CV-ketel aanvullen op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijngov
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-09 23:35
Dag allen,

Vraagje van een Tweaker die recent eigenaar werd van een (Belgische) woning waar ik momenteel volop zit te klussen.

Ik haalde recent enkele radiatoren van de muur om te kunnen schilderen. Nadat ik die weer heb teruggeplaatst, zou ik de CV-ketel weer op druk willen zetten. De ketel is van het type 'Chapee Initia 2.33 FF HTE'. Het toestel hangt op zolder (de technische ruimte met o.a. hoofaansluiting, wasmachine etc. is op de benedenverdieping).

Kan iemand me concreet uitleggen hoe ik dat juist doe bij deze installatie? 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gWcWlKTRcxNDpqehF2efpLBc2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxuTk5OY6ZXofTQ1CabbcTCr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3zCcKwlIwnRNUmZ_pfEU87Xfpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IsiFSQvsjwERqQakIk6zFl62.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2z1O0ihoBfcQXewDuYqV4lWc9SY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtYSRS9QgX1u0bMz7x8nWzxz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvYfhWaq3KeTWmjLbt6kz-sJw48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWd0BJCux7uZqS4dr5kxLmqY.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yziojWPCWlBjqjnpnJnQcBmTo0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WuEF8utcvUVqZJXCEZekZN23.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_342zND46VY8998ULzWbn3AgBM8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KeYCCz39kQyqm1wFLt2KK1pH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door stijngov op 02-09-2025 00:50 ]

Beste antwoord (via stijngov op 02-09-2025 16:42)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het lijkt mij gewoon een kwestie van de vulkraan openen totdat je voldoende druk hebt. Nergens zie ik een ontluchter zitten, dus dat gaat of automatisch of je zult bij de radiatoren moeten ontluchten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het lijkt mij gewoon een kwestie van de vulkraan openen totdat je voldoende druk hebt. Nergens zie ik een ontluchter zitten, dus dat gaat of automatisch of je zult bij de radiatoren moeten ontluchten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:29
Geen antwoord op je vraag maar.... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXT0kXDrxcaXNP03dZ_teNC_lhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luQKD0xmpl48sPijICFBQl9o.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat er hier nou een kabel je condensafvoer in!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rba26
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 09:10
Gaat er achterlangs volgens mij, komt aan de rechterkant weer tevoorschijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:18
stereohead schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:12:
Geen antwoord op je vraag maar.... [Afbeelding]

Gaat er hier nou een kabel je condensafvoer in!?
Wacht, is dat dan niet hoe je overtollige productie van je zonnepanelen laat wegstromen? :+

Denk inderdaad achterlangs, maar ziet er wel echt raar uit op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijngov
Klopt, die kabels lopen achter de condensafvoer (zie je idd niet goed op de foto). Een vorige eigenaar heeft enkele stopcontacten op zolder geïnstalleerd en sloot die aan op de kring van de CV...

[ Voor 9% gewijzigd door stijngov op 02-09-2025 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:04

Speedmaster

Make my day...

Ergens beneden zal wel een bijvul nippel aan een radiator zitten, daar bijvullen met alle radiatoren open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op die laatste foto met de onderkant van de ketel. Zit een blauwe knop met daarnaast een schroefdraad aansluiting.

komt dat niet gewoon overeen met "vulkraan" op je tekening?

Verder is het vreemd omdat er geen vulkraan aan een waterleiding zit. In NL zit dat meestal onder de ketel geinstalleerd. Ik zou idd eens kijken of je ergens anders in huis een waterkraan met schroefdraad hebt zitten en een CV vulnippel.

Verder is het wel netjes om die blootliggende VD draden aan te pakken. Die horen dubbel geisoleerd te zijn door aanwezigheid van een PVC buis. Een stukje YMVK zal hier al veel doen.

[ Voor 58% gewijzigd door AtomicShockwave op 02-09-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijngov
Klopt, ik denk idd dat die blauwe knop volgens het schema de vulkraan zou moeten zijn. Die lijkt volgens het schema ook intern verbonden met "ingang koud water", dus dat lijkt ook logisch(?).

