Toon posts:

netwerk met "buurjongen"

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oke wie kan mij helpen.
Ik wil met mijn "buurjongen" een netwerk verbinding maken.
Heb buurjongen tussen haakjes staan omdat niet aan de andere kant van de muur woont maar een eindje verder op (soms heeft een alleen staand huis ook nadelen ;) ).
We willen die verbinding gebruiken om files te sharen. Grote bestanden te streamen van elkaar (DVD's, Divx, MP3) en de kopieren)

Heb alleen een aantal probs.

prob 1. Kan je UTP kabel zonder bescherming in de grond graven, ik denk van niet maar toch ff vragen.

prob 2. De kabel die ik wil trekken MOET ik door de sloot heen. Ik neem aan dat dat als ik er een beschermbuis omheen doe kan. Heeft iemand hier ervaring mee. Ook kwa vissers en zo :)

prob 3. Met een UTP kabel van 100 meter word het zeeeer critisch of ik het red. en volgens mij is dat de max lengte van een UTP sigment of niet ?? zijn hier oplossingen voor. of kan je zonder problemen 120 meter gebruiken

Dus als mensen ervaring hebben met dit soort grappen meld het dan plz ff en als je andere serieuze ideeen hebt zijn die ook welkom. En dan heb ik het niet over een sataliet verdinding en dat soort onzin. moet wel betaalbaar blijven. (max 200 piek of zo per persoon)

TNX !!!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

UTP kan wel 120m worden. Als het niet werkt, op 10Mb zetten ipv 100, dan kan het zeker.
Een makkelijkere oplossing: draadloos zonder 'basis-station'. Das eigenlijk een draadloze cross-over-verbinding, dus dan heb je alleen twee draadloze-netwerkkaarten nodig, en niet de peperdure draadloze switch die je met meer dan twee computers wel nodig hebt.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

met utp ga je het niet redden op die manier..

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hmm.... misschien is een 10 Mbit coax kabeltje een betere oplossing. Maar goede CAT5 kabel was geloof ik gegarandeerd tot 100 meter, ik denk dat een metertje meer ook niet veel uitmaakt.

Ik heb ooit eens gelezen over een project van een Prive netwerk over de TV-kabel, er zou een compleet woonwijk op gedraait hebben.

Je kan ook via het internet een prive netwerkje opzetten via een tunnel protocol.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb ook zo'n netwerk met de buren aangelegd. Ik heb coax gebruikt. Kan gewoon tegen water en is tot 180 m aan te leggen. Misschien een optie voor jou.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:44
Ik zou zeggen probeer het uit... Ik zou denk ik STP nemen vanwege de afscherming (stevigere kabel dus) en de kabel in van die flexibele PVC buis zou leggen.

Leg desnoods de kabel tussen 2 hubs in omdat een hub het signaal meestal iets versterkt

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 12:35 schreef Vilenin het volgende:
UTP kan wel 120m worden. Als het niet werkt, op 10Mb zetten ipv 100, dan kan het zeker.
Een makkelijkere oplossing: draadloos zonder 'basis-station'. Das eigenlijk een draadloze cross-over-verbinding, dus dan heb je alleen twee draadloze-netwerkkaarten nodig, en niet de peperdure draadloze switch die je met meer dan twee computers wel nodig hebt.
Had ook al naar een draadloos gebeuren zitten kijken maar waar kan je 2 pci kaartjes krijgen zonder basis station.
en wat zijn de specificaties daar van.

Verwijderd

wanneer je beide kabelmodem hebt is dat zeker een goed idee alleen je upstream is wel berperkend...

er bestaan ook wel kitje voor een straal verbinding (radio) zijn wel weer war duurder.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 12:38 schreef Sinclair het volgende:
Hmm.... misschien is een 10 Mbit coax kabeltje een betere oplossing. Maar goede CAT5 kabel was geloof ik gegarandeerd tot 100 meter, ik denk dat een metertje meer ook niet veel uitmaakt.

