Mijn eerst pc en dan vragen over 3d van de amd cpu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcp1990
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 10:12
Ik zoek een?

Hallo iedereen. Ik ben voor mijn eerste game-pc aan het rondkijken. Ik game nu nog op de huidige consoles Xbox Series X en PS5. Maar merk dat ik persoonlijk tegen de limieten van de consoles aanloop. Voorbeeld: Ready or Not is anders op de console dan op pc en Black Myth: Wukong is op PS5 en Xbox een heel andere ervaring dan op de pc. Veel vrienden maken de laatste tijd ook de overstap naar pc. Nu ben ik mij een tijdje aan het inlezen,, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik wil mijn pc in de tv-kast doen waar nu de consoles liggen en de kast is open als er gegamed wordtt. Nu had ik eerst de keuze gemaakt voor een AMD Ryzen 7 7800X3D, maar gisteren kwam ik hier op het forum een topic tegen en daaruit bleek dat het 3D-gedeelte niet nodig was, omdat ik wil gaan gamen op 4K. En dat ik dan beter voor de AMD Ryzen 7 9700X zou kunnen gaan. Verder lees ik veel over waterkoeling. Ik weet niet of dat een toegevoegde waarde is of alles luchtkoeling goed genoeg is. Ik ben echt een beginner in de pc-wereld, dus zal ook mijn huidige selectie aan onderdelen delen met jullie.De witte kast word vervangen door het zelfde type maar dan zwart. Elke hulp is welkom
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 349,90€ 349,90
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 246,99€ 246,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 102,18€ 102,18
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 WINDFORCE OC SFF 16G€ 1.029,-€ 1.029,-
1BehuizingenJonsbo D32 PRO White€ 69,90€ 69,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 280 A-RGB Zwart€ 62,05€ 62,05
1WaterkoelingENDORFY Navis F240€ 58,89€ 58,89
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 119,90€ 119,90
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 117,55€ 117,55
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 109,19€ 109,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.265,55
Wat is je budget?

Ik ga uit van een budget van 2.000 tot 2.500

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb geen voorkeur voor een specifiek merk

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.

Pc moet in het tv-meubel passen

Beste antwoord (via mcp1990 op 09-09-2025 19:38)

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22
Ryzen 7700 (tray versie) is niks minder voor 4k, ook een 8 core en nog wat goedkoper.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 15:58
Als eerst complimenten voor je openingspost en de duidelijke informatie.
Je bent duidelijk al goed op weg en hebt je al aardig ingelezen.

Wat ik je wel echter wil afraden, ongeacht welk systeem het wordt, is om de PC NIET in je tv meubel te plaatsen, maar vrij te houden. Zorg voor voldoende airflow want de hitte moet ergens afgevoerd worden en vaak in een TV-meubel is dat niet altijd ideaal.

Verder wil ik je aanraden om eens de BBG's te lezen. Dit zijn de Best Buy Guides van Tweakers.net.
Voor desktops kan je die hier vinden: Best Buy Guide: Desktop Best Buy Guide

Hier geeft Tweakers.net zelf ook per onderdeel aan waarom ze voor dat onderdeel kiezen en mogelijk dat dat je nog verder helpt om geld te besparen of juist geld vrij te maken voor betere componenten.

Over het algemeen ziet het je build er goed uit, alleen mis ik nog wel je monitor. Houdt rekening dat je die ook nog zal moeten aanschaffen als je die nog niet hebt, gezien consoles vooral op een TV worden aangesloten en niet specifiek op een Gaming monitor met een hogere refreshrate. Vooral een refreshrate van 144hz of hoger is bij gaming erg fijn omdat het de game over het algemeen soepeler aan laat voelen.

Hopelijk kan je hier al wat meer mee en ben erg benieuwd wat het uiteindelijk wordt!

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:26
Verder klopt het dat het X3D gedeelte maar weinig tot niets toevoegt bij het spelen op 4K. Een 9700 is dan ook inderdaad een betere keuze. Uitzondering op deze regel kunnen vooral de simulatiegames zijn.

Op een 9700X zou ik altijd een luchtkoeler plaatsen tenzij je echt voor bling bling wil gaan want een waterkoeler oogt vaak wat mooier/opgeruimder. En neem het advies van @Wylana ter harte want je haalt een highend pc in huis en die zorgt echt voor een flinke warmte en die moet weg kunnen.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wylana schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:35:
Als eerst complimenten voor je openingspost en de duidelijke informatie.
Je bent duidelijk al goed op weg en hebt je al aardig ingelezen.

