Zelf spanplafond plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:13
Goedendag,

Volgend jaar wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. In de badkamer (ca. 270 x 230 cm) lijkt een spanplafond me een mooie oplossing, eventueel met inbouwspots of een led-omlijsting.

KNIP (stukje tekst over dat ik offertes heb aangevraagd, niet relevant)

Wat me opviel, is dat er in Nederland niet veel mogelijkheden zijn voor doe-het-zelf-pakketten (op DHZ-spanplafonds en Spanplafondshop na, die een vrij summier assortiment hebben). In Duitsland daarentegen zie ik veel leveranciers die complete sets aanbieden, vaak inclusief duidelijke handleidingen en instructievideo’s.

Mijn vraag: heeft iemand hier ervaring met het zelf plaatsen van een spanplafond? Waar hebben jullie de materialen gekocht, hoe ingewikkeld was het in de praktijk en hoe tevreden zijn jullie met het resultaat?

Alvast bedankt voor het meedenken en delen van ervaringen!

[ Voor 13% gewijzigd door KerstRunner op 02-09-2025 19:32 ]

Beste antwoord (via KerstRunner op 10-09-2025 08:16)

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:03
Wij hebben zelf meermaals een spanplafond geplaatst, in zowel badkamer als veranda ;). Een spanplafond is erg strak en is relatief schoon en snel te plaatsen omdat hij niet geverfd of gestuct hoeft te worden. Wij hebben de materialen destijds besteld bij dhz spanplafonds. Onze ervaring is dat plaatsen goed te doen is, in rechthoekige ruimtes althans, ruimtes met nissen e.d. zijn echt veel moeilijker strak te krijgen.

Mocht je zelf een spanplafond gaan plaatsen zou ik iets teveel bestellen zodat je eerst kunt oefenen met het insteken van het doek in het profiel om daar een beetje handigheid in te krijgen. Als je iets uitschiet met de spatel heb je nml meteen een scheurtje in het plafond, een foutje is snel gemaakt dus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:16
Met alle respect, maar de offertes vind ik erg meevallen qua prijs.
Ik heb ook een spanplafond laten plaatsen na een waterlekkage ipv een standaard gips plafond maar dat was verzekerings werk. Afmetingen badkamer ongeveer 2.60x1.20, inclusief een spotje en langszij led verlichting en ventilator afvoer. Dat was €2200 in totaal en 2 dagen werk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KerstRunner
Gummiebeer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:04:
Met alle respect, maar de offertes vind ik erg meevallen qua prijs.
Ik heb ook een spanplafond laten plaatsen na een waterlekkage ipv een standaard gips plafond maar dat was verzekerings werk. Afmetingen badkamer ongeveer 2.60x1.20, inclusief een spotje en langszij led verlichting en ventilator afvoer. Dat was €2200 in totaal en 2 dagen werk.
Ik was er al een beetje bang voor dat er reacties zouden komen over of de prijs marktconform is of niet. Ik ga dat stukje tekst ook even weg halen want ik twijfel ook niet aan of het marktconform is, ik wil graag de uitdaging aan gaan het zelf te doen.

Ik ben technisch aangelegd, ik installeer ook m'n eigen keuken, groepenkast, laadpaal, leg de tuin aan, maak sleuven voor de elektra, timmer eigen kasten én nu lijkt me het spanplafond ook iets wat ik zelf kan doen!

Daarom mijn vraag, zijn hier mensen die daar hun ervaringen over willen delen?

[ Voor 5% gewijzigd door KerstRunner op 02-09-2025 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik eerlijk ben is netjes werken het moeilijkste. qua klussen is het allemaal niet heel bijzonder mits je de juiste volgorde aan weet te houden en zelfs cando verkoopt het spul tegenwoordig. dus zo bijzonder is het nu ook weer niet ;)

edit: ohw ik zie dat de vlaamse gamma het alweer niet meer heeft..

https://www.gamma.be/nl/a...m-netto-10-64-m/p/B584683

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 02-09-2025 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
Van CanDo staat op Youtube een instructie video.
Ziet er niet heel ingewikkeld uit.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

KerstRunner schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:38:
Volgend jaar wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. In de badkamer (ca. 270 x 230 cm) lijkt een spanplafond me een mooie oplossing, eventueel met inbouwspots of een led-omlijsting.
Mag ik vragen waarom een spandplafond een mooie (of betere) oplossing zou zijn voor een badkamerplafond? (oprechte vraag).

