Welke router kopen zonder wifi !

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Bijna alle ROUTER testen/reviews gaan over routers met wifi. Maar juist die steeds nieuwere/snellere wifi maken m.i. de huidige ( en toekomstige ) routers duur. De steeds maar nieuwere hardware voor wifi-6, wifi-7, wifi-.. en de steeds maar hogere wifi snelheden ( die ik beslist niet nodig heb ) zorgen ervoor dat de prijzen maar steeds hoger worden. Terwijl ik al die nieuwigheden niet gebruik en/of niet wil en met zo'n +/-500Mbits tevreden ben.

Op mijn wifi router heb ik de wifi uitgezet en gebruik meerdere bedrade Deco's ( als accespoints ) door het hele huis voor de wifi.

Nu gebruik ik een wifi-router van Ziggo, maar deze is qua mogelijkheden zeer beperkt. Ik wil o.a. een eigen TCPv4, TCPv6 en DNS kunnen instellen, maar dat is niet mogelijk. Tevens vertrouw ik die 'Ziggo' software voor geen cent, waarbij het ook steeds maar de vraag is, welke kronkels de scripters van die software hebben en hoe zij denken dat een bepaalde optie moet werken.
Die Ziggo router is echter wel in bridge te zetten zodat je een eigen router erachter kan plaatsen.

Wat ik zo lees, is dat voor een volledige werking van o.a. routers, steeds vaker een extra ( cloud ? ) account nodig is. Waardoor je volledig afhankelijk bent van de fabrikant. Ik wil alles inhouse/local.

Mijn vraag : ik zoek een goede/veilige router met goede software en zonder die dure wifi ? Of kan ik beter wel een wifi-router kopen en dan die ( dure ) wifi maar gewoon uitzetten ?

Qua instel mogelijkheden heb ik niet veel eisen, maar b.v. het kunnen instellen van een zelf te kiezen DNS ( voor o.a. Pi-Hole of dergelijke ) is een vereiste.
Verder ben ik wel technisch en heb kennis van o.a. Windows, maar 'routers' is voor mij toch een aparte wereld en heb daarvan weinig kennis en weinig ervaring.

Wie heeft praktijk ervaring en kan mij een moderne router aanbevelen met bovenstaande eisen, die goede/degelijke software heeft, die de komende tig ( ? ) jaren nog ondersteuning krijgt en welke geen rib uit je lijf kost ?

[ Voor 3% gewijzigd door PsiTweaker op 03-09-2025 12:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 17:30
Je kunt er ook voor kiezen je deco in routermodus te draaien en Ziggo vragen je modem in bridge modus te zetten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:08:
Je kunt er ook voor kiezen je deco in routermodus te draaien en Ziggo vragen je modem in bridge modus te zetten.
Dank u voor de snelle reactie !

Inderdaad, maar mij huidige Deco M4's ( hardware v1, uit 2019 ) zijn waarschijnlijk toch al iets achterhaald en/of hebben niet de gewenst mogelijkheden.

Dan zal ik een andere Deco set moeten kopen en blijft de vraag staan, want welke Deco set voldoet aan mijn eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:42
Al eens gekeken bij Ubiquiti? https://www.ui.com

Ben zelf zeer tevreden over de Unifi oplossing, losse gateway/controller en Access Points. Wellicht wel een leercurve gezien de uitgebreide mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
PsiTweaker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:14:
[...]

Dank u voor de snelle reactie !

Inderdaad, maar mij huidige Deco M4's ( hardware v1, uit 2019 ) zijn waarschijnlijk toch al iets achterhaald en/of hebben niet de gewenst mogelijkheden.

Dan zal ik een andere Deco set moeten kopen en blijft de vraag staan, want welke Deco set voldoet aan mijn eisen.
Zo ver ik weet kun je op de m4 ook prima een eigen dns instellen. Moet je dat niet eerst eens proberen?

