Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Zoidberg
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 14:30
Heeft iemand recent (<5j) een typecursus gevolgd en kan diegene wat vertellen over zijn/haar ervaringen (aan-/afraders)? Ik heb diverse (betaalde) aanbieders bekeken, maar de reviews zijn beperkt.

Achtergrond: Het idee is een typecursus te volgen naast (kantoor)werk, bij voorkeur online, met als doel met 10 vingers te kunnen typen en met enige snelheid. Kortom een vaardigheid om efficiënter te kunnen werken.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als ik terugdenk aan mijn 10-vinger typ cursus (we hebben het dan over begin jaren '00 toen ik aan het eind v.d. basisschool zat. Was dat een externe juf die die lessen gaf, een lesprogramma met vooral heel veel doen en afgeplakte toetsenborden thuis en op school een soort van U-vorm die je over je toetsenbord heen schoof en dan gewoon veel doen.

Als ik eerlijk ben, als je je toetsen durft/wilt af plakken thuis (een degelijk kantoortoetsenbord is €15) en je een gratis online programma neemt kun je het jezelf wel aanleren zonder al te veel moeite. Enige wat je echt nodig hebt is discipline.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Vergeet het maar; met je twee scharen ga je nooit zo snel typen als een mens met tien vingers.

Het is vooral een kwestie van oefenen, dat kan gratis online maar ook betaald, klassikaal, wat je wil. Voor het vissen (há) naar ervaringen is Tweakers minder geschikt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:43
Ik heb het typen op deze machine geleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8HjTlKFZOuCexzIrfxy4MUhJu8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OYUzW1OMviQ3ltD3pW9lGBgY.jpg?f=user_large
Heb er nog steeds profijt van.
Wat anderen ook al zeggen, gewoon beginnen, wijsvingers op de f en j en dan zonder op het toetsenbord te kijken leren, asdf jkl;, asdf jkl; Vooral dagelijks oefenen, al is het maar een kwartier.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:21
Bestaat Pica nog? Begin jaren 2000 hebben mijn ouders die toen voor mij aangeschaft. Zelfde cursus (en toetsenbord, met stikkertjes) is daarna nog 4x hergebruikt voor de andere kinderen. Een paar weken geleden kwam een klant bij ons op werk nog een map langsbrengen met daarop het logo uit de jaren 80.
Heel uitgebreid, na het doorlopen van het programma kon ik behoorlijk vlot typen. De feedback was wat beperkt, maar ook niet echt nodig want het is daarna met goed gevolg hergebruikt.

In eerste instantie is het gewoon het typen met 10 vingers leren, waar alle letters zitten enzo. Daarna zelf oefenen en bijhouden, dan gaat het vanzelf steeds sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:15
Ook ik had cursus met stickertjes, uit 2003 geloof ik.
Heb de lesmap nog steeds ergens liggen volgens mij :) al was het vooral veel oefenen. In begin de bewegingen. (Fjfjfjfjfjfj) En dan daarna wat meer andere letters erbij pakken.

Probleem van jezelf aanleren is dat je houding fout kan gaan. (Dkdkdkdk kan ook met wijsvinger als je niet je hand goed positioneert).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02

BCC

De donald duck type cursus is gewoon erg goed, leuk en niet duur.

En dan als extra werk veel Typing for the dead YouTube: The Typing of the Dead [PC] by SEGA ($6,132,600) [HD] [1080p60] spelen.

[ Voor 59% gewijzigd door BCC op 03-09-2025 08:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ben geen held in typen en hoef dat ook niet regelmatig in langere documenten te doen maar een A4'tje voltypen (met tekst in mijn hoofd en goed kunnen free-flowen in woordkeuze), lukt me met een minuutje of 5 zonder problemen en foutloos.

