Lekkend bitumen dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:31
Ik heb een plat bitumen dak op een overkapping dat lekt. De vraag is hoe dat aan te pakken.

Het is een bitumen dak van 2015. Gelegd door een dakdekker maar meteen al problemen met lekken, vooral op de plek die nu ook problemen geeft. Mogelijk veroorzaakt doordat de verkeerde hechting is gebruikt voor de aansluiting op de dakkoepels. Na aanleg is op die plek de dakdekker meerdere malen aan de gang geweest. Dakkoepels zijn plastic, de rest van het dak is hout.
Het is niet helemaal duidelijk waar het lekt. Op de hoek van één van de dakkoepels drupt het soms en is het soms vochtig. Het lekt wisselend, maar het hout is wel aan het rotten/schimmelen (bij die hoek). Vooralsnog zo te zien niet ernstig.

Ik heb 3 dakdekkers gevraagd om een offerte (afgelopen maanden), maar nog geen contact gekregen. Kennelijk hebben ze het te druk.

Inspectie van het dak (door mijzelf) levert dus geen lekplek op. Foto's met overzicht en mogelijke lekplek op de hoek van de dakkoepel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPJLJGqraPDzn5xg2LMnFeywlSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GwAaDpnlj1NsAKmHY49EvUe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utgplcoC0txEGhRMuD3eTfo1jj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYJrdRNLkh6pIuhLDiDnfBGx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahv_vYHAX_xPDnA3cZ4beUvIsoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FP97Y6bhxxdEGQHeOw4L82Ak.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen
-Is het verstandig eerst een lekdetectie bedrijf in te schakelen?
-Nog wat harder proberen een dakdekker te strikken?
-Dakdekker via werkspot?
-Is het verstandig dan een groot stuk bitumen weg te halen?
-Op de gok iets op de overgang bitumen-dakkoepel smeren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
JorisV schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:33:
Ik heb een plat bitumen dak op een overkapping dat lekt. De vraag is hoe dat aan te pakken.

Het is een bitumen dak van 2015. Gelegd door een dakdekker maar meteen al problemen met lekken, vooral op de plek die nu ook problemen geeft. Mogelijk veroorzaakt doordat de verkeerde hechting is gebruikt voor de aansluiting op de dakkoepels. Na aanleg is op die plek de dakdekker meerdere malen aan de gang geweest. Dakkoepels zijn plastic, de rest van het dak is hout.
Het is niet helemaal duidelijk waar het lekt. Op de hoek van één van de dakkoepels drupt het soms en is het soms vochtig. Het lekt wisselend, maar het hout is wel aan het rotten/schimmelen (bij die hoek). Vooralsnog zo te zien niet ernstig.

Ik heb 3 dakdekkers gevraagd om een offerte (afgelopen maanden), maar nog geen contact gekregen. Kennelijk hebben ze het te druk.

Inspectie van het dak (door mijzelf) levert dus geen lekplek op. Foto's met overzicht en mogelijke lekplek op de hoek van de dakkoepel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn vragen
-Is het verstandig eerst een lekdetectie bedrijf in te schakelen?
-Nog wat harder proberen een dakdekker te strikken?
-Dakdekker via werkspot?
-Is het verstandig dan een groot stuk bitumen weg te halen?
-Op de gok iets op de overgang bitumen-dakkoepel smeren?
Oef het dak is niet volgens de geldende voorschriften gemaakt.

Dakbanen zet je niet in 1 keer op langs de opstanden en dus zeker niet op een dakkoepel.
Die kan een goede dakdekker wel branden met bitumen, lijkt griezelig maar kan zeker wel.

Alleen randen moeten apart worden afgewerkt met afbrandstroken. Alleen dan garandeer je een langdurig waterdichtheid. Aangezien het materiaal werkt, gaan naden open staan, onder de opstand van de koepel terugtrekken of losraken en met als gevolg lekkages die zeer moeilijk te vinden zijn.

Kortom een goede dakdekker vragen en herstelwerkzaamheden uit laten voeren.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 23:30

Fe2O3

Ja das roest

Potverdorie, waren de complete rollen op? Lijkt wel een plakwerkje van groep 2?

