Afgelopen jaar hebben mijn partner (ZZP’er) en ik (loondienst) een huis gekocht en zijn we fiscaal partner geworden. We kunnen geen maandelijkse hypoheekrente ontvangen gaf zijn boekhouder aan. Hij wil dit nu verrekenen met zijn belastingaangifte wat voor het bedrijf nodig is met daarin dus alle kosten die we bij de koop van het huis hebben gemaakt en aftrekbaar zijn. Zijn bedrijf staat los van mij en daarom vind ik dit niet een eerlijke manier aangezien we het huis 50/50 hebben, wat is hierin jullie mening en advies?
Vraag
Alle reacties
omdat jullie samen dat huis hebben, zijn jullie fiscale partners. je kunt dan een aantal posten (oa hyp rente) zodanig verdelen dat het belastingtechnisch het meeste oplevert.
ik zou van deze optimalisatie gebruik maken, maar wel het voordeel 50/50 verrekenen.
de aftrek voor een eigen woning is toch maximaal het tarief van de eerste schijf dus 37,48%
omdat hij zzp-er is krijgt hij nooit een negatieve voorlopige aanslag met teruggave.
ik zou van deze optimalisatie gebruik maken, maar wel het voordeel 50/50 verrekenen.
de aftrek voor een eigen woning is toch maximaal het tarief van de eerste schijf dus 37,48%
omdat hij zzp-er is krijgt hij nooit een negatieve voorlopige aanslag met teruggave.
[ Voor 26% gewijzigd door peter-rm op 03-09-2025 12:49 . Reden: aanvullling ]
Je moet de baten zeker 50/50 gaan verdelen. Ongeacht waar je de aftrekpost plaatst in de belastingaangifte. De totale hypotheekrente aftrek (netto) delen door twee. Dat is wat hij aan jou verschuldigd is. Even er vanuit gaande dat al jullie financiën 50/50 gedaan worden. Anders naar rato van hoe jullie het betalen verdelen.Melissa374 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:35:
Afgelopen jaar hebben mijn partner (ZZP’er) en ik (loondienst) een huis gekocht en zijn we fiscaal partner geworden. We kunnen geen maandelijkse hypoheekrente ontvangen gaf zijn boekhouder aan. Hij wil dit nu verrekenen met zijn belastingaangifte wat voor het bedrijf nodig is met daarin dus alle kosten die we bij de koop van het huis hebben gemaakt en aftrekbaar zijn. Zijn bedrijf staat los van mij en daarom vind ik dit niet een eerlijke manier aangezien we het huis 50/50 hebben, wat is hierin jullie mening en advies?
Mijn partner verdiend ongeveer 3 keer zo weinig als ik doe. Maar alle aftrekposten vallen gek genoeg voordeliger uit op haar inkomen. De baten verdelen we gewoon 50/50.
In principe maakt het geen verschil of je partner zzp is of in loondienst. Want in veel gevallen is het voordelig om de HRA volledig aan 1 inkomen toe te doen komen. Dat is hoe fiscaal partnerschap werkt. De uiteindelijke verrekening doen jullie gewoon samen in overleg. Als er verder geen posten zijn waardoor jullie geld terugkrijgen dan is het een vrij simpel rekensommetje om dit 50/50 of naar rato te verdelen. Als er nog wel extra persoonlijke posten zijn (bijvoorbeeld lijfrente of extra pensioenstortingen oid) dan kan het iets ingewikkelder zijn, maar is uiteindelijk ook wel uit te komen.
Maar hoe je het opgeeft bij de belastingdienst (onder welk inkomen het valt) staat in ieder geval los van hoe jullie het samen verrekenen.
Maar hoe je het opgeeft bij de belastingdienst (onder welk inkomen het valt) staat in ieder geval los van hoe jullie het samen verrekenen.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Wat heeft jullie huis met jouw partners bedrijf te maken? Of is het deels in gebruik als bedrijfspand? En doet die boekhouder ook jullie gezamelijke aangifte (voorlopig en definitief) IB?Melissa374 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:35:
Ik hoop/ga er vanuit dat zo'n boekhouder het het best weet, maar als zzp-er doe je ook een voorlopige aangifte en samen met jouw (want fiscaal partner) voorlopige aangifte kun je dan maandelijks HRA (want ik neem aan dat je hypotheekrenteAFTREK bedoelde?) krijgen voor zover ik het weet. Op basis van jullie uiteindelijke verzamelinkomen (want het bedrijf van je partner keert inkomen uit aan je partner, en de rest blijft zakelijk) doe je dan een definitieve aangifte IB, waarin je indien nodig opnieuw kunt schuiven met aftrekposten e.d.
[ Voor 3% gewijzigd door Ugchel op 05-09-2025 11:50 ]
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Het lijkt er sterk op dat je allerlei dingen door elkaar gooit:Melissa374 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:35:
Uiteindelijk komt er aan het einde van het jaar 1 belastingaangifte, waarin beide inkomens worden meegenomen en je alles verrekent. De boekhouder, als hij die voorbereid, zal daarin dan alles volgens de spelregels afrekenen, of dat doe je zelf. Dan komt alles goed, eerlijk en wel
Los daarvan is het mogelijk om toeslagen, HRA e.d. 'eerder' te verrekenen (voorlopige aangifte), zodat je per maand dat geld niet afdraagt cq. terugkrijgt. Het kan zijn dat de boekhouder dat op dit moment nog niet wil/kan doen.
Heb je de HRA heel hard nodig om rond te komen?
Dan kunnen jij & je partner een nieuwe voorlopige aangifte doen, waarbij je eventueel ook je verwachtte inkomen wat omlaag kan zetten, zodat je effectief corrigeert voor de eindafrekening. Aan het eind heb je dan 'spontaan' wat meer omzet, maar ook meer aftrekposten en komt het onderaan de streep ongeveer gelijk uit.
Heb je de HRA niet nodig, dan lekker laten gaan, komt allemaal goed en dan is het aan het einde ook gewoon duidelijke (en eerlijk).
Goed dat je hier scherp op bent. Mijn vriendin kwam er na scheiding van haar ex achter dat alle HRA verrekend werd ten gunste van haar ex, ook ZZP'er, die daardoor minder hoefde te betalen na de jaarlijkse aangifte. Had ze zich nooit beseft.
De aangifte staat verder natuurlijk los van jullie onderlinge verdeling. Dus laat berekenen wat de netto impact is van de HRA en verdeel dat 50/50.
De aangifte staat verder natuurlijk los van jullie onderlinge verdeling. Dus laat berekenen wat de netto impact is van de HRA en verdeel dat 50/50.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Pagina: 1