P2P naar XGPON latency/ping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compeuter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-09 09:32
Beste Mede tweakers,

Ik heb mijn netwerk geüpgraded naar 2,5 gigabit en daarom ook mijn internetabonnement van Delta Fiber verhoogd naar 4 Gbps.

Ik had een WIFI-7 router verwacht maar in plaats daarvan een Sagecom modem ontvangen. Dit zou volgens een medewerker van de technische dienst een hybride variant zijn die zowel werkt met een Point-2-Point als een XG-PON verbinding. Volgens de medewerker wordt mijn verbinding na het aansluiten van de Sagecom overgezet van Point-2-Point naar PON (Ik neem aan XG-PON gezien de snelheid).

Nu twijfel ik of ik de overstap naar XG-PON eigenlijk wel wil. Voor mij is latency namelijk heel erg belangrijk. Ik werk veel remote en stream dan bijvoorbeeld games vanaf mijn Desktop naar andere devices. Daarnaast draai ik een webserver en game server waarbij latency ook een belangrijke factor is.

Ik kan weinig info vinden over het verschil in latency tussen P2P en PON. Voor zover ik het begrijp werkt PON met een soort tijdsynchronisatie tussen clients en kunnen er 32 clients op één lijn zitten terwijl je bij P2P je eigen lijn hebt. Ik mij indenken dat het delen van bandbreedte op basis van tijdssynchronisatie lijdt tot een hogere ping. Of zie ik dit verkeerd :?

Ben benieuwd of iemand hier meer verstand van heeft en wat extra uitleg kan geven.

Beste antwoord (via Compeuter op 10-09-2025 16:00)

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 19:20

jurroen

Security en privacy geek

Het verschil tussen AON en XGS-PON bij dezelfde provider is verwaarloosbaar - hooguit enkele nanoseconden. Bij AON heb je een eigen lijn naar de POP en bij XGS-PON deel je een kleurtje. Beide varianten hebben bij een consumentenprovider overselling - dat zit verderop in het netwerk. De fysieke fibers kunnen trouwens vele honderden Gbit/s tegelijk aan, dus daarop merk je de overselling niet.

De latency - vooral met gaming - zit 'm vooral in de peering van je provider. Peering is, heel simpel gezegd, de aansluiting op andere providers/netwerken (en de snelheid daarvan). Om die versimpeling te betrekken op de offline wereld: goede peering is min of meer een directe snelbaan tussen providers. Dus bijvoorbeeld vanaf Eindhoven naar Amsterdam via de A2. De worst case peering zou over zandweggetjes en via een touristische route zijn :+

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:36

Snow_King

Konijn is stoer!

Dit gaat echt verwaarloosbaar zijn. Je praat over microseconden en geen milliseconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:23
Best case 3ms en worst case verwacht ik 6ms....

Niks om je druk om te maken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Bschnitz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:19:
Best case 3ms en worst case verwacht ik 6ms....

Niks om je druk om te maken.
3ms is wel echt veel. Je moet echt denken aan 0,5ms en heel misschien 1ms extra latency. Dat ga je gewoon niet merken.

Of je latency nu 5ms is of 6ms naar een server in een datacenter is echt verwaarloosbaar.

Het klopt dus inderdaad dat je door middel van timing een "slot" krijgt, maar dat gaat allemaal zo ontzettend snel. Je WiFi gaat de grootste beperking zijn. Al vermoed ik dat je veel via de kabel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Compeuter schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:14:
Dit zou volgens een medewerker van de technische dienst een hybride variant zijn die zowel werkt met een Point-2-Point als een XG-PON verbinding. Volgens de medewerker wordt mijn verbinding na het aansluiten van de Sagecom overgezet van Point-2-Point naar PON (Ik neem aan XG-PON gezien de snelheid).
Het is trouwens XGS-PON en al Delta hun XGS-PON verbindingen zijn P2P aangelegd. KPN is bijvoorbeeld een provider welke P2MP XGS-PON (point to multi point) glasvezel netwerk verbinding aanlegt, maar ook P2P XGS-PON heeft. Het verschil tussen beide is dat de passieve splitter bij P2P in de PoP is geplaatst en bij P2MP onder de grond zit in de straat. Daar wordt dan één glasvezel gesplitst in zoals je al aangeeft 32 bijvoorbeeld.

Wat je nu hebt is AON techniek en de Sagecom werkt hier niet mee. Hybride apparaat bestaat overigens ook niet. Het is het één of het ander. Wat er zal gebeuren is dat je oude apparaat het signaal verliest en dan ben je in de PoP omgezet en vanaf dan kun je de nieuwe aansluiten en zou je nieuwe moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
GPON gebruiker hier (kpn). Verschil in latency is echt verwaarloosbaar, mogelijk zelfs niet eens te meten.

Ik denk dat de routering bij de ISP al een grotere rol kan spelen dan de extra latency die je mogelijk krijgt doordat je een pon techniek gebruikt. Die latency is vrijwel niet te meten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 19:20

jurroen

Security en privacy geek

Het verschil tussen AON en XGS-PON bij dezelfde provider is verwaarloosbaar - hooguit enkele nanoseconden. Bij AON heb je een eigen lijn naar de POP en bij XGS-PON deel je een kleurtje. Beide varianten hebben bij een consumentenprovider overselling - dat zit verderop in het netwerk. De fysieke fibers kunnen trouwens vele honderden Gbit/s tegelijk aan, dus daarop merk je de overselling niet.

