpakken, dan op deze manier of via deze communicatie.

TS heeft wel onderhandelingsruimte, want blijkbaar wil dit bedrijf TS graag hebben. Maar een vastcontract is tegenwoordig ook heel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:18
Ook al kan het een rode vlag zijn voor de werkgever, ik zou toch gaan voor de 1 maand opzegtermijn. Veel hangt inderdaad af van je functie en of carrière, maar ik ga er van uit dat je nog aan het begin staat van beide.

Ook al vind je het leuk, als je over 5 jaar weg wil, dan wil je niet aan die 3 maanden vastzitten. Zeg gewoon dat je tevreden bent, maar die 3 maanden iets te ruim vind.

Hattrick: Thorgal Eagles

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:55

servies

Veni Vidi Servici

Hoe goed zal een werknemer ook nog gemotiveerd zijn als hij al een nieuwe baan heeft aangenomen maar pas over 3 maanden daar kan beginnen.
Daarnaast heb je dan als werkgever ook nog eens een opzegtermijjn van 6 maand (2x de opzegtermijn van de werknemer)

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
3 maanden opzegtermijn is wel heel lang. Op zich wel goed dat ze je nu al een vast contract willen geven. Dat geeft in ieder geval aan dat ze zeer tevreden zijn over je. Maar ik zou wel onderhandelen. Ik vind dat je er als werkgever ook niet zo aan met trekken als dat gebeurd. Contracten zijn er om te bespreken, ik zeg zelf ook niet zo snel ja en amen als er een contract wordt geboden.

Je zou kunnen aangeven dat je heel blij bent met je vaste contract aanbod, maar dat de 3 maanden je wel heel lang lijken op het moment dat er in de toekomst iets zou zijn waardoor je weg zou willen. Zou dan in het midden gaan zitten en vragen of die naar 2 maanden gezet kan worden.

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
servies schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:30:
Daarnaast heb je dan als werkgever ook nog eens een opzegtermijjn van 6 maand (2x de opzegtermijn van de werknemer)
Dit is niet altijd zo, in CAO mag worden afgeweken van de dubbele opzegtermijn voor werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scredox
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 09:02
bregweb schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:23:
Ook al kan het een rode vlag zijn voor de werkgever, ik zou toch gaan voor de 1 maand opzegtermijn. Veel hangt inderdaad af van je functie en of carrière, maar ik ga er van uit dat je nog aan het begin staat van beide.

Ook al vind je het leuk, als je over 5 jaar weg wil, dan wil je niet aan die 3 maanden vastzitten. Zeg gewoon dat je tevreden bent, maar die 3 maanden iets te ruim vind.
Hier sluit ik me bij aan, je kan gewoon uitspreken dat je erg tevreden bent en dankbaar bent voor het contract. Maar of je nu over 1 jaar of 10 jaar weggaat je zou dat dan graag met een korter opzegtermijn willen. Daar is niks een rode vlag aan.

Door samen erover te praten neem je in mijn ogen snel het wantrouwen weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:55

servies

Veni Vidi Servici

disbehave schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:00:
[...]

Dit is niet altijd zo, in CAO mag worden afgeweken van de dubbele opzegtermijn voor werkgever.
Een CAO mag nooit nadeliger voor de werknemer zijn dan de wet. Dus ja, er kan van afgeweken worden maar niet ten nadele van de werknemer.
wet > CAO > individuele afspraken tenzij voordeliger voor werknemer.

[ Voor 12% gewijzigd door servies op 04-09-2025 12:21 ]

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
servies schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:18:
[...]

Een CAO mag nooit nadeliger voor de werknemer zijn dan de wet. Dus ja, er kan van afgeweken worden maar niet ten nadele van de werknemer.
wet > CAO > individuele afspraken tenzij voordeliger voor werknemer.
“Bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan, mag de termijn van opzegging, bedoeld in lid 7, tweede volzin, voor de werkgever worden verkort, mits de termijn niet korter is dan die voor de werknemer“

Dus werkgever kán ook 3 maanden hebben.

Maar ik dwaal af van de vraag. Ik zou adviseren om inderdaad in gesprek te gaan. Dat is doorgaans de beste aanpak. Stel je vraag in algemene bewoordingen dat ‘als er ooit een moment komt’ je dan 3 maanden wat lang vindt.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:20
Zit je in de detachering? 2 maanden is daar meer de norm, omdat zowel de werkgever als de opdrachtgever geïnformeerd moet worden. Doorgaans kost dat wat extra tijd omdat er eerst een geschikte opvolger gezocht moet worden, en daarna nog ingewerkt moet worden bij de opdrachtgever.. Dan zit je al snel aan 2 maanden.

