Koop advies router met 10G poort(en).

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 23:31
Beste mensen,

Ik kom anti kraak te wonen in een oud kantoor pand waar BlackGATE Telecom het internet verzorgd. Er ligt koper en volgens een medewerker zou het gaan om een verbinding van ergens tussen de 100 en 200 mbit, dus niet heel geweldig.

Je kunt via hun een Mikrotik router kopen/huren, maar hij zei dat deze niet echt makkelijk in gebruik was en deze werd dan geconfigureerd geleverd. Maar hij raadde mij aan om zelf gewoon een router aan te schaffen die in bridge modus ingesteld kan worden aangezien er al een router in het gebouw is die het binnenkomende signaal verwerkt en waarschijnlijk in een ruimte ligt waar ik geen toegang tot heb.

Nu heb ik een Synology DS1517+ met 10G netwerk kaart en in mijn PC heb ik ook een 10G netwerk kaart, tot nu toe had ik 1 van de poorten van de NAS gewoon direct verbonden met mijn PC via static IP. Maar als ik nu toch een router moet aanschaffen kan ik er net zo goed 1 aanschaffen met (een) 10G poort(en) aangezien een 10G switch toch ook al gauw richting de 200 euro gaat.

De goedkoopste router die ik kan vinden met twee 10G poorten is een AVM FRITZ!Box 4690 (Int. Edition), toevallig heb ik nu ook een Fritzbox (van de provider) en heb er al vaker mee gewerkt. Dus ik ben enigszins bekend met de config/menu van Fritzbox en dat werkt voor mij logisch en fijn.

Daarna komen er een aantal ASUS routers (niet echt fan van hun support) en een QNAP, maar dat gaat al (ruim) over de 300 euro. Ik doe niet heel veel met een router, behalve misschien een keer een port forwarden. Maar wellicht omdat ik achter een andere router zit en degene die ik aan ga schaffen in bridge modus zal staan is dit wellicht niet eens mogelijk?

Het moet in ieder geval makkelijk in gebruik zijn, want ik ben niet zo handig met netwerken en allerlei instelling. Dus ik hou het waar mogelijk zo simpel mogelijk.

Ik zie nu overigens dat die Fritzbox 4690 een 10G WAN poort heeft en één 10G LAN poort. Ik weet niet of ik die WAN poort kan gebruiken voor mijn NAS of PC (denk het niet), anders moet ik toch een 10G switch er bij kopen denk ik dan?

TL;DR: welke router (met 10G poort) zou jij aanraden of is er een andere setup mogelijk?

Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:29

CyBeRSPiN

sinds 2001

Maar als ik nu toch een router moet aanschaffen kan ik er net zo goed 1 aanschaffen met (een) 10G poort(en)
Ik volg dit niet. Je hebt max 200mbit nodig dus een goedkope 1Gbit router is meer dan voldoende voor je WAN verbinding. Dat je daarnaast je NAS optimaal wilt benutten snap ik, maar dat hoeft toch niet gecombineerd te worden? Of wil je je NAS aan de rest van de anti-krakers aanbieden als een fileserver waar sneller dan 1Gbps van levensbelang is?

1 Gbit levert je dus al 125 MByte/s aan bandbreedte he. Ik weet de use case van je NAS niet, maar ik kan me weinig voorstellen dat je daadwerkelijk meer dan 1 Gbit nodig gaat hebben, anders dan "omdat het kan" :)
Als 300 euro veel geld voor je is zou ik zelf de verleiding proberen te weerstaan om iets met 10G apparatuur te moeten willen. Tenzij je extra geld kan verdienen door die extra bandbreedte.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-09-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:25:
[...]

Ik volg dit niet. Je hebt max 200mbit nodig dus een goedkope 1Gbit router is meer dan voldoende voor je WAN verbinding. Dat je daarnaast je NAS optimaal wilt benutten snap ik, maar dat hoeft toch niet gecombineerd te worden? Of wil je je NAS aan de rest van de anti-krakers aanbieden als een fileserver waar sneller dan 1Gbps van levensbelang is?

