Kraan vervangen maar fitting past niet, hoe nu verder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost_96
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 15:34
Ik probeer zelf mijn kraan te vervangen maar de bestaande kraan is aangesloten met een knelfitting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjInGHlmpDAOZvsgW3beSDbxysE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qGu39zAes8AD6CihxHHj5tMJ.png?f=fotoalbum_large

Ik kan deze los draaien maar dan ik hou ik een draad over die kleiner is dan 3/8 maar groter dan 1/4 en kan er niks op aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0veBiWfT6GJWNrhhXWRNUHUlxM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c7P4QBalgLVYfecZQEn0xw9z.png?f=fotoalbum_large
Mijn vraag is, zou ik deze in het rood zelf los kunnen maken? Het zit wat steviger vast en ben bang dat als het vast gelast is dat ik misschien de pijp zal beschadigen.

Of misschien nog beter, weten jullie waar ik misschien een adapter kan vinden van waarschijnlijk 8mm \ 5/16 naar 3/8? Want ik kan niks vinden.

Sorry als ik niet de juist terminologie heb gebruikt, ik doe het ook voor het eerst. En alvast bedankt voor enige suggesties die jullie hebben :)

Beste antwoord (via Joost_96 op 02-09-2025 10:36)

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 20:25
Die koppelingen zijn zo te zien 12mm naar 10mm knel. Daar ga je geen verloop voor vinden om er zo op te schroeven. En de koppelingen zien er ook niet al te best meer uit. Ik zou ze eraf zagen, de buis even schoon schuren, en daarna 2 puntstukken 12mm-3/8 erop zetten. En dan de nieuwe kraan erop. Er vanuit gaande dat de nieuwe kraan een 3/8 aansluiting heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
op beide kanten zit een mogelijkheid er een steeksleutel of verstelbare sleutel op te zetten. Dus dat moet los kunnen. De soldering zit er een klein stukje onder, die moet je heel laten ja. Als je het eraf gedraaid hebt dan ga je met dat ding in je zak naar het dichtsbijzinde warmteservice filiaal en vraag je daar om wat je nodig hebt.

-edit- maar er zitten nu flexibele slangen van ene kraan op, die van de nieuwe kraan zijn dus een andere maat? Is dat een heel exotische kraan?

[ Voor 17% gewijzigd door No Hands op 02-09-2025 09:54 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 20:25
Die koppelingen zijn zo te zien 12mm naar 10mm knel. Daar ga je geen verloop voor vinden om er zo op te schroeven. En de koppelingen zien er ook niet al te best meer uit. Ik zou ze eraf zagen, de buis even schoon schuren, en daarna 2 puntstukken 12mm-3/8 erop zetten. En dan de nieuwe kraan erop. Er vanuit gaande dat de nieuwe kraan een 3/8 aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Enige correcte oplossing lijkt mij beide leidingen net onder die fitting afzagen, nieuwe knelkoppeling van de juiste maat erop (ervan uitgaande dat je niet het gereedschap hebt om er een 'echte' koppeling op te solderen) en klaar. Dat kan bijna niet mis gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Joost_96
Wat hierboven wordt gezegd, boel doorzagen, mooi schoon schuren.
Vervolgens een mooi hoekstopkraantje installeren. Dan kan je het water naar je kraan afsluiten zonder het hele huis ook te moeten afsluiten. Op de hoekstopkraan kan je netjes dan je kraan aansluiten.

Tip: ga langs een warmteservice lokatie en ze kunnen je goed adviseren en de juiste spullen meegeven. Ze zijn iets duurder dan de bouwmarkt, maar je krijgt altijd goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost_96
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 15:34
No Hands schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:53:
op beide kanten zit een mogelijkheid er een steeksleutel of verstelbare sleutel op te zetten. Dus dat moet los kunnen. De soldering zit er een klein stukje onder, die moet je heel laten ja. Als je het eraf gedraaid hebt dan ga je met dat ding in je zak naar het dichtsbijzinde warmteservice filiaal en vraag je daar om wat je nodig hebt.

-edit- maar er zitten nu flexibele slangen van ene kraan op, die van de nieuwe kraan zijn dus een andere maat? Is dat een heel exotische kraan?
De oude kraan (aansluitingen) met niet flexibele aansluiting zie je in de eerste foto, het is standaard saaie goedkope kraan.
De nieuwe kraan aansluitingen hangen achterin in de 2de foto. Is niet exotisch is kraan van ikea met 3/8 fitting
Johnnygo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:54:
Oon schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:57:
Enige correcte oplossing lijkt mij beide leidingen net onder die fitting afzagen, nieuwe knelkoppeling van de juiste maat erop (ervan uitgaande dat je niet het gereedschap hebt om er een 'echte' koppeling op te solderen) en klaar. Dat kan bijna niet mis gaan.
chrisborst schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:06:
@Joost_96
Wat hierboven wordt gezegd, boel doorzagen, mooi schoon schuren.
Vervolgens een mooi hoekstopkraantje installeren. Dan kan je het water naar je kraan afsluiten zonder het hele huis ook te moeten afsluiten. Op de hoekstopkraan kan je netjes dan je kraan aansluiten.