Echter voelt die knop niet als een normale kraan - er zit wat speling in beide draairichtingen, weinig weerstand. En als ik hem lichtjes in eender welke richting draai, hoor ik geen water stromen (ook geen drukopbouw te lezen op de manometer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:02
stijngov schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:44:
Dag allen,

Vraagje van een Tweaker die recent eigenaar werd van een (Belgische) woning waar ik momenteel volop zit te klussen.

Ik haalde recent enkele radiatoren van de muur om te kunnen schilderen. Nadat ik die weer heb teruggeplaatst, zou ik de CV-ketel weer op druk willen zetten. De ketel is van het type 'Chapee Initia 2.33 FF HTE'. Het toestel hangt op zolder (de technische ruimte met o.a. hoofaansluiting, wasmachine etc. is op de benedenverdieping).

Kan iemand me concreet uitleggen hoe ik dat juist doe bij deze installatie? 😊

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt het systeem toch ook laten leeglopen? Op dezelfde plek kun je hem ook weer vullen. Als ze het handig hebben aangelegd zit er op het laagste punt een aftapkraan waar je hem ook kan vullen. Je zou nu het systeem leeg is ook nog een extra vulpunt/kraantje kunnen maken bij je CV ketel. Het voordeel daarvan is dat je kan vullen en de druk in de gaten houden tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:29

BrZ

Of die handleiding klopt niet, of de aanvoer verwarming en de ingang koud water zijn verkeerd aangesloten.

Ook erg vreemd dat de verdeler met 2 verschillende maten koper zit aangesloten op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 08:02

apt

In de ketel zit bij de pomp de automatische ontluchter. Ik zou voor je aan de gang gaat even kijken hoe die eruit ziet. Bij mij zat die erg snel vast en dicht door kleine beetjes water die verdampen en mineralen aanslag achterlaten.

Als die ontluchter dicht zit moet je die vervangen of zien dat je ergens anders kunt ontluchten. Maar als dit het hoogste punt is, is het wel erg fijn als de ontluchter gewoon werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:08
Nr 3 op de tekeningen, denk kap open en dan zie je de vulkaan zitten. Beetje moderne ketel ontlucht automagisch na het vullen.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 21:27

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Wat ook kan: in de buurt van je wasmachine kraan is een radiator die een bijvulkraan heeft, mogelijk zit daar ook een drukmeter zodat je kunt zien wat de druk is. Verbind met een bijvulslang de wasmachinekraan met de radiator en vul de installatie bij.

Edit: Ah nee, je schematische tekening geeft een bijvulroute aan. Open kraan 3 en hij zou bij moeten vullen. Dat zou dat blauwe kraantje kunnen zijn maar is me niet helemaal duidelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Cassettebandje op 02-09-2025 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijngov
Opgelost! Het was inderdaad gewoon de blauwe knop draaien in tegenwijzerzin. Ik moest stevig draaien, was wellicht in geen jaren aangeraakt. 😉

Dankjewel om mee te denken! 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rveMa91dzOMv0O537df4EQJcIkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5a9WWjyfhGMdMIeuyIQut11.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door stijngov op 02-09-2025 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

BrZ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:13:
Of die handleiding klopt niet, of de aanvoer verwarming en de ingang koud water zijn verkeerd aangesloten.

Ook erg vreemd dat de verdeler met 2 verschillende maten koper zit aangesloten op de ketel.
Het zijn 2 verdelers.
De bovenste is de retour en de onderste koud water.
Lijkt mij niet legionella proof maar geen idee hoe dat in België gaat.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:29

BrZ

edsandje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:10:
[...]

Het zijn 2 verdelers.
De bovenste is de retour en de onderste koud water.
Lijkt mij niet legionella proof maar geen idee hoe dat in België gaat.
Oh, inderdaad, zie het nu pas. had geen koud water verdeler boven een verwarmingsverdeler verwacht.

In België denken ze dat retour water van de verwarming koud is? :+
Pagina: 1