De enige reden dat me dat zo snel/langzaam afgaat is een goede gewenning aan een fijn, comfortabel en "technisch voldoende" keyboard voor mijn handen en manier van toetsen aanslaan/inrammen. Gemiddeld genomen gebruik ik slechts 6 vingers maximaal en betrap me erop dat bij langere sessies ik sneller vermoeid raak in mijn onderarmen. Dat is waarschijnlijk te wijten aan mijn totale houding en dan stop ik ook vrij snel met typen.

Misschien een (aanvullende) tip: als je weet dat je de komende tijd (niet weken maar mogelijk jaren) met 1 of 2 programma's werkt om teksten in aan te maken, verdiep je dan ook eens in shorthand / steno / etc waarbij je veel effectiever lange(re) woorden of bepaalde stukken van zinnen onder een kortere key-combi voor jezelf kan plaatsen. Doet niets af aan effectief leren typen maar het bespaart je wel repetitief werk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-09 22:18

SomerenV

It's something!

True schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:09:
Als ik terugdenk aan mijn 10-vinger typ cursus (we hebben het dan over begin jaren '00 toen ik aan het eind v.d. basisschool zat. Was dat een externe juf die die lessen gaf, een lesprogramma met vooral heel veel doen en afgeplakte toetsenborden thuis en op school een soort van U-vorm die je over je toetsenbord heen schoof en dan gewoon veel doen.

Als ik eerlijk ben, als je je toetsen durft/wilt af plakken thuis (een degelijk kantoortoetsenbord is €15) en je een gratis online programma neemt kun je het jezelf wel aanleren zonder al te veel moeite. Enige wat je echt nodig hebt is discipline.
Zo heb ik het ook geleerd, maar niet vrijwillig. Ik was al een computernerd vanaf jonge leeftijd (in de 90s) en moest van m'n ouders op typeles toen ik in de 2e klas zat ergens in 2002. Dit was na school, maar wel op school. Na 2 lessen mee gestopt omdat het dermate suf, saai en traag was dat ik de aandacht er gewoon niet bij kon houden. volgens mij typte ik op dat moment wel al deels met meerdere vingers en deels blind, maar had ik dat mezelf aangeleerd.

M'n broertje is iets later les gaan volgen en als onderdeel daarvan werd het toetsenbord van de gezins computer afgeplakt, met van die kleurtjes. Dat was echter de PC met internet dus daar zat ik ook regelmatig op. Op die manier eigenlijk zonder les maar door brute force blind en met 10 vingers leren typen :7

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:48

LankHoar

Langharig tuig

Wat let je om gewoon een gratis programma te beginnen? Bevalt het niet, kun je iets anders proberen. Bijvoorbeeld deze: https://www.gratislerentypen.nl/

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:00
Waarom een cursus?
Gewoon een kwestie van veel oefenen en veel doen, dan gaat het vanzelf beter en sneller :)
Ik heb zelf nooit een cursus gedaan en type wellicht niet met 10 vingers, maar met 6 ofzo... of 8.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
+1 voor de Donald Duck typecursus! leren typen met spelletjes waardoor het niet saai wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vraag jezelf ook even af of je met 10 vingers wil typen omdat je denkt dat je dan sneller bent of omdat je daadwerkelijk nog moet leren typen.
Ik typ zelf met mijn hele linkerhand en met een paar vingers van mijn rechterhand, maar mijn linkerhand is dominant hierin. Beide handen zweven op het toetsenbord, echt het tegenovergestelde van de manier waarop je met 10 vingers leert typen. Maar ik type wel gewoon 130+ WPM zonder enige moeite.

De beste manier om sneller te leren typen is een doel zetten en dan via typeracer.com of monkeytype.com gewoon gaan proberen. Als je dat écht met 10 vingers wil doen kun je een split/ergo toetsenbord kopen waarbij je handen elkaar niet kruisen, maar ik zou de focus niet leggen op het typen zoals je bij een typecursus leert, dat voegt maar weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:10
Waar je wel op moet letten, is dat je niet per ongeluk naar je vingers kijkt tijdens het leren. Je kan daarvoor een kartonnen doos waar je een zijkant uitgeknipt hebt gebruiken die je over je handen heen legt, maar een theedoek kan ook al. Andere mogelijkheid is om het toetsenbord met stickers af te plakken.

