4g en mobiel bereik versterken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priscam83
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06-09 12:54
Mijn vraag
Mijn moeder woont in een afgelegen gebied in Frankrijk. Regelmatig zijn er storingen bij haar internet en telefoonprovider (door blikseminslag of slecht weer etc) waardoor ze dagenlang geen internet en telefoon heeft in huis. De dekking van 4g (en meestal zelfs enkel 3G) en mobiel bereik is er ook enorm slecht waardoor ze nu al een week in de tuin moet gaan zitten om 1 streepje bereik te hebben.
Ik ben me aan het inlezen over richtantennes om het 3G/4g signaal te versterken zodat ze ten minste in huis gebruik kan maken van haar databundel. Ik ben een complete leek op dit gebied en ben opzoek naar tips over welke merken betrouwbaar zijn en waar ik op moet letten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn moeder heeft een mobiel abonnement bij Orange, frankrijk

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://www.bol.com/be/nl...0-m-wit/9200000131050554/

Beste antwoord (via Priscam83 op 04-09-2025 11:09)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 23:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als het internet en bellen buiten in de tuin lukt, dan kan je een 4/5G router voor buiten met buiten en richt antennes overwegen. Vanaf dat ding netwerk kabel naar binnen, daar wifi van maken en rest van netwerk bedienen. Dan heeft ze binnen nog steeds geen mobiele ontvangst, maar wél wifi. (Mits ze mobiele data in d'r abbo heeft natuurlijk). Mobiele telefoons kunnen doorgaans bellen over wifi, dus dan is het bellen ook geregeld.

Je kan evt een combinatie maken van internet via de landlijn en via 4/5G, zodat haar internet in huis automagisch van de correct werkende bron komt.

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:25
Starlink niet wat? 35 pm volgens mij.

EDIT: Sorry beetje te kort door de bocht, heeft ze geen vast internet? want dan kun je VOwifi gebruiken?

Repeater kan inderdaad werken, maar niet altijd even legaal dacht ik.

[ Voor 79% gewijzigd door flaskk op 02-09-2025 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priscam83
Dat is met een maandelijks abonnement zeker? We zoeken meer iets dat als backup gebruikt kan worden. Over het algemeen is mijn moeder zeer tevreden met haar abonnement maar er is helaas vaak uitval.
Zoals ik het begrijp zou ze zo’n antenne ook eventueel mee kunnen nemen in haar camper dus dat leek me ideaal.

Edit: ze heeft dus vast internet maar de bovengrondse kabels in Frankrijk zijn erg gevoelig voor schade… bovendien komen ze vaak pas een week later om de boel te herstellen.

[ Voor 22% gewijzigd door Priscam83 op 02-09-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:30

Snow_King

Konijn is stoer!

Priscam83 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:55:
Dat is met een maandelijks abonnement zeker? We zoeken meer iets dat als backup gebruikt kan worden. Over het algemeen is mijn moeder zeer tevreden met haar abonnement maar er is helaas vaak uitval.
Zoals ik het begrijp zou ze zo’n antenne ook eventueel mee kunnen nemen in haar camper dus dat leek me ideaal.

Edit: ze heeft dus vast internet maar de bovengrondse kabels in Frankrijk zijn erg gevoelig voor schade… bovendien komen ze vaak pas een week later om de boel te herstellen.
Starlink kent ook een Standby abbonement voor 5 euro per maand. Als je het echt nodig hebt zet je het aan voor 1 maand.

Niets is gratis in deze wereld :-) Als je wil dat het echt werkt, dan zitten daar kosten aan verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:51
Ik zou ook naar Starlink kijken

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priscam83
Starlink is geen optie voor mijn moeder. Ze betaald al voor haar vaste internet en vaste telefoon plus haar mobiel abonnement.
Het probleem is dat dit regelmatig uitvalt omdat de bovengrondse kabels (fiber) kapot gaan.
We zoeken dus echt een versterker voor het signaal van buiten dat ze kan gebruiken in geval van nood.
Wie heeft hier ervaring mee? Als ik er een koop in Nederland of België, kan ik die dan gebruiken in Frankrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-09 13:18
Voor zover ik weet is het gebruik van een repeater/versterker (niet aangeleverd door de provider) niet legaal. Althans in België niet een paar jaren terug. Wel kregen we in België van Proximus een zender om gewoon via netwerkkabel op hun modem aan te sluiten, wat het precies was weet ik niet meer maar het werkte wel goed (al zal dat ook geen optie zijn want daar heb je internet voor nodig :) ).

