Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masto94
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 03-09 18:19
Mijn bewindvoerder gebruikt een systeem met een website waarop ik alles zou moeten kunnen zien wat met mijn geld gebeurt, waar het heen gaat en wat betaald wordt Er zijn 6 categorieën de website heet onview,nl , maar log in op de site mijn.onview.,nl (Ik weet niet of iemand bekend is met dit systeem)

ik ga per categorie ik kan een screenshot delen zonder persoonlijke informatie van mij als nodig is

# Saldo controleren (werkt niet - niet zo belangrijk)

# Transacties (vroeger kon ik de transacties op mijn rekening voor levensonderhoud en de beheerrekening zien, maar plotseling waren beide verdwenen en kwam er een spaarrekening voor in de plaats, waarop geen enkele transactie staat. Ook heb ik dit meerdere malen aangegeven 2x werd mij verteld dat het gefixt moet zijn, maar ik kan nog steeds alleen de spaarrekening zien)

# Budgetplan (toont het plan voor de maand voor inkomsten en uitgaven, maar in werkelijkheid is het gewoon verspilling van megabytes op een server waar het is opgeslagen, want ik heb elke maand gecontroleerd sinds ik de man heb aangesteld tot augustus (september is nog niet beschikbaar). Ik heb elke maand bekeken en er is één ding dat gewoon niet klopt: het budgetplan blijft door de jaren heen maand na maand hetzelfde, maar dat kan niet dat kan niet, want toen ik hem net had aangesteld, kreeg ik ongeveer 1200 per maand betaald, toen ben ik verhuisd, er zijn wat dingen gebeurd, om een lang verhaal kort te maken, de 1200 ging naar 700 per maand, wat een behoorlijk groot verschil is, maar de plannen blijven hetzelfde, ze zijn aangepast aan het inkomen van 700 euro, ik heb een goed geheugen maar ik keek niet vaak naar de inkomsten en uitgaven in het begin toen ik me heb aangemeld het kan bijna niet anders dat toen het budgetplan wel klopte ik ga niet uit van het ergste ik weet dat 80 tot 90% van deze problemen een goeie uitleg heeft maar ik krijg geen enkele reactie het klopt gewoon niet dat ik budget plannen heb die niet overheen komen met de realiteit het gaat hier niet om maanden maar jaren)

# inkomsten en uitgaven (hier zie ik wat er binnenkomt en wat eruit gaat .... nou ja, zoals gezegd kan ik de transacties zelf niet meer zien, dus alle details over een betaling zijn gewoon verdwenen. Bijvoorbeeld: ik heb dus net 206 extra gekregen. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen waar die vandaan komt, omdat ik dus de transacties mis, maar het komt wel overeen met een bericht van mijn overheid een paar dagen ervoor. Dus ik ga ervan uit dat het belasting is of zo (kan momenteel niet inloggen met DigiD, maar zou uiterlijk vrijdag opgelost zijn. Dan kan ik berichten van de overheid zien, maar die extra is gecategoriseerd onder inkomen --> OVERIG Hetzelfde geldt voor alles wat ik in deze categorie kan zien. Ik kan geen details zien; dit betekent dat ik dus de relatienummers niet kan zien en dergelijke Dit is een groot probleem; hier zou veel gesjoemeld kunnen worden, al denk ik dat het wel meevalt in realiteit, maar dat betekent niet dat ik in het ongewisse hoef te zitten. Ik kan alleen maar raden waarom het geld overgemaakt is zonder relatienummer, Iets anders dat me opviel in deze categorie is dat ik in april 2024 mijn zorgtoeslag niet heb gekregen en er zou geen reden moeten zijn waarom ik die niet heb gekregen. Mijn bewindvoerder heeft er ook niets over gezegd. Ik verwacht dat er een wet of regel is die hem verplicht mij te vertellen dat ik mijn zorgtoeslag niet gehad heb, vooral omdat er geen reden is om dat geld niet te krijgen.

