Hotelschakeling smart tuya i.c.m. pulsedrukkers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik heb het volgende scenario wat ik graag zou willen aansluiten.

Het betreft een hotelschakeling, dat ik dus op 2 plekken een lamp kan bedienen.
Alleen moet deze ook smart worden.
Hiervoor heb ik tuya smart wifi dimmers 2ch, hiermee kan je dus op 2 plekken en via de app/HA de lampen bedienen.

Dit alles is nog vrij logisch en begrijp ik ook prima.
Maar nu komt het scenario wat ik zelf heb bedacht en nu toch sterk mijn twijfels over krijg.

Ik wil op 2 plekken 2 lampen kunnen bedienen, dus ik dacht ik koop een 2voudige pulse schakelaar.
Jung 535EU, deze moet je voorzien van een fase en daarna kan je beide schakelaars apart aansluiten met een stuur draad.

Maar omdat het 2 schakelaars zijn moet ik deze dan ook beide voorzien van een fase? En gaat dit dan wel goed?

En is de fase uberhaupt nodig? Want het is een maak breek contact vanuit de pulsedrukker.

Ik kan het me in mijn hoofd niet helemaal realiseren. Heb het ook even uitgetekend.
Misschien is dit wat duidelijker? Ook al krijg ik steeds meer mijn twijfels of het uberhaupt kan gaan werken.

Heb het nu ingetekend op L2 maar dit zou ook natuurlijk L1 kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZemTDQmr-AFXqG-2SaOzmM56TMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nn0FYUSl4zFIk1inmYZqt4bA.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via henkseegers op 09-09-2025 10:55)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@henkseegers En dat de pulsdrukkers dus gevoed worden van L ipv Sx.

En heb vergelijkbare module in gebruik. Ze vinden alleen lange schakeldraden niet leuk. Bij het bed hebben we aan beide kanten twee pulsdrukkers, dat gaat prima. Maar pulsdrukker aan de andere kant van de woonkamer gaf problemen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je maakt het wel héél ingewikkeld. Waarom niet gewoon beide lampen op één dimmer, en daar dan weer twee pulsdrukkers op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkseegers
  • Nu online
En dan via een automation schakelen, of de tweede pulse drukker bekabelen en deze ook aansluiten op de dimmer?

Op deze manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytGk-cQRuLXW7yrR2lOWwtKNQmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xD5i8L2RMbvbjfRPhuZ5DIBJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 126% gewijzigd door henkseegers op 02-09-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://www.domoti.group/web/image/37774/wisselschakeling-fibaro-dimmer-2-fgd-212-2-draads-systeem-pulsdrukkers-parallel.jpg?access_token=18ee6412-459f-479b-bdf1-1a713e2ef239

Dan zou dit het juiste voorbeeld moeten zijn. Alleen heb ik dan een dubbele pulse drukker.
En sluit ik deze aan op S2.

En wel een nul gebruiken, niet zoals op deze afbeelding is afgebeeld.

Welleswaar is dit een andere module, maar qua tekening volgens mij correct.

[ Voor 8% gewijzigd door henkseegers op 02-09-2025 13:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@henkseegers En dat de pulsdrukkers dus gevoed worden van L ipv Sx.

En heb vergelijkbare module in gebruik. Ze vinden alleen lange schakeldraden niet leuk. Bij het bed hebben we aan beide kanten twee pulsdrukkers, dat gaat prima. Maar pulsdrukker aan de andere kant van de woonkamer gaf problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
  • Nu online
Oh, dat is nog wel een ding dan.
Moet ongeveer 7 meter overbruggen.

Idd de L, scherp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkseegers
  • Nu online
Heb het inmiddels aangesloten en alles werkt naar behoren.
Welleswaar test opstelling, maar dat maakt niet uit.
Pagina: 1