Wat is dit? Geen schroef. Hoe haal ik de ring uit de deur?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-09 16:29
Mijn vraag:
Ik heb een Bosch wasmachine en de deur gaat niet goed open/dicht.
De deur kan ik er zelf wel uithalen, maar het ijzer/scharnier in de rand zal vervangen moeten worden.
Om daar bij te kunnen, moet ik de witte binnenkant verwijderen.
Hoe doe ik dat?
De deur eraf schroeven, dat lukt me wel.
Maar hoe krijg ik die witte dopjes eruit?
Gewoon pulken?
Een inbus is het ook niet.
Wat is het wel?

En als ik dan een nieuw scharnier wil bestellen.
Welke moet ik dan bestellen?
Dank alvast.
Nicole

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUFId83lXMplcrw17BAWpdmX42E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXGIZIaWem6rkDVfqcN8JqaI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFhtY2ntsjv3Xq0k6p5S4_W3DvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NF44RB6MBR1sctJzrGVEzUgW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k7xMBgr3hUqgKrAiAHzdle5eyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4vWs003kLrx4am5teilSqkD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyy-evglZn7DzTgOlMmPssLEhwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HC8uoAr7mXKSZ1aTNUCIZJgI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KU1APbf0vL9vzfFx7PNlMDMXJO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7c7SUkD4drvJGqxSDtwqrk2i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3ZwL3iLLKUdUH01SqT50kTQn2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0XLsT1PWUuZGEMLipng8AP5.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:45
Ziet er uit als blind klink nagels, kan je alleen uitboren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-09 21:43
Kans zit er dik in dat je een volledig nieuwe deur incl. schanier moet aanschaffen. Prijzen zijn voor originele onderdelen helaas zo'n 150 euro. Er zijn ook goedkopere alternatieven, maar daar moet je wel goed nagaan of ze geschikt zijn. Een voorbeeld is deze: https://fixpart.nl/produc...-siemens-altpart-00704286
Ik heb eerder met dit bedrijf contact gehad voor een vervangend manchet (rubberen rand voor de deur), ben toen goed geholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
hfolkers schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:11:
Ziet er uit als blind klink nagels, kan je alleen uitboren.
Dát zal toch niet?
Moet er toch gewoon af/uit kunnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:24

Kheos

FP ProMod
NicoleB78 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:25:
[...]

Dát zal toch niet?
Omdat... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
Dan zou de enige optie daadwerkelijk een geheel nieuwe deur zijn?
Dat vind ik nogal omslachtig...
Maar blijkbaar herkent niemand die witte dingetjes.
Blindklinknagels heb ik even opgezocht en ja, die lijken er idd wel op...
Ik wacht nog even af of het daadwerkelijk dit is, die kans acht ik groot.
Dus dank alvast beiden!
Nicole

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

NicoleB78 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:37:
[...]

Dus dank alvast beiden!
Nicole
De fabrikant vindt het waarschijnlkijk ook maar omslachtig om schroefbare oplossingen te gebruiken en dat daardoor lekkage kan ontstaan. Niet altijd in je eigen gedachtengang denken.
Beetje te voorbarig gelezen, excuses.

[ Voor 3% gewijzigd door Nicap op 01-09-2025 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34
NicoleB78 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:25:
[...]

Dát zal toch niet?
Nope, nieuwe deur it is :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:50

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Die witte dingen hebben geen schroefdraad etc omdat het niet de bedoeling is dat je ze als consument open maakt afaik.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
NicoleB78 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:37:
[...]

Dus dank alvast beiden!
Nicole
Een tang met 100 van die popnagels kost je 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
jadjong schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:53:
[...]

Een tang met 100 van die popnagels kost je 25 euro.
Ehhhh ehhhh, je bent me kwijt....
En wat heb ik aan zo'n tang?
Daarmee zijn die dingen er toch nog niet uit?
Sorry, ik heb blindklinknagels al opgezocht haha, maar uw uitleg gaat me de doe-het-zelver-niet-zo-handige-harry-zelver te boven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je zal er na het uitboren van de originele toch weer nieuwe in moeten zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
Aha, maar ik betwijfel nog steeds of boren nodig is en of het niet afdekkapjes zijn. Dus ik ga morgen nog even zelf verder pulken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Het zijn geen afdekkapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:02
wat gebeurt er als je met een pin / schroevendraaiertje in dat gat drukt.
gaan ze dan los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:02
wat ik vind is dat het plastic popnagels zijn.
Uitboren is het advies maar probeer er eens een houtschroef in te draaien en er dan met een tang uit te trekken.