Daarnaast is het belangrijk dat je dagelijks oefent, en niet op de snelheid let, maar wel op het aantal fouten. Backspace en dergelijke corrigeer methoden hoor je tijdens het oefenen niet te gebruiken. Snelheid komt dan vanzelf zodra je al goed kan typen :).

Nog een tip: Zorg voor een extern toetsenbord, niet een laptop toetsenbord.

[ Voor 6% gewijzigd door EJlol op 03-09-2025 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap
  • Laatst online: 14:00

aap

Ik heb mijn zoon een paar jaar geleden een typecursus laten uitkiezen. Tot mijn verrassing koos hij niet voor Ducktypen (hij is nogal een Donald Duck-fanaat), maar voor TypeTopia.

Ik heb toen voor mezelf ook een account meebesteld; ik meen dat we nog een staffelkorting kregen.
Het is natuurlijk gericht op kinderen, maar ik vond het wel grappig en nuttig. Er zat ook een soort side-quest in waar je dagelijks een type-competitie tegen andere studenten kon doen. Ik voelde me wel altijd een beetje awkward als ik trots was dat ik Bloempje123 verslagen had, me realiserend dat dat waarschijnlijk een kind van een jaar of 10 was...

Het zat zo in elkaar dat je niet meer dan een bepaald aantal oefeningen per dag kon doen, zodat je gedwongen werd om gedurende langere tijd te blijven oefenen. Ik denk dat dat een goede insteek was.

Nu kan ik met tien vingers typen, maar ik moet me wel iedere dag opnieuw dwingen dat ook te doen. Decennia van tweevingerig typen onderdruk je niet zomaar!

Mijn enige klacht over deze (en wsl. de meeste ander typecursussen), is dat ik als developer niet leer hoe je efficient alle speciale karakters gebruik, zoals de underscore en de accolades.

[ Voor 8% gewijzigd door aap op 03-09-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:13
Ik zelf heb op een typemachine nog geleerd (krijg je sterke pinken van :) )
Waarschijnlijk heb je nu een specifieke layout met toetsenbord dat je gewend bent. Als je gaat afplakken, moet je proberen om een (los) toetsenbord te regelen die hetzelfde aanvoelt met indrukken en layout.

Mijn kinderen zijn heel veel geholpen met een type cursus. 1 heeft duck typen gedaan, die is grafisch maar misschien net te kinderachtig voor een volwassene.
Mijn dochter doet nu pica typen en dat gaat goed (ondanks dat ze een megablokkade heeft met alles van school) over 2 maanden zal ze wel haar type cursus volbracht hebben.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
https://www.tipp10.com/nl
En dan bij de action een ramplankje en een dikke stift halen.

Of evt
https://www.bol.com/nl/nl...-en-ps2/9300000022081838/

succes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21

Reinier

\o/

GarBaGe schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:20:
Waarom een cursus?
Gewoon een kwestie van veel oefenen en veel doen, dan gaat het vanzelf beter en sneller :)
Ik heb zelf nooit een cursus gedaan en type wellicht niet met 10 vingers, maar met 6 ofzo... of 8.
Omdat je 100% zeker weten beter/sneller/accurater gaat tikken als je wél een cursus volgt.

En de toetsen afplakken? Dat snap ik niet. Als je een methode volgt kijk je toch naar wát je moet typen, vanuit een boek of scherm? En je kunt toch wel streng genoeg voor jezelf zijn om niet naar je vingers te loeren :?