1 Gbit levert je dus al 125 MByte/s aan bandbreedte he. Ik weet de use case van je NAS niet, maar ik kan me weinig voorstellen dat je daadwerkelijk meer dan 1 Gbit nodig gaat hebben, anders dan "omdat het kan" :)
Ik was in de veronderstelling dat als ik een 10g LAN netwerk wil hebben thuis, dat ik dan een router moet hebben met een 10G poort. Maar dat hoeft dus niet begrijp ik nu?
Of wil je je NAS aan de rest van de anti-krakers aanbieden als een fileserver waar sneller dan 1Gbps van levensbelang is?
nee zeker niet, dit wil ik privé houden en het is ook maar 1 extra bewoner dus.
Als 300 euro veel geld voor je is zou ik zelf de verleiding proberen te weerstaan om iets met 10G apparatuur te moeten willen
Ik heb al geïnvesteerd in die 10G netwerk kaarten in mijn NAS en PC, dus dan wil ik daar ook graag gebruik van maken natuurlijk. Dus als een router van 300+ euro daar voor nodig is prima, maar ik weet er te weinig van. Vandaar de vraag hier.

[ Voor 25% gewijzigd door dfainher op 02-09-2025 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
dfainher schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:29:
[...]
Ik was in de veronderstelling dat als ik een 10g LAN netwerk wil hebben thuis, dat ik dan een router moet hebben met een 10G poort. Maar dat hoeft dus niet begrijp ik nu?

[...]
nee zeker niet, dit wil ik privé houden en het is ook maar 1 extra bewoner dus.

[...]
Ik heb al geïnvesteerd in die 10G netwerk kaarten in mijn NAS en PC, dus dan wil ik daar ook graag gebruik van maken natuurlijk. Dus als een router van 300+ euro daar voor nodig is prima, maar ik weet er te weinig van. Vandaar de vraag hier.
Duw een kabel van je NAS 10G naar je PC 10G. Is dat niet voldoende? Dan gebruik je de NIC die er in zat gewoon voor bereikbaar zijn op het LAN.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Ja dat deed ik dus voorheen, maar het leek me wel handig om een 10G LAN netwerk te hebben. En dan kan ik eventueel m'n overige PC's upgraden met een 10G kaart in de toekomst en hoef ik niet meer met static IP's te werken. Ik was er ook een hele tijd mee bezig om het werkend te krijgen namelijk en dan heb ik ook 'maar' tussen 1 PC en mijn NAS die 10G snelheid.

Wat ik net nog vergeten was trouwens:
Ik haal met een 1G switch router max 100 MB/s aan transfer speed en met 10G (4 HD's in de NAS in RAID 5) ging ik geloof ik naar 700 MB/s gemiddeld.

Dat is toch zeker de moeite waard met het kopiëren van BluRays van 20 tot 50 GB en ik heb al geïnvesteerd in hardware, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:35

DukeBox

loves wheat smoothies

Aangezien beide devices dual homed zijn zie ik ook geen voordeel in een 10G router behalve evt. voor WiFi dat sneller is dan 1Gbit.

Op je PC moet je hooguit de NAS even opnemen in je hosts file met het 10G ip adres.

Zelf werk ik ook zo, dual 10G in NAS met daaraan mijn backup NAS en mijn PC.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 02-09-2025 17:41 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
DukeBox schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:40:
Aangezien beide devices dual homed zijn zie ik ook geen voordeel in een 10G router behalve evt. voor WiFi dat sneller is dan 1Gbit.

Op je PC moet je hooguit de NAS even opnemen in je hosts file met het 10G ip adres.

