Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Afgelopen vakantie kreeg onze vouwwagen onderweg naar de bestemming een klapband. Ik dacht eea. goed geregeld te hebben, want ik had een caravan/vouwwagenverzekering afgesloten. Toen ik die belde bleek ik pechhulp nodig te hebben en dat had ik niet, dus fijne dag verder (op de vluchtstrook). Ik heb een zakelijke leaseauto en toen ik de leasemaatschappij belde stuurden die gelukkig uit coulance een sleepdienst die ook het reservewiel erop zette. Gelukkig goed opgelost met een paar uurtjes vertraging.

Dit zette met toch aan het denken hoe ik dit voor een volgende vakantie beter geregeld kan hebben. Want naast een klapband kan er natuurlijk onderweg meer gebeuren waardoor je echt niet meer verder kunt met de vouwwagen. Ik heb de voorwaarden van mijn caravanverzekering nog eens goed doorgelezen en ze helpen alleen bij schade. Ik was er onterecht vanuit gegaan dat een lekke band etc. onderweg daar ook onder valt.

Naast pechhulp zou ik ook iets geregeld willen hebben voor evt. repatriëring van je aanhanger (en bagage) als die niet meer rijdt. De verzekering van mijn leaseauto dekt dit niet.

Nu zit ik een beetje in een lastig pakket, want normaliter kies je bij je autoverzekering een module pechhulp of aanhangerpechhulp en heb je dit geregeld. Omdat de verzekering via de leasemaatschappij loopt kan ik daar niks aan wijzigen. Een aparte caravan/vouwwagen-verzekering is alleen van toepassing bij schade en niet bij pech onderweg.

Hoe kan ik nu iets geregeld krijgen dat als de vouwwagen onderweg pech krijgt dat ik pechhulp, vervoer naar reparateur of evt. repatriëring gedekt heb en dat dat voor mij geregeld wordt? Waar ik tijdens een vakantie nl. niet op zit te wachten is om in een vreemde taal zelf in de vakantieperiode garages/reparatiebedrijven te moeten bellen in de hoop dat ze je kunnen helpen ;)

Hoe hebben jullie dit geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh? Ik dacht dat ANWB Europa (als pakket) ook een vouwwagen/caravan-module had? Ja, dan betaal je (grof) bij ten opzichte van de auto (verzekering en pechhulp) maar dat is dan toch een optie?

Mis even in jouw startpost wat het mag kosten (per jaar of per maand optioneel) en of jouw andere verzekeraar (zoals die van jouw reisverzekering) hier ook in kan voorzien?

Disclaimer: ik post nu heel vrolijk iets naar ANWB toe. Ben zelf 2 weken weggegaan bij ANWB (enkel autoverzekering) ivm poliswijzigingen.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 01-09-2025 16:45 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:06
Bijvoorbeeld bij de ANWB kun je dit inderdaad gewoon regelen. Maar wel alleen als je ook Wegenwacht Europa Service daar afsluit, en da's natuurlijk zonde als je voor de auto al pechhulp hebt via de leasemaatschappij...

Geen idee of het ook los beschikbaar is, ik ken het in ieder geval niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dank voor de reacties. Het is inderdaad niet de bedoeling dat ik hiervoor een complete anwb wegenwachtservice ga afsluiten, want dat zit al bij mijn leaseauto. Het gaat puur om dat caravandeel. Ik ga ook nog eens informeren bij mijn reisverzekering.
En wat het mag kosten. Moet geen honderden euro's per jaar zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:11

AlphaRomeo

FP PowerMod
Je kunt je ook afvragen hoeveel pech je kunt hebben aan een vouwwagen dat je niet zelf kunt herstellen. Een band verwisselen zou toch zelf ook wel moeten lukken (anders oefenen), en verder kan er wat verlichting kapot gaan ofzo. In het allerergste geval krijg je problemen met de remmerij, maar dat is ten eerste ongebruikelijk en bovendien relatief eenvoudig bij een lokale garage te laten repareren. Pechhulp voor een aanhanger zou mij niet meer dan 50-100 euro per jaar waard zijn in ieder geval, en dan nog vooral omdat dat mijn vrouw een gerust gevoel zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Je zou eens kunnen informeren bij je werkgever hoe dit zit. Ik zou sowieso eens beginnen met het leren van een band vervangen. Als je op dat soort basale dingen enorme vertraging of kosten gaat oplopen dan zou dat zonde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kleine krik mee, en een ratel met bijbehorende dop voor je auto en vouwwagen.

Toen ik nog met ouders en holtkamper op vakantie ging. Lag het reservewiel en krik achter de ruimte bij de verwijderbare kenteken plaat. Dus plaat ontsluiten waar het kenteken op zat. Band en krik er uit. En met 10 min weer onderweg.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:42
ColeJ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:47:
Je zou eens kunnen informeren bij je werkgever hoe dit zit. Ik zou sowieso eens beginnen met het leren van een band vervangen. Als je op dat soort basale dingen enorme vertraging of kosten gaat oplopen dan zou dat zonde zijn.
jack zomer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:57:
Kleine krik mee, en een ratel met bijbehorende dop voor je auto en vouwwagen.

