Slimme integratie CV-ketel met airco, vloerverwarming + meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROT13
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-09 22:31

ROT13

Cyberian

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig mijn huis slimmer en energiezuiniger te maken met behulp van Home Assistant en een mix van domotica- en HVAC-componenten. Hieronder een overzicht van mijn huidige setup en de wensen waar ik graag jullie advies over zou willen.

Huidige domotica-inventaris

Smart hub & controllers
1 x Home Assistant Green
2 × Home Assistant Connect ZBT-1 (Zigbee modus en de ander Matter over Thread)

Slimme stekkers
  • 6 × Nous A1Z-2 Zigbee Plugs
  • 2 × Nous Outdoor Smart Socket A6Z
Bewegingsmelders
  • Zigbee MINI
  • Nous E2 Zigbee
Verlichting
  • Diverse Aqara smartlampen
Klimaatsensoren
  • Aqara Climate Sensor W100 (Matter, incl. knoppen voor automatisering)
  • Sonoff SNZB-02P temp/vocht-sensoren
Overige meetapparatuur
  • HomeWizard P1-meter (Stedin kastje)
  • HomeWizard Wi-Fi Watermeter
[AC WOONKAMER]
1 Wandmodel airconditioner type Mitsubishi Heavy 50ZS-W
1 Mitsubishi Heavy buitenunit SCM50ZS-W

Dit zou ik dan het liefst combineren... met een systeem waarmee ik eveneens de centrale verwarming in de woonkamer kan aansturen en op elkaar kan afstemmen (bijv als stroom weinig kost... lekker warme lucht blazen met de airco (ik heb namelijk ook zonnepanelen) en via de centrale verwarming... als gas goedkoop is en er weinig zon is.
Wat echter helemaal mooi zou zijn.... is dat ik mijn huis qua verwarming helemaal slimmer kan maken. Momenteel is het namelijk zo, dat als de thermostaat in de woonkamer aangeeft dat het warm genoeg is.. er ook geen warmte meer wordt rondgepompt door de rest van het huis...
Ook zou ik best toe zijn aan een nieuwe ketel indien mijn huidige verwarmingsopstelling dat toelaat.. iets als een HR of HR++ ketel (wellicht ook makkelijker te integreren in een smarthome oplossing?).

Enfin, zoals net aangegeven is er in de woonkamer dus naast de AC... enkel vloerverwarming als klimaat beinvloeder.

Bestaande uit deze setup:

[vloerverwarmingsverdeler met circulatiepomp]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4w4IA8qhrT9ZxCoT-kX_uwfWQHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWxqbXm179tipkCaMnIZ0CEf.jpg?f=fotoalbum_large
*wat mij betreft mogen al deze vloerverwarmingsgroepen als 1 zone beschouwd worden, namelijk 'beneden / woonkamer (al de ruimtes zijn nagenoeg zonder deuren met elkaar verbonden) denk aan eetkamer en keuken bijv)''.

[Thermostaat]
Honeywell Chronotherm III
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2msHnAP7zFhbRyerf7Qk2b_-rC0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iZhvUhrgJkZI0bVcVsgFEvCI.jpg?f=user_large
*Dit is de enige thermostaat in het huis en deze begeeft zich in de woonkamer (die dezelfde ruimte is als nagenoeg elk van de vloerverwarmingsgroepen dus).

