Subsidie voor Dakisolatie: Verschillende Adviezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:19
Mijn vraag
Aanleiding en Start van het Traject
In de gemeente waar ik woon is het mogelijk om subsidie te krijgen voor dakisolatie. Toen ik hiervan hoorde, was ik enthousiast om hier gebruik van te maken. Ik heb het traject opgestart en er is vervolgens door de gemeente een partij toegewezen die bij ons is komen kijken naar de mogelijkheden.
Niet lang daarna kwam er een andere partij aan de deur, die ons ook wees op de subsidiemogelijkheden binnen de gemeente. Ook deze partij heeft op zolder gekeken naar de opties voor isolatie. Tot zover verliep het proces voorspoedig.

Tegenstrijdige Adviezen
Het probleem is echter dat beide partijen totaal verschillende adviezen hebben gegeven. De zolder bestaat uit twee delen: één deel is een kamer, waar al enige isolatie is aangebracht, al is dit niet 16 cm waar partij 2 nu op mikt. Het andere deel van de zolder is nog onbewerkt sinds de bouw van het huis (uit 1980).
Advies van de Eerste Partij
De eerste partij adviseert om enkel het onbehandelde gedeelte te isoleren en het bestaande deel te laten zoals het is.

Advies van de Tweede Partij
De andere partij vindt juist dat alle aftimmering verwijderd moet worden, inclusief de reeds aanwezige isolatie, zodat alles opnieuw geïsoleerd kan worden. Volgens hun advies is het niet voldoende om alleen het onbewerkte deel te isoleren, omdat er anders koudebruggen en schimmelproblemen kunnen ontstaan (op termijn)

Nu is mijn eigenlijke vraag wie hier nou gelijk (of grotendeels) heeft en wat ik het beste kan doen in deze situatie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
N.V.T

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Adviezen ingewonnen van twee partijen. Deze geven totaal verschillende adviezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-09 19:51
Ik zou als je portemonnee het toelaat alles doen. Kan je gelijk alles netjes luchtdicht maken en de folies netjes aanbrengen.

Wat voor isolatie is die 16cm die er al zit? Als dat heel goed isoleert kan je het vervangen natuurlijk achterwegen laten, maar is het onderling bv afgetaped en netjes luchtdicht?

Of zijn het losse piepschuimplaten met tussen de naden zicht op het dakbeschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoe is het dak opgebouwd en waarmee willen ze isoleren? Hoe is het bestaande geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
ZveenT schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:53:
Ik zou als je portemonnee het toelaat alles doen. Kan je gelijk alles netjes luchtdicht maken en de folies netjes aanbrengen.

Wat voor isolatie is die 16cm die er al zit? Als dat heel goed isoleert kan je het vervangen natuurlijk achterwegen laten, maar is het onderling bv afgetaped en netjes luchtdicht?

Of zijn het losse piepschuimplaten met tussen de naden zicht op het dakbeschot?
De kamer is geisoleerd. Ik weet niet waarmee, maar aan de balken op zolder te zien zal dit zo'n cm of 5 zijn geweest. De 16 cm is wat partij 2 voor ogen heeft. Zij willen gaan werken met houtwol. Partij 1 wilt met PIR platen gaan werken
@_JGC_ volgens mij beantwoord dit ook jouw vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@0xygen500 Hoe is het dak zelf opgebouwd? Als die aan de buitenkant dampdicht is moet je daar geen PIR tegenaan zetten. Dan is houtwol idd een betere en veiligere keuze. Sowieso is houtwol qua geluid een stuk beter dan PIR en houdt het in de zomer de warmte langer buiten dan PIR. Het materiaal isoleert slechter dan PIR maar buffert een flink stuk meer.

Als budget het toestaat gewoon de hele zooi opentrekken en opnieuw doen. Schimmel en koudebruggen zie ik niet snel gebeuren "omdat je de rest aanpakt", maar het levert gewoon veel meer op als je het wel doet.

Afgelopen winter mijn dak op zolder van 6cm PIR met kieren naar 12cm PIR zonder kieren gebracht, heeft me 20% gasbesparing opgeleverd. Ik overweeg nu om de overloop en een slaapkamer ook weer open te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
_JGC_ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:40:
@0xygen500 Hoe is het dak zelf opgebouwd? Als die aan de buitenkant dampdicht is moet je daar geen PIR tegenaan zetten. Dan is houtwol idd een betere en veiligere keuze. Sowieso is houtwol qua geluid een stuk beter dan PIR en houdt het in de zomer de warmte langer buiten dan PIR. Het materiaal isoleert slechter dan PIR maar buffert een flink stuk meer.

Als budget het toestaat gewoon de hele zooi opentrekken en opnieuw doen. Schimmel en koudebruggen zie ik niet snel gebeuren "omdat je de rest aanpakt", maar het levert gewoon veel meer op als je het wel doet.

Afgelopen winter mijn dak op zolder van 6cm PIR met kieren naar 12cm PIR zonder kieren gebracht, heeft me 20% gasbesparing opgeleverd. Ik overweeg nu om de overloop en een slaapkamer ook weer open te trekken.
Heel eerlijk, ik heb geen idee hoe het dak opgebouwd is. Volgens mij is het ene gedeelte gewoon niks meer aan gedaan na de bouw. Ik neem aan, aan de buitenkant dampdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:23:
[...]

