Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:48
Momenteel ben ik bezig met een grootschalige renovatie van een woonhuis in het buitengebied.
Een belangrijk onderdeel hiervan is isolatie.
De betonvloer is eruit en vervangen door 100mm pir met werkvloer en smeervloer met vloerverwarming.
De spouwmuur (7cm) zal geisoleerd worden en alle ramen en kozijnen worden vervangen door kunsstof met triple glas.

Nu mag het dak niet achterblijven, echter een volledige kaprenovatie ligt buiten het huidige budget en is door het aanwezige eternit dakbeschot ook uitdagend.
Wel wil ik graag het dak isoleren om binnen de 2jaar te blijven van de gecombineerde maatregelen voor de subsidie.
Als we dan later de pannen + eternit dakbeschot laten verwijderen wil ik de isolatie laten zitten.
In overleg met een asbest saneerder is dit mogelijk bij harde isolatiematerialen, e.g., PIR.

De sporenkap wil ik rechtstreeks tegen de sporen aan isoleren met 100/120mm pir.
Dit bevestigen met rachels en lange schroeven in de sporen. Hier tegen kan dan gips of OSB.

Nu is er op sommige plekken al een dunne laag EPS aanwezig en deze zit gekit tegen de eternit plaat.
De PIR zal een dampdichte laag vormen, er blijft wel een ventilatie spouw tussen het eternit+eps en de PIR plaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcp7cJcdlbndgjqDhYcZvsLK60U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DSsphSimrgYeseAlgISffww.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fV5nGGKqlD_XMiNywdjJgKtQ4oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KOXow2I4h46P8z49Mp9Zd3m.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiZrXe0q4VTNYEadPZZiLKAhndQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8m67pg4CeZo1RLPlvKqJ1rE.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand ervaring met deze constructie en eventuele vochtproblemen?
Het eternit zelf is semi damp open en de sporen blijven in deze constructie volledig buiten de warme schil en kunnen drogen.
Zie ik iets over het hoofd of is dit een valide oplossing om later nog de optie van sanering te hebben.
Ik waardeer alle input.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:14
is die spouw dan ook geventileerd? naar buiten toe

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
Disclaimer: ik heb geen praktische ervaring met deze constructie met dit materiaal. Ik weet wel het een en ander over vochtproblemen en het voorkomen hiervan.

Voor de sporen voorzie ik geen vochtprobleem als ze kunnen drogen. Wel bij de balken op de plek waar de PIRplaten hiertegenaan zitten. Ik zie niet goed hoe vocht daaruit kan diffunderen.
Er is nog een ander issue waar je rekening mee moet houden: PIR is een heel goede isolator, maar heeft wel een heel lage warmtecapaciteit. Dat betekent dat de zolder op een zonnige dag toch behoorlijk warm wordt.
Ik zou zelf in deze situatie waarschijnlijk voor stevige houtvezelplaten kiezen, zoals Gutex Multitherm of equivalente platen van Steico of Pavatherm. Daarmee voorkom je de twee bovengenoemde risico's.
Verder is het verstandig om aan de binnenzijde van de isolatieplaten klimaatfolie te gebruiken om condens en luchtlekkage te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
No Hands schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:00:
is die spouw dan ook geventileerd? naar buiten toe
De eternit platen hangen op veel plekken door en sluiten niet perfect op elkaar aan, het "waait" achter de eps op veel plekken. Ik kan kijken of ik de eps op een paar plekjes onder en boven weg kan halen om ventilatie te creeren achter de PIR. Maar het liefst blijf ik er zoveel mogelijk van af ivm dakbeschot stof wat er op kan liggen. De sporen die je ziet lopen over het buitenblad naar buiten toe om het dakoverschot te creeren, als je goed kijkt zie je zelfs nog daglicht bij de aansluiting bij de vloer. Ik was van plan dit dicht te zetten maar voor ventilatie zou ik dat juist open kunnen laten.
Vocht uit de horizontale balk kan in principe via de voorkant en achterkant er nog uit, de zijkant zal inderdaad in contact komen met het PIR/Purschuim. Maar is dit niet bij elk materiaal zo, dan zou je hem ventilerend naar achter moeten uitvoeren. De hoek afschuinen richting het dak bijvoorbeeld.

Die houtvezelplaat ziet er mooi uit maar ivm toekomstige sanering lijkt me dat minder geschikt, het is een harde plaat maar wel met porreus oppervlak, ik verwacht dat asbest stof hier mooi in kan nestelen en dat de saneerder dan niet akkoord gaat om het te laten zitten. Dan zou ik hier weer dampopen folie achter moeten plaatsen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0nakTMlhfOawhV6lE2OSlJ9RqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZJ8KoWyXxiZFyJfpGSLW4Ta.png?f=fotoalbum_large

Ik heb geen echte ervaring met Ubakus maar ik zie het hier vaker langskomen.
Als ik zo goed mogelijk de situatie zoals in de laatste foto na probeer te maken lijkt de kans op vochtproblemen niet groot.
De insluiting van vocht in de horizontale balk door het PIR/Purschuim kan ik niet inschatten of dat een probleem zou worden. Naar mijn weten is deze manier van isoleren bijvoorbeeld bij een gordingen dak erg gerbruikelijk en daarbij ook geen probleem.