[Ketel]
Combi-ketel met ingebouwde boiler: Daalderop combifort 32/80+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov7GO3bbtEUgKVcPyXXO9AqX8xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCumrDtWOjjA4XdoHFbix9wG.jpg?f=fotoalbum_large

De overige verwarming van het huis:
[Wandverwarming verdeelstuk]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jn-yFxkd-zt9wxRyGYU69mCOJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVduAmnoc9M0dFfPrXaK0uAy.jpg?f=fotoalbum_large

De overige kamers in huis beschikken over deze klassieke radiatoren met deze radiatorknoppen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb1oLv29gvfWamS1yz_VTrjwOUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6Ou1uwqA74buaXvGKzQnvip.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ypwyj9-kc-0Zv94nB9h2xXzp9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1B5k0FTKHBZiwXD9YX2plzl.jpg?f=fotoalbum_large

Uitzondering is denk ik deze badkamer radiatorknop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6BB63VN_zIp9blek_QRji6_edc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFPNf5JR5E26ftKC8ngoy10Q.jpg?f=fotoalbum_large

In twee kamers zijn naast de bovengenoemde radiatoren... overigens ook nog AC's aanwezig:

[AC SLAAPKAMER]
1 Wandmodel airconditioner type Mitsubishi Heavy SRK 25ZS-W met een dedicated Mitsubishi Heavy buitenunit SRC25ZS-W R32

[ZOLDER KANTOOR]
1 Wandmodel airconditioner type Mitsubishi Heavy 50ZS-W, deze is aangesloten op dezelfde Mitsubishi Heavy buitenunit ( SCM50ZS-W ), als de AC in de woonkamer.

Deze AC's aansturen met automation zou top zijn... maar ik heb geen zin om de dure wifi modules te kopen en dat dan indirect te integreren... ik weet dat er wat homebrew oplossingen zijn.. maar daar durf ik mij niet aan te wagen... jullie wellicht wel.

Overige zaken:

[mechanische ventilatie-unit zonder warmteterugwinning] (is eigenlijk ook wel aan vervanging toe als je het mij vraagt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNy1mACj3q6H_0mXHgFGYnBBZy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoCe2dsxiYNAcxX9ypshSVHj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dus verder ook nog zonnepanelen (11 stuks)
Bestaande uit:
11 x Denim U - Mono 460 Black White Half Cut
11 x Enphase IQ7A 60-72
4 x Ferrietring Enphase
1 x Enphase Q-Relay controller 400V (5 jaar garantie)
2 x Afsluitdop voor 3 fase Q kabel
11 x Enphase Q kabel 400VAC-1 Landscape connector
1 x Enphase Envoy-S Metered Multiphase
1 x Meterkast vervangen, 3fase, 1 x 16A PV-Groep

---------------------------------------------------------

Op basis van bovenstaande informatie.. hoop ik dat jullie met wat advies kunnen komen.. of een totaaloplossing.. dan wel beperkt in advies tot aankopen beperkt tot deze punten / gradaties:

Een advies over hoe ik mijn huidige CV ketel en vloerverwarming + thermostaat kan aanpassen dat het beter samenwerkt met de AC en het wel of te niet doorlaten van warm water rondpompen naar de rest van het huis.
1. Een advies over hoe ik het beste mijn huidige centrale verwarming kan aanpassen middels de aanschaf van een nieuwe (HR?) ketel en deze automatiseren.
2. Advies voor een totaal oplossing, uitgebreid met aansturing van de verschillende kamer radiator zones middels bijv slimme radiatorknoppen of een aanpassing aan het wandverwarming verdeelstuk.
3. Een goed alternatief voor mijn mechanische ventilatie-unit zonder warmteterugwinning.. naar of een model dat toekomstbestendiger is.. dan wel hoe ik dit specifieke model kan automatiseren.

Hoor het graag!! alvast ontzettend bedankt.

Who is General Failure and why is he reading my hard disk?

Beste antwoord (via ROT13 op 05-09-2025 11:09)

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Ik zou de Honeywell vervangen door een slimme TADO thermostaat en idem TADO thermostaatkranen die werken draadloos samen. Een nieuwe HR++ cv zal ook veel beter samenwerken met vvw. Op de oude vvw een pompschakelaar monteren (is zo gedaan en niet duur).

