Isolatie plat dak - koude brug bij balken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdeling
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-09 13:24

Op dit moment zijn wij druk bezig om onze jaren vijftig woning uit te breiden met een aanbouw met platdak. Het plat dak isoleren wij met 2 lagen van 60mm PIR, in totaal dus 120mm dik.

Koude brug door balken

Naast de aanbouw zal een steeg ontstaan, die relatief donker is. Hierom willen wij in de boei spots plaatsen. Voor de uitstekende boei hebben wij tot nu toe de balken van het dak laten doorlopen. Zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYou3Lk9TXezXzcA_xcfc2-A-SU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdoIg94ma0XQS0M9xV1mDhrx.jpg?f=fotoalbum_large
Tussen de balken krijg ik nog wel PIR, maar dan zijn de balken min of meer een koude brug, Ik kan het nu nog aanpassen. Heeft iemand een idee om dit op te lossen of moet ik deze koude bruggen accepteren?

Dampremmende folie

Bij een aantal video's op youtube heb ik gezien dat er dampremmende folie onder de PIR aangebracht wordt. Als ik het in Ubakus bereken, dan zou dit niet nodig zijn. Is dampremmende folie nodig onder de PIR? En zo ja, waarom?

PIR met groef of zonder

Een leverancier biedt mij voor het dak PIR met tand-groef aan. Dit lijkt mij onhandig verwerken, want ik moet de tand eraf halen voor een mooi recht vlak. Zijn er nog voordelen aan groef-tand voor het dak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mu0mBnn0iLquKmmwugIXJlCIeEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPoFf4eQUsSePocY5f0T4fHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor al jullie tips en opmerkingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-09 21:04
Het is heel logisch dat het constructief op deze manier wordt opgelost. Het klopt dat hout meer warmte geleid dan isolatie, maar aanzienlijk minder dan beton of staal. Wanneer de wand, het dak en rondom de balken voldoende isolatie wordt aangebracht, zal ik mij geen zorgen maken over eventuele koudebruggen. Het thermisch onderbreken van de balken zorgt voor andere constructieve uitdagingen.

Houtskeletbouwwoningen bestaan uit houten regels en stijlen die theoretisch ook allemaal koudebruggen zijn. Echter, door het kleine aandeel ten opzichte van de hoeveelheid isolatie is dit geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Hout kun je eigenlijk niet zien als koudebrug. Als je dat toch anders wil dan zal je je overstek op een andere manier moeten maken.
PIR op je dak moet een dampremmende laag onder ja, anders kan vocht vanuit je leefruimte onder je epdm komen. Ik kan niet bedenken waarom je die tand moet weghalen voor een mooi recht vlak. Die past toch weer in een groef? En als je dat niet wilt neem dan rechte platen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts