Nieuwe Gaming PC bouwen, aantal adviezen nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassink
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-09 13:20
Om de boel eerst maar even in te leiden. Na lange tijd gamen op een laptop, heb ik besloten dat het weer eens tijd wordt om zelf een volwaardige gaming PC te bouwen. Echter, de laatste keer dat ik dit deed is meer dan 15 jaar geleden. In de tussentijd zal er vast het een en ander veranderd zijn. Hiervoor ben ik dus op zoek naar adviezen over de componententen die ik al geselecteerd heb, en wat hulp bij wat ik nog moet uitzoeken. Alle opmerkingen zijn welkom!

Omdat ik wil dat dit allemaal wel toekomstbestendig is heb ik zoveel mogelijk componenten van de laatste generatie geselecteerd.

Ik zoek een?
Ik ben vooral nog op zoek naar de juiste voeding, en wat advies in de beeldschermen, ook ivm het aansluiten van een console.
De overige componenten ben ik al min of meer zeker van, maar commentaar daarop is zeker ook welkom.

Wat is je budget?
De voeding mag kosten wat nodig is om de overige componenten van stroom te vorzien.
Bij de beeldschermen denk ik aan zo'n €200 per scherm, maar hier ben ik ook flexibel in.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor de voeding.
Wat betreft schermen heb ik altijd een voorkeur gehad voor Samsung

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment heb ik de volgende componenten al geselecteerd. Mocht iemand hier nog verbeteringen, of gewoon complete fouten (incompatibele aansluitingen/componenten) in zien, dan sta ik open voor tips! Per component heb ik een kleine onderbouwing waarom ik deze nu kies.

Behuizing:
Gigabyte AORUS GB-AC700G
Deze behuizing vind ik gewoon mooi, en is nu in de uitverkoop op Megekko...

Moederbord:
Gigabyte Z790 AORUS ELITE AX
Past bij de behuizing. Leek mij handig ivm aansluitingen frontpanel.

Processor:
Intel Core i9-14900KF
+ Cooler Master I70C koeling
Leek mij prima? Past op de socket van het moederbord, voor zover ik zie. Ingebouwde graphics uiteraard niet nodig, want er komt een fatsoenlijke videokaart bij.
De koeler vond ik gewoon mooi, en lijkt mij altijd beter dan de standaard koeler

RAM:
Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x32GB
64 GB lijkt mij genoeg, maar 96 is misschien meer toekomstbestendig? Advies welkom.

Videokaart:
ASUS GeForce RTX 5080 TUF-RTX5080-O16G-GAMING
De 5090 kaarten waren wat mij betreft wel erg hoog in prijs, deze lijkt mij prima.

Opslag:
2x Western Digital Black WDS400T2XHE
Dit was een beetje nieuw voor mij. Heb ik goed begrepen dat M.2 dé nieuwe formfactor voor SSD opslag is, en SATA varianten nu achterhaald zijn? Ik zie wel dat dit veel hogere lees/schrijf snelheden haalt.
Ik ben gewend om 1 schijf te hebben met mijn OS, en zolang de ruimte het toelaat, alle geinstallerde programma's en games. De 2e is puur opslag; series, films, foto's, etc.

Nog te selecteren:
Voeding:
Ook vroeger toen ik voor het laatst zelf een PC heb gebouwd, had ik hier geen duidelijk beeld van. Er zijn zoveel keuzes en opties...En wanneerr heb ik genoeg vermogen?
Ik ben er achter dat de videokaart een maximaal vetrmogen vereist van 850 Watt, en de processor 125 Watt. Ik heb dus minstens 975 Watt nodig, maar uiteraard is er meer nodig voor de overige componenten, en de behuizing.
Daarnaast begrijp ik dat ik een 16 pin PCI-e 5.0 aansluiting nodig heb voor de videokaart.
Ik heb wat 1000 en 1250 Watt voedingen bekeken, maar volgens mij hebben ze dit niet allemaal. Verder weet ik ook echt niet goed welke connectors ik nog meer nodig heb op basis van de bovenstaande componenten.
Als iemand voor mij een voeding kan selecteren op basis van het bovenstaande, zou dat fantastisch zijn! Het liefst een die ook bij Megekko wordt verkocht, daar ga ik zeer waarschijnlijk alles bestellen