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priscam83
Spaiker schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:18:
Voor zover ik weet is het gebruik van een repeater/versterker (niet aangeleverd door de provider) niet legaal. Althans in België niet een paar jaren terug. Wel kregen we in België van Proximus een zender om gewoon via netwerkkabel op hun modem aan te sluiten, wat het precies was weet ik niet meer maar het werkte wel goed (al zal dat ook geen optie zijn want daar heb je internet voor nodig :) ).
Wat vreemd dat dit niet legaal is? En zou dat voor Frankrijk ook gelden want daar zijn veel gebieden met een slecht signaal omdat de zendmast gewoon te ver staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:53
Priscam83 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:04:
Starlink is geen optie voor mijn moeder. Ze betaald al voor haar vaste internet en vaste telefoon plus haar mobiel abonnement.
Starlink zou haar vaste internet vervangen, die kosten zijn dus niet dubbel. Vaste telefoon kan je oplossen met een simpele VOIP provider. Het mobiele abonnement veranderd verder niks aan.

Voordeel van Starlink is dat ze het ook mee kan nemen in de camper en dan dus altijd snel en stabiel internet zal hebben als ze op pad is. Win-win.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:30

Snow_King

Konijn is stoer!

Priscam83 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:37:
[...]

Wat vreemd dat dit niet legaal is? En zou dat voor Frankrijk ook gelden want daar zijn veel gebieden met een slecht signaal omdat de zendmast gewoon te ver staat.
Die versterker moet uitzenden op frequenties voor 4G en daar hoor je licenties voor te betalen. Ook in Frankrijk mag je niet uitzenden die frequenties.

Nee, dit gaat je niet lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:59
Priscam83 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:37:
[...]

Zo vreemd is het toch niet dat de overheid probeert te voorkomen dat de hele ether door knutselaars vol loopt? Je blijft "versterker" roepen terwijl het hier om een probleem met bereik gaat, er valt niets te versterken tenzij je een outdoor magnetron wil bouwen.

Je kunt proberen de provider te verleiden om meer antennes in die regio te plaatsen maar die investering gaan ze in een afgelegen regio nooit doen. Een andere optie is een femtocell (voor zover Orange dat daar levert) of -veel eenvoudiger- VoWifi aanzetten op een modern toestel. Beide hebben daar een stabiele vaste verbinding voor nodig en daar schort het blijkbaar ook wel eens aan door de omgeving/weer/Franse slag van de provider.

Dan blijft inderdaad enkel starlink over. Zeg die vaste verbinding op en bel Musk voor een schoteltje, dan is je probleem opgelost. Het is één van de ongemakken die horen bij de keuze van te gaan wonen op een afgelegen plek, technisch zijn er tegenwoordig prima oplossingen voor gelukkig :) .

PS: Als de vaste lijn het euvel is om geen Starlink te nemen, dat los je op door dat via VoIP te regelen, OVH is daar een bekende Franse speler in.

[ Voor 5% gewijzigd door Andros op 02-09-2025 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Omdat ik op mijn werk in een soort kooi van Farady zit hebben we versterkers direct via de provider. Misschien is daar iets te krijgen?

Verder is er best wel wat te vinden. En in hoeverre moet je echt toestemming vragen? Zeker als je afgelegen woont en dus niemand stoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Priscam83 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:43:

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn moeder heeft een mobiel abonnement bij Orange, frankrijk
Er zijn toch meerdere providers in Frankrijk? Free, Orange, Bouygues, SFR. Is er geen provider die betere ontvangst heeft?

