Indeling begane grond nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoawk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-09 14:33
Hi allemaal!

Over een paar maanden begint de bouw van mijn nieuwbouw woning. Echter heb ik een nogal moeite om de perfecte indeling te bedenken. De aannemer heeft mij een schetsplan gestuurd, waar ik nog niet helemaal tevreden over ben.

Wat ik graag wil is dat alle 3 ruimtes (keuken, woonkamer en eetkamer) ruim zijn. Ik heb twee schetsen gemaakt, waarbij bij beide concessies gemaakt moeten worden. De positie van de ramen zijn overigens allemaal te wijzigen.

Op schets 1: Keuken linksonder, eettafel linksboven en woonkamer rechtsboven.
Voordeel: Veel lichtinval
Nadeel: Keuken en bijkeuken liggen ver uit elkaar

Op schets 2: Keuken rechtsboven, eettafel linksonder en woonkamer linksboven.
Voordeel: Keuken en bijkeuken dichtbij elkaar en grote tv-wand
Nadeel: De ramen vallen weg ivm de keukenkasten

Hebben jullie nog tips :? Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKRrWhBWWFXdNAprvyqQ51Vy_28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hJaYMbINHV3HOkpwE9oj15Hz.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6RRZq_kFcR3wLHiMamWr8vGoSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Md8Zu61R0vhdIGuK4LDXyhhz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nplIM1ruovMv4049iJ_YerimBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mR0QKCxE4SHrOX63sqdoe18l.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:57
Door de indeling van de aannemer wordt het allesbehalve ruim. Schets 1 is ook geen oplossing, vanwege de indeling van de woonkamer in de loop van drie deuren. Echter schets 2 is ook niet te doen, tenzij je graag zo min mogelijk aan tafel wilt eten vanwege de afstand naar de keuken.

Ik zou de keuken in het kantoor schuiven, en de eethoek ervoor. Tussen de eethoek en woonkamer een set glazen deuren plaatsen of een extra wand maken voor het kantoor als dat zonodig op de begane vloer moet.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISJ
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:24

ISJ

Als je het echt ruim wilt hebben dan ben ik het eens met de post van Tupolev, dan moet je het kantoor opgeven.

Een andere mogelijkheid is nog, maar dit is echt omdenken en praktisch waarschijnlijk lastig, dat je de meterkast verplaatst en daar de deur naar het kantoor maakt. Dan kun je de keuken een L vorm geven zonder eiland en de eetkamer daar veel beter op aansluiten. Dan win je effectief heel veel ruimte aan de kant van de woonkamer.

(Ik baseer deze comments op basis van de bovenste ingekleurde plattegrond, dat vind ik ook de meest logische indeling)

[ Voor 12% gewijzigd door ISJ op 02-09-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:14
Weet niet of het nog mogelijk is maar ik zou:
- toilet naar de andere kant van de hal verplaatsen.
- kantoor verplaatsen naar waar nu de woonkamer zit.
- keuken op de plek waar nu het kantoor zit.
- eetkamer waar nu de keuken zit.
- de rest is woonkamer.

Voordelen:
- Keuken, eetkamer en bijkeuken dicht bij elkaar.
- Woonkamer met zicht op de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:57
Boven op mijn voorgaande post. Mijn voorkeur voor plaatsing wasmachine en droger is op zolder (of 1e verdieping) in een kleine waskamer met een plank om alles op te vouwen. Door deze in de garage te zetten krijg je een onhandige routing en sleep je de was door het hele huis.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:01
Tupolev schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 01:16:
Door de indeling van de aannemer wordt het allesbehalve ruim. Schets 1 is ook geen oplossing, vanwege de indeling van de woonkamer in de loop van drie deuren. Echter schets 2 is ook niet te doen, tenzij je graag zo min mogelijk aan tafel wilt eten vanwege de afstand naar de keuken.