Beeldschermen:
Voordat ik dit ging uitzoeken dacht ik dat "curved" meer een gimmick was, maar zie nu dat ook hier best veel keuze in is. Ik vind dat curved wel mooi en zit te denken aan 2x 27".
Maar nu waarom ik dit lastig vind: Zeer waarschijnlijk wil ik hier in de toekomst nog een Switch 2, en misschien ook andere consoles, op aansluiten. Een extra HDMI kabel erbij stoppen is het punt niet, maar het gaat mij om het geluid. Kunnen monitors met USB van tegenwoordig bijvoorbeeld omgaan met een USB dongle zoals die van de Logitech Pro X2? (Deze gebruik ik momenteel bij mijn laptop)
Of is het mogelijk om de Switch 2 aan te sluiten op de PC, bijvoorbeeld via een HDMI capture card, zodat ik ik ook meer mogelijkheden voor het geluid heb via de PC? Welke HDMI-in kaarten zijn hier geschikt voor?

Ik besef dat dit een hoop tekst en uitleg is, maar wilde graag zo compleet mogelijk zijn. Bedankt iedereen die tot hier gelezen heeft, en nóg meer bedankt als je mij ook daadwerkelijk kunt helpen!

[ Voor 10% gewijzigd door Hassink op 03-09-2025 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Heb je dit al eens gelezen?
Best Buy Guide: De beste 4k-game-pc

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:41

Dark

who tweaked the light?

z790 platform met 14900 gaat niemand die vol bij zijn verstand is nog aanraden. het platform is dood en de cpu is naast een enorme heethoofd ook nog eens niet vrij van mogelijke degradatie problemen (al zou dat laatste opgelost moeten zijn met de courante microcode fix). AM5/Ryzen is op het moment de beste keus, intel is buiten beeld nu en in de nabije toekomst (voor high end gaming).

[ Voor 3% gewijzigd door Dark op 02-09-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 16:14
erg veel keuzes die in mijn ogen een beetje onnodig zijn. pak een 9800x3d + rtx 5080 setup bijvoorbeeld en dan heb je veel meer performance, voor minder geld. Hieronder voor de duidelijkheid ongeveer de lijst die je in je openingpost noemt:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-14900KF Boxed€ 421,78€ 421,78
1MoederbordenGigabyte Z790 AORUS ELITE AX€ 228,73€ 228,73
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.249,-€ 1.249,-
1BehuizingenGigabyte AORUS C700 Glass€ 284,57€ 284,57
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B5200C40€ 175,46€ 175,46
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 160,99€ 160,99
2Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 109,19€ 218,38
Totaal€ 2.738,91
dan had je er nog een zwak koelertje van 17 euro bij staan, die echt niet toereikend is, helemaal niet bij een heethoofd als de i9.

stel je zou voor de (beter presterende in games) 9800x3d gaan:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 197,-€ 197,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 WINDFORCE OC SFF 16G€ 1.029,-€ 1.029,-
1BehuizingenGigabyte AORUS C700 Glass€ 284,57€ 284,57
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 38,90€ 38,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 126,90€ 126,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 134,42€ 134,42
2Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 109,19€ 218,38
Totaal€ 2.478,17
dan kom je bijvoorbeeld hier op uit.

over je wens voor goedkope 200 euro monitoren, opzich niets mis mee, maar een monitor overleeft je pc meestal, plus dat is het onderdeel waar je meteen de ervaring mee kan maken of kraken. Een goed scherm transformeert je hele game ervaring. Denk hier goed over na. voor 550 euro heb je tegenwoordig al een OLED 1440p 27 inch scherm: uitvoering: MSI MAG 271QPX QD-OLED E2 Zwart die vele malen mooier zal zijn dan wat een 200 euro IPS schermpje kan vertonen.
Ga je bijvoorbeeld voor LG, dan kan je 1 zo'n OLED scherm pakken, en een IPS die er van buiten hetzelfde uitziet, die naast elkaar zetten geeft dan qua hardware design dezelfde look, de beeldkwaliteit verschilt dan natuurlijk:
uitvoering: LG UltraGear 27GS95QE-B Zwart oled
uitvoering: LG 27GS85Q-B Zwart IPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:49
een 9800x3d is veel zuiniger en beter voor gamen en gaat je meer fps geven als de 14900k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassink
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-09 13:20
Bedankt voor deze eerste adviezen!

