Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubis99
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-09 15:28
Hallo Mensen, toch maar even een topic, want ik zie door de bomen het bos niet echt meer tussen allemaal die plastic/aluminium vierkanten

Ik zoek een?
Een nieuwe smartphone ter vervanging van mijn huidige Asus Zenfone 10. Vervanging is niet 100% nodig, maar ik ben wel benieuwd wat er zoal op de markt is wat aansluit. Ik zou graag wat meer updates en langere support willen, die android-versies voor de Zenfone 10 zijn nu klaar als ik het goed gezien heb.

Wat is je budget?
qua budget heb ik ingeschaald op maxmimaal €1000, liefst ietsje minder.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voor mij is dat vooral filmpjes kijken en maken. Vooral eigenlijk Tiktok enzo. Maar ook geregeld gewoon films kijken vanaf een NAS of muziek luisteren.

Wat heb je zelf al gevonden?
Die audio jack bleek toch wat lastig. Kan altijd nog een adapter of een bluetooth dongel aanschaffen als het echt niet anders is.
Ik heb zelf al gekeken naar:
de nothing phone (3) (lijkt een mooie qua specs)
de fairphone 6 (verantwoord gebouwd, mooie plus. mogelijkheid om zonder google verder te gaan ook erg mooi, maar nog niet volwassen genoeg met e/os, prijs/prestatie lijkt vrij mager?)
Ook de Sony Xperia 1 VII is even voorbij gekomen, maar daar schrok ik toch wel van de prijs.

Welke vragen heb je hier nog over?

Lastige voor mij is de voorkeur voor een device met een 3.5mm jack poort. Hoeft niet, maar maakt wel veel dingen een stuk makkelijker aan de audio kant. (kan ik tenminste gewoon m'n goeie bedrade oortjes/koptelefoon blijven gebruiken zonder dat er wéér een apparaat bij komt wat ik op moet laden)
De combi van audio jack plus high-end soc lijkt ook steeds lastiger te worden. (de vraag is natuurlijk of ik zo'n high-end soc nodig heb, ben er in de zenfone 10 in ieder geval best wel blij mee, die snapdragon 8 gen 2)

Misschien dat jullie nog leuke ideeën hebben voor een recente smartphone met langere support!
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
Alle grote merken hebben nu 6-7 jaar support op hun vlaggeschepen.

High-end met 3.5mm poort is er alleen nog Sony die dat doet. Koop een bedrade headset met USB-C poort zou ik dan adviseren, en je hebt veel meer keuze in toestellen.

Mijn persoonlijke ervaring, van high-end naar mid-range gaan, het werkt wel, maar je merkt het verschil (zeker omdat je huidige telefoon vrij recent is, dat hebben de mid-range processoren nog niet ingehaald, net als de snelheid van opslag en geheugen). Daarbij is er nog het psychische effect dat je weet dat je een mid-range koopt, dus dat de schuld gaat geven van enig negatieve ervaring als je die hebt.

Fairphone 6 (6de generatie telefoon) niet volwassen genoeg, maar een NothingPhone 3 (derde generatie) zou dat wel zijn? De redenatie is niet zuiver. FairPhone kost wel meer qua prijs/prestatie, maar dat verdien je terug dat jeer veel meer vrijheid op hebt, zelf hardware kan vervangen,etc. Echter zelf zou ik de telefoon ook niet gauw kopen vanwege de performance.

Overigens, als je de 3.5mm kan loslaten, zou ik gezien je verhaal inderdaad voor de Nothing Phone 3 gaan. Het is het vlaggeschip model, hardware is vlot. Zou eventueel de 512 Gb opslag overwegen als je veel filmpjes wil maken dat je de opslagruimte ervoor hebt, heb je ook gelijk 16Gb werkgeheugen mocht je nog iets willen editten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Het is niet alleen in de high-end waar geen 3.5mm jack meer aanwezig is. In de midrange is het ook al verdwenen en Samsung heeft het zelfs al uit de lagere budget A1x en A2x modellen gehaald. Enkel de allergoedkoopste Samsung (Galaxy A07) van rond de 100 euro heeft de poort nu nog. Je kunt de Sony Xperia 10 VII dit najaar nog afwachten. Wellicht krijgt die nog een redelijke prijs met fatsoenlijke specs inclusief 3.5mm jack. Als die tegenvalt zou ik inderdaad gewoon de 3.5mm poort vergeten en kijken naar alternatieven zoals een usb-c naar 3.5mm adapter (bijvoorbeeld https://shop.fairphone.co...o-jack-adapter-3-5mm-1603 ).

[ Voor 21% gewijzigd door RepareerDroid op 03-09-2025 15:52 ]