Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaddie13
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 25-09 19:56
Beste Tweakers, Na 10 jaar trouwe dienst is het tijd voor een nieuwe PC. Deze wil ik graag weer zelf bouwen en ben ik op zoek naar advies van experts. Na aardig wat youtube video’s, reviews, en excel rijen kom ik op de onderstaande build met enkele gaten en vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Video (4k) en fotografie bewerking + gaming (Space Marine 2, Split fiction, call of duty’s, wat nog uit komt) . Ik maak geregeld gebruik van 2 schermen, vaak USB aansluiting (o.a. data overdracht van data of edit tools zoals loopdeck) en een printer (xp15000)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1800 - 2000 zou mooi zijn, exclusief assemblage.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb enkele Hardeschijven die ik over zou willen zetten (sowieso 2 SATA) en een Blu Ray brander. Daarnaast maak ik geregeld gebruik van 2 schermen, mijn hoofdscherm is een BENQ PD2705U 27”

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht aan het onderstaande:
CPU: AMD Ryzen 9950X <- minder voor gamen (maar ik verwacht genoeg), wel sterk in productie.
CPU Cooler: Be quiet! Dark Rock Pro 5
GPU: RX 9070 (XT) Hellhound
SSD: Kingston KC3000 2TB / Samsung 990 PRO 2TB
PSU: Corsair RM850x (2024)
RAM: 32GB <model?>
MOBO: MSI MAG B850 Tomahawk MAX wifi

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst AMD, na jaren van intel maak ik de switch omdat intel op het moment niet echt lekker bezig lijkt en is AMD op het moment ook aardig betaalbaar. Ik begreep van AsRock dat die wat problemen hadden met hitte en zo elementen die waren aangesloten beschadigde. Ik lees ook dat dit wellicht verholpen is, toch vind ik het prima om dan in ieder geval een merk te kunnen uitsluiten als moederbord :)..

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een efficiënte en krachtige machine waar ik weer goed mee vooruit kan. Graag stil i.v.m. geregeld zonder headset aan het werk en ik geregeld niet alleen in de ruimte ben. Geen overbodig energieverbruik. Wie wil dat nou niet, maar ik zeg het toch maar even. Wifi is geen must, wel prettig. Bluetooth is wel wenselijk (slechte ervaring met sticks). De onderdelen hoeven er niet vet uit te zien, RGB zie ik ook meer als verspilling van energie. Grote van de kast maakt ook niet echt veel uit.

Ga je overklokken?
Neeee, echt liever niet. Ik heb geen behoefte aan overklokkenng en wil ook geen gebruik maken van watercooling. Stabiliteit boven maximale kracht

Wat verwacht je van ons?
Ik zou het waarderen als jullie naar de build kunnen kijken die ik nu heb klaargezet en of daar nog betere bang for bucks tussen zitten én enkele specifiekere vragen :
1) Voor de videokaart wil ik voor de RX 9070 gaan, of de XT variant, al vind ik die in verhouding zo veel meer energie vragen, dat vind ik de wat betere performance misschien niet waard. De RX 9070 (XT) is vaak als OC beschikbaar, maar ik wil dus niets met overclocking doen en vraag me dan af of ik die ook daadwerkelijk moet vermijden of niet.

2) Ik heb moeite met het kiezen voor RAM, want de 9950X heeft max memory speed van 5600 volgens de AMD website. Ik neem aan dat DDR5-6000 er instoppen dan dus weinig zin heeft, klopt dat? En wat betekent het voor mij als ik een AMD EXPO model kies (bijv de Corsair Vengeance 32GB DDR5-5600 kit)? Kan ik die ook gewoon ‘laten’ of moet ik die dan weer tweaken?

3) Moederborden, dat zijn er nogal wat om te kiezen en ik begrijp dat de B650, B850, x670, etc niet super veel invloed hebben op performance per se maar meer betreffende features. MSI MAG B850 Tomahawk MAX wifi lijkt me een topper, al is hij wat aan de dure kant. Hoewel ik mee krijg dat PCIe 5.0 en 4.0 nu nog niet gek veel uitmaken, heb graag een PCIe 5.0 x16 slot voor de videokaart, als het dan toch kan, de rest 4.0 is prima (maar misschien praat iemand dat nog uit mijn hoofd 😉). 4 sata poorten vind ik prettig i.v.m. oudere disks en een Blu Ray brander, bluetooth 5.4 is future-proof, minimaal 6 USB poorten waarvan minimaal 2 snelle, en deze heeft ook een aardige geluidschip. Hebben jullie een alternatief? Of tip?

Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien, bedankt in ieder geval voor het lezen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:42
1) Het prijsverschil tussen een RX9070 en 9070XT is niet groot, waardoor de 9070XT de betere value is, want de prestaties zijn ook duidelijk beter. Een OC variant is iets hoger geklokt en kost vaak weinig meer. Bij een kleine meerprjis gewoon kiezen.

2) Bij memory hoger dan 5600Mhz (de meeste) moet je in de bios het memory profiel (AMD EXPO) kiezen dat is opgeslagen in de DDR5 module. Waarschijnlijk profiel-1.
Bij een AMD Expo memory module zijn de timings afgestemd op de chip van een AMD cpu.