Heel eerlijk, ik heb geen idee hoe het dak opgebouwd is. Volgens mij is het ene gedeelte gewoon niks meer aan gedaan na de bouw. Ik neem aan, aan de buitenkant dampdicht.
Bij twijfel of iets dampopen of dampdicht is gewoon behandelen als dampdicht en dan aan de binnenkant met dampopen isolatiemateriaal en vochtregulerend dampscherm isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:33
Is het een platdak of een schuin pannendak? Als ik het zo lees lijkt het mij een pannendak op houten dakbeschot. En die zijn doorgaans niet dampdicht. Ligt het pannendak op van die grote gladde platen (1m+ breed van onderkant tot nok 1 lange plaat) zijn het dakplaten en die zijn wel dampdicht.

Overigens heb ik vorige huis (pannendak op houten dakbeschot) met PIR geïsoleerd en huidige huis met minerale wol. Beiden waren helemaal prima. Ik zou wel gewoon alles doen. 5cm is 3 keer nix. Kan je het beste gewoon alles in 1 keer doen. En het dan van de prijs af laten hangen.

Eerste club klinkt wel een beetje als een "korte halen, snel thuis" bedrijf. Maar goed, gebaseerd op wat je hierboven typt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
bleiblei schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:22:
Is het een platdak of een schuin pannendak? Als ik het zo lees lijkt het mij een pannendak op houten dakbeschot. En die zijn doorgaans niet dampdicht. Ligt het pannendak op van die grote gladde platen (1m+ breed van onderkant tot nok 1 lange plaat) zijn het dakplaten en die zijn wel dampdicht.

Overigens heb ik vorige huis (pannendak op houten dakbeschot) met PIR geïsoleerd en huidige huis met minerale wol. Beiden waren helemaal prima. Ik zou wel gewoon alles doen. 5cm is 3 keer nix. Kan je het beste gewoon alles in 1 keer doen. En het dan van de prijs af laten hangen.

Eerste club klinkt wel een beetje als een "korte halen, snel thuis" bedrijf. Maar goed, gebaseerd op wat je hierboven typt.
Eind jaren 70 was dakisolatie al verplicht. Als het dan niet aan de binnenkant zit, zit het aan de buitenkant en meestal is het dan ook dampdicht.

Gangbaar in die tijd waren de geisoleerde platen spaanplaat met enkele centimeters pur erop gelijmd. Heb je de versie waarbij de panlatten de isolatie onderbreken ipv eroverheen lopen dan is het wel dampopen, anders is het dampdicht.

@0xygen500 Kan je bij de onderkant van je pannendak komen buiten?

Ik heb zelf ook dergelijke platen op het dak liggen, maar het pur is inmiddels zo vergaan en er zitten zoveel kieren in dat ik het aandurfde om daar PIR tegenaan te zetten aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
bleiblei schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:22:

_JGC_ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:34:
[...]

Eind jaren 70 was dakisolatie al verplicht. Als het dan niet aan de binnenkant zit, zit het aan de buitenkant en meestal is het dan ook dampdicht.

Gangbaar in die tijd waren de geisoleerde platen spaanplaat met enkele centimeters pur erop gelijmd. Heb je de versie waarbij de panlatten de isolatie onderbreken ipv eroverheen lopen dan is het wel dampopen, anders is het dampdicht.

@0xygen500 Kan je bij de onderkant van je pannendak komen buiten?

Ik heb zelf ook dergelijke platen op het dak liggen, maar het pur is inmiddels zo vergaan en er zitten zoveel kieren in dat ik het aandurfde om daar PIR tegenaan te zetten aan de binnenkant.
Het is een schuin dak. Binnenkant is met spaanplaten bedekt dus ik denk inderdaad zoals JGC zegt met een laagje PUR. Het idee wat je hebt bij de partij die de helft doen ook prima vindt kregen wij ook een beetje na het gesprek met de partij die alles wilde doen. Deze vertelde toch een stuk meer en ging dieper op de situatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ze hebben beide gelijk, het kan namelijk allebei. Wat niet kan is PIR isolatie want dat dak heeft vanwege het bouwjaar al isolatie en dat zou ik beschouwen als dampdicht.
Mijn advies zou zijn om alles eraf te halen en het gehele dak met zo dik mogelijk houtvezel isolatie te bekleden en af te werken met klimaatfolie. Alle andere oplossingen zul je later toch weer moeten verbeteren of spijt van hebben.
Doe het 1 keer en doe het goed.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:33
Ja spaanplaat zie ik ook als gladde plaat. Probeerde het zo dummy mogelijk te beschrijven. Maar dan idd. Wat @No Hands typt. En dan meer opletten dat die kerels die komen isoleren klimaatfolie gebruiken. Ipv. Gewoon dampdichte folie er tegenaan nieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Bedankt iedereen so far. Consensus is dus liefst alles aanpakken en in 1x goed dan nu wat en zometeen wat. Al kan dat wel en zullen de schimmelplekken niet zo snel voorkomen. Hopelijk heb ik het zo goed begrepen 😅
Pagina: 1