Voorzetwand plaatsen voor blokverwarmingsbuizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 09:35
Hoi allemaal,

In mijn badkamer lopen de verwarmingsbuizen van de blokverwarming vrij langs de muur (zie foto). In de winter geven die best wat warmte af; daardoor heb ik de verwarming in de badkamer (en eigenlijk ook in de rest van het appartement) nooit aan. De badkamer blijft goed warm omdat die van alle kanten is ingebouwd.

Nu wil ik graag een voorzetwand maken tegen de muur waar die buizen lopen, omdat dat qua leidingen en afwerking heel praktisch is. Die buizen zouden dan dus in de voorzetwand komen te liggen en de verwarming haal ik weg en zou ik willen vervangen door een elektrische verwarming.

Waar ik zelf nog over twijfel: ik dacht aan een ventilatieschacht of roostertje in de voorzetwand om warmte/condens kwijt te kunnen, maar dat ziet er natuurlijk niet zo fraai uit in een badkamer.

Mijn vragen:
• Zijn er dingen waar ik echt op moet letten bij het wegwerken van die buizen?
• Is condensvorming in de wand een reëel risico?
• Verlies ik hiermee veel nuttige warmte in de badkamer en/of kan ik dat bijverwarmen met een elektrische verwarming?
• Of zouden jullie dit überhaupt afraden?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28lcGYec7DRJZVbO0S2yYNzy7SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVlekClYk0yZHzLUCVlHJnrI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:11
Ik zie een Techem metertje op die verwarming zitten.
En denk daardoor dat je die radiator niet zomaar weg kunt halen.
Is dit huur of koop?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
Je kunt bij blokverwarming niet zomaar zelf een radiator weghalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
Dit is koop, en uiteraard heb ik dit al nagevraagd en mag ik de verwarming weghalen, weliswaar door het installatie bedrijf verantwoordelijk voor de blokverwarming.

[ Voor 32% gewijzigd door twin93 op 01-09-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
OK, en is dit een appartement met boven- en benedenburen?
Want bij blokverwarming worden de leidingen alleen warm indien er warmtevraag is vanuit een radiator.
Wanneer bij jou de leidingen in de badkamer in de winter warm worden dan wordt er dus boven jouw woning een radiator opengezet. Zetten ze 'm dicht dan worden de leidingen weer koud.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
Dit is inderdaad een appartement met boven- en onderburen, en daardoor in de winter vrijwel altijd warm.

[ Voor 28% gewijzigd door twin93 op 01-09-2025 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik weet niet maar persoonlijk zou ik die radiator mooi laten zitten, of als alternatief er b.v. zo'n badkamerdiator hangen waar je handdoeken op kan hangen. Maar bij gaan verwarmen met een electrisch kacheltje op een badkamer, neh, dan zou je er al een geschikt elektrisch kacheltje voor vochtige ruimtes moeten gaan installeren.

Tja en qua voorzetwand, ik ben zelf geen pro en een gewone hobbyist maar weet wel dat je niet zomaar op een badkamer b.v. een houten voorzetwandje kan gaan maken vanwege condens. Je zal dan met apart spul moeten gaan werken wat geschikt is voor vochtige ruimtes want bij gewoon hout ga je absoluut condensvorming aan de achterkant krijgen.

Die tegelwand zit verder netjes dus ik zou daar niet teveel mee gaan rommelen en ja ik neem aan dat je betaald voor die blokverwarming dus profiteer dan ook van die warmte. Ga je elektrisch bij verwarmen dan moet je ook nog eens extra voor elektra gaan betalen bovenop die blokverwarming, beetje zonde lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
Roel1966 schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:48:
Ik weet niet maar persoonlijk zou ik die radiator mooi laten zitten, of als alternatief er b.v. zo'n badkamerdiator hangen waar je handdoeken op kan hangen. Maar bij gaan verwarmen met een electrisch kacheltje op een badkamer, neh, dan zou je er al een geschikt elektrisch kacheltje voor vochtige ruimtes moeten gaan installeren.