Op de Franse versie van ‘Antennekaart’ kun je kijken of er een provider wellicht dichterbij staat en dus betere ontvangst.

https://www.antennesmobiles.fr/

Waar woont je moeder? Wellicht kunnen we meekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:43
Wij hebben hier ook gewoon een versterker hangen. Ooit nog eens een mail naar Youfone gedaan, die vondt dat toen geen probleem. Nu woon ik wel op een buitenweg, dus niemand kan er last van hebben. Repeatershop.nl heb ik het toen gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priscam83
Incognitum schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:04:
[...]

Er zijn toch meerdere providers in Frankrijk? Free, Orange, Bouygues, SFR. Is er geen provider die betere ontvangst heeft?

Op de Franse versie van ‘Antennekaart’ kun je kijken of er een provider wellicht dichterbij staat en dus betere ontvangst.

https://www.antennesmobiles.fr/

Waar woont je moeder? Wellicht kunnen we meekijken.
Ze woont in de correze. In een klein gehuchtje genaamd coulournat.
De kaart is al een grote hulp, merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priscam83
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqvrUJsm4BAmHTAQkwIG5nW9RY8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vnwFsEJRY5llOP4I8kzh3ZYI.jpg?f=user_large

De provider van mijn moeder is Orange (de oranje bolletjes) en ze woont in coulournat. Het is dus duidelijk dat ze ver van de zendmasten zit.
Als ik bij haar ben schakelt mijn provider op free (grijs bolletje) en dan heb ik iets beter bereik maar alsnog niet genoeg om in huis goed bereikbaar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En heb je de provider zelf al gecontacteerd? Als er op de lijn naar jouw versterker een storing is, werkt jouw moeders internet en telefoon alsnog ook niet. Ik zou dus overstappen van wat je nu hebt naar iets anders, zoals Starlink zoals anderen al aangeven. Telefoon regel je dan via een VoIP provider, vaak kun je daar ook een nummer naartoe porteren. Dan hoef je wellicht alleen mobiel nog, wellicht kan dat dan naar een sim only abo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-09 15:54

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

m-vw schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:02:
Omdat ik op mijn werk in een soort kooi van Farady zit hebben we versterkers direct via de provider. Misschien is daar iets te krijgen?

Verder is er best wel wat te vinden. En in hoeverre moet je echt toestemming vragen? Zeker als je afgelegen woont en dus niemand stoort.
Zelfs dat mag niet meer, providers doen dat niet meer, dan moet je private 4g/5g aan laten leggen in je bedrijf.
Versterkers is tegenwoordig een nogo.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is vrij normaal dat Internet/mobiel etc. vaak in Frankrijk (Europa) het niet doen. Het is heel vervelend, alleen wel in Nederland zijn zo gewend dat alles hier maar 24 uur het doet en als het maar 1 minuut uitvalt, bij wijze van spreke, een schadeclaim. Hoe vaak ik het meemaak dat het niet werkt, ben niets anders meer gewend. Eén jaar geleden met een klant die er al 2,5 week uitlag qua Internet, ja dus? Dat maak je niet druk om. Of je kiest inderdaad voor Starlink. Het is normaal dat in gebieden mobiel vaak niet of nauwelijks bereik is, ook mede omdat 4G/5G minder ver draagt qua signaal. Er is vaak weinig aan te doen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priscam83
itsalex schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:34:
Het is vrij normaal dat Internet/mobiel etc. vaak in Frankrijk (Europa) het niet doen. Het is heel vervelend, alleen wel in Nederland zijn zo gewend dat alles hier maar 24 uur het doet en als het maar 1 minuut uitvalt, bij wijze van spreke, een schadeclaim. Hoe vaak ik het meemaak dat het niet werkt, ben niets anders meer gewend. Eén jaar geleden met een klant die er al 2,5 week uitlag qua Internet, ja dus? Dat maak je niet druk om. Of je kiest inderdaad voor Starlink. Het is normaal dat in gebieden mobiel vaak niet of nauwelijks bereik is, ook mede omdat 4G/5G minder ver draagt qua signaal. Er is vaak weinig aan te doen.
Vroeger maakten we ons hier weinig druk om maar sinds mijn vader is overleden en mijn moeder longkanker heeft vinden we het toch geen heel fijn idee dat ze geen hulp kan inschakelen of contact kan leggen. Een groot deel van het jaar woont ze in het dorp met slecht enkele buren.
En nee; verhuizen is op dit moment geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Priscam83 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:39:
Vroeger maakten we ons hier weinig druk om maar sinds mijn vader is overleden en mijn moeder longkanker heeft vinden we het toch geen heel fijn idee dat ze geen hulp kan inschakelen of contact kan leggen. Een groot deel van het jaar woont ze in het dorp met slecht enkele buren.
Tja, als bereikbaarheid zo cruciaal is, dan zou ik zeker zorgen dat je iets hebt wat 'gewoon' werkt. De huidige provider doet dat vooralsnog niet en kan dat ook niet op korte termijn regelen voor je. Met een eigen versterker ertussen los je niets op, je behoudt immers de afhankelijkheid van de provider (en diens netwerk) die je nu hebt.

