Kozijnen houtskelet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 11:56
Ik ben druk bezig met een aanbouw, zie topic.
En kom ik op het moment om kozijnen te gaan bestellen.

Aanbouw/verbouwing jaren 60 woning

Nu ben ik mijn hoofd aan het breken hoe ik de kozijnen ga monteren. Kozijnen liggen een heel eind naar binnen toe.

Ik heb de uitsparingen waar de kozijnen moeten komen bewust 8 centimeter te groot gemaakt zodat ik nog alle kanten op kan.

Nu lees ik soms dat ze geen sponning gebruiken of juist kalksponning of renovatiesponning en hierbij gebruik maken van een stellat/ sponningslat.

Ik heb wel een detail van de architect, alleen vraag ik mij af wat de volgorde van montage is.

Ga accoya kozijnen laten maken en kan dus niet overal in gaan doorschroeven.

Heb wat foto’s bijgevoegd. Wie of wie weet raad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DQoBHlIV9MZDKx7nhtWPd-44_4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qbJuAIlsa0cczou2NWtGwirU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx7CBcgk3bjdzqgh9GlmLlupEJU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T6w2bGCge6IuVKrWmhWt1fdy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bvTiuf_XkEgge1GHjpbRaJx90w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5fzogjIBVuJ59kDuCK47ma8.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:41
Zijn dit bouwdetails die nu al zijn afgegeven voor het kozijn? Een kalksponning wordt namelijk vaak gebruikt als je eerst de kozijnen plaatst en daartegenaan de kalkzandsteen blokken zet.

Wat is de opbouw van de opening waar het kozijn in komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
Opening is nu een dubbele sls met dus 8cm spelling voor een opbouw en zodat mijn gevelbekleding zo goed als strak tegen het kozijn aan komt.

En deze details zijn ingetekend door de architect, maar ben hier vrij in

[ Voor 21% gewijzigd door henkseegers op 08-09-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat de volgorde van montage is is afhankelijk van hoe je de kozijnen laat maken. in dit geval zou ik een aanslag creeren om luchtdicht te kunnen werken en dat is meestal een renovatie sponning of iets wat erop lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj2340
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:31
Als je de lat welke op het kozijn uit 2 delen maakt kun je het kozijn er van buitenaf (voor je gevelbekleding) erin schuiven en vastschroeven.
Op je HSV krijg je een vuren regel en aan je kozijn zit dan een elementlat vanuit de kozijnenfabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
Hartelijk dank, dat strookt met mijn idee.
Als ik dan een renovatie sponning toe pas kan ik hier een lat in maken en deze dan doorschroeven.

Optioneel kan ik ook nog een stelkozijn maken en dan het kozijn hier tegenaan schroeven.

Eigenlijk beetje hetzelfde als losse latten.
Pagina: 1