Tja en qua voorzetwand, ik ben zelf geen pro en een gewone hobbyist maar weet wel dat je niet zomaar op een badkamer b.v. een houten voorzetwandje kan gaan maken vanwege condens. Je zal dan met apart spul moeten gaan werken wat geschikt is voor vochtige ruimtes want bij gewoon hout ga je absoluut condensvorming aan de achterkant krijgen.

Die tegelwand zit verder netjes dus ik zou daar niet teveel mee gaan rommelen en ja ik neem aan dat je betaald voor die blokverwarming dus profiteer dan ook van die warmte. Ga je elektrisch bij verwarmen dan moet je ook nog eens extra voor elektra gaan betalen bovenop die blokverwarming, beetje zonde lijkt mij.
Dank voor je reactie. Ik ben het ook wel eens met je alleen moet ik best wat leiding werk gaan verleggen, en dat moet via die muur of ik moet de vloer verhogen. Ik denk dat die plek tevens het beste is voor het badkamermeubel aan te hangen, waardoor ik minimaal leiding werk moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Roel1966 schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:48:

Als het achter dat wandje altijd warm is waar moet dat condens dan vandaan komen? Condens ontstaat op koude plekken. Als je een oog maakt met groen gipsplaat dan kan dat prima. Zo worden hele badkamers gebouwd.
En een elektrisch kacheltje kan ook prima, er zijn zat kacheltjes te koop die gewoon in een badkamer kunnen.

Je betaald alleen voor de verwarming die je gebruikt, dus als je die weghaalt betaal je er ook niet voor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
twin93 schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:37:
Dit is inderdaad een appartement met boven- en onderburen, en daardoor in de winter vrijwel altijd warm.
Niet vrijwel altijd, alleen wanneer de bovenburen de verwarming op de badkamer opendraaien.
Wanneer daar iemand anders komt te wonen die een ander stookgedrag heeft dan kan het maar zo dat die leidingen (en dus jouw badkamer) niet meer warm worden.
Mocht je de radiator (met metertje) toch weg willen laten halen dan zou ik van tevoren eerst heel goed navragen bij de firma die deze metertjes (op afstand) uitleest, hoe het zit met de eerstvolgende eindafrekening en of die meter ook van tevoren afgemeld kan worden. Dit om te voorkomen dat je een spookafrekening krijgt voor een meter die niet uitgelezen kan worden. Laat de firma die over de metertjes gaat de verwijdering ook schriftelijk aan jou bevestigen, dan voorkom je narigheden achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 23:14
In mijn badkamer lopen de verwarmingsbuizen van de blokverwarming vrij langs de muur (zie foto). In de winter geven die best wat warmte af; daardoor heb ik de verwarming in de badkamer (en eigenlijk ook in de rest van het appartement) nooit aan.
Wat is eigenlijk precies het probleem?

Je krijgt nu gratis warmte: je radiator is dicht, je metertje van de blokverwarming meet niets, en toch is de badkamer behaaglijk. Ik zou het eigenlijk wel weten, die leidingen bleven zitten :P Of is de badkamer té warm?

Tuurlijk, als je de leidingen weg isoleert, krijg je de badkamer wel weer warm met een elektrische radiator. Alleen de stroom daarvoor zul je zelf moeten betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
marcop23 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:49:
[...]

Wat is eigenlijk precies het probleem?

Je krijgt nu gratis warmte: je radiator is dicht, je metertje van de blokverwarming meet niets, en toch is de badkamer behaaglijk. Ik zou het eigenlijk wel weten, die leidingen bleven zitten :P Of is de badkamer té warm?

Tuurlijk, als je de leidingen weg isoleert, krijg je de badkamer wel weer warm met een elektrische radiator. Alleen de stroom daarvoor zul je zelf moeten betalen
Ik wil mijn badkamer gaan verbouwen, en het makkelijkste/mooiste is om leidingen weg te werken achter een voorzetwand aan die kant waaraan ik dan ook het badkamer meubel wil ophangen. Dat is de afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:29:
[...]
Als het achter dat wandje altijd warm is waar moet dat condens dan vandaan komen? Condens ontstaat op koude plekken. Als je een oog maakt met groen gipsplaat dan kan dat prima. Zo worden hele badkamers gebouwd.
En een elektrisch kacheltje kan ook prima, er zijn zat kacheltjes te koop die gewoon in een badkamer kunnen.

