Koop ontbinden mogelijk bij fiets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:46

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Mijn vraag
Kan ik een bij een bijna 2 jaar oude fiets nog de koop ontbinden?

De situatie
In oktober 2023 hebben wij een fiets gekocht bij een grote landelijke E-Bike shop in Utrecht.
Sinds de koop hebben we driemaal de fiets terug moeten brengen ter reparatie:
  • Accu defect (begin december 2023) --> Nieuwe accu + nieuwe motor (fiets retour eind februari 2024)
  • Software loopt vast (half maart 2024) --> Software update (fiets retour eind maart 2024)
  • De motor gaf geen ondersteuning meer (begin mei 2025)--> Nieuwe motor (tot op heden nog niet retour)
In deze tijd was de communicatie vanuit de fietsenwinkel ronduit slecht; mails worden niet goed (terug) gelezen, telefonisch is de communicatie lastig (verstaanbaarheid/ taal / script volgen(?)), concrete vragen worden niet beantwoord.
Er word niet meegedacht, geen enkele pro-activiteit, loze excuses dat het zo lang duurt etc. Over opmerkingen over compensatie wordt bijna alles genegeerd :(

Huidige stand van zaken
Pas nadat we half augustus voor de zoveelste keer weer contact opnamen in een wat minder vriendelijke toon word er gereageerd. Tot op dat moment was er niets anders gebeurd sinds half juni toen de fiets ter reparatie gebracht kon worden, ja, een 5 weken na de initiële melding. Er waren onderdelen besteld bij de fabrikant maar omdat de fabrikant failliet was en er een andere partij de handel over had genomen hadden ze "wat achterstand" met het leveren van onderdelen.

Vorige week aangegeven via de mail (geen brief) dat we geen vertrouwen meer hebben in de fiets en de winkel en dat we de koop willen ontbinden. Een dag later krijgen we bericht dat het inderdaad te lang duurt en dat ze de motor hebben besteld, na een verbaasd mailtje regeren ze een dag later dat ze bij een andere leverancier hebben besteld. Ontbinden kan de mailer niet inzetten en vraagt wanneer de fiets kan worden gerepareerd.
Weer terug gemaild dat we de koop willen ontbinden en als deze persoon dat niet kan/mag regelen de mail door te sturen naar iemand die ons wel kan helpen. Daarop volgt een reactie dat deze persoon dit niet kan doen, enkel een reparatie aanbieden (wil deze persoon snel regelen) en dat koop ontbinden voor een twee jaar oude fiets niet mogelijk is.

Is het reëel om de koop te mogen ontbinden?
Kortom wij zijn niet tevreden over de fiets, geen enkel vertrouwen in het apparaat, we zijn niet tevreden met de (klanten)service en bovenal gefrustreerd door de zeer stroeve communicatie. Van de 23 maanden hebben we de fiets hebben dus +/- 7 maanden bij de fietsenwinkel gestaan + tijd dat de fiets niet normaal bruikbaar was.
Wij willen dus de koop ontbinden omdat we geen vertrouwen in de fiets hebben, geen vertrouwen in de winkel, garantie bijna afloopt (en de fabrikant failliet)

De fietsenwinkel houd de poot stijf op dit moment en wil enkel de fiets repareren.

- Wat zijn onze opties?
- Mocht koop ontbinden niet mogelijk zijn, wat is dan een billijke compensatie?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:02
Volgens mij zijn er wel wat spelregels rondom ontbinden. Je moet eerst formeel in gebreke stellen en kans geven om te repareren etc. anders gaat een kantonrechter je geen gelijk geven. Gezien de terugkerende defecten kan je misschien toch ontbinden. Ik ben geen jurist, dus hoe dit precies zit weet ik ook niet. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt is dit een goed moment om die in te schakelen. https://www.rijksoverheid...oopovereenkomst-ontbinden

[ Voor 22% gewijzigd door wlmpie op 01-09-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:46

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
De link van de rijksoverheid heb ik ook gelezen maar ik kan hier niet uit opmaken of ik wel of geen recht heb om de koop te ontbinden.
Er staat ook iets vermeld over gedeeltelijke ontbinding (compensatie) voor een gebrek aan de fiets. Een terugkerende motor probleem lijkt mij hiervan een duidelijk voorbeeld las dit niet al een reden is om de koop geheel te ontbinden.

Niet elke casus is gelijk en zal ik nooit het exacte voorbeeld kunnen vinden maar zover heb ik ook nergens iets kunnen vinden binnen welke termijn er wel een verkoop ontbonden kan worden. En of de argumenten die ik aanhaal enige slagkracht hebben in onze casus.

Rechtsbijstand heb ik niet helaas.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:36
De verkoper moet "binnen een redelijke termijn" de fiets repareren. Als dat niet gebeurt, kun je in principe ontbinden (daarbij weegt ook nog mee dat je zoveel andere problemen hebt gehad). Dat ze vijf weken stil hebben gezeten en dat ze zelf toegeven dat het te lang duurt zijn goede argumenten dat de redelijke termijn is overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:32
Lees deze eens door: Eerste hulp bij garantiekwesties in Nederland
Met name de kopjes:
  • Mijn product is non-conform. Wat nu?
  • Het probleem is teruggekomen na een reparatie door de verkoper. Wat nu?
  • Ik wil graag de koop ontbinden. Wat nu?

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Just_I schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:45:
Mijn vraag
Kan ik een bij een bijna 2 jaar oude fiets nog de koop ontbinden?

[...]

Er waren onderdelen besteld bij de fabrikant maar omdat de fabrikant failliet was en er een andere partij de handel over had genomen hadden ze "wat achterstand" met het leveren van onderdelen.
Dit zijn voor een winkel natuurlijk ook wel bijzondere omstandigheden. Als ze zich beroepen op overmacht, wat niet direct onredelijk zou zijn in deze situatie, dan kom je misschien niet weg met een paar boze brieven of een rechtsbijstandsverzekering.
Daarnaast loopt het al maanden, maar heb je zelf ook maar incidenteel een keer gevraagd naar de voortgang. Als je daadwerkelijk de fiets mist, zou je natuurlijk ook kunnen vragen om een vervanging zodat je alvast wel voorzien bent. Dat de fiets lang weg zou zijn is niet direct een argument.

Overigens is dit de 3de reparatie, waarvan 1 alleen een firmware upgrade. Dat is niet weinig, maar het is ook niet direct buitensporig veel. Ik heb ondertussen bij alle fietsen die ik gekocht heb al 1x aanspraak moeten maken op de garantie en dat waren mechanische fietsen van wisselende merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is ook nog een product waarbij gebruik een behoorlijke invloed kan hebben ivm weersomstandigheden, onderhoud, hoe je er mee omgaat. De accu heeft vaker een limitatie.

Zet je dan ook in op volledige restitutie? Want dat zou toch wel kriebelen na 2 jaar min wat tijd gebruik.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jm2th2
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 14:00
gambieter schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:28:

Zet je dan ook in op volledige restitutie? Want dat zou toch wel kriebelen na 2 jaar min wat tijd gebruik.
ik vind 7 maanden wel iets meer dan "wat tijd". Er zal waarschijnlijk ook nog gekeken moeten worden naar het aantal kilometers wat er in dat jaar en 5 maand mee gereden is.
Pagina: 1