Zelf werk ik ook zo, dual 10G in NAS met daaraan mijn backup NAS en mijn PC.
Ok duidelijk, in Windows is het idd heel makkelijk. Maar mijn overige PC's draaien Linux en daar was ik er iets langer mee bezig.

Maar als de meeste mensen hier zeggen dat het overbodig is, dan blijf ik het toch maar op die manier doen. Ik dacht alleen als ik dan toch een router aanschaf kan ik er net zo goed 1 aanschaffen met een 10G poort. Als ik verhuis en ik kom ergens te wonen waar glasvezel beschikbaar is (4-8G), dan heb ik ook meteen al een goede router.

Maar de prijsverschillen tussen een 1G en 10G router zijn zo groot, dat dat misschien toch niet heel logisch is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dfainher schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:45:
Ok duidelijk, in Windows is het idd heel makkelijker. Maar mijn overige PC's draaien Linux en daar was ik er iets langer mee bezig.
Linux is qua hosts file niet anders... (of bedoel je dat niet?)

Als je toch 10G wilt zou ik gewoon een losse switch nemen achter je router, is een stuk goedkoper en de meeste routers hebben hoe dan ook vrij beperkt 10G poorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfainher
DukeBox schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:47:
[...]

Linux is qua hosts file niet anders... (of bedoel je dat niet?)
Ik bedoelde een static IP instellen in Linux vond ik een stuk lastiger :)
Als je toch 10G wilt zou ik gewoon een losse switch nemen achter je router, is een stuk goedkoper en de meeste routers hebben hoe dan ook vrij beperkt 10G poorten.
Ja dat bedoelde ik dus eigenlijk, maar ik dacht dat dat wellicht niet kon en dat een 10G switch perse op een 10G poort van een router moest.

Maar dat hoeft dus niet? Zo nee dan koop ik idd gewoon een 10G switch, dat is dan inderdaad veel logischer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Zover ik weet kan iedere 10Gbit switch poort ook 1Gbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 19:51
Aangezien het anti-kraak zal je er niet een eeuwigheid blijven. Ik zou het modem/router van de provider zo eenvoudig mogelijk laten en dan investeren in een 10G-switch.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
FredvZ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:56:
Aangezien het anti-kraak zal je er niet een eeuwigheid blijven. Ik zou het modem/router van de provider zo eenvoudig mogelijk laten en dan investeren in een 10G-switch.
Ja dat is zeker waar, maar ik wist dus niet zeker of een 10G switch op een router kon met alleen 1G poorten. Ik bedoel, dat zou wel werken maar ik wist niet of de 10G switch dan ook beperkt zou worden tot 1G.

Heb je wellicht nog tips qua merken? Trendnet is voor mij namelijk een onbekend merk, MikroTik kende ik van naam maar ik had geen flauw idee of dat goed is. Blijkt nu best een degelijk merk te zijn?

En qua 1G router komt het dus niet zo nauw? Bridge modus is een vrij basic functie neem ik aan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 19:51
dfainher schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:20:
Ja dat is zeker waar, maar ik wist dus niet zeker of een 10G switch op een router kon met alleen 1G poorten. Ik bedoel, dat zou wel werken maar ik wist niet of de 10G switch dan ook beperkt zou worden tot 1G.
Je zou zelfs een 100mbps router aan kunnen sluiten op een 10Gbps switch :)
Heb je wellicht nog tips qua merken? Trendnet is voor mij namelijk een onbekend merk, MikroTik kende ik van naam maar ik had geen flauw idee of dat goed is. Blijkt nu best een degelijk merk te zijn?
Voor deze usecase zou ik het simpel houden en iets als dit nemen:
uitvoering: TP-Link TL-SX105
En qua 1G router komt het dus niet zo nauw? Bridge modus is een vrij basic functie neem ik aan toch?
Dat hangt een beetje af van de instellingen die Blackgate gebruikt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Bedankt voor de tips, welke instelling Blackgate gebruikt heb ik helaas geen flauw idee van... ik koop wel iets bij Bol.com of zo wat makkelijk terug kan. Mocht er iets niet werken of zo, dan kan ik makkelijk nog iets anders kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

FredvZ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:34:
Je zou zelfs een 100mbps router aan kunnen sluiten op een 10Gbps switch :)
Er zijn 10G switches (en netwerk kaarten) die geen 10/100Mbit meer ondersteunen. Het zijn er niet veel maar wel op letten.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 02-09-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
DukeBox schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:42:
[...]