Ik heb ooit eens gelezen over een project van een Prive netwerk over de TV-kabel, er zou een compleet woonwijk op gedraait hebben.

Je kan ook via het internet een prive netwerkje opzetten via een tunnel protocol.
Heb je mischien wat meer info ?? URL of zo :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 12:39 schreef wcduck het volgende:
Ik heb ook zo'n netwerk met de buren aangelegd. Ik heb coax gebruikt. Kan gewoon tegen water en is tot 180 m aan te leggen. Misschien een optie voor jou.
Is inderdaad een goed idee. Alleen had al gekeken waar ik 180 BUITEN coax kan vinden. maar dat wou ook nog niet echt lukken. Gewoon binnen coax gooi ik liever niet door de sloot heen namelijk

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 12:42 schreef beek402 het volgende:
wanneer je beide kabelmodem hebt is dat zeker een goed idee alleen je upstream is wel berperkend...

er bestaan ook wel kitje voor een straal verbinding (radio) zijn wel weer war duurder.
hebben allebij kabel.. alleen met een upload van 8 k lukt het nog net niet om films te streamen ;)

• teigetjuh
  • Niet online
Op dinsdag 18 september 2001 12:44 schreef Jurien het volgende:

[..]

Is inderdaad een goed idee. Alleen had al gekeken waar ik 180 BUITEN coax kan vinden. maar dat wou ook nog niet echt lukken. Gewoon binnen coax gooi ik liever niet door de sloot heen namelijk
Zolang je mantel intact is (dus het plastic dan kan het weinig kwaad, maar je kan het voor de zekerheid in een buis leggen.... Zolang je trouwens op je eigen terrein blijft is er niemand die je verbied om kabel in de grond te leggen.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:01

Arjan A

Cenosillicafoob

Je kan ook twee palen aan weerszijden van de sloot zetten, zodat de kabel eroverheen gaat. Kan je net als Amerikaanse kabelmaatschappijen in de paal nog een kastje hangen voor bijv. een hub.
Ik denk alleen niet dat je uit bent op dit soort ontsierende grappen, het lijkt mij wel de meeste effectieve, zodat je op 100Mb kan draaien.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• wcduck
  • Niet online
Op dinsdag 18 september 2001 12:44 schreef Jurien het volgende:

[..]

Maakt weinig uit hoor. Ik heb dit namelijk ook gewoon gedaan. Bij mij gaat ie 2 daken over, waarvan er 1 constant onder water staat(plat dak). De kabel kan goed tegen water. Ik heb de kabel gekocht bij Alternate. De snelheid is bij mij ook redelijk goed te noemen(1,0 MB/s haal ik dmv ftp). Mijn netwerk is zo'n 125 mb en bevat 5 pc's. Binnenkort wordt het zelfs uitgebreid naar 7 pc's.

edit:

Het is dus gewoon een binnen-coax kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ff snel een schematje gemaakt.
Hoop dat het dan duidelijker is..
Maar het mag dus niet zichtbaar zijn
er zijn 2 opties de rode en de paarse lijn.
de paarse loop kompleet door het water..

Afbeeldingslocatie: http://pong.ath.cx:8080/schema.jpg

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:23
met sloten heb je ook nog wel es het probleem dat ze die eens in de zoveel tijd uitbaggeren

effe opletten of dat bij jou ook gebeurt

• WHiZZi
  • Laatst online: 22-08 12:23

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Op dinsdag 18 september 2001 12:38 schreef Sinclair het volgende:
*knip*.

Wat denk je wat @Home en Chello doen ?