Toen ik nog met ouders en holtkamper op vakantie ging. Lag het reservewiel en krik achter de ruimte bij de verwijderbare kenteken plaat. Dus plaat ontsluiten waar het kenteken op zat. Band en krik er uit. En met 10 min weer onderweg.
Eens met het bijhebben van een krik, maar volgens mij word langs de snelweg geadviseerd om het niet zelf te doen wanneer de band aan de kant zit van de rijbanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
Je kan een (kort durende) reisverzekering doen met daarin de pechhulp module. Je betaalt dan mogelijk ook voor de auto maar in het geheel hoef je dan niet het hele jaar te betalen voor pechhulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:10:
[...]

[...]

Eens met het bijhebben van een krik, maar volgens mij word langs de snelweg geadviseerd om het niet zelf te doen wanneer de band aan de kant zit van de rijbanen.
Correct. Zou ik ook niet doen. Maar ik zou wel met alarmlichten aan over de vluchtstrook met 10kmph naar een pechhaven rijden, die band is toch al fucked. Waar ik zit zou ik meer de berm in gaan (als je een auto hebt die er ook weer uit kan komen). En ik zou zeker geen kilometers willen rijden... Maar het is gewoon erg goed als je dat soort dingen zelf kan, en de spullen hebt. Je hoeft niet alles te hebben, maar een goede ratel met wieldoppen en een klein ratelsetje met bitjes zijn altijd handig. Zoniet voor jou dan wel voor de buren op de camping

In Nederland is het gewoon super goed geregeld, Rijkswaterstaat krijgt een melding vanuit 112 of ziet het op de cameras. Stuurt een berger om je gratis op een veilige plek te krijgen.. maar goed, dat is wel een uitzondering. Meeste landen hebben een meer zoek het uit mentaliteit

[ Voor 14% gewijzigd door jack zomer op 02-09-2025 17:02 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-09 22:04

JanB

Het ken rotter !!!

TheBrut3 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:10:
[...]

[...]

In Nederland wordt je gratis van de snelweg gehaald en op de eerstvolgende veilige plek gebracht. Je mag hiervoor 112 bellen.

Op de veilige plek kun je zelf wisselen of je pechhulp laten komen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dank voor de reacties. Ik heb wel alles bij me (potkrik, moersleutel) en had dat in het uiterste geval ook wel zelf gedaan (bij de auto ook regelmatig zelf gedaan bij winterbanden wissel). En ik ben inderdaad nog een stukje over de vluchtstrook doorgereden en een parkeerplaats opgezocht. Dat is het punt niet zo zeer. Ik denk meer aan een scenario dat je echt niet verder kunt (gebroken as, defecte koppeling). Dan zit je met vrouw en kinderen ver van huis langs de vluchtstrook en kun je het zelf uitzoeken hoe alles weer thuis komt... Daarom dacht ik, als ik die zorgen voor een paar euro kan afkopen, graag!

En ik kan wel alternatieven bedenken. De vouwwagen is niet veel meer waard, dus we kunnen ter plekke een goedkoop aanhangertje kopen met een Decathlon tent en de vouwwagen achterlaten. Altijd wel iets te bedenken natuurlijk ;) maar liever niet

Tip van de tijdelijke reisverzekering met pechhulp ga ik ook nog even onderzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Palomar schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:45:
...Daarom dacht ik, als ik die zorgen voor een paar euro kan afkopen, graag!

En ik kan wel alternatieven bedenken. De vouwwagen is niet veel meer waard, dus we kunnen ter plekke een goedkoop aanhangertje kopen met een Decathlon tent en de vouwwagen achterlaten. Altijd wel iets te bedenken natuurlijk ;) maar liever niet
Tja, dat is wel erg relativeren, vind ik? Zo zou je ook kunnen zeggen "ik sluit geen glasverzekering af voor mijn huis" want na 19 maanden is de premie hoger dan 1 vierkante meter HR++ inkoop". Of een andere vorm van verzekeren waar altijd wel een uitleg/uitweg te vinden is dat de premie niet opweegt tegen het mogelijke risico.

Oh ja, ter plekke een aanhangertje kopen of een tent erbij. Laat pech nou net zich niet regisseren tussen 09:00 en 18:00 zodat de winkels en eventuele administratieve handelingen voor een aanhanger-wissel/vouwwagen-afschrijving.

Zoals je in de startpost al schreef; dit keer ben je gelukkig onder coulance geholpen maar de verzekeraar had (bij drukte of gewoon slecht humeur) ook NEE kunnen verkopen. Dan was het misschien een heel ander topic en hele andere afdronk geweest.