Ook de mechanische ventilatie unit vervangen. Het hoeft niet persé met warmte terugwinning maar de huidige is waarschijnlijk flink vervuild van binnen en een nieuwe gebruikt veel minder stroom.
Alleen deze aanpassingen zorgen al voor veel minder gas een stroomverbruik en zijn comfort verhogend.
T.z.t. zou je er nog een hybride van kunnen maken.

Zelf heb ik ook airco's (3x samen 7kw) hangen die het hele huis kunnen verwarmen en koelen en ook oude vvw (die ik eigenlijk niet meer gebruik). Ik heb ook 10 zonnepanelen die nu nog met saldering mijn verbruik aardig afdekken.
Ik gebruik mijn cv (5 jaar oud) eigenlijk alleen nog maar voor warmwater om te douchen (in de keuken klein 10 liter boilertje) en als het buiten erg koud is (tegen of onder vriespunt) de airco's (= wp) gaan dan door de defrosts zoveel stroom gebruiken dat op gas stoken dan zeker niet duurder is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:47
Ik zou ze zelf onafhankelijk zien.
Bijvoorbeeld aircos mogen verwarmen tot 21 graden, maar gaan alleen aan als stroomprijs onder xyz.
Cv in woonkamer laat je maar verwarmen tot 20 graden.

Cv valt vanzelf uit in woonkamer, terwijl airco aan blijft. (Als airco teveel pendelt hiervoor zet hem op 22, of cv op max 19.)

Niet te moeilijk denken.

• ROT13

ROT13

Cyberian

Topicstarter
Maar hoe zorg ik ervoor dat mijn ketel warmte door de rest van het huis pompt terwijl de woonkamer mooi op temperatuur is?

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:40
wat ik zie is dat je vrij gedateerde componenten hebt.
Je vloerverwarming is 1 blok die je al als groep wilt schakelen, dat zou je middels een pomp schakelaar kunnen doen (pomp loopt == warmte in je vloer, pomp uit == geen warmte).
Dan de radiatoren, daar kun je slimme thermostaatknoppen op zetten (b.v. zijn meerdere varianten van), misschien moet je wel je ventiel vervangen voor een thermostaatknop ipv aan/uit.

Qua systeem kun je gaan voor zelf programmeren (ook je ketel dan) of voor een kant en klaar systeem (e.g. honeywell / Wavin Sentio / ..) en dat aan je home assistant hangen, hangt ook af van hoeveel je zelf wilt doen of wilt integreren.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• ROT13

ROT13

Cyberian

Topicstarter
Ik ben het met je eens dat mijn componenten gedateerd zijn. Als dit jouw setup was. Wat zou je dan vervangen en waarom? Ik heb een zeker budget maar ik ga gebukt onder analysis paralysis (wat wel weer mooi resoneert met de reactie van 99ruud99 I guess :P

Ik overweeg de ketel te vervangen bijv. en een andere thermostaat zou ook niet mis zijn het liefst iets dat mij meer controle geeft en makkelijker integreert met HA. Maar wederom.. moet het dan wel passend zijn voor de potentieel nieuwe ketel... en moet dat dan een HR ketel worden? En hoe zorg ik ervoor dat het iets is dat goed matched met potentiele toekomstbestendigheid en automation. En wat voor slimme radiatorknoppen zijn dan wijsheid.

[ Voor 46% gewijzigd door ROT13 op 04-09-2025 16:25 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Al die integraties zijn leuk, maar kosten bakken met tijd & geld om in te regelen, af te stellen, te onderhouden en te verbeteren.

Dus vlieg het aan als een software project:
Begin met 1 regeling/integratie en kijk daarna wat je echt mist.

Mooi voorbeeld:
Ik heb vloer koeling waarbij de badkamervloer niet mee moet doen (WAF), dus ik zet 2x per jaar de badkamer vloer om. Dat zou ik kunnen automatiseren, maar als ik mijn vloer koeling de eerste keer aanzet, dan loop ik toch alles even na, check ik de druk etc.
Qua vloerverwarming heb ik echter wel geautomatiseerd dat op de thuiswerkdagen de vloer in het kantoor meedoet en daar buiten niet.