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 03-09-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
maniac2003 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:21:
Al eens gekeken bij Ubiquiti? https://www.ui.com

Ben zelf zeer tevreden over de Unifi oplossing, losse gateway/controller en Access Points. Wellicht wel een leercurve gezien de uitgebreide mogelijkheden.
Ik ben persoonlijk niet zo onder de indruk van de roaming mogelijkheden van Unify, in mijn ervaring gaat dat bij deco beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

sdk1985 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:25:
Ik ben persoonlijk niet zo onder de indruk van de roaming mogelijkheden van Unify, in mijn ervaring gaat dat bij deco beter.
Wat bedoel je daar mee? Unifi heeft aanzienlijk meer opties voor roaming, voornamelijk voor zakelijke omgevingen, dan de deco's. Alles kan per SSID, VLAN en zelfs per PPSK toewijzing. Ook gezien je eigen DNS wens, je kan zelfs op de controller split of conditional DNS doen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:21:
[...]

Zo ver ik weet kun je op de m4 ook prima een eigen dns instellen. Moet je dat niet eerst eens proberen?
Helaas gaat dat niet werken. Ik heb 2 M4's die centraal staan en de dichtstbijzijnde staat zo'n 8 meter vanaf de Ziggo router. Dan zou ik of alles over de kop moeten gooien of een extra M4 ( voor naast de Ziggo router ) moeten kopen, iets wat ik liever niet doe. Een extra router ( in welke form dan ook ) kan ik direct naast die van Ziggo zetten en zo alle netwerkkabel 1-op-1 kan overzetten, terwijl er verder niets aan het wifi netwerk ( de M4's ) gedaan hoeft te worden.
Natuurlijk zou ik 1 modernere Deco-type kunnen kopen en deze naast de Ziggo router kunnen zetten. Maar is dat dan beter dan een wifi-loze moderne router ?

[ Voor 9% gewijzigd door PsiTweaker op 03-09-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
PsiTweaker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:33:
[...]

Helaas gaat dat niet werken. Ik heb 2 M4's die centraal staan en de dichtstbijzijnde staat zo'n 8 meter vanaf de Ziggo router. Dan zou ik of alles over de kop moeten gooien of een extra M4 ( voor naast de Ziggo router ) moeten kopen, iets wat ik liever niet doe. Een extra router ( in welke form dan ook ) kan ik direct naast die van Ziggo zetten en zo alle netwerkkabel 1-op-1 kan overzetten, terwijl er verder niets aan het wifi netwerk ( de M4's ) gedaan hoeft te worden.
Hoe komt die M4 dan aan zijn internet? Zo ver ik weet moet de primaire deco unit altijd bekabeld worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
DukeBox schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:29:
[...]

Wat bedoel je daar mee? Unifi heeft aanzienlijk meer opties voor roaming, voornamelijk voor zakelijke omgevingen, dan de deco's. Alles kan per SSID, VLAN en zelfs per PPSK toewijzing. Ook gezien je eigen DNS wens, je kan zelfs op de controller split of conditional DNS doen.
Ik heb het over seamless roaming en dan meer specifiek dat apparaten op de verkeerde AP verbinden en je dan moet rommelen met minimumrssi settings. Maar als jij tips hiervoor hebt dan zijn die altijd welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

sdk1985 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:25:
[...]

haha wat? Hoe kom je hier in hemelsnaam bij? UniFi is zoveel beter voor roaming met veel meer opties.

[ Voor 8% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-09-2025 12:40 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:38:
[...]

Hoe komt die M4 dan aan zijn internet? Zo ver ik weet moet de primaire deco unit altijd bekabeld worden aangesloten.
Inderdaad, met een +/- 10 meter lange netwerkkabel.

Maar als ik de Deco's in router-mode zet, dan zal alles 'achter' de eerste Deco ( = de master/router ) moet worden aangesloten. Dan zou ik die M4 moeten verplaatsen naar de Ziggo router of een 2de netwerkkabel moeten aanleggen ( van Ziggo router > M4 en terug naar de plek van de Ziggo router, zodat de rest van het netwerk aangesloten kan worden ).

Nu staat alles in ster achter de Ziggo router ( zie https://community.vodafon...or-TP-Link-DECO/m-p/69366 ).

