Intercom systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-09 19:38
Dag allen,

Ik ben met een grote verbouwing/renovatie van mijn appartement bezig. Omdat ik mijn woonetage op de 2e verdieping heb had ik bedacht om een intercom systeem te maken zodat ik vanaf de 2e etage de deur zou kunnen openen zodat ik niet rennend te trap af hoef om de pakketbezorger niet te missen.

Op advies van de electricien heb ik hiervoor een 4 aderige kabel in de muur gehangen tot aan de meterkast. Vanuit daar loopt er een andere 4-aderige kabel naar de voordeur. Helaas kom ik er nu achter dat bijna alle moderne systemen met een losse adapter werken om het scherm boven (waar ik de bel dus beantwoord). Echter heb ik hier geen rekening mee gehouden en heb ik dus geen stopcontact in de buurt en is inmiddels alles al gestuukt.

Mijn vraag is of er een systeem bestaat met beeld waarbij het systeem boven op enkel een 4-aderige kabel werkt? Dus geen losse 12- volt adapter etc. Of zit ik vast aan zo’n ouderwetse telefoon waar je enkel door kunt praten en je de deur mee kunt openen?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het klinkt alsof je nu CAT-3 kabel hebt laten aanleggen (= 4-aderige telefonie bekabeling)? Als die kabel netjes in een mantelbuis getrokken is dan zou je er nu achteraf ook CAT-5e in kunnen laten trekken zodat je 8-aders ter beschikking krijgt én daarmee dus met PoE (+ / ++) spullen kunt gaan werken. (PoE = Power over Ethernet).

Daarmee verruim je je installatiemogelijkheden ineens naar .... Héél véél keuze :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:58

DukeBox

loves wheat smoothies

Alternatief is dat je iets met WiFi doet en de kabel alleen voor voeding gebruikt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:19
DukeBox schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:55:
Alternatief is dat je iets met WiFi doet en de kabel alleen voor voeding gebruikt.
Als TS een dunne oude 4 aderige telefoon kabel heeft liggen kan daar niet 220v als voeding over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:58

DukeBox

loves wheat smoothies

Batavia schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:06:
Als TS een dunne oude 4 aderige telefoon kabel heeft liggen kan daar niet 220v als voeding over
Geen enkele interkom/deurbel/kamera werkt op 230V (220V is hoe dan ook alweer een tijdje geleden).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:42

Fe2O3

Ja das roest

Voor google (of amazon) : smart lock wifi met app of electric door lock.

Dat werkt allemaal op batterijen en met een smartphone app, heb je geen draden nodig. Hooguit wat (locale) 230V voor een adapter/wat stroom voorzienning.

Besef je wel dat eea electrisch maken ook nieuwe, achteraf leuke maar op het moment zelf bijzonder kutte ;), failure modes gaat opleveren.

Overigens, die zut met 3 sterren SKG en certificaat zal ook wel drie nullen kosten, voor zover ze al niet ook simpel electrisch te omzeilen zullen zijn door de wat technischere dief.

Vroagah hadden we gewoon een lang touwtje aan het oplegslot ....

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sappels
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-09 23:26
2 wire intercom systemen van Dahua, Gira of Hikvision worden doorgaans gevoed vanuit de meterkast waar een controller hangt die de stroom- en datavoorziening verzorgd voor het deurstation en de binnenpost. Er wordt vaak een 4 aderige kabel gebruikt waarvan er maar 1 paar daadwerkelijk wordt aangesloten.

2 aders vanaf het deurstation naar het slot. 2 aders vanaf het deurstation naar de controller die bij ons in de meterkast hangt. 2 aders van de binnenpost naar de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
sappels schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:32:
2 wire intercom systemen van Dahua, Gira of Hikvision worden doorgaans gevoed vanuit de meterkast waar een controller hangt die de stroom- en datavoorziening verzorgd voor het deurstation en de binnenpost. Er wordt vaak een 4 aderige kabel gebruikt waarvan er maar 1 paar daadwerkelijk wordt aangesloten.

2 aders vanaf het deurstation naar het slot. 2 aders vanaf het deurstation naar de controller die bij ons in de meterkast hangt. 2 aders van de binnenpost naar de controller.
Welk systeem heb jij precies dan? Nu deze geschikt lijkt voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
Will_M schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:52:
Het klinkt alsof je nu CAT-3 kabel hebt laten aanleggen (= 4-aderige telefonie bekabeling)? Als die kabel netjes in een mantelbuis getrokken is dan zou je er nu achteraf ook CAT-5e in kunnen laten trekken zodat je 8-aders ter beschikking krijgt én daarmee dus met PoE (+ / ++) spullen kunt gaan werken. (PoE = Power over Ethernet).

Daarmee verruim je je installatiemogelijkheden ineens naar .... Héél véél keuze :P
Klopt, het is een cat 3 kabel, echter heb ik deze in een flexibele buis getrokken. Dus daar een nieuwe kabel bij steken gaat erg lastig worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sappels
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-09 23:26
KoningBaksteen schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:36:
[...]

Welk systeem heb jij precies dan? Nu deze geschikt lijkt voor mijn situatie.
Ons systeem is inmiddels EOL, maar onderstaand is een vergelijkbaar alternatief

Dahua KTD01L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
KoningBaksteen schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:38:
Klopt, het is een cat 3 kabel, echter heb ik deze in een flexibele buis getrokken. Dus daar een nieuwe kabel bij steken gaat erg lastig worden denk ik.
Je kunt toch een nieuwe cat 5 kabel aan die cat 3 kabel knopen en door die oude cat 3 kabel er uit te trekken die nieuwe er in trekken?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1