Koopadvies thuisnetwerk/routerkeuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFraKe
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-10 15:06
Hi T.net,

Bij deze vraag ik jullie om koopadvies/keuzehulp voor een router voor mijn thuisnetwerk.

Wil het gaan vervangen/upgraden en eens proper gaan inrichten, maar twijfel aan wat ik nodig heb en waar ik goed aan doet.
Ben niet 100% thuis in het netwerken, maar enigzins al de materie ingedoken en e.e.a. al opgezocht.

Was bijv. wel gecharmeerd van Uniquiti i.v.m. de modulariteit van dit ecosysteem, maar is best prijzig.
Vraag me ook af of ik met een kant-en-klare BBG instaprouter van 50,- of high-end ~180 ook voldoende heb/kan (en weer voor 4-5 jaar klaar weinig omkijken naar heb).

Alvast hartelijk dank voor jullie tijd & advies/tips/suggesties!

Situatie/context:
Gezinswoning, 3 bewoners, waarvan 1 nog in de luiers. Geen spannend gebruik dus.
Huidige router in woonkamer heeft altijd voldoende bereik door hele huis, meer dan 1 AP m.i.z. niet nodig.

Hardware/software/diensten in gebruik:
  • Odido 1gbps fiber met een (nieuw) Zyxel modem/router (=veredelde media converter)
  • Verouderde eigen router in woonkamer
  • 8 poorts 1gbps switch (unmanaged) in woonkamer
  • 4 poorts 1gbps switch (unmanaged) in woonkamer onder bureau (PC + dock)
  • 4 poorts 1gbps switch (unmanaged) in kantoor (dock, printer, homeserver) )
  • Cat 6a bekabeling van meterkast<->woonkamer en meterkast<->kantoor
  • Proton VPN (Wireguard & OpenVPN, voorkeur Wireguard op router/gateway)
  • Eufy deurbel , 2x indoor cam + homebase 2 (wil ik op termijn vervangen)
Verder verschillende IoT devices & clients maar zover ik weet geen specifeke eisen / verdere relevantie.

Hardware & software wat ik op termijn wil gaan gebruiken:
  • Homeserver/DIY-nas (op proxmox->openmediavault o.i.d., ook wou ik met docker->homeassistant & Jellyfin draaien en wellicht later meer, is een ander konijnenhol om in te duiken)
  • N.t.b. merk videodeurbel & indoor camera's compatibel met NAS opslag. (Ubiquiti G4 al gezien, e.v.t. andere suggesties welkom)
Verdere wensen:
- 2,5gbits poorten voor tussen router<->NAS/homeserver en router<-> PC (in kantoor nieuwe 2.5G switch nodig?)
- Meerdere WLANs:
  • Wifi 4/5/6 t.b.v. clients (telefoon/tablet/laptop/pc etc).
  • Apart wifi 4 netwerk voor apparaten zonder internet toegang (i.e. camera's binnenshuis, verlichting, schakelaars, etc.)
  • Apart wifi 4 netwerk voor apparaten met internet toegang (i.e. deurbelcamera, airco's, schakelaar zonnescherm,etc.)
  • Individuele client-beheer/monitoring o.i.d. (?)
Wat ik aan routers op het oog heb:ofof bijv. de high-end BBG:of bijv. iets goedkoper & eenvoudiger met de instap BBG:Verder heb ik nog een losse media converter (https://tweakers.net/pric...dia-converter-mc220l.html) liggen met het idee om de Zyxel los te kunnen koppelen.

BIj evt. vragen verneem ik het graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat zijn je problemen, wat verwacht je en wat zijn je eisen. Als ik het zo lees is vooral mijn vraag waarom? Waarom heb je zo'n dure internet aansluiting, waarom wil je investeren met welke verwachting. Zeker als ik ook lees dat is wel duur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-10 21:05
Ik zou zelf altijd meteen voor de Cloud Gateway Fiber gaan. Daarmee zit je de komende jaren echt goed, zeker ook qua security features. En handig: er zit al een PoE-poort op voor je U7 Lite, dus die kun je direct aansluiten.