Ik zie echt het voordeel niet van een spanplafond t.o.v. wat rachels en wat gips....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Question Mark schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:54:
[...]

Mag ik vragen waarom een spandplafond een mooie (of betere) oplossing zou zijn voor een badkamerplafond? (oprechte vraag).

Ik zie echt het voordeel niet van een spanplafond t.o.v. wat rachels en wat gips....
Goede vraag! Dat laat ik mij ook graag vertellen haha. Ik zou denken dat een spanplafond makkelijker, sneller en schoner is om te plaatsen. Gips moet je ook weer afstucen (toch?). En is dan met zo'n ledstrip er omheen niet ook een hele opgave?

Op de eerder gestuurde video's van anderen lijkt zo'n spanplafond echt 2 uur werk.

Maar corrigeer me zeker als het anders is.

[ Voor 18% gewijzigd door KerstRunner op 03-09-2025 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

KerstRunner schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:35:
[...]
Goede vraag! Dat laat ik mij ook graag vertellen haha. Ik zou denken dat een spanplafond makkelijker, sneller en schoner is om te plaatsen. Gips moet je ook weer afstucen (toch?). En is dan met zo'n ledstrip er omheen niet ook een hele opgave?
Je zult voor beide opties werk moeten doen, als je het zelf wilt plaatsen.

Ik zie online dat spandoek zo'n 100 euro per meter kost (4 meter breed). Met een badkamer van 4 x 4 meter, kost alleen dat doek al 400 euro. 100 euro aan benodigde profielen, 8 euro voor een constructieframe voor ledspots (pér spot). Dan zit je al snel op zo'n 600 euro alleen aan materiaal.

Met vochtwerende gipsplaten, wat rachelwerk, schroeven en wat kant en klare stucpasta zit je rond de 200 euro...

Grote voordeel van een spandoek is dat sneller te plaatsen is, en je dus "wint" op die kosten. In het geval van DHZ moet je je afvragen of dat voordeel wel zo groot is. Het kost dan tijd, geen geld. (waarbij het argument tijd, wel een belangrijke factor kan zijn).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Op de eerder gestuurde video's van anderen lijkt zo'n spanplafond echt 2 uur werk.

Je gaat niet echt in op de vraag van @Question Mark...
Zijn vraag was waarom je het een mooiere en/of betere oplossing vindt dan een gipsplafond. Jij hebt het alleen over de benodigde effort. Die effort is eenmalig en met het eindresultaat (het plafond zelf) ga je mogelijk tientallen jaren leven.

Mijn 2 centen als handige klusser, een gipsplaten plafond is wellicht wat meer werk, maar vind ik persoonlijk mooier en duurzamer dan een spanplafond. Ik zou dus altijd kiezen om eenmalig er wat meer werk tegenaan te gooien en er dan blijvend van te profiteren. Bijkomend voordeel is dat een gipsplaten plafond flink goedkoper is. En de klus is wat meer vergevingsgezind. Als de stuc niet helemaal egaal is, dan schuur je het af en doe je het opnieuw. Bij zo'n doek kan elk foutje kostbaar zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
[...]

Bij gipsplaten gebruik je ná montage 'naden-vuller' of 'Jointfiller' plus gaas, daarna afwerken met Fill and Finish® bijvoorbeeld, vervolgens 2x dun sauzen of laten spuiten (spacken), met alles ben je wel even bezig.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
DexterDee schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:26:
[...]

Zijn vraag was waarom je het een mooiere en/of betere oplossing vindt dan een gipsplafond. Jij hebt het alleen over de benodigde effort. Die effort is eenmalig en met het eindresultaat (het plafond zelf) ga je mogelijk tientallen jaren leven.

Mijn 2 centen als handige klusser, een gipsplaten plafond is wellicht wat meer werk, maar vind ik persoonlijk mooier en duurzamer dan een spanplafond. Ik zou dus altijd kiezen om eenmalig er wat meer werk tegenaan te gooien en er dan blijvend van te profiteren. Bijkomend voordeel is dat een gipsplaten plafond flink goedkoper is. En de klus is wat meer vergevingsgezind. Als de stuc niet helemaal egaal is, dan schuur je het af en doe je het opnieuw. Bij zo'n doek kan elk foutje kostbaar zijn.
Ik dacht altijd dat een Spanplafond van plastiekfolie was, wel eens één gezien, zag er maar heel goedkoop uit, ik heb dan nog liever polystyreentegels :P
Hoe zit het met de brandveiligheid van een spanplafond?, met gipsplaten is dat dik in orde.. ik kan het wel vinden, ik wil het hier even aankaarten.