Ik zou de keuken in het kantoor schuiven, en de eethoek ervoor. Tussen de eethoek en woonkamer een set glazen deuren plaatsen of een extra wand maken voor het kantoor als dat zonodig op de begane vloer moet.
Eens met deze indeling, toilet verplaatsen kan maar niet nodig. Keuken in de hoek waar je nu kantoor hebt gepland. Dan moet je wel het kook eiland laten gaan.

U vorm keuken:
- hoge kasten tegen de garage
- aanrecht blad met zicht naar de straat
- aanrecht blad tegen je hal aan, die kan wat doorlopen in een barretje bij je woonkamer voor ontbijt

Kook eiland is heel inefficiënt en wordt snel een rommel als je iets neer wilt zetten ( brood rooster of fles olijfolie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:18
Zoawk schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:39:
Wat ik graag wil is dat alle 3 ruimtes (keuken, woonkamer en eetkamer) ruim zijn.
Je hebt ongeveer twee keer de ruimte van een gemiddeld rijtjeshuis voor keuken - eettafel - zithoek?
Waarom denk je dat dit niet "ruim" gaat zijn?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
De deur van het kantoor naar de gang verplaatsen. Dan heb je meer vrijheid in keuze wat je doet kwa indeling.

WC tegen de leefruimte aan zoals in je schets, alleen smaller.
Daaronder de deur naar het kantoor.
Dan meterkast kwartslag gedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 22:48
Tupolev schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:08:
Boven op mijn voorgaande post. Mijn voorkeur voor plaatsing wasmachine en droger is op zolder (of 1e verdieping) in een kleine waskamer met een plank om alles op te vouwen. Door deze in de garage te zetten krijg je een onhandige routing en sleep je de was door het hele huis.
En door deze op de zolder te zetten sleep je de was van beneden naar boven en weer terug.
Mijn voorkeur is geen droger, wasmachine (met goede centrifugefunctie) in de garage en een waslijn buiten om te drogen en een droogrek in de garage mocht het onverhoopt (wat niet zo vaak voorkomt) een keer regenen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-09 23:24
De eerste plattegrond (van de aannemer) lijkt mij toch het meest logisch. Tevens heb je daar de optie om naast of in plaats van de zitjes een grote kast of dressoir te plaatsen tegen de blinde muur, ik zie daarvoor weinig mogelijkheden in jouw schetsen.

Mijn advies zou zijn om het te visualiseren in een gratis 3D model. Voorbeelden zijn:
https://sketchup.trimble.com/en
https://roomstyler.com/3dplanner

Zo krijg je een beter beeld wat ruim zal ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:30
Persoonlijk spreekt mij het plan van de aannemer ook het meest aan. Al zou ik gek genoeg de hal een ongeveer 60cm dieper maken. De meterkast zou ik dan een kwartslag draaien met de rug naar het toilet. Doordat de hal 60cm groter is geworden kan je dan ook de toegang tot het kantoor vanuit de hal realiseren. Of je gebruikt deze ruimte voor garderobe. Het keukeneiland zou ik dan ook een kwartslag draaien. De deur tussen de hal en leefruimte zou ik dan uitvoeren met een dubbele glazen taatsdeur net zo breed als de raampartij voor en achter. Hierdoor krijg je een mooie ruimtelijke zichtlijn door het huis heen. De eethoek kan je dan wat meer naar rechts verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:49:
[...]