Tuurlijk kan dat. Benodigdheden:
2x Duur coax-modem (zo'n 600,00 per modem)
2x netwerkkaartjes
2x UTP
2x COAX bekabeling

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 13:21 schreef monkel het volgende:
met sloten heb je ook nog wel es het probleem dat ze die eens in de zoveel tijd uitbaggeren

effe opletten of dat bij jou ook gebeurt
is voor zover ik weet nog nooit gebeurt... maar ja je zult zien dat als die kabel er ligt gebaggerd gaat worden ...
is trouwns een redelijk doorlopende sloot dus de kans dat die uitgebaggerd word is niet echt groot .. en dan koppel ik die kabel wel weer aan elkaar :)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 12:49
Je gaat door de sloot met je kabel omdat er nug 1 huis tussen zit? Waarom vraag je die buren niet om ook mee re doen? Zet ja daar een hub/switch neer...

dat hoef je niet meer door het water en je lengte is ook niet meer dan 100 meter, want er zit een hub / switch in het midden!

Bovendien: door die sloot lijkt me niet slim... da's minder prettig als ze die gaan uitbaggeren :D

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 13:43 schreef jurri@n het volgende:
Je gaat door de sloot met je kabel omdat er nug 1 huis tussen zit? Waarom vraag je die buren niet om ook mee re doen? Zet ja daar een hub/switch neer...

dat hoef je niet meer door het water en je lengte is ook niet meer dan 100 meter, want er zit een hub / switch in het midden!

Bovendien: door die sloot lijkt me niet slim... da's minder prettig als ze die gaan uitbaggeren :D
probleem is we met de buren geen contact hebben door omstandigheden... daarom mag het ook niet zichtbaar zijn...

• Boogie
  • Laatst online: 24-04 04:51
probleem is we met de buren geen contact hebben door omstandigheden...
* Boogie erg neiuwsgierig

Maar als ik jouw was, dan zou ik gewoon voor een coax of een STP gaan, en die gewoon in de sloot gooien. ALS er een boarding in de sloot zit, dan kun je hem misschien "stiekum" tussen de boarding en de tuin inleggen.

Misschien kennisen bij de PTT of instalaeur/kabelboer? dan kun je misschien van die groene coax krijgen. Als je namelijk "officieel" coax gebruikt, dan zal je buurman er ook niet zo snel de schaar inzetten!
(Hint: geen bouwerij in de buurt?)

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
Op dinsdag 18 september 2001 13:00 schreef wcduck het volgende:

[..]

Ik heb de kabel gekocht bij Alternate. De snelheid is bij mij ook redelijk goed te noemen(10,0 MB/s haal ik dmv ftp). Mijn netwerk is zo'n 125 mb en bevat 5 pc's. Binnenkort wordt het zelfs uitgebreid naar 7 pc's.

edit:

Het is dus gewoon een binnen-coax kabel.
10,0 MB/s over COAX ???

Geen beurs, geen tempo

• jurri@n
  • Laatst online: 21-08 12:49
Voor officieel coax: zoek eens uit of er niet iemand in de familie / vrienden is dij bij een bedrijf werk dat klant is van bv. de Technische Unie of een andere van dat soort bedrijven..

Die leveren dat meestal uit voorraad... op m'n werk hebben we daar ook officieele PTT-kabel vandaan (100-aderige, zoals van de KPN) :)

Verwijderd

Dan moet je dus gaan graven als je buren op vakantie zijn. :)
UTP kan in theorie 100 m lengte bedragen.
Echter ik heb het in de praktijk al diverse keren goed werkend gezien met lengte's van 175m met daarbij ook nog allerlei invloeden (lees straling) van buitenaf.
Daar heb jij volgens mij geen last van :z

Verwijderd

Topicstarter
WCDUCK heb jij die binnen coax kabel gewoon altijd in het water liggen ?
dacht namelijk dat dat dan kort sluiting ging maken ... en of het tegen kan om in de grond te zitten weet ik ook niet namelijk

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

De sloot zou ik echt niet doen... Het zal ongetwijfeld kunnen technisch gezien, maar er zit idd te veel risico aan verbonden met baggeren en andere zooi zoals vissen en eventuele blagen in bootjes...

Als je nou eens een wat gedetailleerdere tekening zou maken... Wellicht zien we dan alternatieven.

Of foto's van buiten... Das ook handig...

