Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 16:28
Mijn vraag
Ik heb me inmiddels op verschillende manier laten informeren betreft wtw en warmtepompen.
Gisteren bij een leverancier geweest van onder meer wtw-systemen en warmtepompen. Zij geven aan dat het voor mijn situatie - weinig ruimte plafond - het logischer is dat ik de buizen van de wtw door door het zand uitrol ipv door het plafond en de ventielen uit vloer laat komen (onder de keuken of onder de houtkachel gaf hij aan). Eventueel in de toilet met een koofje omhoog werk en daar uit plafond laat komen. Verder verteld hij dat hij dat hij enkel beneden wtw zou toepassen in mijn situatie - ihkv kostenbesparing - en op de 1e verdieping met roosters zou werken muv de badkamer. Want, zo gaf hij aan, boven zit je toch niet zo vaak. Al met al vond ik alles wel goed klinken.

Inmiddels de installateur gesproken en hij zegt; ik vraag me af als je buizen door de vloer laat lopen en verderop middels een koof deze omhoog laat lopen en vervolgens het ventiel in het plafond maakt, of de motor van de wtw-unit dat wel aan kan?

En net gesproken met een andere wtw-aanbieder en die geeft aan; wtw door de vloer is geen goed idee, gewoon uit het plafond laten komen anders gaat het niet goed.

Wat is het nu?
1) Kan ik de buizen door de vloer laten lopen en de ventielen ook? Of
2) Kan ik de buizen wel door de vloer laten lopen maar moet ik ze verderop omhoog trekken middels een koof en ventiel uit plafond laten komen
3) Of moeten de buizen door het plafond en de ventielen ook?
4) En is het een idee om de wtw enkel voor beneden toe te passen en op de slaapkamer roosters in de ramen te plaatsen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:17
Pannenkoeken installateur:

- Juist boven wil je energieefficiënt ventileren, want daar wil je anders 's nachts een raam open zetten met alle nadelen van dien (energieverlies, geluid, muggen)
- Je interne buizen wil je binnen je thermische schil houden
- Met ventielen in de vloer valt er rotzooi in en verlies je het voordel van het coanda effect
- Buizen door de vloer moet theoretisch kunnen, mits groot genoeg, maar je WTW moet harden werken (kost meer energie, en maakt meer geluid), bovendien verzameld zich daar alleen maar rotzooi in (niet alleen stof zoals buizen bovenin, maar ook zand, blaadjes, legoblokjes, etc)

It's time to play the music, it's time to light the lights