Oef de tiepcursussen. Is dat nog een ding? Ooit, begin "00 deed mijn zus die van Spica. Nog met zo'n grote gele map waar je dan elke week het volgende hoofdstuk voor in de bus kreeg. Heb toen nog geprobeerd om die lessen van haar te volgen maar was echt niet mijn ding. Ik had helemaal het geduld niet om op afgeplakte toetsenborden steeds te zoeken waar ik moest zijn.
Ik tiep inmiddels zelf ook gewoon blind met 10 vingers, en snel ook. Sneller dan veel collega's die "netjes" tiepen. Maar absoluut niet zoals het "hoort" volgens tiepcursusen. Mijn linkedhand ligt bijv. standaard op de tab, a, w, d, spatie (komt van games die ik speelde, maar is nu dus ook mijn basishouding met tiepen), die rechter zweeft er ergens naast waar handig (die ligt op mijn muis tot ik ga tiepen) en vingers gaan alle kanten op. Soms zelf over elkaar heen

. Wel leuk, krijg je allemaal van die rare blikken omdat je vingers vliegensvlug alle kanten op gaan alla een hacker op TV ofzo

.
Uiteindelijk is gewoon veel tiepen het beste antwoord om er goed in te worden, iig als het enkel om efficiëntie gaat. Als je netjes wil leren tiepen is een cursus waarschijnlijk wel de beste keuze.
Maar dan, als je echt puur op efficiëntie wil gaan en daarvoor wat nieuws wil leren, kun je je afvragen of een normaal qwerty/azerty sowieso wel de beste optie is. Er zijn genoeg toetsenborden en dergelijke die daar beter voor zouden moeten zijn. Het is maar net hoe ver je erin wil gaan

.
[
Voor 11% gewijzigd door
Cambionn op 03-09-2025 17:48
]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.