Mijn moeder was o.a. typedocente en gaf een paar jaar pro deo typeles op mijn basisschool. Altijd profijt van gehad. Midden jaren 90, dus in een klaslokaal vol mechanische en elektronische typemachines.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02

BCC

Ja, en een theedoek lost het gratis op als je stiekem blijft kijken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:21

Blokker_1999

Full steam ahead

CodeCaster schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:13:
Vergeet het maar; met je twee scharen ga je nooit zo snel typen als een mens met tien vingers.
Challange accepted. Ik denk dat ik, ondanks het feit dat ik niet met 10 vingers typ, veel mensen die het wel doen perfect kan bijhouden. Maar ja, ik doe het dan ook al meer dan 30 jaar, begonnen toen ik niet eens 10 jaar oud was.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Zoidberg
@allen, dank voor jullie snelle reacties en ideeën. Zelf heb ik de boot een beetje gemist met de door school aangeboden typcursuselsen eind basisschool (‘98), maar zo te lezen is discipline bij het leren het belangrijkst. Ik zal nog eens terugkoppelen welke cursus het wordt t.z.t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:13

Wish

ingwell

Er zijn genoeg online cursussen te vinden, zoals deze? https://www.typing.com/student/lessons

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Blokker_1999 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:42:
[...]

Challange accepted. Ik denk dat ik, ondanks het feit dat ik niet met 10 vingers typ, veel mensen die het wel doen perfect kan bijhouden. Maar ja, ik doe het dan ook al meer dan 30 jaar, begonnen toen ik niet eens 10 jaar oud was.
Je hebt het over 'niet met 10 vingers typen', maar typ je daadwerkelijk met alleen maar 2 (wijs)vingers, of gebruik je er alsnog 5-8, zoals veel mensen? Want dat verandert de zaak nogal ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:46
[...]

Nu ben ik zeer benieuwd hoeveel woorden per minuut je dan kunt behalen; https://10fastfingers.com/ (alhoewel ik er zelf met 8 typ, nooit een cursus gedaan).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik type trouwens eigenlijk met negen vingers, ik geloof niet dat ik mijn linkerduim gebruik.
Is aan de slijtage op mijn spatiebalk ook te zien, valt me nu op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:31
Ons kind heeft t met Typetopia geleerd, zoals hier eerder geopperd. Voor de jonge leeftijd, maar t werkt wel :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:51
Rukapul schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:49:
Mijn vrouw (onderwijskundige achtergrond) en kind hebben LOI kids, Typetopia en Ducktypen geëvalueerd. Hierbij kreeg Ducktypen een professioneel veto.

Uiteindelijk LOI kids met succes afgerond.

LOI kids bleef leuk genoeg. De 'vernieuwd' reclame op tv lijkt ons echter een leugen.

Wat me opvalt is met hoe weinig uur oefenen een fatsoenlijk niveau gehaald wordt. Ik heb daar veel meer tijd in moeten steken met maar een beperkt beter resultaat (minder fouten vooral wat van belang was op een mechanische typemachine).
En de rest van dat topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Same here hoor, ooit een intro gehad op school van volgens mij Scheidegger ("schijtlegger hahaha") met wat gekleurde stickers op de toetsen van typemachines, daarna lekker verder gegaan zoals ik het altijd al deed en dat over de jaren geperfectioneerd.

Ik typ met 2-6 vingers doorgaans net zo snel als de meest begaafde kantoorgenoten, alleen met iets meer fouten (volgens typeracer).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:16

dragonhaertt

@_'.'

Ik zou gewoon een half uur per dag besteden aan een tool zoals https://www.keybr.com/ of een typ-spel zoals "the typing of the dead"
Cursus lijkt me geen meerwaarde hebben in de moderne online wereld.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:03
Beetje off-topic, maar zijn er hier ook mensen die 20-25 jaar geleden hun type-skills op peil hielden (of brachten) middens "The typing of the dead"? Het was een vrij brak spel, maar het kwam er op neer dat je als first-person-shoot met een typemachine gewapend zombies moest doodknallen door de woorden te typen die op het scherm kwamen. Hilarisch. Niet echt een goede "typecursus" maar zeker een mooie toevoeging/snelheids-oefening ;)