Pak de dingen waar je echt iets aan hebt en de rest kun je doen als je zin en tijd hebt.

• ROT13

ROT13

Cyberian

Topicstarter
Dan wil ik vooral weten hoe ik mijn CV ketel zover krijg dat hij het huis verwarmt zonder zich te baseren op de input van de thermostaat die zich in de woonkamer bevindt (de enige ruimte met vloerverwarming en waar dus ook een airco zit die warmte kan blazen). Mijn kinderkamers zijn in de winter anders soms maar 10 graden... dus ik moet die radiatoren warm krijgen.

En wederom: ik wil best een nieuwe ketel aanschaffen. De huidige is al wat ouder... maar wat voor eentje. Met dan dus als voorwaardelijkheid dat ik instaat moet zijn om het ding opdrachten te geven mijn huis te verwarmen zonder enkel doodleuk de woonkamer warm te stoken.

Kijk.. als blijkt dat een (8kW?) hybride warmtepomp in combinatie met mijn huidige CV ketel ook nog jaren doorkan.. is dat ook geen slecht idee. Maar die extra controle over de warmte groepen om metname de eerste verdieping te kunnen verwarmen is echt cruciaal voor mij.

----
Stukje context qua verbruik:

STROOM
Stroom normaal:
2344 kWh
Stroom dal:
2240 kWh
GAS
766 m³
ZONNEPANELEN
Teruglevering normaal:
1165 kWh
Teruglevering dal:
565 kWh

[ Voor 26% gewijzigd door ROT13 op 04-09-2025 19:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Ik zou de Honeywell vervangen door een slimme TADO thermostaat en idem TADO thermostaatkranen die werken draadloos samen. Een nieuwe HR++ cv zal ook veel beter samenwerken met vvw. Op de oude vvw een pompschakelaar monteren (is zo gedaan en niet duur).

Ook de mechanische ventilatie unit vervangen. Het hoeft niet persé met warmte terugwinning maar de huidige is waarschijnlijk flink vervuild van binnen en een nieuwe gebruikt veel minder stroom.
Alleen deze aanpassingen zorgen al voor veel minder gas een stroomverbruik en zijn comfort verhogend.
T.z.t. zou je er nog een hybride van kunnen maken.

Zelf heb ik ook airco's (3x samen 7kw) hangen die het hele huis kunnen verwarmen en koelen en ook oude vvw (die ik eigenlijk niet meer gebruik). Ik heb ook 10 zonnepanelen die nu nog met saldering mijn verbruik aardig afdekken.
Ik gebruik mijn cv (5 jaar oud) eigenlijk alleen nog maar voor warmwater om te douchen (in de keuken klein 10 liter boilertje) en als het buiten erg koud is (tegen of onder vriespunt) de airco's (= wp) gaan dan door de defrosts zoveel stroom gebruiken dat op gas stoken dan zeker niet duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROT13

ROT13

Cyberian

Topicstarter
Bedankt voor het advies. Als ik het zo lees, vraag ik mij af wat verstandiger is: de momenteel nog uit de jaren ’90 stammende en luidruchtige ventilatiebox vervangen en dit te combineren met het laten reinigen van de afvoerkanalen voor een optimale werking. En dan vervolgens een Tado-systeem integreren, zodat ik de woonkamerthermostaat kan vervangen door een Tado Smart Thermostat vanuit een Tado Starter Kit (V3+ of X?) en de eerste verdieping voorzien van Tado Smart Radiator Thermostats (SRV) per radiator voor de relevante kamers:
  • Kindkamer: 1
  • Atelier (vrouw): 1
  • Badkamer: 1
  • * De badkamer radiator ziet er overigens wel wat anders uit dan de andere radiatoren in huis. gaat dat alsnog compatibel zijn met de andere radiatorkranen? *zie foto in de begin post trouwens) ? Beetje los hiervan.. maar het valt mij ook op dat de badkamer radiator echt heel snel extreem heet wordt, vermoedelijk omdat de CV ketel er direct een verdieping onder zit en al de leidingen naar boven hierlangs lopen?
Enfin, die drie ruimtes zijn het belangrijkst. De hoofdslaapkamer en de zolder hebben een AC, dus daar kan de verwarmingsknop het hele jaar gewoon dicht blijven, lijkt mij.
Nu de vraag.. kan dit allemaal op mijn oude vertrouwde Daalderop Combifort 32/80+? (Deze heeft wel OpenTherm-ondersteuning.)

