LED inbouw/spots smart maken in hal+trap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben (een tijd geleden al) een huis gekocht waar de hal beneden en de hal boven een aantal spots hebben (GU10) en de trap kent 4 van dit soort in de muur ingebouwde lampjes, waarvan er 1 defect is, dus tijd voor vervanging.

Nu liep ik al een tijdje met het idee om dit wat meer smart te maken. Wat ik daarmee bedoel is: bewegingsdetectie en tijdsafhankelijke lichtsterkte. We hebben al het nodige Hue, IKEA Tradfri en Aqara spul. Dus alles daarbinnen is sowieso goed en het moet met Homekit werken.

Nog even de situatie schetsen:
  1. De in de muur ingebouwde lampjes bij de trap werken op meerdere bewegingssensoren die er zo uitzien. Hiervan zit er 1 beneden in het midden van de hal (onderaan de trap), 1 boven in het midden van de hal (bovenaan de trap) en 1 net bij het uitkomen van de master bedroom (iets meer in de hoek dus).
  2. De GU10 spots beneden werken met tuimelschakelaars (ik weet niet of ik de naam goed heb, maar ze veren terug na het indrukken en ingedrukt houden zorgt ervoor dat ze dimmen). Hiervoor zitten maar liefst 4 schakelaars (ja, ik heb het ook niet verzonnen): 1 direct bij de voordeur, 1 centraal in de hal onderaan de trap, 1 in de hal naast de deur naar de woonkamer/keuken, 1 bovenaan de trap centraal in de hal boven.
  3. De GU10 spots boven werken hetzelfde en hebben 3 schakelars: 1 bovenaan de trap centraal in de hal boven, 1 direct bij uitkomen master bedroom en 1 beneden centraal in de hal onderaan de trap.
Dus ja, het is nogal veel schakelaars, ik had ook echt wel met de helft afgekund, maar toch.

Nu heb ik vanuit ons vorige huis 2 Hue bewegingsmelders en 1 Aqara bewegingsmelder over die ik wil hergebruiken. Van Hue vind ik het fijn dat die op tijdstip+lux niveau in die ruimte kan schakelen, zo kan het op een zonnige zomerse dag totaal onnodig zijn om 20:00 uur lichten aan te zetten, maar in de winter al om 16:00 uur of eerder. En het fijne van smarthome opties in het algemeen vind ik dat je in kan stellen hoe fel de lichten aanmoeten, zo deden we in ons vorige huis op de overloop boven dat het na ik mee 22u op 25% sterkte aanging om te voorkomen dat je bij het naar de wc gaan klaarwakker zou worden door het felle licht.

Wat ook belangrijk is om te vermelden: ik vermoed sterk (want dat is in de woonkamer+keuken bij de GU10 spots ook het geval) dat er ergens een LED dimmer achter de schakelaars zit. Omdat het er zoveel zijn heb ik nog niet gekeken, maar ik heb de woonkamer en keuken al voorzien van een Zigbee Ecodim dimmer en die hangt mooi in de Hue app die het weer naar Apple Home doorstuurde. Dat is omdat we over 6 spots beneden en 4 spots boven spreken denk ik ook hier het handigst, nietwaar?

Maar mijn vraag is: gaat zo'n 3rd party Ecodim wel werken met een Hue bewegingssensor? En is dit daadwerkelijk de handigste oplossing of zijn er nog andere oplossingen?

Vraag 2: wat is het handigst om de LED lampjes bij de trap mee te bedienen? Daar zitten nu alleen de genoemde PIR bewegingssensoren in de muren op ±100cm hoogte. Kan ik daar desnoods normale schakelaars plaatsen en ze eveneens via een Hue/Aqara bewegingssensor bedienen? Mij lijkt het het fijnst om straks in totaal 3/4/5 bewegingssensoren op tactische plekken te plaatsen die allemaal met een beetje slimmigheid meerdere sets aan lampen aansturen.

Vraag 3: wat is het meest simpele om als "slimme besturing" (dus Zigbee oid) ipv de huidige bewegingsensoren in de muur te plaatsen? Ook zo'n Ecodim?

Vraag 4: Hoe haal ik de LED lampjes uit de muur ter vervanging? Omdat exact dezelfde ook buiten het tuinpad naar achteren verlichten en daar ook 4 zitten vind ik het niet erg om een set te kopen en wat reserve te hebben, maar ik heb dus geen idee hoe ik ze eruit krijg. Heb bij de defecte al geprobeerd maar puur met wat handkracht krijg ik hem niet uit de muur en ik wil niet zomaar ergens een schroevendraaier tussensteken en ook de muur niet beschadigen natuurlijk.