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/my-biggest-dreamcast-regret-was-never-owning-typing-of-the-v0-3nv6ls6wdxnc1.jpg?width=320&crop=smart&auto=webp&s=1680c75e21944a233253f168f3bbb90e2bda9151

[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 03-09-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:44

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Yaksa schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:31:
Ik heb het typen op deze machine geleerd:
[Afbeelding]
Heb er nog steeds profijt van.
Wat anderen ook al zeggen, gewoon beginnen, wijsvingers op de f en j en dan zonder op het toetsenbord te kijken leren, asdf jkl;, asdf jkl; Vooral dagelijks oefenen, al is het maar een kwartier.
Heb het ook op zo'n machine mogen leren. Scheidegger. Maar ik weet vrijwel zeker dat in plaats van een ; stond er bij mij een Y (of een IJ?). Maar al met al, in die tijd waren computers in het dagelijkse leven vrijwel niet bestaand. Dat ik hier achteraf heel veel profijt van zou hebben kon ik toen nog niet vermoeden.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:10

ikt

Typecelerate schijnt goed te zijn om patronen in je typen te herkennen en hierop te verbeteren. Hier een zelf-promotie op reddit met positieve comments: https://www.reddit.com/r/..._free_website_for_typing/

Verder is Monkeytype een simpele interface met goede woorden als je puur op je toetsenbord wil rammen.

Persoonlijk heb ik geen typecursus gevolgd, wel een WPM van ~120 door het chronisch online zijn :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:29
Valorian schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:59:
Beetje off-topic, maar zijn er hier ook mensen die 20-25 jaar geleden hun type-skills op peil hielden (of brachten) middens "The typing of the dead"? Het was een vrij brak spel, maar het kwam er op neer dat je als first-person-shoot met een typemachine gewapend zombies moest doodknallen door de woorden te typen die op het scherm kwamen. Hilarisch. Niet echt een goede "typecursus" maar zeker een mooie toevoeging/snelheids-oefening ;)

[Afbeelding]
Nee hoor er zijn zelfs later nog meer ( of 1? ) versies uitgebracht. Zo ff snel op google zoeken levert deze op:
https://store.steampowere...ing_of_The_Dead_Overkill/

Overigens heb ik nooit een typecursus gedaan en ben ik gewoon gaan blindtypen d.m.v. gewoon veel te typen en zo min mogelijk te kijken. Ik type dan ongeveer met 6 vingers :P

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
hollandnick schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:10:
[...]

Nee hoor er zijn zelfs later nog meer ( of 1? ) versies uitgebracht. Zo ff snel op google zoeken levert deze op:
https://store.steampowere...ing_of_The_Dead_Overkill/

Overigens heb ik nooit een typecursus gedaan en ben ik gewoon gaan blindtypen d.m.v. gewoon veel te typen en zo min mogelijk te kijken. Ik type dan ongeveer met 6 vingers :P
Ik heb het toen ik 13 was geleerd op de middelbare school (1993). Was toen voor onze school vrij nieuw. Maar weet het nog goed, eerst pagina's vol typen met alleen maar F'en en J'en, dan de G en H erbij, etc. Uiteindelijk in mijn werkende leven uitgebreid, type nu nagenoeg ook alle cijfers en leestekens blind met 10 vingers. En veelvoorkomende accenten zoals accent grave, aigu en circonflexe ook. Alleen voor de speciale tekens achter de cijfers spiek ik vaak ongemerkt nog wat omdat ik net te weinig gebruik om er de routine bij te krijgen. Op euroteken, uitroepteken en haakjes na.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:29
Je hebt de iets te subtiele Futurama referentie van @CodeCaster richting de username van TS gemist denk ik ;)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

[...]