# schulden (hier kan ik zien wat ik nog aan schulden heb). Het is niets bijzonders, niets waar ik veel over te klagen heb, behalve dat hij om de een of andere reden zijn bedrijf bij de schulden heeft gezet, maar de schuld is 0 en het aflossingsplan is 0 per maand en ik heb in totaal 0 betaald, wat gewoon raar is. Waarom zou zijn bedrijf daar staan zonder dat er een schuld is? Er is ook de overheid met een schuld aan belastinggeld, maar die is 0 en ook weer 0 per maand, aflossingsplan 0, verschuldigd 0, betaald 0, dat klopt gewoon niet logisch)

# Verzekering (hier zie ik mijn ziektekostenverzekering en mijn aansprakelijkheidsverzekering, niets bijzonders, behalve dat de aansprakelijkheidsverzekering niet overeenkomt met het bedrag dat ik per maand betaal onder de categorie inkomsten en uitgaven. Het is ongeveer 1 euro en 10 cent meer dan ik nu betaal, maar verder niets)

Dus zoals je ziet, heeft die man vreemd gedrag Ik wil ook nog toevoegen dat hij 182 euro per maand vraagt, wat belachelijk is voor wat hij daadwerkelijk per maand doet, maar ik geloof dat het wettig en correct is wat hij vraagt, voor zover ik weet, dus ook al is het belachelijk, ik kan niet klagen en ik kan niet van bewind veranderen, omdat ik daar geen geld voor heb. Dat kost ook geld, dat ik niet heb. Wat moet ik doen? Hoe moet ik verder? Ik vertrouw deze man niet meer en hij beheert elke cent die binnen komt

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:15
hij moet zijn bewind ook(jaarlijks) naar de kantonrechter verantwoorden, daar zou je bij de afdeling bewindvoering een klacht neer kunnen leggen over de gang van zaken.

kosten lijken mij vrij hoog, ik kom kostern voor alleen bewindvoering tegen van €900 - 1400 per jaar voor een alleenstaande.

als er ook sprake is van mentorschap en/of curatele dan kan het hoger uitvallen

edit: 19.04
https://www.rijksoverheid...dvoerder-onbetrouwbaar-is

[ Voor 57% gewijzigd door peter-rm op 03-09-2025 19:06 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Klagen over je bewindvoerder is gratis. Een verzoek om ontslag van je bewindvoerder kost je geen griffierecht.

Echter: ik zou proberen eerst met hem/haar in gesprek te gaan. Kom je er dan niet uit, schrijf dan de rechtbank aan die het bewind heeft ingesteld. Kom je er dan ook niet uit, dan kun je een nieuwe bewindvoerder zoeken, en verzoeken dat die wordt benoemd. Dat kost je niets.

Als je wil weten wat je bewindvoerder heeft gerapporteerd bij de rechtbank over jouw financiën, dan kun je met je DigiD inloggen op mijnrechtspraak, en daar je dossier inzien. Daar kun je alleen ‘lezen’, maar je kunt wel de rekening en verantwoording over afgelopen jaar bekijken zodra de bewindvoerder die heeft ingediend en de rechtbank hem heeft goedgekeurd.

Sterkte ermee!

[ Voor 33% gewijzigd door Kurkentrekker op 03-09-2025 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:22
Beste @masto94 ,
Ik weet niet onder welke vorm van bewind je staat, maar ik ga er van uit dat dit een WSNP-bewindvoerder is. Volgens mij hebben bewindvoerders de plicht om periodiek (eens per half jaar?) verslag te doen aan de rechter-commissaris. Als deze bewindvoerder een kopie van dit verslag aan je mailt, zal hij ook voldoen aan zijn informatieplicht aan jou. Dat deze bewindvoerder gebruikt maakt van een omgeving waarin jij 'realtime' alle mutaties kan zien is een mooi extraatje, maar dat is geen verplichting. Je kan een klacht bij de rechtbank indienen over de fouten in dit extraatje, of dit een grote kans van slagen heeft, dat weet ik niet, al ga ik er van uit dat de rechter-commissaris zal kijken over de bewindvoerder voldoet aan de plichten die de wet aan hem stelt.

Als je onder beschermingsbewind staat, is het verhaal mogelijk anders. Dan moet de bewindvoerder expliciet rekening houden met je wensen. Als je wens is dat je realtime inzage hebt in je financiële situatie, dan zou de bewindvoerder daaraan moeten voldoen.