Tip: ga langs een warmteservice lokatie en ze kunnen je goed adviseren en de juiste spullen meegeven. Ze zijn iets duurder dan de bouwmarkt, maar je krijgt altijd goed advies.
Dit lijkt de populairste suggestie, om de het af te zagen. Ik moet er misschien bij zeggen dat het een huur woning is, ik mag zelf de kraan vervangen maar hoopte dat ik dit kon doen zonder iets permanent zoals zagen. Of dit van de verhuurder mag weet ik op dit moment niet, ik ga er mee verder en hoop dat ik snel kan genieten van
Dank jullie wel voor het advies!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zou trouwens niet zagen, maar een pijpsnijder gebruiken. Snel en makkelijk en geen gruis in de leiding. Die is er al voor onder de €10,-.

Voorbeeld:
https://www.elektramat.nl...-3-16mm-compact-krt000701

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-09 19:04
Spiral schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:34:
Ik zou trouwens niet zagen, maar een pijpsnijder gebruiken. Snel en makkelijk en geen gruis in de leiding. Die is er al voor onder de €10,-.

Voorbeeld:
https://www.elektramat.nl...-3-16mm-compact-krt000701
Die pijpensnijder krijg je niet rond. Daarnaast gaan deze kleine pijpsnijders snel stuk. Ik zou even spoelen om het zaagsel uit de leiding te halen. Superlomp doorhalen met de haakse slijper kan ook.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:37
Johnnygo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:54:
Goeie oplossing maar persoonlijk zou ik geen puntstukken gebruiken (moest ik even opzoeken wat dat was)
Hierbij moet je solderen? Is op zich een koud kunstje maar voor iemand die dat niet gewend is geen aanrader.
En je moet er materiaal voor aankopen.

Volgens wat ik zie op de foto zijn het 2 buizen die aan mekaar zitten met een knelkoppeling.
Persoonlijk zou ik ook een stukje van de onderste buis afzagen zodat je proper kan beginnen.
Een knelkoppeling snijdt immers een beetje in je buis.

Daarna gewoon terug een knelkoppeling aanbrengen met een verval naar 3/8 inderdaad of wat je net nodig hebt.

Een buis is meestal een metrische maat bij zo'n kleine diameters in mijn ervaring. (10 - 12 mm)
Bij een flexibel gebruiken ze dan weer duimse maten voor de schoefdraad. (3/4 - 3/8)
Lekker verwarrend voor de hobbyklusser. Zeker in deze situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Joost_96 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:13:
[...]
Dit lijkt de populairste suggestie, om de het af te zagen. Ik moet er misschien bij zeggen dat het een huur woning is, ik mag zelf de kraan vervangen maar hoopte dat ik dit kon doen zonder iets permanent zoals zagen. Of dit van de verhuurder mag weet ik op dit moment niet, ik ga er mee verder en hoop dat ik snel kan genieten van
Dank jullie wel voor het advies!
Niet teveel vragen en snel net onder de koppeling afzagen. Anders moet je er straks nog een loodgieter voor laten komen terwijl het echt een klusje van niets is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 20:44

Fanta

FordPerformance™️

Noutie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:12:
[...]

Die pijpensnijder krijg je niet rond. Daarnaast gaan deze kleine pijpsnijders snel stuk. Ik zou even spoelen om het zaagsel uit de leiding te halen. Superlomp doorhalen met de haakse slijper kan ook.
Die krijg je makkelijk rond, het koper zit namelijk niet gebeugeld. Dat geeft genoeg speling om de koperen buisjes wat naar voren te trekken.

Snijden is altijd beter dan zagen. Je maakt gegarandeerd een rechte snede, zonder gruis achter te laten.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:49
Fanta schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:39:
[...]
Snijden is altijd beter dan zagen. Je maakt gegarandeerd een rechte snede, zonder gruis achter te laten.
Als je niet vergeet de verschrikkelijke braam weg te halen, wat op zo'n plek nog niet makkelijk is, anders hebben we hier binnenkort de vraag waarom de leidingen zingen bij het watertappen...

Gruis is niet zo'n probleem, filtertje uit de kraan schroeven, even hard door laten spoelen en alles is weg.

[ Voor 11% gewijzigd door hfolkers op 02-09-2025 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:02

timovd

Voorsprong door techniek

Antwoord is al gegeven, maar sowieso moet je geen koppeling met rubber op een knelfitting willen plaatsen, want dat rubber gaat een keer scheuren omdat een knelfitting niet plat is maar conisch.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-09 17:43
Zijn dit toevallig M10 koppelingen? Je zou met de oude kraan naar de bouwmarkt kunnen gaan en daar een pastest uitvoeren. Bij onze Hornbach hebben ze allerlei verloop stukken, heb ik zelf ook moeten gebruiken.

https://www.hornbach.nl/p...-lang-50-cm-dn8/10392682/

Nou weet ik niet of deze ^ de jusite combinatie is, maar het idee is duidelijk denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Hijdaar95 op 03-09-2025 14:11 ]

Pagina: 1