EDIT:
Ik zie ook dat je een antwoord van iemand met een Nederlandse ISP hebt gemarkeerd als beste antwoord, wat op zich vreemd is, aangezien in Frankrijk ongetwijfeld andere regels gelden dan hier. Ook hier mag je niet zomaar een versterker neerzetten en, zoals gezegd, een versterker lost het onderliggende, daadwerkelijke probleem ook niet op (je geeft immers aan dat er een infrastructureel probleem is), omdat je daarmee een afhankelijkheid behoudt op een infrastructuur dat dus blijkbaar voor jullie wensen niet voldoet.

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 03-09-2025 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priscam83
Bedankt voor alle antwoorden. We gaan contact opnemen met de provider om te zien wat er mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Als je moeder zo ziek is, lijkt het mij juist verstandig om alleen een vaste lijn te hebben zonder Internet of een vaste telefoon met een simkaart en vaak werkt in Frankrijk nog het oude 2G/3G netwerk (draagt vaak ook verder) volgens mij wel waardoor je in ieder geval een vaste lijn hebt, in dit geval beter iets dan niets.
Je zou kunnen bellen met Orange en de situatie uit kunnen leggen of toch een vaste lijn mogelijk is, zie: https://boutique.orange.f...s-ligne-fixe/abonnements/

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
Priscam83 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:50:
Bedankt voor alle antwoorden. We gaan contact opnemen met de provider om te zien wat er mogelijk is.
Ik zou er niet teveel van verwachten tbh. Je moeder zit tussen de heuvels in dun bevolkt gebied.
Niet het meest leuke gesprek om te voeren met familie, maar dit is wel het moment om je af te vragen daar wonen nog wel opweegt tegen de kans om noodzakelijke medische hulp te missen.
En als je moeder wél zou kunnen bellen, kan medische hulp dan überhaupt wel op tijd komen? Ook het ziekenhuis zit niet om de hoek en (als jullie in Nederland wonen) kan je er zelf ook niet "even" heen rijden om te helpen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 29-09 23:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als het internet en bellen buiten in de tuin lukt, dan kan je een 4/5G router voor buiten met buiten en richt antennes overwegen. Vanaf dat ding netwerk kabel naar binnen, daar wifi van maken en rest van netwerk bedienen. Dan heeft ze binnen nog steeds geen mobiele ontvangst, maar wél wifi. (Mits ze mobiele data in d'r abbo heeft natuurlijk). Mobiele telefoons kunnen doorgaans bellen over wifi, dus dan is het bellen ook geregeld.

Je kan evt een combinatie maken van internet via de landlijn en via 4/5G, zodat haar internet in huis automagisch van de correct werkende bron komt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik begrijp echt niet waarom je de (vele) starlink suggesties naast je neerlegt.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Priscam83 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:22:
[Afbeelding]

De provider van mijn moeder is Orange (de oranje bolletjes) en ze woont in coulournat. Het is dus duidelijk dat ze ver van de zendmasten zit.
Als ik bij haar ben schakelt mijn provider op free (grijs bolletje) en dan heb ik iets beter bereik maar alsnog niet genoeg om in huis goed bereikbaar te zijn.
Die Free en Bouygues mast staat toch echt een stuk dichterbij. Inclusief 700/800mhz. Wat verder komt.

Ik zou met een prepaid kaartje toch eens proberen in het toestel van je moeder. Vaak zit er toch verschil in roaming en eigen simkaarten.