Switches hoef je eigenlijk alleen te vervangen als je een 2.5G-netwerk wilt opzetten of als je met zoning aan de slag gaat.

Een Dream Router kan ook prima werken, maar dat hangt een beetje af van hoe je wifi-dekking thuis is en hoe je huis is ingedeeld. In mijn ervaring (in een gezinswoning met betonnen vloeren) werkt het toch echt beter om twee access points te hebben: eentje op de begane grond en eentje op zolder. Dan zit je qua dekking gewoon veel beter, maar dit kan in een woning met bv houten vloeren totaal anders zijn

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFraKe
Frogmen schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:33:
Wat zijn je problemen, wat verwacht je en wat zijn je eisen. Als ik het zo lees is vooral mijn vraag waarom? Waarom heb je zo'n dure internet aansluiting, waarom wil je investeren met welke verwachting. Zeker als ik ook lees dat is wel duur.
Tot zover geen problemen.
Mijn verwachting is een router waarmee bovengenoemd gebruik & wensen mee kunnen.
Eisen: min. 2x 2.5G aansluiting, WIFI6 en/of 7, meerdere WLANs en/of beheer voor individuele clients/devices.
Waarom: Huidige eigen router is verouderd en end of life, tijd voor een nieuwe. Wil de zyxel van Odido verder niet gebruiken.

Ik ben nog een van de bofkonten die in de "goede tijd" T-mobile thuis heeft afgesloten en betaal minder dan het vaste tarief voor een 100mbps verbinding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:41
Of nog goedkoper en gewoon de router van je provider gebruiken en een 2.5GBps switch te kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFraKe
Squixx schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:43:
Ik zou zelf altijd meteen voor de Cloud Gateway Fiber gaan. Daarmee zit je de komende jaren echt goed, zeker ook qua security features. En handig: er zit al een PoE-poort op voor je U7 Lite, dus die kun je direct aansluiten.

Switches hoef je eigenlijk alleen te vervangen als je een 2.5G-netwerk wilt opzetten of als je met zoning aan de slag gaat.

Een Dream Router kan ook prima werken, maar dat hangt een beetje af van hoe je wifi-dekking thuis is en hoe je huis is ingedeeld. In mijn ervaring (in een gezinswoning met betonnen vloeren) werkt het toch echt beter om twee access points te hebben: eentje op de begane grond en eentje op zolder. Dan zit je qua dekking gewoon veel beter, maar dit kan in een woning met bv houten vloeren totaal anders zijn
Daar heb ik ook naar gekeken, echter erg aan de prijs en zie niet helemaal de meerwaarde (in mijn geval) er van in.
SSD opslag niet nodig(?) i.v.m. homeserver/NAS en SFP poort kan ook met de media converter.
De PoE is dan mooi meegenomen, maar dat is ~20,- minder tegenover ~180,- bovenop de prijs van een cloud gateway ultra.

Dekking binnenshuis was met de vorige router (T-mobile Draytek Vigor .....) erg slecht, met router die er nu staat in elke ruimte & in de tuin goed, betreffen wel betonnen vloeren. Router staat op 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFraKe
Ben(V) schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:49:
Of nog goedkoper en gewoon de router van je provider gebruiken en een 2.5GBps switch te kopen.
Die wil ik dus niet gebruiken, ook niet (meer) als media converter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-10 21:05
Voornamelijk, de fiber is intern al een 2.5gb switch, dus mocht je meerdere apparaten op 2.5gb willen zit je daar al goed, anders moet je idd sowieso erachter nog een 2.5gb switch hebben.

En hij heeft een wan / lan throughput van 5gb, dus mocht je ooit > 1gb internet nemen, gaat dat ook gewoon goed.

Met de fiber zit je waarschijnlijk de komende 10j goed, met de ultra zit je nu (net) goed.

Maar goed dat is idd een afweging om te maken. Ik probeer (na de setup) zo min mogelijk aan mijn netwerk te doen.