Hoelang heb je trouwens nog te gaan? en je krijgt de verslagen die naar de rechtbank gaan wel van je bewindvoerder?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bernard0343 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:14:
Beste @masto94 ,
Ik weet niet onder welke vorm van bewind je staat, maar ik ga er van uit dat dit een WSNP-bewindvoerder is.
Op basis van de informatie die hij geeft lijkt me dat juist niet. Onview (de bewindvoeringssoftware waar hij naar verwijst) is bedoeld voor beschermingsbewind. Ook de beloning die de bewindvoerder inhoudt van de rekening duidt op beschermingsbewind en niet op WSNP.
Volgens mij hebben bewindvoerders de plicht om periodiek (eens per half jaar?) verslag te doen aan de rechter-commissaris. Als deze bewindvoerder een kopie van dit verslag aan je mailt, zal hij ook voldoen aan zijn informatieplicht aan jou. Dat deze bewindvoerder gebruikt maakt van een omgeving waarin jij 'realtime' alle mutaties kan zien is een mooi extraatje, maar dat is geen verplichting. Je kan een klacht bij de rechtbank indienen over de fouten in dit extraatje, of dit een grote kans van slagen heeft, dat weet ik niet, al ga ik er van uit dat de rechter-commissaris zal kijken over de bewindvoerder voldoet aan de plichten die de wet aan hem stelt.
In dit geval moet de beschermingsbewindvoerder jaarlijks rekening en verantwoording afleggen. Hij werkt met de software Onview, geeft TS aan, en dat betekent dat TS zelf op de omgeving van de rechtbank kan inloggen om te zien wat er in zijn geval is ingediend. Dat kan hier:
https://toezichtcbm.rechtspraak.nl/uitvoerder?whr=digid

Daar kun je alle goedgekeurde verslagen van de afgelopen jaren inzien.
Als je onder beschermingsbewind staat, is het verhaal mogelijk anders. Dan moet de bewindvoerder expliciet rekening houden met je wensen. Als je wens is dat je realtime inzage hebt in je financiële situatie, dan zou de bewindvoerder daaraan moeten voldoen.
Dat is geen vereiste. Wel moet hij jaarlijks rekening en verantwoording afleggen aan de rechtbank, en is hij verplicht dat vooraf met jou te bespreken, mits de rechter heeft geoordeeld dat jij in staat bent om de rekening en verantwoording te kunnen begrijpen. Ik ga er vanuit dat dit zo is.
Hoelang heb je trouwens nog te gaan? en je krijgt de verslagen die naar de rechtbank gaan wel van je bewindvoerder?
Als je bewind hebt op grond van problematische schulden dan is de looptijd in de basis vijf jaar. Als het bewind echter is uitgesproken vanwege een lichamelijk of geestelijke toestand (dit staat in de beschikking die je hebt ontvangen van de rechtbank) dan kan de duur in principe voor onbepaalde tijd zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Veel ervaring in deze branche maar ik vind de ‘klachten’ vaag en ook niet iets wat niet in een gesprek uitgelegd zou kunnen worden. Mijn idee is dus om dit in te laten plannen en dat samen door te nemen. Wil hij of zij dit niet dan kan je dit bij de Rechtbank aangeven.

Verder 182 euro incl btw is inderdaad het standaardtarief bij een schuldensituatie. Peanuts voor de kosten en tijd die een bewindvoerder moet maken om het werk goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Kan het zijn dat TS beter af is zonder bewind?
Waarom niet daar op focussen voor maximaal inzicht en overzicht.

d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 14:03
Ga samen met de bewindvoerder samen achter de computer zitten en vraag hem/haar bij elk punt uitleg. Vraag hem/haar of ie de bedragen kan laten zien die nu niet zichtbaar zijn. Vraag waarom (met welke redenen) bepaalde dingen wel/niet zijn ingevuld.
Een goede bewindvoerder zal deze uitleg graag geven. Wederzijds vertrouwen dient er mijns inziens te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[b]masto94 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:48:[/# Saldo controleren (werkt niet - niet zo belangrijk)
Het begin- en eindsaldo van iedere mutatie zijn juist heel belangrijk! Dat moet gewoon kloppen, anders kan je geen enkele controle uitvoeren.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27

Lordy79

Vastberaden

1. Leg je vragen neer - schriftelijk - en bewaar de antwoorden. Vraag door en door tot je het begrijpt.

2. Ik heb er geen verstand van maar ik neem aan dat je ook gewoon een bankrekening hebt waar geld op binnenkomt en af gaat? Kun je die niet zien/opvragen? Ik kan me voorstellen dat je niet onbeperkt mag uitgeven maar "leesrechten" heb je toch wel?