Enkele suggesties:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Tray€ 487,-€ 487,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 234,99€ 234,99
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC€ 659,-€ 659,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 83,99€ 83,99
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 EVO€ 59,90€ 59,90
1Ventilatorsbe quiet! Pure Wings 3 PWM, Zwart, 140mm€ 11,13€ 11,13
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F32GX2-FX5€ 179,90€ 179,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 128,85€ 128,85
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 139,99€ 139,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.984,75
De 9950X Tray uitvoering is vaak goedkoper dan de Boxed uitvoering. Bij beide wordt geen cpu-koeler meegeleverd.
Stille Be Quiet behuizing met front USB-C, mesh front en tweede 14cm Pure Wings 3 pwm front fan toegevoegd.
PS: er zijn bijna geen behuizingen meer met een 5,25" inbouwruimte voor een BR brander. Is dat een vereiste?

Stille ATX3.1 Be Quiet behuizing met 10jaar garantie.
Iets goedkoper ASUS moederbord met € 20,- Cashback actie, zware stroomvoorziening, lage vrm temperaturen, wifi/BT, 3x gekoelde M2 sloten, 4x Sata, veel USB, goede audiochip, geen optische uitgang.
Zeer goede Thermalright koeler die veel goedkoper is dan de BQ DR Pro 5: https://www.tomshardware....m-spirit-120-evo-review/2
ASUS RX 9070 XT OC met semi-passieve fans.
64Gb geheugen, nuttig voor videobewerking en je hebt niet voor niets een 16-core cpu gekozen. Bespaart met iets mildere 6000CL36. PS: 6000CL30 is mooier, maar ook weer aardig duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaddie13
@Woezik Hartelijk dank voor je voorstel en tips.
1) Het ging me wat meer om het verbruik dat ongeveer 1.5x zo veel is tussen de RX9070 en RX9070XT, voor het prijsverschil zou ik het niet laten inderdaad. Als ik een OC versie zou nemen, moet ik daar dan nog iets aan 'tweaken'? En van waar de keuze voor de ASUS versie?

2) Oké, dat volg ik denk ik :), bedankt voor de toelichting en het voorgestelde geheugen, ik ga daar nog een keer induiken.

Dank voor de suggesties.
De be quiet! Pure Base 501 behuizing ziet er prettig uit, zeker door de USB (en C) aansluitingen aan de voor/bovenkant. Ik ben het met je eens dat de behuizingen met 5.25 inbouw ruimte schaarszijn.. (ik heb nu een Corsair Graphite Graphite 730T, had nog getwijfeld om die opnieuw te gebruiken), De speler gebruik ik niet heel vaak, maar het is ook zo wat om hem aan te sluiten als je hem nodig hebt (sommige producties brand ik nog op DVD/blu-ray).

De Thermalright Phatom kwam ik inderdaad tegen, echt wel bang for buck inderdaad, klopt het dat je die ook iets minder hard kunt laten draaien zodat hij nog steeds goed koelt maar minder geluid maakt? (de Dark Rock Pro 5 was wel aardig wat db stiller in de meeste tests, maar ook duurder inderdaad).

Vanwaar de gewijzigde voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik gok omdat het een stille ATX3.1 voeding is en er 10 jaar garantie op zit. ;)
Al zit die 10 jaar garantie ook op de Corsair voeding die je zelf koos zie ik nu.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 06-09-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Een OC videokaart is standaard iets hoger geklokt en daar hoef je niets meer aan te tweaken.
Het stroomverbruik van de RX 9070XT is inderdaad fors hoger. Je BENQ PD2705U is een 4k monitor @60Hz, op 4k Ultra haal je met een RX9070 gemiddeld 66fps, met een rx9070XT gemiddeld 77fps. Omdat je monitor maar 60Hz kan weergeven heb je nu nog genoeg aan een RX9070, maar het blijft een gemiddelde en de marge is maar klein.
Met een 9070XT zou je ook kunnen instellen dat hij maar 60fps genereert om stroom te besparen, je monitor kan toch niet meer beelden weergeven.
Het zal een persoonlijke afweging worden tussen stroomverbruik, gebruiksduur en hoe belangrijk je spelen op hoge settings vind.

De ASUS Prime is flink goedkoper dan de Hellhound en Sapphire Pulse.
Het geluidsniveau ligt iets hoger, maar is met 29db nog altijd stil.
Temperaturen zijn gelijk aan de Hellhound, maar de Sapphire Pulse scoort het laagste.
https://tweakers.net/pric.../2181938;2167806;2179976/

Vrijwel elke cpu-koeler heeft 4-pins fans, waarvoor je in de bios een fan profiel kunt aanmaken om de fansnelheid temperatuur gestuurd te regelen. Voor office lekker laag en onder zwaardere belasting laat je dan de fans wat harder draaien.

De Corsair RMx 850W is uitstekend, maar ook relatief duur. De nieuwere BQ 13 M is goedkoper en stiller.

Er zijn nog wel enkele behuizingen met een 5,25" bay, maar vaak zijn ze meer gericht op stilte ipv voldoende koeling voor een zware PC. Met een 9800X3D/RX9070 zou zoiets prima kunnen: https://tweakers.net/pric.../1521728;1991540;1828264/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaddie13
@Woezik Dat is prettige toelichting! (En super snel weer, thnx :). Ben er blij met je voorstellen.
De voorstellen voor behuizing, daarbij geef je aan 'met een 9800X3D/RX9070 zou dit prima kunnen', kan daarmee de 9950X ook denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Het piekverbruik van een 9950X ligt 85W hoger dan van een 9800X3D. Dat is nog wel te compenseren, bijvoorbeeld met de Fractal Define en daar onderin een fan te plaatsen.
Pagina: 1