En door deze op de zolder te zetten sleep je de was van beneden naar boven en weer terug.
Mijn voorkeur is geen droger, wasmachine (met goede centrifugefunctie) in de garage en een waslijn buiten om te drogen en een droogrek in de garage mocht het onverhoopt (wat niet zo vaak voorkomt) een keer regenen.
Ik heb een perfecte wasmachine-droger combi. Ik kan hem als wasmachine en droger apart gebruiken. Ik hou niet van harde handdoeken.
Twee huizen terug had ik de wasmachine en droger op de tweede etage: wasruimte + bergkast + slaapkamer. Ik vond dat ideaal. Wat valt er van de benedenverdieping naar boven te "sjouwen"? Theedoeken en handdoeken en verder? De meeste was komt van de slaapkamers en badkamer.
Een huis terug stond de wasmachine beneden. Dat was veel meer gesjouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 22:48
Chaki schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:59:
[...]Ik heb een perfecte wasmachine-droger combi. Ik kan hem als wasmachine en droger apart gebruiken. Ik hou niet van harde handdoeken.
Twee huizen terug had ik de wasmachine en droger op de tweede etage: wasruimte + bergkast + slaapkamer. Ik vond dat ideaal. Wat valt er van de benedenverdieping naar boven te "sjouwen"? Theedoeken en handdoeken en verder? De meeste was komt van de slaapkamers en badkamer.
Een huis terug stond de wasmachine beneden. Dat was veel meer gesjouw
Mijn punt was meer dat het uit oogpunt van het milieu beter is om je was niet in een droger te stoppen maar aan de lijn te drogen. Kost minder energie en je was slijt minder.
Dan is het logischer om de wasmachine beneden neer te zetten --> vanuit de wasmachine aan de lijn buiten.
Persoonlijk hou ik wel van harde handdoeken, ik heb een hekel aan handdoeken (en theedoeken) die door de wasverzachter geen water meer opnemen. Wasverzachter is ook slecht voor het milieu (chemicaliën die niet biologisch afbreekbaar zijn), jezelf (de kleding kan niet goed ademen) en je wasmachine (er komt een vetlaag in te zitten die op den duur gaat stinken).
Maar misschien ga ik teveel off-topic, toch is het iets waar mensen iets meer over zouden moeten nadenken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:09:
[...]

Mijn punt was meer dat het uit oogpunt van het milieu beter is om je was niet in een droger te stoppen maar aan de lijn te drogen. Kost minder energie en je was slijt minder.
Dan is het logischer om de wasmachine beneden neer te zetten --> vanuit de wasmachine aan de lijn buiten.
Ik snap je punt, maar qua sjouwen is dit het meeste werk.
offtopic:
Wasverzachter gebruik ik niet. Ik was alles op 30 graden (ook energiebesparend) + centrifugeren op laag toerental. Kleding ophangen aan haken in de badkamer (slijt ook niet). Hoef ik ze ook niet te strijken (nog meer energie bespaard). Rest centrifugeren op de hoogste stand. Droger doodt bacteriën beter dan wassen op 60 graden. Alleen lakens op 60 met poeder: beter voor de machine om dat af en toe te doen. Tijd van de droger kan ik zelf instellen, ook geen minuut energie teveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het nadeel van schets 1 is de relatief kleine/compacte zithoek. Wij hebben een woning (villa) bezichtigd met een dergelijke indeling en voor ons was dat (mede) een afknapper met 3 kinderen. Tegelijkertijd is een keuken(eiland) direct bij binnenkomst m.i. ook onhandig, dan kun je nooit een ontbijtbordje laten staan bv.

Out of the box:
- kantoor naar links (in schets 1 de zithoek)
- dan heb je meteen een rechte muur voor de tv van de zithoek linksboven
- muur van kantoor eruit en daar een L - keuken of schiereiland met barkrukken
- eventueel de hal nog iets verlengen, zodat de keuken beter uitkomt en het kantoor iets groter wordt, qua ruimte kun je het hebben

Mijn advies is dus eigenlijk zet dat keuken eiland uit je hoofd , dat geeft veel meer mogelijkheden.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2025 23:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoawk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-09 14:33
Bedankt voor alle input! Ik heb een nieuwe schets gemaakt, waarbij het gespiegeld is en er ook ruimte ontstaat voor een grote zithoek, eiland en eettafel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvF-luzAn5X6Y13l_QsZNDQvkhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8H3fIItrBOL4AVylpkm14wt.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1