Ik weet nog wel dat er "vroeger" ook wel een best verschil was in performance tussen intel en amd processoren in dezelfde prijsrange, maar dacht dat dit op een bepaald momeent toch definitief was omgeslagen naar de Intel zijde. Hetzelfde met NVIDIA en Radeon videokaarten. Met een NVIDIA heb ik op dat gebied dus wel de juiste keuze gemaakt begrijp ik.

Deze herhaalde adviezen hebben mij zeker overtuigd dat ik voor de 9800X3D ga.

Wat betreft verdere keuzes die @doebbalapoent11 aandraagt:
Het ASUS ROG Strix moederbord ziet er goed uit, en volgens mij past daar wél mijn oude 5.1 surround set op (is 4 jacks, rood, oranje, groen en zwart), Ik zal mijn intropost ook aanpassen dat dat deel is opgelost.

Verder ben ik dan nog benieuwd wat de redenen zijn om in de RAM te kiezen voor Kingston ipv Corsair? Ik was in de beleving dat Kingston een beetje een "budget" merk is. Niet per sé slecht, maar gewoon niet de kwaliteit van duurdere merken als bijv. Corsair.

Hetzelfde bij de opslag. Is er een goede reden om Samsung EVO te verkiezen boven WD? Ik dacht eigenlijk altijd dat WD hét goto merk voor opslag was.

Wat betreft de schermen. Ik ben er vandaag eens voor gaan zitten om dat ook live te vergelijken en ben wel overtuigd van het kwaliteitsverschil van OLED tov IPS. Ik had me nog niet genoeg verder verdiept waarom die prijzen wel uiteen liepen, omdat ik ook eerst het console-vraagstuk wilde oplossen. Uiteindelijk mogen de schermen ook geweon kosten "wat nodig is".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 16:14
Hassink schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:20:
Bedankt voor deze eerste adviezen!

Ik weet nog wel dat er "vroeger" ook wel een best verschil was in performance tussen intel en amd processoren in dezelfde prijsrange, maar dacht dat dit op een bepaald momeent toch definitief was omgeslagen naar de Intel zijde. Hetzelfde met NVIDIA en Radeon videokaarten. Met een NVIDIA heb ik op dat gebied dus wel de juiste keuze gemaakt begrijp ik.

Deze herhaalde adviezen hebben mij zeker overtuigd dat ik voor de 9800X3D ga.

Wat betreft verdere keuzes die @doebbalapoent11 aandraagt:
Het ASUS ROG Strix moederbord ziet er goed uit, en volgens mij past daar wél mijn oude 5.1 surround set op (is 4 jacks, rood, oranje, groen en zwart), Ik zal mijn intropost ook aanpassen dat dat deel is opgelost.

Verder ben ik dan nog benieuwd wat de redenen zijn om in de RAM te kiezen voor Kingston ipv Corsair? Ik was in de beleving dat Kingston een beetje een "budget" merk is. Niet per sé slecht, maar gewoon niet de kwaliteit van duurdere merken als bijv. Corsair.

Hetzelfde bij de opslag. Is er een goede reden om Samsung EVO te verkiezen boven WD? Ik dacht eigenlijk altijd dat WD hét goto merk voor opslag was.

Wat betreft de schermen. Ik ben er vandaag eens voor gaan zitten om dat ook live te vergelijken en ben wel overtuigd van het kwaliteitsverschil van OLED tov IPS. Ik had me nog niet genoeg verder verdiept waarom die prijzen wel uiteen liepen, omdat ik ook eerst het console-vraagstuk wilde oplossen. Uiteindelijk mogen de schermen ook geweon kosten "wat nodig is".
kingston heeft altijd dezelfde geheugenmodules, en werkt eigenlijk altijd op snelheid op AMD. AMD is picky met geheugen, corsair koopt gewoon wat het goedkoopst is op de dag dat ze het maken, dus is altijd een beetje gokken of het stabiel werkt op AMD. Kingston is wat dat betreft meer dan prima.

WD is niets mis mee, alleen is op het vlak van SSDs Samsung erg goed bezig.
Pagina: 1