Dak garage isoleren met restmateriaal - Ubakus - wie helpt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:41

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Mijn vraag

Mijn huis wordt verduurzaamd en verbouwd. Er komen best wel veel 20 jaar oude Rockwool platen vrij. Genoeg om de binnenkant van het dak van de schuur te isoleren.

Wie kan mij helpen om te controleren of ik niet iets gigantisch verkeerd doe?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb Ubakus wel vaker voorbij zien komen, maar ik kom er niet goed uit...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met ChatGPT heb ik gepoogd om in iedergeval de isolatiewaarde te bepalen en te onderzoeken of het uberhaupt wat kan worden.

Schuur/Garage:
Afmeting 6 x 10 meter *buitenmaat* dus genoeg ruimte binnen om te klussen.
Er ligt een klassiek zadeldak op, met een beloopbare berg vliering/zolder. Er zit nu nog een vliezo-trap in, maar op termijn wil ik een vaste trap plaatsen. De vloer is op allerlei plekken open: Spant bestaat uit meerdere evenwijdige balken met tussenruimten en ook in de aansluiting op goothoogte zijn er openingen tussen 'beneden' en 'boven'. Warmte van een kacheltje beneden verdwijnt daardoor al snel naar boven. Dit probeer ik nog wel verder te minimaliseren. De muren van de garage zijn al geisoleerd, maar deze wil ik op termijn nog wel 'opdikken/verbeteren, waarschijnlijk met PIR platen en een OSB laag. Maar dat is nu even niet van belang.

Dakopbouw:
Van binnen zijn er 2 spanten aanwezig, waarop het spantbeen gordingen liggen op ongeveer 60 cm hartafstand. Op de gordingen ligt voor zover ik kan beoordelen 18mm dikke multiplex plaat. Buitenzijde vermoed ik alleen een tengellat (boven naar benden) en daarop een panlat (links-rechts). Er liggen keramiek (gebakken) dakpannen op.

Gedachte is alsvolgt: Uit het huis komen vele vierkantemeters aan rockwool. Uit muren, dak en plafonds komen heel wat vierkantemeters. De dikte is zo'n 8 cm. De meeste platen hebben aan één zijde een soort vliesje liggen. Geen idee of jullie dat iets zegt.

Om dit spul niet allemaal in de container te gooien, maar nog een beetje functioneel in te zetten wil ik deze rockwool plaatsen tussen de gordingen. De platen zijn zo'n 60 cm breed, en de ruimte tussen de gordingen is ongeveer 54 cm. Klemt dus prima, en ik heb genoeg platen om twee rockwool platen op elkaar te duwen. De gordingen zijn 17 cm diep.

Omdat er aan de binnenzijde een dampdichte laag moet komen om de boel af te sluiten, dacht ik om dunne PIR platen te gebruiken met ALU cachering, bijvoorbeeld 40mm dikke PIR. Daaroverheen, afsluitend en omdat je daarmee de boel zonder te veel koude bruggen (nagels door de isolatielaag) kunt vast zetten: OSB3 platen op de gordingen. Dan is de zolder klaar om verder te betimmeren met kasten/stellingen waaronder rolbakken of kratten kunnen staan.

Het lijkt mij mooi om op een RC uit te komen van nieuwbouw volgens bouwbesluit / bbl. Voor een dak is dat tegenwoordige 6.0

Volgens mij (ChatGPT) kom ik dan op 5,95/6,0 m2K/W uit.

Is dit slim, stom, handig of debiel?

Ubakus: Het lukt mij niet om Nederlandse gebruikte namen terug te vinden: ik zie vooral merknamen en niet wat ik zoek:
-Dakpannen
-Panlatten
-Tengels
-Multiplex plaat 18mm (of misschien is het wel dikker? of dunner?)
-Rockwool
-IKO PIR met ALU Cachering (Isolatie Noord heb ik eerder wel gebruikt als leverancier, maar Ubakus kent NL en DE IKO PIR ALU met nog allerlei extra type nummers?
-OSB-III plaat van 18 of 9 mm.

Help!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:10
zonder je verder te bekommeren om isolatiewaardes, wat je wil kan prima. Al die oude isolatie tussen je dak en een stuk dampdicht folie is nog veel makkelijker. Een garage op nieuwbouweis van een woning brengen is minder zinvol dan je denkt. Tenzij je er gaat wonen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Grappige is dat de nieuwbouweis van een garage exact 0,0 m²K/W is dus daar voldoed hij nu al aan :P 6,3 is totaal overkill ik zou gewoon de gordingen vol drukken folie plaatsen en er een osb plaat op schroeven die is opzich zelf voor ubakus net niet dampremmend genoeg als er nu een gelijmd plaatmateriaal is gebruikt als dakbeschot. is mijn ervaring.
-Dakpannen
-Panlatten
-Tengels
heb je niet nodig deze onderdelen. hebben geen effect op het vocht. maar voor de volgende keer alles van hout is gewoon hout. het heeft geen zin om het panlat oid te noemen. :)
-Multiplex plaat 18mm (of misschien is het wel dikker? of dunner?)
je kan bv Triplex gebruiken
-Rockwool
Staat er onder merknaam in maar je kan ook steenwol gebruiken
-IKO PIR met ALU Cachering (Isolatie Noord heb ik eerder wel gebruikt als leverancier, maar Ubakus kent NL en DE IKO PIR ALU met nog allerlei extra type nummers?
gewoon iets nemen wat omgeveer klopt. pir met aluminium, niet te ingewikkeld over denken.
-OSB-III plaat van 18 of 9 mm.
staat erin als osb3