Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleigraaf
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Na 2 Dell XPS 13, heb ik 5 jaar geleden een Dell XPS 15 9500 i7 32GB intern geheugen en 1 TB SSD geheugen gekocht. Ik gebruik de laptop zakelijk als ZZP-er en prive. Bij mij waren de XPS-en redelijk probleemloos. Alleen de scharnieren van de XPS 13, gingen kapot en de trackpad van de XPS 15 is in de garantie vervangen. Ik heb tot nu toe gekozen voor de XPS series vanwege de stevige metalen behuizing, kleine bezels en voor mij prima prestaties, en het kleine formaat en ook wel de proffesionel uitstraling. En niet onbelangrijk de laptop moet mee in een laptoptas achterop de motor in een topkoffer, daarom had ik SSD geheugen gekozen.

Ik gebruik de laptop alleen maar voor surfen, mailen, Word, Excel (basis dingetjes), powerpoint, teams en outlook. Vanwege het uitvoeren van werkzaamheden voor meerdere werkgevers, gebruik ik meerdere office accounts, die ik vanuit outlook gebruik. Ik gebruik one-drive voor online opslag van bestanden, maar die staan ook locaal op de laptop. In totaal heb ik nu 330 GB in gebruik zag ik net.

Betrouwbaarheid en geringe afmeting van de laptop is voor mij belangrijker dan het budget. Zou fijn zijn als ik minder dan 5 jaar geleden kan uitgeven (2700,--) omdat ik weet dat mijn gebruik geen bijzondere spec's vragen. Thuis sluit ik de laptop aan op een Dell Ultrasharp U3219Q monitor. Die de laptop ook gelijk oplaad via USB-c.

Ik ben geen tweaker, snap net genoeg van computers om wat programma's te installeren en te gebruiken en af en toe de computer te updaten, een geheugen bijplaatsen en coolpasta vervangen.

Omdat de accu nu minder wordt, en ik geen dag zonder mijn laptop kan, wil ik de laptop preventief vervangen. Omdat de XPS serie toch wat minder betrouwbaar lijkt dan andere computers, wil ik nu na een jaar of 12 overstappen naar een andere merk/serie. Ik twijfel of de Apple Macbook Air, 24GB/512 (die nu wordt aangeboden voor 1600,-- een geschikte vervanger is. Zeker omdat ik al 30 jaar werk met windows en android systemen, zal de overschakeling naar Apple ff lastig zijn. Maar het systeem zonder ventilator om te koelen spreek me ook erg aan, omdat de laptop dan stil is als ik iets moet presenteren.

Vandaar dat ik toch jullie advies wil vragen wat wijsheid is. Gewoon de XPS 15 blijven gebruiken, toch de Apple Macbook Air aanschaffen of een gelijkwaardige stevige andere Ultrabook met metalen behuizing aanschaffen en zo ja welke.

[ Voor 5% gewijzigd door Kleigraaf op 02-09-2025 13:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:46
Toen ik je verhaal begon te lezen neigde ik meteen naar een Macbook Air, dat lijkt me in jouw geval de beste oplossing. Apple went snel en het geheel werkt vlot en volledig stil, met een accuduur waar je U tegen zegt. Wellicht is de 15 inch wat voor je uitvoering: Apple MacBook Air 2025 15" M4 10-core, 24GB ram, 10-core GPU, 512...

Naar mijn mening is Apple momenteel met afstand het beste in laptops maken als jouw toepassingen werken met MacOS, of als je geen gamer bent. De uitrusting is vrij luxe (helaas geen 90 of 120hz op de air) met metalen behuizing, goede speakers en een heel goed trackpad. Het enige dat je tegen zou kunnen houden is dat sommige programma's niet werken op MacOS, maar dergelijke programma's zie ik in jouw verhaal niet terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleigraaf
  • Nu online
Bedankt voor je snelle reactie, ik had inderdaad deze M4 15" op het oog. Ben inderdaad geen gamer, dus dat zou dan ook geen probleem moeten zijn. Weet je of bijv. click-share waarmee je je laptop verbind met een beamer of beeldscherm goed werkt. Dit ivm zakelijke presentaties vanaf mijn eigen laptop. Dit moet ook probleemloos werken, maar zakelijk werkt men vaak in een Windows omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:55

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Kleigraaf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:08:
Bedankt voor je snelle reactie, ik had inderdaad deze M4 15" op het oog. Ben inderdaad geen gamer, dus dat zou dan ook geen probleem moeten zijn. Weet je of bijv. click-share waarmee je je laptop verbind met een beamer of beeldscherm goed werkt. Dit ivm zakelijke presentaties vanaf mijn eigen laptop. Dit moet ook probleemloos werken, maar zakelijk werkt men vaak in een Windows omgeving.
Dan zou ik eerst echt uit sluiten of je de apps die je nodig hebt ook op de MacOS beschikbaar zijn, daarmee kom je niet achter verrassingen te staan...