Challange accepted. Ik denk dat ik, ondanks het feit dat ik niet met 10 vingers typ, veel mensen die het wel doen perfect kan bijhouden
Maar tik je perfect foutloos? challenge :+
Valorian schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:21:
[...]
Maar weet het nog goed, eerst pagina's vol typen met alleen maar F'en en J'en, dan de G en H erbij, etc.
Ik weet de volgorde nog: JFKDIELSAHGUROWPQTY en dan de onderste rij. Waarschijnlijk ligt het boek (Toets voor Toets denk ik?) hier nog ergens in de kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:43
ma9ma schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:05:
[...]Heb het ook op zo'n machine mogen leren. Scheidegger. Maar ik weet vrijwel zeker dat in plaats van een ; stond er bij mij een Y (of een IJ?). Maar al met al, in die tijd waren computers in het dagelijkse leven vrijwel niet bestaand. Dat ik hier achteraf heel veel profijt van zou hebben kon ik toen nog niet vermoeden.
offtopic:
Klopt, dat was de ij, deze kon in een proportioneel lettertype op een hamertje van een mechanische typemachine geplaatst worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:21

Blokker_1999

Full steam ahead

Reinier schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:32:
[...]

Maar tik je perfect foutloos? challenge :+
Daar is de backspace voor :+

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Off topic: er zijn in de loop der decennia ook pogingen gedaan om 'snellere' toetsenborden te ontwikkelen. Ergonomischer (qua vorm, zoals de v-vormige) en/of logischer qua indeling / lettervolgorde. Die hebben het uiteindelijk allemaal nooit écht geschopt tot een vervanger van de huidige standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik mocht het correctielint niet gebruiken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Valorian schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:48:
Off topic: er zijn in de loop der decennia ook pogingen gedaan om 'snellere' toetsenborden te ontwikkelen. Ergonomischer (qua vorm, zoals de v-vormige) en/of logischer qua indeling / lettervolgorde. Die hebben het uiteindelijk allemaal nooit écht geschopt tot een vervanger van de huidige standaarden.
Zeg dat maar niet te hard op Tweakers, of de vijftien Dvorak-gebruikers komen weer uit hun hol gekropen.

(En over referenties gesproken: ja, "dozens of us").

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 03-09-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Valorian schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:48:
Ik durf zelfs te stellen dat het achteruit is gegaan, als ik denk aan de 'old school' IBM keyboards, die groep is weer helemaal terug met mechanische toetsenborden, maar vervolgens hele markt kijkt van laptop keyboards, 'ultrathin' en onscreen spul, dat er veel nu het hele 10 vingers links laat liggen vanwege het materiaal dat ze gebruiken. Maar er zijn nog steeds subgroepen die in situaties beter zijn, zoals die stenografie machines, maar zijn te afhankelijk van de situatie dat het geen standaard voor anderen kan zijn.

Enige aspect waar ik merk dat het 'slechter' ging, ansi vs iso. Ik ben redelijk rap in 10 vingers, maar zet mij op een iso, fouten schieten omhoog, snelheid omlaag :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:32
Ik denk dat het vooral gaat om met 10 vingers blind te typen als het om efficiëntie gaat. Door niet naar het toetsenbord te hoeven kijken, kun je je concentreren op wat je op het scherm typt en dat gaat dan vaak razend snel. Ook ik heb tijdens mijn brugklas periode na schooltijd les gevolgd (10 vingers/blind) en heb daar nog steeds veel profijt van. Zelfstudie / (gratis) cursus via internet kan volgens mij prima, welke, is niet zo belangrijk. Doorzettingsvermogen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:17
Totaal niet wat TS vraagt (want 20+ jaar geleden) maar ik heb rijtjes overgetypt van aaaa bbbb ababab en later gewoon stukken tekst. Was gewoon een kwestie van elke dag een halfuur doen. Destijds nog op een typmachine overigens, zoiets: https://cdn-tp1.mozu.com/...=500&_mzcb=_1756122368255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Oef de tiepcursussen. Is dat nog een ding? Ooit, begin "00 deed mijn zus die van Spica. Nog met zo'n grote gele map waar je dan elke week het volgende hoofdstuk voor in de bus kreeg. Heb toen nog geprobeerd om die lessen van haar te volgen maar was echt niet mijn ding. Ik had helemaal het geduld niet om op afgeplakte toetsenborden steeds te zoeken waar ik moest zijn.

