Hallo allemaal,
Ik ben bezig mijn huis slimmer en energiezuiniger te maken met behulp van Home Assistant en een mix van domotica- en HVAC-componenten. Hieronder een overzicht van mijn huidige setup en de wensen waar ik graag jullie advies over zou willen.
Huidige domotica-inventaris
Smart hub & controllers
1 x Home Assistant Green
2 × Home Assistant Connect ZBT-1 (Zigbee modus en de ander Matter over Thread)
Slimme stekkers
1 Wandmodel airconditioner type Mitsubishi Heavy 50ZS-W
1 Mitsubishi Heavy buitenunit SCM50ZS-W
Dit zou ik dan het liefst combineren... met een systeem waarmee ik eveneens de centrale verwarming in de woonkamer kan aansturen en op elkaar kan afstemmen (bijv als stroom weinig kost... lekker warme lucht blazen met de airco (ik heb namelijk ook zonnepanelen) en via de centrale verwarming... als gas goedkoop is en er weinig zon is.
Wat echter helemaal mooi zou zijn.... is dat ik mijn huis qua verwarming helemaal slimmer kan maken. Momenteel is het namelijk zo, dat als de thermostaat in de woonkamer aangeeft dat het warm genoeg is.. er ook geen warmte meer wordt rondgepompt door de rest van het huis...
Ook zou ik best toe zijn aan een nieuwe ketel indien mijn huidige verwarmingsopstelling dat toelaat.. iets als een HR of HR++ ketel (wellicht ook makkelijker te integreren in een smarthome oplossing?).
Enfin, zoals net aangegeven is er in de woonkamer dus naast de AC... enkel vloerverwarming als klimaat beinvloeder.
Bestaande uit deze setup:
[vloerverwarmingsverdeler met circulatiepomp]
:strip_exif()/f/image/DWxqbXm179tipkCaMnIZ0CEf.jpg?f=fotoalbum_large)
*wat mij betreft mogen al deze vloerverwarmingsgroepen als 1 zone beschouwd worden, namelijk 'beneden / woonkamer (al de ruimtes zijn nagenoeg zonder deuren met elkaar verbonden) denk aan eetkamer en keuken bijv)''.
[Thermostaat]
Honeywell Chronotherm III
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iZhvUhrgJkZI0bVcVsgFEvCI.jpg?f=user_large)
*Dit is de enige thermostaat in het huis en deze begeeft zich in de woonkamer (die dezelfde ruimte is als nagenoeg elk van de vloerverwarmingsgroepen dus).
[Ketel]
Combi-ketel met ingebouwde boiler: Daalderop combifort 32/80+
:strip_exif()/f/image/mCumrDtWOjjA4XdoHFbix9wG.jpg?f=fotoalbum_large)
De overige verwarming van het huis:
[Wandverwarming verdeelstuk]
:strip_exif()/f/image/dVduAmnoc9M0dFfPrXaK0uAy.jpg?f=fotoalbum_large)
De overige kamers in huis beschikken over deze klassieke radiatoren met deze radiatorknoppen:
:strip_exif()/f/image/Y6Ou1uwqA74buaXvGKzQnvip.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V1B5k0FTKHBZiwXD9YX2plzl.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitzondering is denk ik deze badkamer radiatorknop:
:strip_exif()/f/image/DFPNf5JR5E26ftKC8ngoy10Q.jpg?f=fotoalbum_large)
In twee kamers zijn naast de bovengenoemde radiatoren... overigens ook nog AC's aanwezig:
[AC SLAAPKAMER]
1 Wandmodel airconditioner type Mitsubishi Heavy SRK 25ZS-W met een dedicated Mitsubishi Heavy buitenunit SRC25ZS-W R32
[ZOLDER KANTOOR]
1 Wandmodel airconditioner type Mitsubishi Heavy 50ZS-W, deze is aangesloten op dezelfde Mitsubishi Heavy buitenunit ( SCM50ZS-W ), als de AC in de woonkamer.
Deze AC's aansturen met automation zou top zijn... maar ik heb geen zin om de dure wifi modules te kopen en dat dan indirect te integreren... ik weet dat er wat homebrew oplossingen zijn.. maar daar durf ik mij niet aan te wagen... jullie wellicht wel.