Je betaald alleen voor de verwarming die je gebruikt, dus als je die weghaalt betaal je er ook niet voor.
Hij wil die radiator sowies weg halen dus blijven alleen die verwarmingsbuizen waardoor aan de kant van die radiator de wand wel koeler zal zijn en zich condens kan gaan vormen. Maar, ik schreef ook al van dat je dan geen gewoon hout kan gebruiken maar wel b.v. die groene gipsplaat, die is geschikt voor vochtige ruimtes.

Ja er zijn zeker elektrische kacheltjes voor vochtige ruimtes maar je niet zomaar elk willekeurig elektrisch kacheltje in een vochtige ruimte kan en zelfs niet mag zetten. Of ja het kan wel maar of het veilig is dat is even een hele andere kwestie.

En qua verwarming, het is blokverwarming, dat is anders als dat je een eigen cv-ketel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
twin93 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:55:
[...]

Ik wil mijn badkamer gaan verbouwen, en het makkelijkste/mooiste is om leidingen weg te werken achter een voorzetwand aan die kant waaraan ik dan ook het badkamer meubel wil ophangen. Dat is de afweging.
Ahh zo. Misschien kan je toch een soort convectie door de voorzetwand laten gaan door onder en boven een opening te maken, dan heb je alsnog wat gratis verwarming :P

Verder: ben je van plan om de vloer te vernieuwen? Dan zou je ook nog vloerverwarming kunnen overwegen. Maar als de badkamer midden in het huis zit, zul je sowieso alleen maar warmtevraag hebben als je het in de badkamer warmer wil hebben dan elders in het huis (b.v. 23 graden). Als je 20 graden ook oké vind, is het al gauw voldoende warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42
twin93 schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:46:
Hoi allemaal,

In mijn badkamer lopen de verwarmingsbuizen van de blokverwarming vrij langs de muur (zie foto). In de winter geven die best wat warmte af; daardoor heb ik de verwarming in de badkamer (en eigenlijk ook in de rest van het appartement) nooit aan. De badkamer blijft goed warm omdat die van alle kanten is ingebouwd.

[...]

Mijn vragen:
• Zijn er dingen waar ik echt op moet letten bij het wegwerken van die buizen?
Check je koopakte over de mate waarin het leidingwerk van gezamenlijke systemen bereikbaar moeten zijn.
Wees je zelf er van bewust dat er bij lekkage aan deze leidingen in jouw badkamer gehakt moet gaan worden. (en met een beetje pech (afhankelijk van de bepalingen in de koopakte) voor je eigen kosten.
• Is condensvorming in de wand een reëel risico?
Ja, je zal de leidingen daarvoor imho moeten isoleren
• Verlies ik hiermee veel nuttige warmte in de badkamer en/of kan ik dat bijverwarmen met een elektrische verwarming?
Je zal naar mijn verwachting meer zelf moeten gaan stoken.
• Of zouden jullie dit überhaupt afraden?
Ik zou er niet aan beginnen. Ik zou die gratis verwarming niet zomaar afstaan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
FredvZ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:39:
Helemaal gratis is het natuurlijk niet bij Techem.
Bij de eindafrekening wordt een berekening gemaakt over de totaal afgegeven warmte aan het complex. Daar wordt de afgegeven warmte van de radiatoren gemeten door die metertjes vanaf gehaald.
Daarna komt er (deels) een hoofdelijke omslag per unit (ze noemen het leidingverlies op de eindafrekening) waardoor je de 'gratis' verkregen warmte alsnog betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Yaksa schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:55:
[...]