• Andros
EWK schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:29:
Ik begrijp echt niet waarom je de (vele) starlink suggesties naast je neerlegt.
Starlink kent vrij hoge aanschafkosten en stroomverbruik, daarbij is plaatsing nog wel een dingetje. Dezelfde aarzeling zie je vaak bij satelliet tv want zo'n schotel is moeilijk/lelijk etc. En tegenwoordig is de eigenaar van Starlink nogal eens een puntje voor principiële mensen omdat we veel rare dingen van die man horen (net alsof andere bedrijven alleen maar brave CEO's hebben).

Technisch zou het in dit geval de meest haalbare oplossing zijn, het andere vraagstuk is inderdaad waarom een zieke vrouw honderden km's van de kinderen verwijderd afhankelijk moet zijn van blijkbaar onbetrouwbare verbindingen. Alleen kunnen we dat op een technisch forum niet oplossen, we weten niet waarom ze ooit daar is gaan wonen, welke binding ze met de streek heeft en hoe de verdere leefsituatie is, daarvan kunnen we alleen aanraden om daar eens over na te denken met moeders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priscam83
Ik kwam hier niet voor, goed bedoelde, adviezen wat betreft mijn zieke moeder. Jullie kennen de situatie helemaal niet natuurlijk. Sta daar aub even bij stil. Wij hebben onze redenen waarom mijn moeder in Frankrijk blijft en waarom ze het niet ziet zitten om over te schakelen op een ander abbo/starlink.
Ik wou advies over een manier om het 4g signaal iets te verbeteren zodat er een backup is in geval van nood.
Ik heb goede inzichten gekregen in de reacties waarvoor dank.

• Andros
Dan is het antwoord vrij kort: plaats een femtocell of zorg ervoor dat VoWifi op haar toestel werkt. Beide oplossingen hebben een stabiele vaste internetverbinding nodig, punt :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Priscam83 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:14:
Ik kwam hier niet voor, goed bedoelde, adviezen wat betreft mijn zieke moeder. Jullie kennen de situatie helemaal niet natuurlijk. Sta daar aub even bij stil. Wij hebben onze redenen waarom mijn moeder in Frankrijk blijft en waarom ze het niet ziet zitten om over te schakelen op een ander abbo/starlink.
Ik wou advies over een manier om het 4g signaal iets te verbeteren zodat er een backup is in geval van nood.
Ik heb goede inzichten gekregen in de reacties waarvoor dank.
Maar zoals we al een aantal keer zeggen, met een eigen versterker er tussen wordt de afhankelijkheid van (het netwerk van) de provider niet anders. Als er een flinke regen- of stortbui komt ben je alsnog de Sjaak wanneer het netwerk van de iso eruit ligt. Dat is wat velen roepen zonder ook maar iets over de situatie te zeggen.

• Priscam83
CH4OS schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:27:
[...]
Maar zoals we al een aantal keer zeggen, met een eigen versterker er tussen wordt de afhankelijkheid van (het netwerk van) de provider niet anders. Als er een flinke regen- of stortbui komt ben je alsnog de Sjaak wanneer het netwerk van de iso eruit ligt. Dat is wat velen roepen zonder ook maar iets over de situatie te zeggen.
En ik heb toch nergens gezegd dat ik jullie advies ga negeren?! Ik heb toch nergens gezegd dat ik willens en wetens tóch die versterker er tussen ga zetten??
Ik ben als mantelzorger (en ook nog eens werkzaam in de zorg) KAPOT… ik ben moe, overwerkt en wil alleen maar de situatie ietsjes beter maken.
Ik kwam hier voor adviezen en heb jullie hiervoor bedankt en ik zit absoluut niet te wachten op kritiek… ik had gehoopt dat mijn vorige bericht dat op een beleefde manier zou duidelijk maken maar blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zullen we het hier weer een beetje vriendelijk houden zo met het oog op het naderde weekend? @Priscam83 de mensen proberen je hier, goed bedoeld, alleen maar verder te helpen. Ze kennen de situatie inderdaad niet, maar het is ook lastig om die te kennen als we niet alle informatie voorhanden hebben.

Graag nu weer ontopic :)
Pagina: 1