3. k heb er zelf niet mee te maken maar wel via gehoord van mensen om mij heen die er mee te maken hebben of hadden en (no shit Sherlock) er zijn goede en slechte bewindvoerders. Zorg dat je een goede hebt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 14:47
Sta je vrijwillig onder bewind of?
Dat maakt een groot verschil namelijk.

Je mag altijd aankloppen bij het gerechtshof dat je geen vertrouwen hebt in je bewindvoerder.
Echter als één jou aangewezen is moet je goed kunnen onderbouwen waarom je geen vertrouwen meer hebt in deze persoon.

De kosten die jouw bewindvoerder in rekening brengt van182 per maand is hoger dan de wettelijke vergoeding.

https://www.rechtspraak.n...aginas/kosten-bewind.aspx

Jaarbeloning particulier bewindvoerder 2025: 760 euro

Tevens, er is een jaarlijkse (eind)verantwoording die jij zou moeten ondertekenen voordat het naar het gerechtshof gaat. Heb jij deze ondertekent?

[ Voor 41% gewijzigd door osmosis op 08-09-2025 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:27
osmosis schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:45:
Sta je vrijwillig onder bewind of?
Dat maakt een groot verschil namelijk.

Je mag altijd aankloppen bij het gerechtshof dat je geen vertrouwen hebt in je bewindvoerder.
Echter als één jou aangewezen is moet je goed kunnen onderbouwen waarom je geen vertrouwen meer hebt in deze persoon.

De kosten die jouw bewindvoerder in rekening brengt van182 per maand is hoger dan de wettelijke vergoeding.

https://www.rechtspraak.n...aginas/kosten-bewind.aspx

Tevens, er is een jaarlijkse (eind)verantwoording die jij zou moeten ondertekenen voordat het naar het gerechtshof gaat. Heb jij deze ondertekent?
TS heeft hoogstwaarschijnlijk een professioneel bewindvoerder en geen particuliere, jij verwijst nu naar particuliere tarieven. Daarnaast is al eerder genoemd dat het tarief wat bij TS wordt gehanteerd overeenkomt met het wettelijke tarief voor een professioneel bewindvoerder van iemand met schulden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

JJ Le Funk schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 01:53:
Kan het zijn dat TS beter af is zonder bewind?
Waarom niet daar op focussen voor maximaal inzicht en overzicht.
Dat ligt helemaal aan de reden waarom TS onder bewind staat natuurlijk, als dat iets van schuldsanering is dan waarschijnlijk niet (en kom je daar ook niet zomaar onder uit).

Maar gezien het feit dat TS de dag van het aanmaken van dit topic voor het laatst online is geweest acht ik de kans klein dat we daar nog een antwoord op gaan krijgen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Oon schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:21:
[...]

Dat ligt helemaal aan de reden waarom TS onder bewind staat natuurlijk, als dat iets van schuldsanering is dan waarschijnlijk niet (en kom je daar ook niet zomaar onder uit).

Maar gezien het feit dat TS de dag van het aanmaken van dit topic voor het laatst online is geweest acht ik de kans klein dat we daar nog een antwoord op gaan krijgen :o
best mogelijk dat dit een hit-and-run topic is of gaat worden (topic start was tevens eerste bericht van TS), maar als @masto94 ooit nog mocht inloggen is het vast opbeurend dat er serieus is meegedacht :)

[ Voor 7% gewijzigd door JJ Le Funk op 08-09-2025 12:50 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-09 14:30

Eris

-

osmosis schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:45:

Professionele bedrijven morgen meer rekenen.
https://wetten.overheid.n...z=2025-01-01&g=2025-01-01

De vraag is dat wat voor bewind met problematische schulden:
€ 1814 + 21% BTW / 12 = 182.92 euro per maand

Dus de tarief is redelijk ..

Voor de rest een klacht indienen en opheid van alle transacties / rekening vragen je hebt er recht op...
Pagina: 1