Ik tiep inmiddels zelf ook gewoon blind met 10 vingers, en snel ook. Sneller dan veel collega's die "netjes" tiepen. Maar absoluut niet zoals het "hoort" volgens tiepcursusen. Mijn linkedhand ligt bijv. standaard op de tab, a, w, d, spatie (komt van games die ik speelde, maar is nu dus ook mijn basishouding met tiepen), die rechter zweeft er ergens naast waar handig (die ligt op mijn muis tot ik ga tiepen) en vingers gaan alle kanten op. Soms zelf over elkaar heen :+ . Wel leuk, krijg je allemaal van die rare blikken omdat je vingers vliegensvlug alle kanten op gaan alla een hacker op TV ofzo (8> .

Uiteindelijk is gewoon veel tiepen het beste antwoord om er goed in te worden, iig als het enkel om efficiëntie gaat. Als je netjes wil leren tiepen is een cursus waarschijnlijk wel de beste keuze.

Maar dan, als je echt puur op efficiëntie wil gaan en daarvoor wat nieuws wil leren, kun je je afvragen of een normaal qwerty/azerty sowieso wel de beste optie is. Er zijn genoeg toetsenborden en dergelijke die daar beter voor zouden moeten zijn. Het is maar net hoe ver je erin wil gaan :D .

[ Voor 11% gewijzigd door Cambionn op 03-09-2025 17:48 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:35
99ruud99 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:31:
(Dkdkdkdk kan ook met wijsvinger als je niet je hand goed positioneert).
Maar hoe hou je anders je vingers op WASD? :o

Zonder dollen,
Ook ik heb ergens rond 2004? Zon cursus gevolgd... om ff voor t einde af te haken, want ik was te druk bezig met spelletjes en vooral MSN in die tijd.. Die laatste heeft waarschijnlijk het meeste voor mn type snelheid gedaan, na eenmaal de basis geleerd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:42
Gaan we opbieden in oude cursussen?
Midden jaren '70: De basisschool in het dorp had nog gescheiden jongens- en meisjesklassen. De meisjes kregen wel huiswerk, de jongens mochten op woensdagmiddag meteen gaan voetballen. Met de middelbare school in het vooruitzicht leek het mijn moeder wel een goed idee dat ik ook aan huiswerk zou wennen, maar het enige buitenschoolse dat daarmee werd aangeboden was een typecursus van het Manhattan instituut, een soort Schoevers op locatie. Zo haalde ik in de voorlaatste klas van de basisschool mijn typediploma en in het laatste jaar mijn steno diploma. Dat sliertige gekriebel was ik weer snel verleerd, maar het afkorten van standaard woorden maakte van mij later toch een vrij snelle notulist, die daardoor wel gedwongen was zelf zijn mond te houden opdat het gewauwel van andere vastgelegd kon worden.
En typen? In elk geval niet meer blind en er gaat sowieso meer tijd zitten in het bedenken van wat ik typ dan in het daadwerkelijke kloppen.
Tot zover de gevolgen van de prestatiedrang van een helikopterouder avant la lettre. 't Is nou niet zo dat er hier een vette leasebak voor de deur staat... 8)

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 21:52
Mijn dochter (groep5) krijgt nu TypeWorld aangeboden vanuit school. Vorige jaar heeft m’n oudste dochter het ook gehad en is erg leuk. Ken de prijs niet, want school bied het aan.

Edit; licentie net bekeken en een individuele licentie is €71,50. Veel succes en plezier met welke type cursus ook! Goed dat je dit oppakt en beter wilt worden.

