Ik ben bezig met een overkapping in de hoek van de tuin. Nu moet hier ook nog elektra en netwerk naar toe.
Nu wil ik hier in de toekomst misschien ook nog zonnepanelen op leggen en vraag ik me af wat handig is qua kabels richting de overkapping. (Ik wil natuurlijk maar 1x graven.
)
Ik heb ruimte voor maximaal 12 panelen oost-west oriëntatie. Misschien nog een aantal (~8) als verticale schuttingpanelen op pal zuid.
Momenteel heb ik meer dan genoeg opwek op de rest van de woning, ongeveer 15kWp, de extra panelen zouden dus op een (zwaar) ondergedimensioneerde omvormer kunnen. Maar ik wil eerst afwachten wat er gebeurt wanneer de saldering er in 2027 af gaat.
Situatie:
Meterkast 3x25A, met daarin nog 1 vrije 3x16A Alamat.
Buitenstopcontacten en tuinhuis zitten momenteel allemaal op 1 16A Alamat.
Afstand tot meterkast ~30 meter.
Wat is handig qua kabels richting de overkapping?
Qua netwerk wil ik een s/ftp kabel in een mantelbuis leggen, of zou dat gewoon utp kunnen zijn wanneer ik deze niet strak langs de elektra leg in de sleuf?
Nu wil ik hier in de toekomst misschien ook nog zonnepanelen op leggen en vraag ik me af wat handig is qua kabels richting de overkapping. (Ik wil natuurlijk maar 1x graven.
Ik heb ruimte voor maximaal 12 panelen oost-west oriëntatie. Misschien nog een aantal (~8) als verticale schuttingpanelen op pal zuid.
Momenteel heb ik meer dan genoeg opwek op de rest van de woning, ongeveer 15kWp, de extra panelen zouden dus op een (zwaar) ondergedimensioneerde omvormer kunnen. Maar ik wil eerst afwachten wat er gebeurt wanneer de saldering er in 2027 af gaat.
Situatie:
Meterkast 3x25A, met daarin nog 1 vrije 3x16A Alamat.
Buitenstopcontacten en tuinhuis zitten momenteel allemaal op 1 16A Alamat.
Afstand tot meterkast ~30 meter.
Wat is handig qua kabels richting de overkapping?
- 1x 3x2,5mm2 bij de rest van de buitenstopcontacten op en 1x 3x4mm2 tbv. toekomstige zonnepanelen en dan tzt een Alamat bijplaatsen in de meterkast
- 1x 5x4mm2 op de vrije Alamat en in de overkapping een onderverdeler met 3x 10A, hiervan dan 1 gebruiken voor de overkapping zelf, andere 2 tzt voor omvormers
Qua netwerk wil ik een s/ftp kabel in een mantelbuis leggen, of zou dat gewoon utp kunnen zijn wanneer ik deze niet strak langs de elektra leg in de sleuf?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here