Misschien kan je het wel langs het huis de buren leggen maar dan wel 's nachts met de kabel en een hand schepje heel stil en sneaky aanleggen :) >:)

Wat zit er trouwens aan de rechterkant van het water/sloot? Waar je die andere lijn hebt getrokken.

edit:

En aan de linkerkant van de buren?

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik ook aan zit te denken is om een hubje te kopen en dan met 2 aderig stroom draad de hub van stroom te voorzien aan de overkant van het water bij de buren. daar kan ik wel een hub onder de stijger plaatsen zonder probs .. bedoel een waterdicht boxje is toch wel te vinden ... en de buren hebben er geen last van ...

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Op dinsdag 18 september 2001 14:05 schreef Jurien het volgende:
Waar ik ook aan zit te denken is om een hubje te kopen en dan met 2 aderig stroom draad de hub van stroom te voorzien aan de overkant van het water bij de buren. daar kan ik wel een hub onder de stijger plaatsen zonder probs .. bedoel een waterdicht boxje is toch wel te vinden ... en de buren hebben er geen last van ...
Das echt creatieve shit, maar ik zou nooit apparatuur buiten laten staan :)

Probeer eerst maar eens zonder. En als het dan toch moet zou ik wel een schuurtje uitzoeken of zo. :)

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 14:01 schreef WarMaster het volgende:
Een verhaaltje :)
ik kan niet links langs de buren .. daar is geen dicusie over mogelijk..
Wat er rechts langs de sloot ligt is gewoon gemeente gras en daar naast een straat weggetje ... daar kan ik dus gewoon 's nachts een kabel 30 cm in de grond spitten zonder probs ... alleen dan is de lengte een probleem denk ik...
maar dat ga ik dus binnenkort uitmeten...

Wat mijn idee was is dus om een hubje aan de overkant neer te gooien (scheelt weer een meter of 25 denk ik ivm hoogte verschil en zo .. en dan door de grond verder te gaan.

Door de sloot gooi in dan een dikke tuinslang 50mm of zo met daarin een dunne slang 7.5 mm en daarin utp kabel .. dan gooi ik tussen de dikke slang en de dunne slang zand zodat die op de bodem ligt. evt nog wat stenen er aan en zo ..

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 14:07 schreef WarMaster het volgende:

[..]

Das echt creatieve shit, maar ik zou nooit apparatuur buiten laten staan :)

Probeer eerst maar eens zonder. En als het dan toch moet zou ik wel een schuurtje uitzoeken of zo. :)
waarom niet ... als je een box er voor gebruikt moet het kunnen ( weet alleen niet wat de min temp van een hub is :) )

• Jelle Niemantsverdriet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:15
[topic=79027/1/100]
[topic=12622/1/100]
[topic=82812/1/100]
[topic=159751/1/100]

Verwijderd

Iemand nog leuke idee over een wat groter afstand dan 100m >:)

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Huur een leuk pakje van een gemeente medewerker...

Klopt bij de lastige buren aan (onherkenbaar gesminkt en bedekt door pet) zeg dat je wat gemeente kabels moet verleggen :)

• memphis
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op dinsdag 18 september 2001 12:43 schreef Jurien het volgende:

[..]

Heb je mischien wat meer info ?? URL of zo :)
2 jaar geleden op het werk gezien. Er zou een artikel zijn met info over hoe je een netwerkkaart kon aanpassen voor dergelijke toepassingen. Nooit aandacht aan besteed....

Andere oplossing, een IR of Laser beamer ?
Daarmee is wel 100 mbit mogelijk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Op dinsdag 18 september 2001 14:46 schreef Sinclair het volgende:

[..]

2 jaar geleden op het werk gezien. Er zou een artikel zijn met info over hoe je een netwerkkaart kon aanpassen voor dergelijke toepassingen. Nooit aandacht aan besteed....

Yep... Wat je dan nodig hebt is een line of sight... :)
Kan je ook manipuleren met spiegels overigens..

Verwijderd

UTP langer dan 90m zou ik niet doen. Kunnen dan hele rare effecten op gaan treden. Als je geluk hebt werkt het wel hoor .. maar als je safe wilt zitten ...