Denk aan legacy software, instellingen / tools die enkel op Windows x86 systemen bv werkt...

Ik heb zelf ook de overstap gemaakt, maar heb mijn oude desktop altijd achter de hand (remote desktop) als ik echt dingen op een Windows machine moet testen...

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 14:23
Ik heb overschakelen op Apple een half jaar geprobeerd, niet gelukt. In jouw posities zou ik deze overwegen uitvoering: Lenovo Yoga Slim 7 14Q8X9 (83ED005QMH)
Laat die nu net in de aanbieding zijn. Stevig, geweldig scherm en goede accuduur, klein en lekker licht. Zit in dezelfde situatie en overweeg deze serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Kleigraaf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:08:
clickshare hebben we hier op kantoor ook, werkt prima op Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleigraaf
  • Nu online
Svinken schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:56:
Ik heb overschakelen op Apple een half jaar geprobeerd, niet gelukt. In jouw posities zou ik deze overwegen uitvoering: Lenovo Yoga Slim 7 14Q8X9 (83ED005QMH)
Laat die nu net in de aanbieding zijn. Stevig, geweldig scherm en goede accuduur, klein en lekker licht. Zit in dezelfde situatie en overweeg deze serieus.
Mag ik vragen waarom jouw overstap niet gelukt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Svinken schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:56:
snapdragon x processors zijn ook niet altijd passend als oplossing natuurlijk. ARM op windows is nog niet helemaal klaar maar ik denk voor de taken van TS wel toereikend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleigraaf
  • Nu online
Dank voor jullie reacties. Heb zelf ook nog even verder gezocht en twijfel nu welke keuze ik het beste kan maken. Beide laptops de Slim 7x met 16GB/1TB voor 999,-- en de Macbook Air m4, 24GB/512 voor 1600,-- spreken me aan en ik denk dat beiden geschikt zijn voor mijn taken.

Voordeel voor Slim 7x is de prijs, fijn toetsenbord, accuduur. Nadeel trackpad zag ik dat die wat minder uit een test kwam, en slechts 16GB, dus voor de langere termijn misschien net iets te weinig.

Voordeel Macbook Air M4, bewezen kwaliteit en komt goed uit testen die ik gelezen heb, iets groter scherm, Nadeel: geen ervaring met Apple (behoudens tablet), iets duurder dan de Slim aanbieding voor 999,--

Ik ga er nog een nachtje over slapen en neem morgen een beslissing. Mocht iemand nog input hebben om de keuze makkelijker te maken, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 14:23
Kleigraaf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:22:
[...]

Mag ik vragen waarom jouw overstap niet gelukt is?
Goede vraag. Voor mij (na 20+ jaar windows) voelde Mac niet intuïtief, onduidelijk, miste logica. De filosofie is denk ik echt anders. Heb echt wat tijd besteed om het te leren, ik bleef me eraan ergeren. Windows is ook echt veel beter geworden in mijn ogen. Wat grappig is, mijn kinderen (15 en 17) gebruiken zowel mac (school) als windows (thuis PC) en geven de voorkeur aan windows hoewel ze beiden goed weten te gebruiken. Je zou eens een paar dagen een Mac moeten lenen/gebruiken en zien hoe het bevalt.

Ik ben na 6 maanden afgestapt van Windows. Kon gelukkig omdat ik COO van het bedrijf was, en ik best veel vragen kreeg van medewerkers die ook over wilden van Mac naar Windows. Excel op Mac, wat belangrijk was voor financiele modellen, is echt minder dan de windows versie bijvoorbeeld. Dat samen met de hoge kosten van Apple machines (die toch best vaak stuk gingen) deden me besluiten ook windows machines aan te bieden. Veel mensen waren er blij mee. Heb nu zelf een HP elitebook en wil deze vervangen door een Windows ARM laptop. Ben nu ZZPer, fyi. Succes met de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleigraaf
  • Nu online
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:27:
Toen ik je verhaal begon te lezen neigde ik meteen naar een Macbook Air, dat lijkt me in jouw geval de beste oplossing. Apple went snel en het geheel werkt vlot en volledig stil, met een accuduur waar je U tegen zegt. Wellicht is de 15 inch wat voor je uitvoering: Apple MacBook Air 2025 15" M4 10-core, 24GB ram, 10-core GPU, 512...

Naar mijn mening is Apple momenteel met afstand het beste in laptops maken als jouw toepassingen werken met MacOS, of als je geen gamer bent. De uitrusting is vrij luxe (helaas geen 90 of 120hz op de air) met metalen behuizing, goede speakers en een heel goed trackpad. Het enige dat je tegen zou kunnen houden is dat sommige programma's niet werken op MacOS, maar dergelijke programma's zie ik in jouw verhaal niet terugkomen.
Ik heb de Apple gekocht, hoop na een maand een update te geven of ik er mee kan werken.
Pagina: 1