Vooral op de eerste foto zie ik een berg naden waar niks onderuit komt, zit daar wel lijm onder?

Voor tijdelijk, goed schoonmaken en met bitumenlijm alles wat je los en omhoog kunt halen vastlijmen. Het is toch al lek, best case, daarna niet meer :D

En doorzoeken naar een dakdekker (of het zelf helemaal doen).

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:13
Dit dak kan eraf en een echte loodgieter kan dit prima dicht branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:16
Ja, dit moet gewoon opnieuw. Wat een lappendeken van ellende. Waar woon je? Anders weet ik wel een uitstekende dakdekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dit is gewoon niet goed geplakt en daarna zijn er allemaal lapjes op geplakt.
Wil je dit goed hebben dan alles rondom de koepel er af en opnieuw.
Of het hele dak gelijk nieuw en dan met een koepel met glas en aluminium opbouw.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoewel het er bagger uitziet, lijkt het me ook wel een beetje stug dat dit daar nog lekt. Ondertussen ligt op elke richting een lap zonder naad en nog een partij extra op de hoeken. Daardoor is het dak ook iets hoger, het water loopt dan ook niet richting de koepel.
Zo'n dakkoepel is ook een soort afdakje, waardoor je niet zomaar water onder je dakbedekking krijgt. Als zo'n opstaande rand lek zou zijn, dan moet er ook wel water in kunnen komen.

Als ik links en rechts van de koepel kijk ligt daar wel veel troep, alsof daar normaal plasvorming is. Als daar een naad lek is, dan kan het water nog een stuk onder je bedekking doorlopen en er bij de koepel uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:14

H-W

Welke hoek van de koepel is er lek? Ik zie 2 potentiële plaatsen waar het kan lekken. En bovenaan de opstand zit een randje waar de dakdekker de dakbedekking op een fatsoenlijke manier onder hoort te maken. Ik kan er zo geen plaatje van vinden maar een beetje dakdekker weet wel hoe je zoiets moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online

Weet er alles van wacht al een half jaar op mijn vaste dakdekker :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
H-W schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:31:
Welke hoek van de koepel is er lek? Ik zie 2 potentiële plaatsen waar het kan lekken. En bovenaan de opstand zit een randje waar de dakdekker de dakbedekking op een fatsoenlijke manier onder hoort te maken. Ik kan er zo geen plaatje van vinden maar een beetje dakdekker weet wel hoe je zoiets moet maken.
Soms even puzzelen met zoeken, maar dit is inderdaad hoe men het hoort af te werken

Afbeeldingslocatie: https://www.satijndakbedekkingen.nl/wp-content/uploads/2016/01/7-3.jpg

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
Dank allemaal voor het commentaar en de adviezen. Dat het een rommeltje is wist ik wel, dat is dus helemaal in het begin gebeurd.
Het lekt op de hoek van de onderste foto. Maar ik ben me er van bewust dat het ergens anders vandaan kan komen. Alles zit goed vast, ik kan niets zo los trekken, dus waar het probleem zit weet ik niet.
Maar geen simpele oplossing dus. Ik ga toch maar verder een dakdekker zoeken. Ik hoop dat het nog voor de winter lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:13
Ik weet niet waar je huis woont maar in het dorp Ven-Zelderheide zit een goede dakdekker Theunissen en van Kempen..
Nee geen aandelen of familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
haya schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:33:
Ik weet niet waar je huis woont maar in het dorp Ven-Zelderheide zit een goede dakdekker Theunissen en van Kempen..
Nee geen aandelen of familie.
Dank! Maar het is 100km verderop... Noord Veluwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
JorisV schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:45:
[...]

Dank! Maar het is 100km verderop... Noord Veluwe.
Probeer Tessedaken Epe eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:25

LopeZ

Too much is never enough

Je zegt dat je geen losse naden kunt vinden in de bitumen. Zou er dan water langs de bouten van de kopel kunnen lopen?
Pagina: 1