[ Voor 6% gewijzigd door PsiTweaker op 03-09-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
Heren, heren.

ik snap dat er altijd een beter apparaat bestaat, welke meer, beter en/of het beste is. Dat alles is ook nog eens afhankelijk wie het ( qua technische kennis ) gebruikt en of e.e.a. niet overgedimensioneerd is voor wat het moet doen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

sdk1985 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:39:
Ik heb het over seamless roaming en dan meer specifiek dat apparaten op de verkeerde AP verbinden en je dan moet rommelen met minimumrssi settings. Maar als jij tips hiervoor hebt dan zijn die altijd welkom.
Normaalgesproken bepaald de client wat de beste AP is, aanpassingen in RSSI zijn (soms) alleen nodig als je de AP's niet via een controller beheerd. Met wifiman kan je zelfs roamen helemaal in kaart brengen door rond te lopen en je controller neemt deze in zijn learning mee.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
PsiTweaker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:44:
[...]

Inderdaad, met een +/- 10 meter lange netwerkkabel.

Maar als ik de Deco's in router-mode zet, dan zal alles 'achter' de eerste Deco ( = de master/router ) moet worden aangesloten. Dan zou ik die M4 moeten verplaatsen naar de Ziggo router of een 2de netwerkkabel moeten aanleggen ( van Ziggo router > M4 en terug naar de plek van de Ziggo router, zodat de rest van het netwerk aangesloten kan worden ).

Nu staat alles in ster achter de Ziggo router ( zie https://community.vodafon...or-TP-Link-DECO/m-p/69366 ).
Dat zijn inderdaad twee opties. Derde opties is lastiger, met VLAN kijken via manged switches of je die kabel kunt delen (WAN verkeer en het terugkomende verkeer richting de rest van je netwerk) en het dan kijken of je aan de praat krijgt. Maar gezien een Deco M4 voor 25 euro op marktplaats te vinden is zou ik dan voor de weg van de minste weerstand gaan. Afhankelijk van je woonsituatie kan een kabel terugleggen nog goedkoper zijn, scheelt weer een apparaat dat heel de dag aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:51:
[...]
...Maar gezien een Deco M4 voor 25 euro op marktplaats te vinden is zou ik dan voor de weg van de minste weerstand gaan...
Die M4 is een basic model dat al jaren oud is, zou en nieuwe/moderne router niet een beter aankoop kunnen zijn ? B.v. een ander merk router ( zonder wifi ? ) of een Deco x50 ( om zo maar wat te noemen ) ?

Natuurlijk hoop ik met die nieuwe router, ook de beveiliging weer up-to-date te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door PsiTweaker op 03-09-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
PsiTweaker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:56:
[...]

Die M4 is een basic model dat al jaren oud is, zou en nieuwe/moderne router niet een beter aankoop kunnen zijn ? B.v. een ander merk router ( zonder wifi ? ) of een Deco x50 ( om zo maar wat te noemen ) ?

Natuurlijk hoop ik met die nieuwe router, ook de beveiliging weer up-to-date te krijgen.
Nieuwe modellen, en concurrenten, hebben zeker voordelen. Maar die zitten vooral op het Wifi deel. Je hebt er met Wifi 6, Wifi 6E en Wifi 7. Zo ver ik begrepen heb wil je juist niet aan je wifi deel (je M4 opstelling) rommelen. Als het je puur om een custom dns gaat en het koppelen van een pi-hole dan zie ik persoonlijk niet de toegevoegde waarde van een nieuwer apparaat. Voor zo'n apparaat stelt dat namelijk niet zo veel voor.

Eigen modem voor hetgeen jij wilt lijkt me ook overkill en Ziggo gaat bij problemen ervanuit dat je het zelf oplost. Dus ik zie dat zelf niet als een rationeel betere oplossing.

Wil je de bestaande M4 set vervangen dan wordt het een ander verhaal. Aangezien je bedraad werkt zou je AFAIK zelfs ervoor kunnen kiezen twee nieuwere deco modellen aan te schaffen en dan een oude m4 als main gebruiken voor je DNS instellingen. Maar gezien de prijs van een set van 3 is dat dan ook weer niet persé nodig. Ik zag pas geloof ik een goede deal voor een X55 set van 3 (199 euro).

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 03-09-2025 13:06 ]

Pagina: 1