[ Voor 53% gewijzigd door 3dmazter op 01-09-2025 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor wat ik zo zie zijn dit toch duidelijk gewoon klinknagels die je alleen eruit krijgt door ze uit te boren. Maar ik vraag mij eigenlijk af of dat wel nodig is want je kan dat scharnier ook verstellen zag ik, dus ik zou daar eerst eens mee experimenteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Limbra
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-09 10:07
Dat wordt helaas toch een complete nieuwe deur,
de deur van deze Bosch wasmachine is Niet demontabel helaas,
ik kom het steeds vaker tegen dat witgoed fabrikanten onderdelen maken
die niet demontabel zijn en dus compleet vervangen dienen te worden,
en dit alles omdat fabrikanten er van uit gaan dat "hardware" onderdelen
net zo lang mee gaan als het apparaat zelf, daarbij verlagen deze onderdelen
de productie tijd, waardoor een apparaat enkele tientjes goedkoper aangeboden
kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:31
Goed nieuws! Je moet de deur toch vervangen. Ik zou dus voorzichtig 1 van de dopjes ergens tussen het scharnier en de sluiting proberen en zien hoe dat gaat. Zelf vaak genoeg hersteld, soms met PVC lijm, soms met andere knutselen en weer jaren meegekund. Die dingen zijn slap en gaan te snel stuk.

Als je het ding uiteindelijk helemaal kunt openen en het moet weer in elkaar kun je wellicht alsnog schroefjes passend maken, PVC lijm gebruiken of het op een andere manier weer dicht/vast maken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:55:
Goed nieuws! Je moet de deur toch vervangen. Ik zou dus voorzichtig 1 van de dopjes ergens tussen het scharnier en de sluiting proberen en zien hoe dat gaat. Zelf vaak genoeg hersteld, soms met PVC lijm, soms met andere knutselen en weer jaren meegekund. Die dingen zijn slap en gaan te snel stuk.

Als je het ding uiteindelijk helemaal kunt openen en het moet weer in elkaar kun je wellicht alsnog schroefjes passend maken, PVC lijm gebruiken of het op een andere manier weer dicht/vast maken.
Haha, u wilt zeggen: bestel eerst een nieuwe deur en ga daarna volledig los om te kijken of u het alsnog stuk kunt maken. want dat laatste daar ben ik goed in.
Maar het zal een nieuwe deur moeten worden.
Overigens kan de deur nog dicht.
Dus hoe lang zou dat blijven werken??
Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@NicoleB78 nee, ik zou de deur pas bestellen als het repareren niet lukt.
Nu je het zo beschrijft zou je kunnen bestellen, proberen te repareren en als het gelukt is nieuwe deur terugsturen. Zelf heb ik wel genoeg vertrouwen in m'n reparatieskills dat ik de deur nog niet zou bestellen.

Denk dat het nog wel een tijdje goed gaat en anders als je het dichtdrukt blijft het wel in model. Maar snap dat je het liever weer stevig vast zet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat heeft het voor zin om de deur nu semi-destructief te openen als je het scharnier toch niet kunt bestellen? Want het scharnier is het probleem toch?
Kan je anders het huidige scharnier niet bijbuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
Nee, het scharnier kan ik wel bestellen volgens mij.
Dit scharnier is aan de onderkant los en zit niet meer vast aan de deur.
Waarom niet?
Geen idee, maar zolang ik er niet in kan kijken, weet ik dat niet.

Maar ik krijg die witte rand er niet vanaf, omdat het vast zit met die rare witte nagels.
En ik ga dat niet uit mekaar krijgen en netjes kunnen repareren.
Dus er zal een nieuwe deur moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
NicoleB78 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:03:
Nee, het scharnier kan ik wel bestellen volgens mij.
Dit scharnier is aan de onderkant los en zit niet meer vast aan de deur.
Ah, dus het scharnier is aan zeg maar de deurkant los, dat had ik even niet begrepen.

Dan denk ik dat je ook niet veel hebt aan een nieuw scharnier want dat scharnier is van metaal en dat hoogstwaarschijnlijk niet kapot is. Eerder denk ik dat er in de deur zelf iets van plastic afgebroken is en dus een los scharnier dan ook geen oplossing is. Ja dat zal misschien nog vast te lijmen zijn maar de vraag blijft voor hoe lang dat houd.

Zag dus wel bij deze webshop dat je ook losse deurranden kan kopen die een stuk goedkoper zijn. Alleen tja, dan zal je wel met de boormachine aan het werk moeten gaan en toch een klinknageltang aan moeten schaffen. Het is te doen maar goed als je zelf niet zo handig bent word het moeilijk, maar ja, een nieuwe deur, zag prijzen staan vanaf 50 euro tot 150 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:55:
Ik zou dus voorzichtig 1 van de dopjes ergens tussen het scharnier en de sluiting proberen en zien hoe dat gaat.
Dat zijn geen plastic dopjes wat je ziet maar geplastificeerde klinknagels die je alleen kan uitboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
Roel1966 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:54:
[...]

Ah, dus het scharnier is aan zeg maar de deurkant los, dat had ik even niet begrepen.

Dan denk ik dat je ook niet veel hebt aan een nieuw scharnier want dat scharnier is van metaal en dat hoogstwaarschijnlijk niet kapot is. Eerder denk ik dat er in de deur zelf iets van plastic afgebroken is en dus een los scharnier dan ook geen oplossing is. Ja dat zal misschien nog vast te lijmen zijn maar de vraag blijft voor hoe lang dat houd.

