Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen waarom mijn PC de download snelheid niet haalt die hij zou moeten halen.
Sinds kort is mijn Ziggo ABBIO verhoogd naar 1100Mbit.
Als ik een laptop van werk aansluit op zelfde ethernet draad haalt deze 940Mbit (max snelheid vermoed ik van de WAN) bij speedtest KPN. Doe ik deze zelfde speedtest met desktop haalt deze 700Mbit (ook reguliere downloads via bv Steam halen deze snelheid). Het gekke is echter dat wanneer ik een groot bestand kopieer van en naar NAS de file wordt overgezet met 113MB (om en nabij 900Mbit) wat duidt op correct werkende ethernet poort. Zowel op de 2.5Gbit als de 1Gbit ethernet aansluiting op MoBo is dit het geval met verschillende netwerk kabels (CAT 6 en Cat7)
Moederbord in dit geval Gigabit Auorus X570 Master.
Router RT-AX88U achter ziggo modem in bridged mode
PC/CPU 5800X3d
Laptop heeft een CoreI5 als CPU en is een stuk trager dan desktop.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
Sinds kort is mijn Ziggo ABBIO verhoogd naar 1100Mbit.
Als ik een laptop van werk aansluit op zelfde ethernet draad haalt deze 940Mbit (max snelheid vermoed ik van de WAN) bij speedtest KPN. Doe ik deze zelfde speedtest met desktop haalt deze 700Mbit (ook reguliere downloads via bv Steam halen deze snelheid). Het gekke is echter dat wanneer ik een groot bestand kopieer van en naar NAS de file wordt overgezet met 113MB (om en nabij 900Mbit) wat duidt op correct werkende ethernet poort. Zowel op de 2.5Gbit als de 1Gbit ethernet aansluiting op MoBo is dit het geval met verschillende netwerk kabels (CAT 6 en Cat7)
Moederbord in dit geval Gigabit Auorus X570 Master.
Router RT-AX88U achter ziggo modem in bridged mode
PC/CPU 5800X3d
Laptop heeft een CoreI5 als CPU en is een stuk trager dan desktop.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?