Overige zaken:
[mechanische ventilatie-unit zonder warmteterugwinning] (is eigenlijk ook wel aan vervanging toe als je het mij vraagt)
:strip_exif()/f/image/UoCe2dsxiYNAcxX9ypshSVHj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus verder ook nog zonnepanelen (11 stuks)
Bestaande uit:
11 x Denim U - Mono 460 Black White Half Cut
11 x Enphase IQ7A 60-72
4 x Ferrietring Enphase
1 x Enphase Q-Relay controller 400V (5 jaar garantie)
2 x Afsluitdop voor 3 fase Q kabel
11 x Enphase Q kabel 400VAC-1 Landscape connector
1 x Enphase Envoy-S Metered Multiphase
1 x Meterkast vervangen, 3fase, 1 x 16A PV-Groep
---------------------------------------------------------
Op basis van bovenstaande informatie.. hoop ik dat jullie met wat advies kunnen komen.. of een totaaloplossing.. dan wel beperkt in advies tot aankopen beperkt tot deze punten / gradaties:
Een advies over hoe ik mijn huidige CV ketel en vloerverwarming + thermostaat kan aanpassen dat het beter samenwerkt met de AC en het wel of te niet doorlaten van warm water rondpompen naar de rest van het huis.
1. Een advies over hoe ik het beste mijn huidige centrale verwarming kan aanpassen middels de aanschaf van een nieuwe (HR?) ketel en deze automatiseren.
2. Advies voor een totaal oplossing, uitgebreid met aansturing van de verschillende kamer radiator zones middels bijv slimme radiatorknoppen of een aanpassing aan het wandverwarming verdeelstuk.
3. Een goed alternatief voor mijn mechanische ventilatie-unit zonder warmteterugwinning.. naar of een model dat toekomstbestendiger is.. dan wel hoe ik dit specifieke model kan automatiseren.
Hoor het graag!! alvast ontzettend bedankt.
Ik ben bezig mijn huis slimmer en energiezuiniger te maken met behulp van Home Assistant en een mix van domotica- en HVAC-componenten. Hieronder een overzicht van mijn huidige setup en de wensen waar ik graag jullie advies over zou willen.
Huidige domotica-inventaris
Smart hub & controllers
1 x Home Assistant Green
2 × Home Assistant Connect ZBT-1 (Zigbee modus en de ander Matter over Thread)
Slimme stekkers
- 6 × Nous A1Z-2 Zigbee Plugs
- 2 × Nous Outdoor Smart Socket A6Z
- Zigbee MINI
- Nous E2 Zigbee
- Diverse Aqara smartlampen
- Aqara Climate Sensor W100 (Matter, incl. knoppen voor automatisering)
- Sonoff SNZB-02P temp/vocht-sensoren
- HomeWizard P1-meter (Stedin kastje)
- HomeWizard Wi-Fi Watermeter
1 Wandmodel airconditioner type Mitsubishi Heavy 50ZS-W
1 Mitsubishi Heavy buitenunit SCM50ZS-W
Dit zou ik dan het liefst combineren... met een systeem waarmee ik eveneens de centrale verwarming in de woonkamer kan aansturen en op elkaar kan afstemmen (bijv als stroom weinig kost... lekker warme lucht blazen met de airco (ik heb namelijk ook zonnepanelen) en via de centrale verwarming... als gas goedkoop is en er weinig zon is.
Wat echter helemaal mooi zou zijn.... is dat ik mijn huis qua verwarming helemaal slimmer kan maken. Momenteel is het namelijk zo, dat als de thermostaat in de woonkamer aangeeft dat het warm genoeg is.. er ook geen warmte meer wordt rondgepompt door de rest van het huis...
Ook zou ik best toe zijn aan een nieuwe ketel indien mijn huidige verwarmingsopstelling dat toelaat.. iets als een HR of HR++ ketel (wellicht ook makkelijker te integreren in een smarthome oplossing?).
Enfin, zoals net aangegeven is er in de woonkamer dus naast de AC... enkel vloerverwarming als klimaat beinvloeder.