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 19:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zolang je je netwerk verder maar met zomin mogelijk onderbrekingen uitrust gaat 120 meter waarschijnlijk nog wel goed. Ethernet heeft een zeer robuuste specificatie. De twee problemen bij te lange kabels zijn:
Late collisions: heel vervelend, maar geheel te voorkomen door te switchen. Dit verkleint het collision-domein, waardoor de beperking qua lengte ivm met dit probleem in het niet valt bij die door probleem twee.
Signaal sterkte: die kan een probleem worden. Door een actief element als bijvoorbeeld een switch te gebruiken hoort dit nog wel goed te gaan.
Conclusie: sluit de lange kabel rechtstreeks aan op twee el-cheapo switches. Deze zijn vanaf zo'n 225 per stuk te koop. Dan zitten jullie gelijk 10/100 geswitched. Target is een van de vele oem's die die dingen verkoopt.

P.S.
Ik draai al tijden met een 105 meter segment in ons netwerk.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 14:46 schreef Sinclair het volgende:

[..]

nope IR of laser is geen oplossing .. moet ik de bomen bij de buren weg kappen :)

• Kris2904
  • Laatst online: 16-05 17:04

Kris2904

found his match in SoaD

Glasvezel 8-)

http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3C900B-FL(ST)
Heb ik volgens mij op de HCC gezien voor een prikkie

Of als je echt 100 MBit moet hebben:
http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3C905B-FX(SC)
Maar dat gaat je kosten ;)

En dan moet er nog een kabeltje bij, maar zo duur is dat volgens mij tegenwoordig niet meer.

Was getekend, enz. | specs

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

max lengte van UTP is 100m (theoretiesch) Aangezien je de kabel niet in de beste omstandigheden neerlegd denk ik niet dat je er veel meer uit zal halen. Je kan ook 10BASE2 Coaxial cable gebruiken(50 Ohm) Deze kabel heeft een theoretieschem max. lengte van 185 meter. (diameter is 5mm). Als dat niet genoeg is is er ook nog 10BASE5 Coaxial cable (50 ohm). Deze kabel mag maarliefst 500meter lang zijn (diameter is dan ook 10mm)

Vraag me niet waar je alles kan kopen, ik haal dit recht uit m'n schoolboek :) Ik denk dat je bij 'Inmac' wel terrecht kan.

...gamen blijft leuk...

• ubermaestro
  • Laatst online: 01-11-2025
IS een FTP/STP (Shielded en Foiled) kabel geen optie? Kunnen die niet nog iets langer als 100 m ? Maar als je die buren toch niet mag (dus niet die "buurjongen") graaf je hem toch lekker door hun tuin >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 15:18 schreef Selachii het volgende:
max lengte van UTP is 100m (theoretiesch) Aangezien je de kabel niet in de beste omstandigheden neerlegd denk ik niet dat je er veel meer uit zal halen. Je kan ook 10BASE2 Coaxial cable gebruiken(50 Ohm) Deze kabel heeft een theoretieschem max. lengte van 185 meter. (diameter is 5mm). Als dat niet genoeg is is er ook nog 10BASE5 Coaxial cable (50 ohm). Deze kabel mag maarliefst 500meter lang zijn (diameter is dan ook 10mm)

Vraag me niet waar je alles kan kopen, ik haal dit recht uit m'n schoolboek :) Ik denk dat je bij 'Inmac' wel terrecht kan.
[flauw mode]
Waar kan je dat kopen
[flauw mode]

heb zelf ook zo'n mooi school boek .. staat het ook in ..
maar ja theorie en praktijk zijn niet altijd gelijk aan elkaar :) dus vandaar dit topic OA

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 14:05 schreef Jurien het volgende:
Tip: Tak ook wat elektriciteit af van je buren, zo krijgt je hubje gratis stroom :)

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Tip: als je een kabel gaat trekken, trek er dan meteen 2 :) als de een kapot gaat, heb je de ander nog. En kabels in de sloot gooien lijkt me een beetje link (ratten die knagen etc)

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 15:26 schreef backbone het volgende:

[..]