Kortom: in de detachering zou ik onderhandelen naar max 2 maanden. Anders zou ik 1 maand bespreken, lang zat.. praktijk leert toch dat je al snel afzwaait omdat je t zat bent en gewoon weg wilt.. 3 maanden slaat nergens op. Wel lekker makkelijk, gewoon 2 maanden internetten en denken: yo ga toch weg

[ Voor 18% gewijzigd door ID-College op 04-09-2025 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Rolfie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:24:
[...]

Dat is zeker niet het geval, dat 1 maand normaal is. Dit hangt bijvoorbeeld heel eraf van het Bedrijf, je functie of de branche.
Dat is zeker wel het geval, dat 1 maand normaal is voor de werknemer, de wetgever dicteert namelijk die termijn:
Heeft u een contract voor onbepaalde tijd? Dan heeft u een opzegtermijn van 1 maand.
Er mág een andere termijn worden afgesproken, maar niet worden opgedrongen, beide partijen dienen ermee akkoord te gaan.
Dat in jouw omgeving andere normen gelden, wil niet zeggen dat dat dé norm is ;)

Voor de werkgever gelden wel andere termijnen die afh. zijn van hoe lang de beoogde ex-werknemer in dienst is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:53
We weten helegaar niet in welke sector en in welke functie TS werkt. Op het moment dat hij vakkenvuller in de supermarkt is, lijkt me een opzegtermijn van drie maanden echt bizar lang. Op het moment dat hij als therapeut met getraumatiseerde mensen waarvan de hechting ernstig verstoord is werkt, lijkt me een opzegtermijn van drie maanden wat aan de krappe kant.

Dus @greenhill het is aan jou om te beoordelen, is de opzegtermijn noodzakelijk om je werkzaamheden goed (ja écht goed!) over te dragen, of is het een manier van je werkgever om het moment van vertrek van een werknemer zo lang mogelijk uit te stellen? En daarnaast, niet onbelangrijk, wat is gebruikelijk in de sector en de functie waarin je werkt?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15
greenhill schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:03:
Hi,

Ben nu ongeveer 5 maanden in dienst bij m'n huidige werkgever, heb er nu nog een jaar contract maar hebben mij een vaste arbeidsovereenkomst aangeboden terwijl m'n huidige nog 7 maanden loopt.. Het vaste contract gaat in na afloop van het jaar contract.

Het werk bevalt mij nu nog prima, maar dat kan ook veranderen, of mischien kom ik een andere uitdaging tegen, kan ik het vaste contract dan nog ontbinden/opzeggen als het nog niet ingegaan is (heb het nog niet getekend) ? Het nieuwe contract heeft een vrij lang opzegtermijn van 3 maanden en geen proeftijd.
Kan je het nieuwe contract niet "op de plank leggen" tot korter van tevoren? Of zit er druk op deze maand of volgende maand tekenen?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

3dfx schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:57:
Er mág een andere termijn worden afgesproken, maar niet worden opgedrongen, beide partijen dienen ermee akkoord te gaan.
Dat in jouw omgeving andere normen gelden, wil niet zeggen dat dat dé norm is ;)
Ik werk bij een bedrijf met een CAO waarin een opzegtermijn van drie maanden staat (en korter dan zes maanden voor werkgever). Is weinig keuze als je hier in dienst komt ;)

Maar als je jaarcontract nog 7 maanden loopt en je nieuwe contract gaat aansluitend in, dan heb je ook nog de rechten en plichten van je oude contract. De opzegtermijn is iets wat bij je nieuwe contract hoort, net als eventueel een ander salaris en/of meer/minder vakantiedagen. Pas als je met je werkgever expliciet een VSO hebt opgesteld om je (oude) jaarcontract om te zetten naar een (nieuw) vast contract zouden de voorwaarden van dat vaste contract direct ingaan.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ze willen je dus heel graag binnen houden. Dat leggen ze nu op tafel, want het feit dat ze zo vroeg al een vast contract willen laten tekenen én dat er zo'n lange opzegtermijn in staat, betekent dat ze niet graag van je af willen. Houd dat in je achterhoofd bij de onderhandelingen. Nu vastleggen? Dan een mooie tekenbonus in de vorm van een salarissprong. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je er nog een tijdje over na wil denken omdat je tegen de tijd dat het contract afloopt, graag je waarde wil bepalen. Als je in de bewoording vervolgens ruimte open laat om met een 'offer you can't refuse' te komen, dan lezen ze misschien wel tussen de regels door en gaan ze wat omhoog met de voorwaarden.

Of is het in jouw belang om jezelf nu al vast te leggen voor minstens drie maanden extra? Als je op het punt staat een hypotheek af te sluiten bijvoorbeeld.
Pagina: 1