Op een later moment kijk ik dan voor een andere ketel (ik heb zelf de Intergas Xtreme 36 op het oog). Vooral omdat de kinderen graag in bad gaan en dat nogal wat warm water vraagt.

Of zou je een andere volgorde van investeringen aanbevelen?

Verder wil ik dan dus een simpele pompschakelaar aanbrengen op de vloerverwarmingsverdeler met circulatiepomp. (Op hoeveel graden zet ik logischerwijs eigenlijk de thermostatische mengkraan voor de vloerverwarming tov de ketel water temperatuur? )

Is het overigens nog de moeite waard eens iemand te laten kijken naar het leidingwerk van het centrale verwarmingssysteem? en iets als een Vuil- en luchtafscheider hieraan toe te voegen?

Wederom: mijn dank. (ook aan de andere topic reageerders overigens)

[ Voor 5% gewijzigd door ROT13 op 06-09-2025 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:47
Deze ketel lijkt een echt gruwelijk hoog minimum vermogen te hebben: https://ithodaalderop.com...tallatie%20Combifort2.pdf

Bijna 10kW, al is Itho niet heel expliciet hier in.

De ketel is dus ontzettend pendelhappy… mogelijk zelfs nu al met alle afgifte open.

Dat minimum vermogen zal de woning met gegeven gasverbruik nooit, echt nooit nodig hebben om warm te blijven.

Als je de vloerverwarming gaat uitschakelen kan dat best een probleem vormen.

De vraag is echter: is een werkende CV vervangen in een woning met vrij veel lage temperatuur afgifte (vloer en wand verwarming) wel juist: deze vormen van verwarming zijn ernstig gunstig voor warmtepomp efficiëntie

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROT13

ROT13

Cyberian

Topicstarter
Tja, ik snap je punt. Zelf ben ik geen fan van warmtepompen. Ik wil liever met een lage investering zoveel mogelijk controle houden. Daarnaast vind ik warmtepompen ontsierend, en ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik zo’n ding kwijt zou kunnen zonder dat de kinderen er op gaan klimmen. De cv-ketel zit bij mij bovendien niet aan de kant van het huis waar de platte daken zijn. Was dat wel zo, dan had het misschien nog een optie geweest – dat zie je bij de buren met een vergelijkbare woning wél veel.

Ons gasverbruik is overigens laag omdat we de thermostaat niet hoger dan 17 graden zetten. Dat was ooit een keuze door de hoge energieprijzen, en inmiddels zijn we eraan gewend (we zijn nogal koudbloedig 😅). Alleen: als er gasten over de vloer komen, vind ik het niet zo gastvrij om geen rekening te houden met hun comfort. Het gevolg is dat ik het op kantoor of op plekken waar 21 graden de norm is, altijd veel te warm vind.

Mocht iemand trouwens nog input hebben op mijn vorige post en de vragen daarbij, dan zou dat top zijn. Ik moet zeggen dat ik me tot dit topic eigenlijk nooit echt heb verdiept in hoe cv-ketels, leidingen en dat soort dingen werken. Dus het kan goed dat ik in mijn hulpvragen hier en daar niet helemaal scherp of voorbereid genoeg ben geweest in de prep.

[ Voor 15% gewijzigd door ROT13 op 06-09-2025 23:21 ]

Pagina: 1