Zag dus wel bij deze webshop dat je ook losse deurranden kan kopen die een stuk goedkoper zijn. Alleen tja, dan zal je wel met de boormachine aan het werk moeten gaan en toch een klinknageltang aan moeten schaffen. Het is te doen maar goed als je zelf niet zo handig bent word het moeilijk, maar ja, een nieuwe deur, zag prijzen staan vanaf 50 euro tot 150 euro.
Had er als het goed is een filmpje bij gezet?
Oh ik zie dat dat niet kan nee, sorry...
Het hangt zegt maar aan de bovenkant van dat scharnier vast.
Ik denk inderdaad dat het een nieuwe deur gaat worden en dan moet ik nog even goed uitzoeken welke het gaat worden.
En hoe lang de deur blijft hangen aan één ijzeren stukje zeg maar.
Want het gaat nog wel dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Roel1966 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:55:
[...]

Dat zijn geen plastic dopjes wat je ziet maar geplastificeerde klinknagels die je alleen kan uitboren.
Oke dat was mij nog niet zo duidelijk op basis van de foto's en de beschrijving. In dat geval is het nog makkelijker: andere klinknageltjes en een tang regelen, uitboren, repareer en weer vastpopnagelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
NicoleB78 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:02:
[...]
Ik denk inderdaad dat het een nieuwe deur gaat worden en dan moet ik nog even goed uitzoeken welke het gaat worden.
Had net eens gekeken maar de machine is in 2014 op de markt gekomen dus dat is ook alweer dik 11 jaar geleden. Weet niet of je de machine ook al zo lang hebt en ik mij dan af vraag of het zich nog wel loont een nieuwe deur te gaan kopen. Vraag blijft of je er nog een nieuwe deur voor kan krijgen maar vooral ook de prijs ervan. Kijk als het zo rond de 50 euro zou zijn, oke, dat kan zich nog lonen maar b.v. 150 euro zou ik persoonlijk niet meer doen. Bedenk erbij van nu is het de deur maar bij een machine van pak weg 11 jaar oud kan je er vanuit gaan dat er meer kapot zal gaan. Denk dus dat je misschien dan nog beter kan gaan uitkijken naar een nieuwe of andere goede 2de hands machine en beter niet meer teveel geld gaan steken in deze machine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:50:
[...]
Oke dat was mij nog niet zo duidelijk op basis van de foto's en de beschrijving. In dat geval is het nog makkelijker: andere klinknageltjes en een tang regelen, uitboren, repareer en weer vastpopnagelen.
Ja iemand die zelf handig is kan dat wel doen maar dan nog, je zal ongeveer dezelfde soort klinknagels moeten zien uit te halen. Voor mij zou het geen punt zijn verder want ik heb hier nog 2 klinknageltangen liggen en een paar setjes klinknagels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
Roel1966 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:19:
[...]

Had net eens gekeken maar de machine is in 2014 op de markt gekomen dus dat is ook alweer dik 11 jaar geleden. Weet niet of je de machine ook al zo lang hebt en ik mij dan af vraag of het zich nog wel loont een nieuwe deur te gaan kopen. Vraag blijft of je er nog een nieuwe deur voor kan krijgen maar vooral ook de prijs ervan. Kijk als het zo rond de 50 euro zou zijn, oke, dat kan zich nog lonen maar b.v. 150 euro zou ik persoonlijk niet meer doen. Bedenk erbij van nu is het de deur maar bij een machine van pak weg 11 jaar oud kan je er vanuit gaan dat er meer kapot zal gaan. Denk dus dat je misschien dan nog beter kan gaan uitkijken naar een nieuwe of andere goede 2de hands machine en beter niet meer teveel geld gaan steken in deze machine.
En waar woont u haha...
Nee, u heeft gelijk.
En de deur kan nog dicht.
Dus denk dat ik het dan maar uit ga zingen tot er water uit de deur gesijpeld komt.
En dan ga ik kijken of ik weet waar u woont of optie 2 een nieuwe machine kan bestellen.
Dank allen voor het meedenken.
Zéér gewaardeerd en weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbra
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-09 10:07
Dat is idd ook een optie, de wasmachine gewoon blijven gebruiken totdat
de deur echt aan vervanging toe is,
tot die tijd de deur met beleid behandelen en niet tot zijn eindpunt open maken,
het type deur van jouw wasmachine wordt nu niet meer met popnagels
geleverd, daar is gelukkig een vervanger voor gekomen,
nu met (torx) schroeven in de binnen rand ,
dus bij Bosch zijn ze ook wakker geworden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
NicoleB78 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:29:
En waar woont u haha...

Zéér gewaardeerd en weer wat geleerd!
O nou, zou je er direct wel mee helpen :)

En uiteraard graag gedaan wat het mee denken betreft.
Pagina: 1