Belgische import auto zelf rijden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-09 19:10
Mijn oog is gevallen op een Belgische tweedehands auto van een particulier die in de buurt van Brussel staat.
Het gedoe met de RDW in Nederland heb ik al eens doorlopen. Maar die auto stond op een trailer.

Graag zou ik de auto waar ik mijn oog op heb zelf naar huis rijden. Ik kan alleen niet duidelijk vinden hoe dat kan.

Wat ik vind:Allemaal niet super handig. Ik zou de auto net over de grens ergens neer kunnen zetten maar dan moet ik daar wel komen.

De site van de RDW geeft aan dat ik het lekker zelf mag uitzoeken in het land van herkomst..

Mis ik iets of is een auto transport eigenlijk mijn enige optie?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hou je bij de officiele websites, https://mobilit.belgium.b...ertuig-exporteren-x-plaat
Voor wie?
De volgende personen mogen een X-plaat aanvragen:
de natuurlijke personen met hoofdverblijfplaats in het buitenland die niet ingeschreven zijn in het Rijksregister of in het wachtregister en die een voertuig in België hebben gekocht om het te exporteren;
de rechtspersonen die in een lidstaat van de EU zijn gevestigd, maar die niet in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) zijn ingeschreven en die een voertuig in België hebben gekocht om het te exporteren;
de natuurlijke personen die voor een internationale of Europese onderneming met maatschappelijke zetel in België werken: deze personen hebben een voertuig in België gekocht om het te exporteren (voor zover het voertuig een door de FOD Financiën toegekende vrijstelling van rechten bij invoer en/of van de btw geniet);
de natuurlijke personen die in het Rijksregister waren ingeschreven en die met het oog op hun verhuis naar het buitenland een voertuig hebben gekocht dat een door de FOD Financiën toegekende vrijstelling van rechten bij invoer en/of van de btw geniet;
de rechtspersonen die ingeschreven zijn in een Belgisch handelsregister of met een vaste inrichting in België krachtens het internationaal, buitenlands of Belgisch recht en die een voertuig hebben gekocht dat een door de FOD Financiën toegekende vrijstelling van rechten bij invoer en/of van de btw geniet en bestemd is voor de export naar een vaste inrichting in het buitenland;
de natuurlijke personen die in België zijn ingeschreven en die, met het oog op een tijdelijk verblijf in het buitenland, het voor hun reis gebruikte voertuig, wensen te exporteren. Natuurlijke personen met hun hoofdverblijfplaats in België kunnen slechts één tijdelijke plaat per titularis per jaar aanvragen.
Jij valt gewoon onder het bovenste bolletje. In dit geval is Nederland buitenland :) . (ja, dat is ingewikkeld lezen als Nederlander, maar je wordt in Belgie als buitenlander gezien).

ps - lees wel goed de rest van de pagina, je moet je auto IN BELGIE laten keuren, anders is je kentekenplaat niet geldig. (of auto moet jonger dan 4 jaar zijn).

Heb t zelf beide kanten op moeten doen (BE -> NL en NL -> BE).

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 01-09-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
99ruud99 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:46:
Hou je bij de officiele websites, https://mobilit.belgium.b...ertuig-exporteren-x-plaat

[...]

Jij valt gewoon onder het bovenste bolletje. In dit geval is Nederland buitenland :) . (ja, dat is ingewikkeld lezen als Nederlander, maar je wordt in Belgie als buitenlander gezien).

ps - lees wel goed de rest van de pagina, je moet je auto IN BELGIE laten keuren, anders is je kentekenplaat niet geldig. (of auto moet jonger dan 4 jaar zijn).

Heb t zelf beide kanten op moeten doen (BE -> NL en NL -> BE).
Bedankt! Deze had ik volgens mij ook ergens gevonden inderdaad. Maar als ik online lees zie ik dat ik met deze platen niet in Nederland mag rijden én dat ik ze in Brussel aan moet vragen. Beide zijn niet echt handig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

mrgnex schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:02:
[...]