[ Voor 6% gewijzigd door natural colour op 03-09-2025 16:10 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
[...]

Mijn antwoord op de vraag waarom mij dit een betere keuze lijkt is toch de moeite die de installatie kost?

Dank voor je inzichten over een gipsplafond.

Mochten er mede-Tweakers ervaring hebben met het zelf plaatsen van een spanplafond hoor ik het graag!

[ Voor 21% gewijzigd door KerstRunner op 03-09-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

KerstRunner schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:52:
Mijn antwoord op de vraag waarom mij dit een betere keuze lijkt is toch de moeite die de installatie kost?
Ik snap hoe je de vraag geïnterpreteerd hebt, maar ik denk toch echt dat de vraag meer bedoeld was als "welk eindresultaat spreekt je meer aan. Vind je een spanplafond mooier of een gipsplafond", niet hoe veel moeite de installatie ervan kost. Als de hoeveelheid werk en moeite voor jou belangrijker is dan het eindresultaat, dan is deze vraag niet belangrijk natuurlijk en is een spanplafond waarschijnlijk de snelste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Question Mark schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:54:
[...]

Zonder veel troep een nieuw plafond wat als het goed is gedaan erg strak is. met een timmerman/stucadoor/schilder ben je zo een week of zelfs weken veder ook als je het zelf gaat doen ivm droogtijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

Het is op zich prima om te kiezen op basis van effort. Heel veel dingen in het leven hebben nadelen (bijvoorbeeld duurder), maar zijn tóch het overwegen waard omdat ze minder moeite kosten. Niet iedereen kan even goed tegen klussen in het huis waar ze ook wonen. Wat voor jou een week of twee ongemak is, kan voor een ander een bijna onneembare hindernis zijn.

Bij een spanplafond heb je bovendien nauwelijks overlast: ik heb ze zien werken in volledig ingerichte huizen, zonder dat er ook maar een stoel verzet hoefde te worden. Ze zijn in een paar uur klaar en je moet zoeken naar een paar korrels stof.

Ik denk dat mensen die kiezen voor een spanplafond niet zozeer mikken op de toekomst en ze willen ook niet heel flexibel blijven, maar vooral op gemak en directe leefbaarheid. En als die keuze bewust wordt gemaakt, is daar natuurlijk weinig mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

twain4me schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:39:
Het is op zich prima om te kiezen op basis van effort. Heel veel dingen in het leven hebben nadelen (bijvoorbeeld duurder), maar zijn tóch het overwegen waard omdat ze minder moeite kosten. Niet iedereen kan even goed tegen klussen in het huis waar ze ook wonen. Wat voor jou een week of twee ongemak is, kan voor een ander een bijna onneembare hindernis zijn.
Helemaal eens met je verhaal, maar TS geeft zelf wel aan een handige klusser te zijn. Vaak betekent duurder ook minstens even goed of beter, maar in dit geval (mits een gipsplafond je voorkeur heeft) kies je dan voor een mindere oplossing die ook nog eens duurder is. Vandaar ook de checkvraag. En ik weet vrij zeker dat als TS comfortabel is met het aanbrengen van een spanplafond, dat een gipsplafond geen enkel probleem gaat vormen. Jij hebt goede ervaringen met spanplafonds zo te lezen en dat is verder ook prima. Ik heb een paar jaar een huis gekocht waar in de woonkamer een spanplafond zat, maar ik heb deze dus juist vervangen door een gipsplafond om (persoonlijke) redenen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:03
Wij hebben zelf meermaals een spanplafond geplaatst, in zowel badkamer als veranda ;). Een spanplafond is erg strak en is relatief schoon en snel te plaatsen omdat hij niet geverfd of gestuct hoeft te worden. Wij hebben de materialen destijds besteld bij dhz spanplafonds. Onze ervaring is dat plaatsen goed te doen is, in rechthoekige ruimtes althans, ruimtes met nissen e.d. zijn echt veel moeilijker strak te krijgen.

Mocht je zelf een spanplafond gaan plaatsen zou ik iets teveel bestellen zodat je eerst kunt oefenen met het insteken van het doek in het profiel om daar een beetje handigheid in te krijgen. Als je iets uitschiet met de spatel heb je nml meteen een scheurtje in het plafond, een foutje is snel gemaakt dus.
Pagina: 1