Bestaande uit deze setup:
[vloerverwarmingsverdeler met circulatiepomp]
:strip_exif()/f/image/DWxqbXm179tipkCaMnIZ0CEf.jpg?f=fotoalbum_large)
*wat mij betreft mogen al deze vloerverwarmingsgroepen als 1 zone beschouwd worden, namelijk 'beneden / woonkamer (al de ruimtes zijn nagenoeg zonder deuren met elkaar verbonden) denk aan eetkamer en keuken bijv)''.
[Thermostaat]
Honeywell Chronotherm III
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iZhvUhrgJkZI0bVcVsgFEvCI.jpg?f=user_large)
*Dit is de enige thermostaat in het huis en deze begeeft zich in de woonkamer (die dezelfde ruimte is als nagenoeg elk van de vloerverwarmingsgroepen dus).
[Ketel]
Combi-ketel met ingebouwde boiler: Daalderop combifort 32/80+
:strip_exif()/f/image/mCumrDtWOjjA4XdoHFbix9wG.jpg?f=fotoalbum_large)
De overige verwarming van het huis:
[Wandverwarming verdeelstuk]
:strip_exif()/f/image/dVduAmnoc9M0dFfPrXaK0uAy.jpg?f=fotoalbum_large)
De overige kamers in huis beschikken over deze klassieke radiatoren met deze radiatorknoppen:
:strip_exif()/f/image/Y6Ou1uwqA74buaXvGKzQnvip.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V1B5k0FTKHBZiwXD9YX2plzl.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitzondering is denk ik deze badkamer radiatorknop:
:strip_exif()/f/image/DFPNf5JR5E26ftKC8ngoy10Q.jpg?f=fotoalbum_large)
In twee kamers zijn naast de bovengenoemde radiatoren... overigens ook nog AC's aanwezig:
[AC SLAAPKAMER]
1 Wandmodel airconditioner type Mitsubishi Heavy SRK 25ZS-W met een dedicated Mitsubishi Heavy buitenunit SRC25ZS-W R32
[ZOLDER KANTOOR]
1 Wandmodel airconditioner type Mitsubishi Heavy 50ZS-W, deze is aangesloten op dezelfde Mitsubishi Heavy buitenunit ( SCM50ZS-W ), als de AC in de woonkamer.
Deze AC's aansturen met automation zou top zijn... maar ik heb geen zin om de dure wifi modules te kopen en dat dan indirect te integreren... ik weet dat er wat homebrew oplossingen zijn.. maar daar durf ik mij niet aan te wagen... jullie wellicht wel.
Overige zaken:
[mechanische ventilatie-unit zonder warmteterugwinning] (is eigenlijk ook wel aan vervanging toe als je het mij vraagt)
:strip_exif()/f/image/UoCe2dsxiYNAcxX9ypshSVHj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus verder ook nog zonnepanelen (11 stuks)
Bestaande uit:
11 x Denim U - Mono 460 Black White Half Cut
11 x Enphase IQ7A 60-72
4 x Ferrietring Enphase
1 x Enphase Q-Relay controller 400V (5 jaar garantie)
2 x Afsluitdop voor 3 fase Q kabel
11 x Enphase Q kabel 400VAC-1 Landscape connector
1 x Enphase Envoy-S Metered Multiphase
1 x Meterkast vervangen, 3fase, 1 x 16A PV-Groep
---------------------------------------------------------
Op basis van bovenstaande informatie.. hoop ik dat jullie met wat advies kunnen komen.. of een totaaloplossing.. dan wel beperkt in advies tot aankopen beperkt tot deze punten / gradaties:
Een advies over hoe ik mijn huidige CV ketel en vloerverwarming + thermostaat kan aanpassen dat het beter samenwerkt met de AC en het wel of te niet doorlaten van warm water rondpompen naar de rest van het huis.
1. Een advies over hoe ik het beste mijn huidige centrale verwarming kan aanpassen middels de aanschaf van een nieuwe (HR?) ketel en deze automatiseren.
2. Advies voor een totaal oplossing, uitgebreid met aansturing van de verschillende kamer radiator zones middels bijv slimme radiatorknoppen of een aanpassing aan het wandverwarming verdeelstuk.
3. Een goed alternatief voor mijn mechanische ventilatie-unit zonder warmteterugwinning.. naar of een model dat toekomstbestendiger is.. dan wel hoe ik dit specifieke model kan automatiseren.
Hoor het graag!! alvast ontzettend bedankt.
Who is General Failure and why is he reading my hard disk?