Tip: Tak ook wat elektriciteit af van je buren, zo krijgt je hubje gratis stroom :)
tnx voor de tip :)

maar er staat ook een lantarenpaal in de buurt ... pak die wel ...
Maar mischien vind de buurman het wel goed hoor als ik daar stroom vandaan haal maar toch hoe minder last ze er van hebben hoe beter toch ...
maar heb nog een 10mbit 3com hub liggen .. dus ga daar maar eens mee testen denk ik .. gewoon 300 meter kabel bestellen en ff wat pluggen en een test situatie maken .. kijken hoe ver ik kom :)

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

same prob hier, ik heb al een segment liggen van 20m door de dakgoot (ligt dus constant in het water) gaat perfect, wel maar 10mbit, maar dat boeit niet, het werkt...

nou wil ik nog een kabel trekken naar een buurjongen, maar die woon 100m ver, denken jullie dat het mogelijk is om zoiets neer te leggen? is iets van 90m in totaal wat oonder de grond komt te liggen, zou dat lukken?

Chriet Titulaer is de man

Verwijderd

Topicstarter
hmmm het is 110 / 120 meter hemelsbreed ... heb het net ff opgemeten met de GPS ... het word dus al zeker coax 10base2 of zelf 10base5 ... weet iemand een zaak waar ze dat spul per 200 meter verkopen ????

• wcduck
  • Niet online
Op dinsdag 18 september 2001 14:00 schreef Jurien het volgende:
WCDUCK heb jij die binnen coax kabel gewoon altijd in het water liggen ?
dacht namelijk dat dat dan kort sluiting ging maken ... en of het tegen kan om in de grond te zitten weet ik ook niet namelijk
Het is dus gewoon de binnenkabel die in het water ligt(niet altijd, als het zomer is dat is het dak uiteraard echt wel droog). Met dit weer ligt ie iig in een plas water en voor de rest ook open en bloot(dus regen/sneeuw ed komen gewoon terecht op de kabel).

Foutje van mij over de snelheid: ik bedoelde 1,0 mb/s. Xcuus voor ongemak.

• wcduck
  • Niet online
Op dinsdag 18 september 2001 16:53 schreef Jurien het volgende:
hmmm het is 110 / 120 meter hemelsbreed ... heb het net ff opgemeten met de GPS ... het word dus al zeker coax 10base2 of zelf 10base5 ... weet iemand een zaak waar ze dat spul per 200 meter verkopen ????
Bij Case Electronics in een plaatsje dichtbij Gorinchem(ben ff de naam vergeten) kan je coax kabels kopen op de lengte die je wil. 1 piek per meter en 7,50 voor de aansluitingen.

Je kan trouwens ook 2x 100 m kopen bij Alternate en deze met een koppelstuk aan elkaar knijpen. De koppelstukjes verkochten ze dacht ik ook bij Alternate maar nu zie ik em er niet meer bijstaan op de prijslijst.

• FragDaddy
  • Laatst online: 21-08 17:57
Op dinsdag 18 september 2001 14:16 schreef Iznogoud het volgende:
Iemand nog leuke idee over een wat groter afstand dan 100m >:)
jep. Glasvezel. monomode.. kun je vele kilometertjes gaan.. >:) twee trancievers (UTP => Glas) en een 300meter glasvezel (1x heen, 1xretour) en draaien maar.. ook geen kortsluitingsgevaar oid.

Have a wheelie good weekend!