Bedankt! Deze had ik volgens mij ook ergens gevonden inderdaad. Maar als ik online lees zie ik dat ik met deze platen niet in Nederland mag rijden én dat ik ze in Brussel aan moet vragen. Beide zijn niet echt handig..
Je mag als Nederlander in NL niet rijden in een auto met buitenlands kenteken. Dus je gaat in BE een kenteken regelen en dan kom je evengoed maar tot de grens waar je ook weer wat geregeld moet hebben.
Het handigste is gewoon een trailer/auto ambulance regelen of een derde inschakelen. Waarom zou je zelf willen rijden?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:39
Waarschijnlijk mag je met het Belgische export kenteken niet in NL rijden.

Bij het RDW kan je een ééndagskenteken aanvragen om met de auto vanaf de grens naar het RDW kerstavond te rijden.
Zie https://www.rdw.nl/keuren/eendagskenteken-aanvragen

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
Ik heb hetzelfde eens vanuit duitsland gedaan. Welliswaar 8 jaar geleden, maar ik dacht dat ik met dat Duitse exportkenteken 3 dagen mocht rijden, ook in NL. Verzekering zat erin. Maar naar de keuring toe met een tijdelijk nederlands kenteken. Waarvoor je bij je verzekering moet regelen dat ie dan verzekert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
evilution schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:07:
[...]

Je mag als Nederlander in NL niet rijden in een auto met buitenlands kenteken. Dus je gaat in BE een kenteken regelen en dan kom je evengoed maar tot de grens waar je ook weer wat geregeld moet hebben.
Het handigste is gewoon een trailer/auto ambulance regelen of een derde inschakelen. Waarom zou je zelf willen rijden?
Bedankt. Dat komt overeen met wat ik gevonden heb.
Ik wil zelf rijden omdat het makkelijk is, goedkoop en ik geen BE rijbewijs heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
Jaapio_B schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:25:
Waarschijnlijk mag je met het Belgische export kenteken niet in NL rijden.

Bij het RDW kan je een ééndagskenteken aanvragen om met de auto vanaf de grens naar het RDW kerstavond te rijden.
Zie https://www.rdw.nl/keuren/eendagskenteken-aanvragen
Helaas mag ik daarmee alleen in Nederland rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
pauldaytona schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:44:
Ik heb hetzelfde eens vanuit duitsland gedaan. Welliswaar 8 jaar geleden, maar ik dacht dat ik met dat Duitse exportkenteken 3 dagen mocht rijden, ook in NL. Verzekering zat erin. Maar naar de keuring toe met een tijdelijk nederlands kenteken. Waarvoor je bij je verzekering moet regelen dat ie dan verzekert is.
Dat klinkt perfect. Maar ik kan helaas niets vinden wat zo ook in België werkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Rij naar de grens.
Wissel de platen.
Rij verder.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dus het is alleen te doen als je een X-plaat aanvraagt in BE en een eedagskenteken in NL wat daar naadloos op aansluit. Ik zou toch eens rondvragen wat het inschakelen van een transporteur kost. En dan de afweging maken of het totaalplaatje nog steeds rechtvaardigt een auto in BE te kopen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Met export platen mag je toch gewoon in NL rijden die dagen?
En aanvragen in brussel betekent via de website van de Belgische belastingen, en dan laten verzenden naar je huisadres voor 10 euro.

Let op dat je hem bij rdw opnieuw moet laten keuren, daarvoor heb je een dagje tekenplaat nodig.
Op zich kan je ook rechtstreeks naar keuringsstation rijden en dus kenteken verwisselen op de grens. Dat weet je zeker dat het goed komt.

[ Voor 40% gewijzigd door 99ruud99 op 01-09-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Out-of-the-box: Hoever moet je eigenlijk rijden?
Is het niet mogelijk om met de BE platen door te rijden? Of zelfs gewoon in BE met de NL platen rijden?

Je komt tegenwooddig zoveel verschillende platen tegen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
m-vw schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:35:
[...]

Rij naar de grens.
Wissel de platen.
Rij verder.
Heb ik over zitten twijfelen. Maar ik dan doen zich een paar obstakels voor namelijk dat ik het kenteken in Brussel moet aanvragen en dus minimaal twee keer die trip moet ondernemen. Bovendien zou ik in Nederland gelijk naar de RDW moeten rijden omdat het eendagskenteken daarvoor bedoeld is. Ook is de verzekering binnen België een flinke uitdaging denk ik. Dus hoewel dit de meest plausibele oplossing lijkt is het wel een hoop gedoe maar ten minste mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door mrgnex op 02-09-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
evilution schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:45:
[...]