Er zijn 10G switches die geen 10/100Mbit meer ondersteunen. Het zijn er niet veel maar wel op letten.
In wat voor scenario zou dat een probleem zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dfainher schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:11:
[...]
In wat voor scenario zou dat een probleem zijn?
In het scenario zoals dat je een apparaat hebt dat max 100Mbit heeft. Zoals een (oudere) netwerk printer of smart home (Hue bridge, KAKU bridge), solar monitoring etc..
Maar als je nog poorten vrij hebt op je router (of andere switch) die dat wel ondersteund is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
DukeBox schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:17:
[...]

In het scenario zoals dat je een apparaat hebt dat max 100Mbit heeft. Zoals een (oudere) netwerk printer of smart home (Hue bridge, KAKU bridge), solar monitoring etc..
Maar als je nog poorten vrij hebt op je router (of andere switch) die dat wel ondersteund is dat geen probleem.
Ja zoiets vermoede ik idd al, zulke apparaten heb ik verder niet. Dus dan moet het verder goed komen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:20

mjl

Ugh

DukeBox schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:17:
[...]

Vergeet security cams en TV’s niet, zelfs nieuwe modellen zijn maar 100 mbit.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een router met 10G poorten die goedkoop is heb ik nog niet gezien, switch is ook niet goedkoop. wat je kan doen is een switch kopen met 2.5G poorten en 2 of meerdere SFP+ poorten.
https://nl.aliexpress.com/item/1005009269009581.html zoiets of kijk hier eens categorie: Netwerk switches

edit: ik zag dat @FredvZ al een mogelijk antwoord had gegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 03-09-2025 06:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfainher
mjl schreef op woensdag 3 september 2025 @ 01:07:
[...]

Vergeet security cams en TV’s niet, zelfs nieuwe modellen zijn maar 100 mbit.
TV heb ik (uiteraard) wel, maar die kan ik dan op de router aansluiten. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:42:
[...]

Er zijn 10G switches (en netwerk kaarten) die geen 10/100Mbit meer ondersteunen. Het zijn er niet veel maar wel op letten.
Geen 10 en 100Mbps? Heb je voorbeelden?

Er zijn nogal wat 10Gbase-T PHYs die geen 10Mbps meer ondersteunen omdat dat andere voltages gebruikt (iirc die van Broadcom en mogelijk ook Qualcomm; als je 10MbE en 10GbE aan zelfde poort wilt kunnen is Realtek vooralsnog je vriend), maar ik ben nog geeneen tegengekomen die ook 100base-TX niet doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dion_b schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:10:
[...]

Geen 10 en 100Mbps? Heb je voorbeelden?
O.a. de Synology E10G18-T2 en E10G30-T2 waarbij de laatste zelfs geen 2.5Gb ondersteund (alleen 1Gb en 10Gb) en als switch bijv. Ubiquiti Edgeswitch 16 XG ook alleen 1Gb en 10Gb (op de copper poorten).

Oh en die Netgear MS510TXM, die is helemaal bijzonder. De 10G poorten zijn 'multigig' maar ondersteunen geen 2.5Gbit maar wel 10Mbit en 100Mbit en de 2.5Gbit poorten ondersteunen aléén 1Gbit en 2.5Gbit.

Dat is waar ik zelf tegenaan ben gelopen dus er zijn er vast veel meer.

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 03-09-2025 20:43 ]

Pagina: 1