• Autonoesis
  • Laatst online: 22-08 22:40
Weet niet wat je budget is maar kabels lijkt me helemaal niks hoeft maar een slootbaggergast, kleine kinder gemeente arbeider te komen wie ff lekker die kabelkapot trekt.

draadloos netwerk lijkt me het beste niet het snelst maar waarom wisselen jullie gewoon geen ftp's uit ?? toch veel goedkoper of kom af en toe met jullie hd bij elkaar. jullie hebben toch beide kabel. spellen tegenelkaar spelen enz gaat goed genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 20:47 schreef -AuTnoR- het volgende:
Weet niet wat je budget is maar kabels lijkt me helemaal niks hoeft maar een slootbaggergast, kleine kinder gemeente arbeider te komen wie ff lekker die kabelkapot trekt.

draadloos netwerk lijkt me het beste niet het snelst maar waarom wisselen jullie gewoon geen ftp's uit ?? toch veel goedkoper of kom af en toe met jullie hd bij elkaar. jullie hebben toch beide kabel. spellen tegenelkaar spelen enz gaat goed genoeg.
Dat gaat dus niet echt ... bedoel ftp valt niet echt goed te streamen .. helemaal niet met 8KB max .... en als je nou het over dvd / divx en dat soort dingen hebt dan word het toch wat moeilijk. budget staat er ook bij 200 per man .. 400 dus ..

maar ja dat stond allemaal al vermeld ...

• DJSmiley
  • Laatst online: 21-08 17:55
Imho gewoon kabel leggen, STP of FTP, wat betere afscherming dan cat5 ivm de lengte.

Mocht lengte toch een issue worden, dan plaats je zoals genoemd een hubje el-cheapo zover mogelijk richting middelpunt.
Verder.. Hoe diep/breed is die sloot??

Ik denk, dat als je je kabel dubbel uitvoerd (kan je ook nog een tel.lijn erover doen, kan je lulle irl), in combinatie met PCV buis als bescherming dat je een heel eind bent.

't stuk bij de sloot leg je in tuinslang (ja, klinkt gek!) maar wel lekker waterdicht, en flexibel.. breekt niet zo 123 af zoals een pcv buisje.

Afhankelijk van de drukte/grootte van de sloot zul je alleen moeten inschatten of je t risico neemt om je kabels naar de tering te helpen :)

Verwijderd

Kun je natuurlijk wel lekker smaen koetjes draaien!!!

}:O }:O

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-08 14:34

markvt

Peppi Cola

utp kan behoorlijk lang wezen wel 3km, ligt er wel aan watvoor kabel je hebt, hmm ff kwijt waar ik dat las in mijn cisco boek..

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• DJSmiley
  • Laatst online: 21-08 17:55
Op dinsdag 18 september 2001 21:06 schreef markvt het volgende:
utp kan behoorlijk lang wezen wel 3km, ligt er wel aan watvoor kabel je hebt, hmm ff kwijt waar ik dat las in mijn cisco boek..
Tuurlijk kan t lang wezen, maar of t dan nog werkt.....

Volgens de offic. standaard houd t op bij 100M..
wat niet wil zeggen dat meer niet werkt, is gewoon geen garantie. Als je fatsoenlijke kabel gebruikt moet t best werken..

3Km kan ik me niet voorstellen, dan krijg je 1 enorme condensator waarna er van je signaaltje nix meer over blijft.

3Mb maybe met kabel á heelduur/meter...

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 19:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bij 3 km zijn de late collisions echt niet leuk meer. Je hebt met UTP volgens specs binnen een collision domain maximaal 5 segmenten met maximaal 4 hubs tussen twee punten, en er mogen maar drie segementen bevolkt zijn (alleen van belang voor coax). Elk segment mag 100 meter UTP of 150 meter gewoon coax zijn. Dat betekent dat zolang de signaalsterkte geen probleem is de maximale afstand via UTP volgens specs 5*100=500 meter is. Nu zal dat onhaalbaar zijn vanwege de signaalsterkte, maar er is dus behoorlijk wat speling. Switches zijn geweldig, omdat elke switch weer collision domains scheidt. Hierdoor is de afstand meestal geen beperkende factor meer, zolang de individuele punten maar tot zo'n 100 meter van elkaar liggen. Daarboven gaat het goed zolang de signalen maar sterk genoeg blijven. Kwestie van uitproberen, dat is goed te testen met een packetgenerator.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1