De latency - vooral met gaming - zit 'm vooral in de peering van je provider. Peering is, heel simpel gezegd, de aansluiting op andere providers/netwerken (en de snelheid daarvan). Om die versimpeling te betrekken op de offline wereld: goede peering is min of meer een directe snelbaan tussen providers. Dus bijvoorbeeld vanaf Eindhoven naar Amsterdam via de A2. De worst case peering zou over zandweggetjes en via een touristische route zijn :+

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compeuter
Bedankt voor jullie reacties. Hier word ik een stuk wijzer van. Goed om te weten dat het latency verschil verwaarloosbaar is. Ik ping nu rond de 8ms naar 1.1.1.1 dus dat zal waarschijnlijk straks vergelijkbaar zijn hoop ik.
bjusterbaarlik schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:03:
[...]
Wat je nu hebt is AON techniek en de Sagecom werkt hier niet mee. Hybride apparaat bestaat overigens ook niet. Het is het één of het ander. Wat er zal gebeuren is dat je oude apparaat het signaal verliest en dan ben je in de PoP omgezet en vanaf dan kun je de nieuwe aansluiten en zou je nieuwe moeten werken.
Dit is wel anders dan wat de medewerker aan de telefoon heeft gezegd. Die zei dat bij het aansluiten van het nieuwe modem het XGS-PON netwerk automatisch ingeschakeld zou worden en ik er dus helemaal niets van zou merken qua downtime. Begrijp ik uit jouw reactie goed dat ik beter kan wachten met aansluiten totdat mijn huidige verbinding wegvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Compeuter schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:54:
Dit is wel anders dan wat de medewerker aan de telefoon heeft gezegd. Die zei dat bij het aansluiten van het nieuwe modem het XGS-PON netwerk automatisch ingeschakeld zou worden en ik er dus helemaal niets van zou merken qua downtime. Begrijp ik uit jouw reactie goed dat ik beter kan wachten met aansluiten totdat mijn huidige verbinding wegvalt?
Het is de enige manier. Je kunt 'm eerder aansluiten maar internet krijg je pas als de monteur in de PoP jouw huisaansluiting fysiek gaat omzetten van AON naar XGS-PON. Dus inderdaad wachten tot de verbinding wegvalt want dan heeft de monteur jouw verbinding pas omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compeuter
Ik ben inmiddels een paar dagen verder. Heb het abbonement een week geleden laten omzetten.
Nogsteeds werkte de AON verbinding, dus het leek er niet op dat er iets is omgezet in de PoP.
Weer gebeld met Delta, want heb het nu een week geleden aangevraagd.
De dame van de technische dienst zei dat de status van de aanvraag stond op "require patching" (of iets wat er op lijkt), en dat het patchen op afstand gebeurt en dat er allang een PON netwerk klaar staat.

Sagecom aangesloten, maar geen fiber connectie actief. Weer gebeld en toen werd gezegd dat ik 6 uur moest wachten.

6 uur later weer gebeld en gelukkig iemand aan de lijn die de situatie even goed heeft bekeken. Hij kon mij vertellen dat de order helemaal niet was doorgevoerd, en dat er nog helemaal geen opdracht tot patchen was uitgezet.

Ik heb niet helemaal het idee dat de technisch medewerkers goed inzicht hebben in het proces.

Helaas voorlopig nog even offline dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Offline? Er was toch niks gedaan qua patching? En ook administratief nog niet toch? Dan heb je gewoon nog een AON verbinding.

Technische medewerkers hebben als het goed is wel zicht erop. Heb jij niet alleen met de klantenservice gesproken?

[ Voor 32% gewijzigd door bjusterbaarlik op 08-09-2025 07:44 ]

• Compeuter
Ja de medewerker had geadviseerd het modem aangesloten te laten omdat het proces van omzetten al in gang gezet zou zijn. Maargoed, uiteindelijk is er iemand langsgekomen. Het probleem zat blijkbaar in de kabel van het modem. Vervangen en nu is alles werkende!! En slechts 4ms ping naar google.com. ten opzichte van 8 tot 12 ms voorheen. Dus de XGS-PON lijkt qua latency verbetering te bieden!

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Compeuter schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:03:
Ja de medewerker had geadviseerd het modem aangesloten te laten omdat het proces van omzetten al in gang gezet zou zijn. Maargoed, uiteindelijk is er iemand langsgekomen. Het probleem zat blijkbaar in de kabel van het modem. Vervangen en nu is alles werkende!! En slechts 4ms ping naar google.com. ten opzichte van 8 tot 12 ms voorheen. Dus de XGS-PON lijkt qua latency verbetering te bieden!

Bedankt voor jullie reacties!
Je conclusie hier is incorrect. AON vs XGS-PON is geen 4ms. Daar kan het verschil echt niet in zitten. Dat verschil is hoogstens 0,1~0,5ms.

Dit grote verschil zal eerder komen dat ze je anders via hun netwerk routeren op IP-niveau (Laag 3 van OSI model).

• Compeuter
Snow_King schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:41:
[...]

Je conclusie hier is incorrect. AON vs XGS-PON is geen 4ms. Daar kan het verschil echt niet in zitten. Dat verschil is hoogstens 0,1~0,5ms.

Dit grote verschil zal eerder komen dat ze je anders via hun netwerk routeren op IP-niveau (Laag 3 van OSI model).
Ja dat klinkt logisch. Goed punt. Hoe dan ook, ik ben blij met het resultaat!
Pagina: 1