Ziggo wifi 6 welke modus 802.11ax of gemengd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 20:16
...Ik heb de kanaal optimalisatie op de smart wifi modem uitgeschakeld, zodat ik met de quest VR bril gebruik kan maken van het wifi 6 kanaal. Ook bedoelt alleen voor dit device, alle andere wifi apparatus gaan op 2.4Ghz wmb.

Mijn vraag
Ik ben benieuwd welke wifi 6 modus, en eventueel nog andere instellingen (zoals kanaal breedte) in de ziggo smart wifi modem, relevant zijn voor een stabiel wifi 6 netwerk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Ziggo smart wifi modem (zwarte meest recente)
Virtual desktop - STeam VR

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...geen duidelijke informatie, maar ik heb het idee dat alleen wifi 6 wat de 802.11ax uiteindelijk is, dus geen gemengd kanaal, de beste keuze is om mijn VR bril een stabiele en snelle locale verbinding heeft. Ik gebruik het voor PC VR race games. Standaard staat deze setting op 802.11a/n/ac/ax gemengd.

Beste antwoord (via roycerolls op 06-09-2025 20:36)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
Mixed mode bedoel je waarschijnlijk een enkele SSID voor zowel de 2,4Ghz als de 5Ghz band.

Als je die Quest exclusief op de 5Ghz band wil hebben dan moet je twee SSID's maken, een voor de 5Ghz band en een voor de 2,4Ghz band.
En dan alle overige devices op de SSID van de 2,4Ghz band zetten en die quest 2 op de 5Ghz SSID.

Als je echt een goed bereik hebt voor de quest 2 dan kun je kijken of de hoogste bandbreedte werkbaar is (160Mhz).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:20
Wifi 6 is een type modulatie die toegepast kan worden op zowel de 2,4Gh, 5Ghz als wel de 6Ghz band, geen kanaal of je moet kanaal 6 op de 2,4Ghz bedoelen.

Mixed modus zet je alleen uit als je geen oudere wifi clients hebt die van de oudere wifi standaarden gebruik maken, dit is vaak niet het geval en het zal in de meeste gevallen ook uit staan.

Het idee is dat als je oude clients weert van je netwerk je minder last hebt van trage devices waar je snellere devices op moeten wachten.

Ik zou mixed mode dus alleen uit zetten als je zeker weet dat er niets anders op je wifi komt dan je VR-bril. Anders ge je geheid een keer in de problemen komen omdat je niet meer begrijpt dat oudere devices niet kunnen contacten.

[ Voor 22% gewijzigd door mash_man02 op 03-09-2025 15:42 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:24

DukeBox

loves wheat smoothies

mash_man02 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:38:
Wifi 6 is een type modulatie die toegepast kan worden op zowel de 2,4Gh, 5Ghz als wel de 6Ghz band, geen kanaal of je moet kanaal 6 op de 2,4Ghz bedoelen.
In tegenstelling tot WiFi7 (waar het optioneel is) is dat alleen bij WiFi6e

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 03-09-2025 15:44 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:20
DukeBox schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:43:
[...]

Volledig correct :-)

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:43:
[...]

En WiFi-6e is gewoon marketingterm van de WiFi-alliance voor WiFi-6 in de 6GHz-band. Valt allemaal onder 802.11ax.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:24

DukeBox

loves wheat smoothies

dion_b schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:05:
En WiFi-6e is gewoon marketingterm van de WiFi-alliance voor WiFi-6 in de 6GHz-band. Valt allemaal onder 802.11ax.
Het val inderdaad beiden onder IEEE 802.11ax, en het is inderdaad een marketing term, expliciet bedacht door de WiFi alliance on onderscheid te maken voor wel of geen 6GHz ondersteuning.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
merci voor jullie antwoorden, het is voor mij allemaal nieuw.

..volgens mij bedoel ik niet "kanaal 6 op de 2,4Ghz ".
Maar ik ben wat dit betreft, lazy en vind de vak-taal op dit moment nog te onbegrijpelijk om te begrijpen 🤔, dus ik ben echt een beginner in deze modem/ router wifi etc. instellingen, wil er niet teveel van begrijpen, maar meer een.. goede how to?

Wat ik wel meen te weten is dat de quest 2 verbinding met mijn LAN, dmv Virtual Desktop App, met een stabiele wifi 6 verbinding beter is dan een USB-bekabelde 'meta quest link' verbinding op mijn PC.
En zoals je zegt, ik weet dan zeker dat alleen de VR bril op deze frequentie zit, de rest weer ik via de instellingen van de modem of het decive (gezin van 3)

Er is zoveel te vinden over netwerk instellingen aan de voorkant, maar ik weet niet waar ik naar moet zoeken om het goed te duiden.

Meerdere quest 2 en 3 gebruikers, lees ik op allerlei fora en fauna, gebruiken een pci-e wifi of USB wifi adapter in of op de de PC, met de virtual desktop software, om dit allemaal zo goed mogelijk te maken, vaak is dat in grotere huizen meerder verdieping. Maar mijn huis is niet groot, 95m2, en ik zit een paar meter van mij router af, geen beton/nieuwbouw maar oud en hout.
Het gaat mij puur om de instellingen voor de standaard ziggo smart wifi equipement om dit als basis, en ja dedicated voor alleen de VR headset. Eerdere clients, moeten dan even opnieuw inloggen of via netwerk worden ingelogd.

[ Voor 6% gewijzigd door roycerolls op 03-09-2025 22:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
Mixed mode bedoel je waarschijnlijk een enkele SSID voor zowel de 2,4Ghz als de 5Ghz band.

Als je die Quest exclusief op de 5Ghz band wil hebben dan moet je twee SSID's maken, een voor de 5Ghz band en een voor de 2,4Ghz band.
En dan alle overige devices op de SSID van de 2,4Ghz band zetten en die quest 2 op de 5Ghz SSID.

Als je echt een goed bereik hebt voor de quest 2 dan kun je kijken of de hoogste bandbreedte werkbaar is (160Mhz).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roycerolls
Dank voor alle wijsheden// ik begrijp nu ook de vraag over "of je moet kanaal 6 op de 2,4Ghz bedoelen" min of meer. Ik heb nu in ieder geval de volgende instellingen op de smartwifi modem (zwart);

- 2.4 en de 5 GHz verschillende naam en paswoord gegeven, voor zover ik begrijp zijn dat dan 2 SSID's
- 2.4GHz instellingen gelaten voor wat het standaard was
- 5GHz wifi modus op 802.11ax
- Kanaal 100 "automatisch setting" maar is DFS kanaal en heb ik nodig voor de 160MHz bandbreedte zover ik weet, of heeft een ander kanaal de voorkeur?
- kanaal breedte 20/40/80/160 MHz
- alle wifi devices zelf op 2.4GHz gezet, en nu alleen de quest 2 op 5GHz.

En tot nu toe werkt alles naar behoren.
Merci!
Pagina: 1