[ Voor 32% gewijzigd door johannesberg740 op 03-09-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:20
DuckTypen van Donald Duck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 20:35
ikt schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:10:
Typecelerate schijnt goed te zijn om patronen in je typen te herkennen en hierop te verbeteren. Hier een zelf-promotie op reddit met positieve comments: https://www.reddit.com/r/..._free_website_for_typing/

Verder is Monkeytype een simpele interface met goede woorden als je puur op je toetsenbord wil rammen.

Persoonlijk heb ik geen typecursus gevolgd, wel een WPM van ~120 door het chronisch online zijn :+
Hier ongeveer hetzelfde. Typen is feitelijk gewoon muscle memory welk je dient te trainen. Niets anders dan dat. Je ziet snel genoeg dat er geen typecursus aan te pas is geweest door de hand positie. Ik werk niet vanuit herkenning van de streepjes of de f en de j, maar vanuit mijn linker hand de relative positie t.o.v. WASD en met mijn rechter hand herken ik vanuit de positie van shift verder mijn hand op het toetsenbord terug. Aan snelheid doet het verder niets af.

Met vergaren van tienduizenden posts collectief op een meervoud aan fora, reddit, etc. Als ook eindeloze chat sessies binnen IRC kanalen, msn, Barrens chat :+. Dan gaat het natuurlijk snel. En net als fietsen, verleer je het ook niet echt meer. Beetje afhankelijk van de mood, voor zelf geschreven tekst zit ik ook veelal rond de 110 - 130 WPM.

Binnen de diverse online scoring tools variabel een beetje tussen 90 - 110, met doorgaans een accuracy boven de 99%. Maar is eigenlijk meer een combinatie van hand-oog coördinatie en woord verwerking, dan dat het daadwerkelijk type snelheid alleen doet verwerken.

Echt blind typen doe ik met regelmaat overigens ook in mijn werk. Dat wil zeggen, typen zonder zicht op het toetsenbord, als ook zonder zicht op de monitor. Ook dit is op een gegeven moment gewoonweg een kwestie van gaan doen en blijven herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben bijna 50 en heb 4-8 vingers en mijn ogen gebruikt tot 2021, omdat ik niet de discipline kon opbrengen om blind te leren typen, toen viel mijn werk een beetje stil, verveelde ik me en heb ik via https://www.ticken.nl/ met succes blind leren typen, het tempo ligt niet te hoog en de hoeveelheid tijd die je nodig hebt is beperkt.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

misschien is een ergonomisch toetsenbord met een vak voor de linkerhand en eentje voor de rechterhand een idee? Ik heb zo'n ding en wordt verplicht om met 10 vingers te typen hiermee want met 2 vingers gaat het niet.

Zoiets als dit:

https://www.amazon.nl/Per...etsen/dp/B075GZVD4T/?th=1

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Zoidberg
Nogmaals dank voor alle tips!

Ik had Typeteach US (mac) nog, icm met een Keychron mechanisch toetsenbord, om toch een beetje dat oldskool gevoel te houden. Verder is structuur en dagelijks oefenen het belangrijkst.

Voor deze nieuwe poging ben ik daarom geswitcht naar Keybr (€8 voor addfree). Gaf voor mij twee voordelen: 1) via de browser dus kan ik zowel met eigen als werklaptop doen, en 2) typeteach ging simpelweg de rijtjes af, keybr lijkt uit te gaan van de meestgebruikte toetsen en bouwt dan op. En geeft nog interessante statistieken.

En @CodeCaster het kwartje van ‘de scharen’ viel wat laat 😂

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:55
dragonhaertt schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:29:
Ik zou gewoon een half uur per dag besteden aan een tool zoals https://www.keybr.com/ of een typ-spel zoals "the typing of the dead"
Cursus lijkt me geen meerwaarde hebben in de moderne online wereld.
Dit is wat ik gebruikt heb toen ik een jaar of 26 was. Nu 10 jaar later nog steeds blij dat ik die paar weken de moeite heb genomen om het mezelf aan te leren.

Idempotent.

Pagina: 1