Bij de eindafrekening wordt een berekening gemaakt over de totaal afgegeven warmte aan het complex. Daar wordt de afgegeven warmte van de radiatoren gemeten door die metertjes vanaf gehaald.
Daarna komt er (deels) een hoofdelijke omslag per unit (ze noemen het leidingverlies op de eindafrekening) waardoor je de 'gratis' verkregen warmte alsnog betaald.
Gratis misschien niet, maar als je met z'n 50en in een gebouw woont, betaal je op deze manier 1/50e van de afgifte van die leiding (afhankelijk van de verdeelsleutels, misschien betalen grotere appartementen bijvoorbeeld iets meer). Dus als je jouw leiding zou isoleren, bespaar je slechts 1/50e van de kosten van dat verlies. En de radiator die je in plaats daarvan inzet, betaal je 100% zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42
Yaksa schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:55:
Nee, niet letterlijk gratis. Maar als je de nieuwe situatie en de oude situatie vergelijkt is de kans groot dat er nu meer warmte in huis tegen gelijke kosten tov een situatie met ombouw.
Door de ombouw komt er minder ongemeterde warmte in de badkamer, dus moet er meer gemeterde warmte worden afgenomen (hetzij via een elektrische verwarming, hetzij via een radiator met meter) om een gelijke temperatuur te houden. Per saldo zal dat duurder uitvallen dan de huidige situatie, ergo er is nu "gratis" warmte in de woning.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-09 21:19

BCC

marcop23 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:12:
[...]

Gratis misschien niet, maar als je met z'n 50en in een gebouw woont, betaal je op deze manier 1/50e van de afgifte van die leiding (afhankelijk van de verdeelsleutels, misschien betalen grotere appartementen bijvoorbeeld iets meer). Dus als je jouw leiding zou isoleren, bespaar je slechts 1/50e van de kosten van dat verlies. En de radiator die je in plaats daarvan inzet, betaal je 100% zelf.
Nee, je betaalt al 1/50e van al het leidingverlies in het gebouw.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
BCC schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:12:
[...]

Nee, je betaalt al 1/50e van al het leidingverlies in het gebouw.
Ja daar ben ik het mee eens, maar je betaalt dus ook maar 1/50e van het leidingverlies in jouw appartement. Als je dat verlies bijvoorbeeld halveert, gaat de besparing voor 1/50e naar jouw portemonnee en voor 49/50e naar de portemonnee van de andere bewoners.

Dus ja, dat leidingverlies in zoverre gratis dat het grootste deel door anderen wordt betaald. Niet dat het werkelijk gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
marcop23 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:37:
[...]

Ahh zo. Misschien kan je toch een soort convectie door de voorzetwand laten gaan door onder en boven een opening te maken, dan heb je alsnog wat gratis verwarming :P

Verder: ben je van plan om de vloer te vernieuwen? Dan zou je ook nog vloerverwarming kunnen overwegen. Maar als de badkamer midden in het huis zit, zul je sowieso alleen maar warmtevraag hebben als je het in de badkamer warmer wil hebben dan elders in het huis (b.v. 23 graden). Als je 20 graden ook oké vind, is het al gauw voldoende warm.
Yes :*) . Met die convectie dacht ik zelf ook al, dus boven en beneden een klein ventilatie rooster maken. Verder ga ik ook inderdaad een elektrische vloerverwarming inbouwen, dus dat helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
FredvZ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:39:
[...]

Check je koopakte over de mate waarin het leidingwerk van gezamenlijke systemen bereikbaar moeten zijn.
Wees je zelf er van bewust dat er bij lekkage aan deze leidingen in jouw badkamer gehakt moet gaan worden. (en met een beetje pech (afhankelijk van de bepalingen in de koopakte) voor je eigen kosten.

[...]

Ja, je zal de leidingen daarvoor imho moeten isoleren

[...]

Je zal naar mijn verwachting meer zelf moeten gaan stoken.

[...]

Dankjewel voor je reactie :)! In de koopakte staat er niks over. Waarom en hoe zou je die leidingen dan isoleren? Is dat ter voorkoming van condens? Ik vraag me namelijk af hoe dat zou moeten ontstaan dan.
Pagina: 1