Wat ik je wel echter wil afraden, ongeacht welk systeem het wordt, is om de PC NIET in je tv meubel te plaatsen, maar vrij te houden. Zorg voor voldoende airflow want de hitte moet ergens afgevoerd worden en vaak in een TV-meubel is dat niet altijd ideaal.

Verder wil ik je aanraden om eens de BBG's te lezen. Dit zijn de Best Buy Guides van Tweakers.net.
Voor desktops kan je die hier vinden: Best Buy Guide: Desktop Best Buy Guide

Hier geeft Tweakers.net zelf ook per onderdeel aan waarom ze voor dat onderdeel kiezen en mogelijk dat dat je nog verder helpt om geld te besparen of juist geld vrij te maken voor betere componenten.

Over het algemeen ziet het je build er goed uit, alleen mis ik nog wel je monitor. Houdt rekening dat je die ook nog zal moeten aanschaffen als je die nog niet hebt, gezien consoles vooral op een TV worden aangesloten en niet specifiek op een Gaming monitor met een hogere refreshrate. Vooral een refreshrate van 144hz of hoger is bij gaming erg fijn omdat het de game over het algemeen soepeler aan laat voelen.

Hopelijk kan je hier al wat meer mee en ben erg benieuwd wat het uiteindelijk wordt!
Als je ervoor zorgt dat er lucht van voor in en van achter uit kan stromen zonder (al teveel) obstructies, lijkt het mij niet zo'n issue. Bron: heb al jaren een pc in mijn woonkamer in een dedicated vak in mijn (eigengemaakte) a/v/e-meubel. Voorkant is open, achterkant heeft grote gaten recht achter de case (ouwe Antec P280 die al meerdere systemen meegaat) en een sleuf aan de bovenkant. Sure, je hoort 'm blazen bij een stevig potje Cities: Skylines op 4K maar de temps lopen niet veel meer op ivm buiten het meubel. De meeste warmte hoopt zich op boven de case en niet erin.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 15:58
Als het meubel goed geventileerd is kan het ook zeker geen kwaad. Mijn ervaring is echter dat het in de meeste gevallen niet het geval is. Vandaar dat ik het afraad. Maar als de TS dat goed geregeld heb, dan kan het zeker alsnog in het meubel.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcp1990
Bedankt iedereen voor de verduidelijking en de hulp die jullie bieden. De pc komt in het middelste vak van 3 vakken te zitten. Links en rechts komt een ventilator die ervoor zorgt dat de lucht weg wordt geblazen uit het tv-meubel, en dan aan de onderkant van de plek waar de pc komt ook nog een fan die de lucht weg blaast. Maar ik zal kijken naar een plek waar ik de pc kan plaatsen naast de tv. Ik ga niet voor een monitor, ik ga gamen op mijn huidige tv, een Samsung OLED S93F.

Ik zal de tips meenemen en zeker de best buy guide gaan lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcp1990
Na het lezen van jullie tips toch besloten om de pc naast de tv te zetten in plaats van in het tv-kastje

En ik heb de best-buy guide gelezen

Dit is nu mijn keuze geworden.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 242,83€ 242,83
1MoederbordenGigabyte B850M D3HP€ 123,99€ 123,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 WINDFORCE OC SFF 16G€ 1.029,-€ 1.029,-
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Black€ 69,-€ 69,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 126,90€ 126,90
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 117,55€ 117,55
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 121,59€ 121,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.861,53
Iemand verder nog tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:14
Ik zou wat ventilatoren toevoegen aan je behuizing. De 5080 kan redelijk wat warmte genereren.
Misschien wil je een net andere voeding - uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart is stukje beter voor paar euro meer. uitvoering: Arctic P12 Pro PST 5-pack, 120mm de 140 mm variant,
uitvoering: Arctic P14 Pro PST, 5-pack, Zwart, 140mm

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 08-09-2025 17:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22
Ryzen 7700 (tray versie) is niks minder voor 4k, ook een 8 core en nog wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcp1990
O ik dacht dat de 9700x nieuwer was en zen 5 had en iets minder verbruik had
Maar is dus geen verschil en kan voor de goedkoper versie gaan
Pagina: 1