Dus het is alleen te doen als je een X-plaat aanvraagt in BE en een eedagskenteken in NL wat daar naadloos op aansluit. Ik zou toch eens rondvragen wat het inschakelen van een transporteur kost. En dan de afweging maken of het totaalplaatje nog steeds rechtvaardigt een auto in BE te kopen.
Precies. Niet echt handig inderdaad. Vreemd dat het zo ingewikkeld wordt gemaakt tussen twee EU buurlanden. Een aanhanger met eigen auto is te doen. Dan zoek ik iemand die dat mag rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
m-vw schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:26:
Out-of-the-box: Hoever moet je eigenlijk rijden?
Is het niet mogelijk om met de BE platen door te rijden? Of zelfs gewoon in BE met de NL platen rijden?

Je komt tegenwooddig zoveel verschillende platen tegen.
Klopt. Maar dat is dus niet legaal en bovendien gedoe met verzekeringen en dergelijke. Je komt nooit politie tegen totdat... Ik heb niet zo'n zin dat risico te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
Bedankt iedereen voor de ideeën. Ik dacht dat ik iets over het hoofd zag maar het lijkt toch gewoon lastiger dan ik dacht. Mijn plan nu is om een vriend met een BE rijbewijs lief aan te kijken en een aanhanger voor een dag te huren.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Je zou als de auto niet te groot is nog een oprijwagen kunnen overwegen. Dan heb je geen groot rijbewijs nodig en kan je zelf gewoon rijden. Zo hebben wij een keer een auto uit Berlijn gehaald, dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 14:56
Om de auto rijdend naar Nedrland te krijgen zijn er denk ik deze opties:

Belgische Export-plaat
Grootste nadeel is dat het verkrijgen van die plaat ingewikkeld is, want het kan alleen in Brussel. Onhandige Belgische Bureaucratie.
Als je er inderdaad niet mee in Nederland mag rijden omdat het geen geldige kentekenplaat is, dan zou je op de grens kunnen wisselen voor een eendagskenteken. Die kun je krijgen bij de RDW en zijn bedoeld om naar je keuringsafspraak te rijden. Idealiter rij je dus meteen door.
Vanuit de belastingwetgeving mag je als Nederlander in Nederland niet rijden met een buitenlands kenteken omdat je dan mogelijk belasting (MRB en BPM) ontduikt. Hiervoor kun je een vrijstelling krijgen: https://www.belastingdien...b_bij_kortstondig_gebruik 

Groen handelaarskenteken
Deze manier ik heb gebruikt toen ik een auto vanuit België naar Nederland importeerde. Ik had dit geregeld via importautos.nl waar ik dan wel het 'all-inclusive' pakket moest afnemen en alleen mee naar een vestiging van importautos.nl mocht rijden waar de auto ingenomen werd om de rest van de import procedure te doorlopen. Helaas lijkt ook hier de wetgeving niet geheel duidelijk. Ik kon vinden dat groene handelaarsplaten toegestaan zijn in België maar over wie ermee mag rijden lijkt wat onduidelijk te zijn. Andere autobedrijven die ik vroeg om het lenen van groene platen beweerden dat groene platen alleen mogen op auto's die in hun bedrijfsvoorraad staan, wat hier natuurlijk niet het geval was. Iemand die wat meer begrijpt van waar groene platen wel en niet voor gebruikt mogen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:51
roel-online schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:59:

Vanuit de belastingwetgeving mag je als Nederlander in Nederland niet rijden met een buitenlands kenteken omdat je dan mogelijk belasting (MRB en BPM) ontduikt. Hiervoor kun je een vrijstelling krijgen: https://www.belastingdien...b_bij_kortstondig_gebruik 
Die regelgeving is m.i. vooral bedoeld voor figuren die langdurig gebruik maken van een buitenlands geregistreerde auto terwijl zij zelf in Nederland staan geregistreerd. Ja, volgens de letter der wet zal het vast zo zijn dat het niet mag, maar de kans op controle is nihil en als jij dan een goed verhaal hebt moet de agent of belastinginspecteur wel een hele slechte dag hebben om je er niet met een waarschuwing vanaf te laten komen...
Ik zou vooral goed regelen dat je op een kenteken je verzekering in orde hebt en dan export en keuring binnen 1 of 2 dagen regelen.
Pagina: 1