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Gezien je vragen zou ik beginnen met een netwerk ontwerp te maken eerst een fysiek netwerk en dan je Vlan ontwerp. Vergeet niet ook duidelijk alle componenten die elkaar moeten vinden voor bediening etc.
Je kan het overslaan maar anders investeer je in iets wat je niet gebruikt. Wat verwacht je van je 2,5 Gb verbinding waarom denk je dat die nodig is. Kortom is het simpel vervangen van je router niet wijzer. Kijk eens naar een Fritzbox simpel geen vlan's maar werkt verder perfect.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

JustFraKe schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:14:
[...]

Die wil ik dus niet gebruiken, ook niet (meer) als media converter.
Ter info, de Zyxel is geen mediaconverter, dat ding praat geen glasvezel maar alleen koper (UTP) en is een volledig functionele router. De mediaconverter (O)NT zit daar weer voor en welke dat is ligt aan het onderliggende netwerk en de daarop actieve standaard (AON/PON).

Je gaat geen betere router krijgen als je een Asus van een paar tientjes pakt.

I reject your reality and substitute my own

• JustFraKe
Frogmen schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:34:
Gezien je vragen zou ik beginnen met een netwerk ontwerp te maken eerst een fysiek netwerk en dan je Vlan ontwerp. Vergeet niet ook duidelijk alle componenten die elkaar moeten vinden voor bediening etc.
Je kan het overslaan maar anders investeer je in iets wat je niet gebruikt. Wat verwacht je van je 2,5 Gb verbinding waarom denk je dat die nodig is. Kortom is het simpel vervangen van je router niet wijzer. Kijk eens naar een Fritzbox simpel geen vlan's maar werkt verder perfect.
Dank voor je bericht & de tip. Gaat ik het eerst in kaart brengen.

Betreft 2.5G, na nachtje over geslapen te hebben is nader inzien niet nodig.
Zou een nice to have zijn, leuk voor het hebben, en misschien bij grote schrijfopdrachten op de blauwe maandag lekker vlot.

• JustFraKe
nelizmastr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:13:
[...]

Ter info, de Zyxel is geen mediaconverter, dat ding praat geen glasvezel maar alleen koper (UTP) en is een volledig functionele router. De mediaconverter (O)NT zit daar weer voor en welke dat is ligt aan het onderliggende netwerk en de daarop actieve standaard (AON/PON).

Je gaat geen betere router krijgen als je een Asus van een paar tientjes pakt.
Je hebt helemaal gelijk, ik zat nog half met de vorige in m'n hoofd.
Had hiervoor van T-mobile zo'n Draytek router met ingebouwde SFP slot; daar had ik wifi uitgezet en m'n huidige router op doorgelust. Draytek is er recent tussenuit gehaald en vervangen voor de Zyxel met met een aparte/losse converter

Mijn verwachting was ook zeker niet dat ik met een router zoals de instap bbg een betere zou hebben dan m'n huidige of de zyxel.

• Frogmen
  • Niet online
Mijn eigen ervaring met de standaard Odido Zyxell router zijn niet geweldig. Heb hem zelf vervangen voor een Fritz 7590 die gewoon op de ONT aangesloten is. Werkt naar volle tevredenheid.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:41
"Mijn ervaring zijn niet geweldig" is een zinloze opmerking als je niet vertelt wat jouw problemen met die Zyxell router zijn geweest.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Frogmen
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:35:
"Mijn ervaring zijn niet geweldig" is een zinloze opmerking als je niet vertelt wat jouw problemen met die Zyxell router zijn geweest.
Daar heb je gelijk in, probleem was een nieuwe iPad die wel connecte maar de wifi verbinding niet vasthield. Moest iedere keer weer verbinding vergeten en opnieuw toevoegen. Andere Apple apparatuur was wel goed. Bereik was ook minder dan Fritz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Als dit werkt zou ik niet voor de mogelijke toekomst geld uitgeven, maar gewoon lekker zo doorgaan.

Als je wel geld wilt uitgeven zou ik je een Fritz aanraden en daarin gebruik maken van de mogelijkheid om individuele devices de toegang tot internet te ontzeggen. Dit kan een Asus waarschijnlijk ook wel.

Allemaal separate netwerken is leuk, maar uiteindelijk gaan de devices onderling wel praten met elkaar en dan is een separaat wifi netwerk weer grappig, maar doet het verder niks voor je beveiliging.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Pagina: 1