Misschien dat ik er anders tegenaan kijk: als grofweg 200 Euro ANWB (extra dekkingen) het je allemaal niet waard is, vind je het dat geld dan wel waard om zaterdagnacht om 02:00 vlakbij Nergensdorp op een onverlichte dijk alles zelf te moeten regelen? Kan, hoort ook bij vakantie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@MAX3400 ik zeg niet dat het die 200 euro allemaal niet waard is, maar ik was met deze vraag meer benieuwd welke opties er in mijn situatie nog meer zijn (omdat een volledige pechhulp voor de auto een beetje overkill is aangezien de auto al via de leasemaatschappij pechhulp heeft). Ik ben er denk ik wel achter dat er geen aparte (pechhulp)verzekeringen zijn alleen voor de aanhanger. Het moet altijd icm een trekkend voertuig.

Het idee van de tijdelijke reisverzekering heeft me wel getriggerd. Als ik daar even op zoek kun je voor een paar weken ook wel iets afsluiten incl pechhulp voor aanhangers voor zo'n 75 euro. Dat zou ik nog wel overwegen, maar ik ga bij onze doorlopende reisverzekering ook nog even navraag doen wat de opties zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 02-09-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:49
Palomar schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:55:
Het idee van de tijdelijke reisverzekering heeft me wel getriggerd. Als ik daar even op zoek kun je voor een paar weken ook wel iets afsluiten incl pechhulp voor aanhangers voor zo'n 75 euro. Dat zou ik nog wel overwegen, maar ik ga bij onze doorlopende reisverzekering ook nog even navraag doen wat de opties zijn.
En dan ga je nog een keer vaker, ben je weer €75,- kwijt.
Dan ga je al aardig richting de kosten voor een ANWB kaartje.
Laat je dat lekker jaarlijks doorlopen, hoef je niet eens meer te denken aan pechhulp voor onderweg met je vouwwagen...

Zul je nét zien, die keer dat je stil komt te staan, ben je vergeten om de pechhulp module af te sluiten.
Heb je nog niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCigOiUp4Y1Fuy26lR8YP4DGZd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7P1V04kFJOPuP4rlZdUTLgEl.png?f=fotoalbum_large
€15,76 per maand, €189,12 per jaar.
Hoef je nergens meer aan te denken.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:16
Ik neem aan dat je een reisverzekering hebt: ik kan tijdelijk de module pechhulp buitenland aanzetten (doe ik altijd, ook als ik een weekje naar het buitenland ga): niet dat ik geen pechhulp heb via de garage (Volvo) maar daar krijg ik beperkt vervangend vervoer: bij de module via reisverzekering is dit opgerekt tot 30 dagen (wel via de hardheidsclausule): voor die 3 euro per vakantie extra doe ik dat met liefde effe aanzettenen uitzetten in de app van Rabobank (ben verzekerd via Interpolis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:06
Rensjuh schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:08:
[...]

En dan ga je nog een keer vaker, ben je weer €75,- kwijt.
Dan ga je al aardig richting de kosten voor een ANWB kaartje.
Laat je dat lekker jaarlijks doorlopen, hoef je niet eens meer te denken aan pechhulp voor onderweg met je vouwwagen...

Zul je nét zien, die keer dat je stil komt te staan, ben je vergeten om de pechhulp module af te sluiten.
Heb je nog niks.
[Afbeelding]
€15,76 per maand, €189,12 per jaar.
Hoef je nergens meer aan te denken.
Komt nog wel €2,38 per maand bij als je ook daadwerkelijk hulp met de vouwwagen wilt. ;) Dus €18,14 per maand, €217,68 per jaar.

edit:
Wegenwacht Europa Instap is dan misschien nog een optie. Geen hulp in je eigen woonplaats, geen vervangend vervoer maar scheelt wel een hoop geld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io8QUkn90z_zsNs05XA8fPi3Pa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69nk071sd3DCQrU3PU5X6djK.jpg?f=fotoalbum_large
€11,61 per maand, €139,32 per jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 02-09-2025 22:39 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ok.... ik heb de voorwaarden van onze doorlopende reisverzekering eindelijk gevonden en het blijkt dat daar gewoon al autohulp (icm aanhanger) bij in zit. Dat is dus ook incl. repatriëring als ie niet gerepareerd kan worden.

Moraal van het verhaal: check wat voor verzekeringen je allemaal hebt lopen ;) Ik had er nooit bij stil gestaan dat dit ook onder de reisverzekering zou kunnen vallen. Telefoonnummer van mijn reisverzekering direct maar even in de telefoon gezet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik dacht ook eerst aan de reisverzekering :) Die doen dat toch, ook als er iemand overlijdt dichtbij genoeg in familie dan wordt je overgevlogen en moet je auto en aanhanger toch ook terug komen.

Hoe veel pech kun je hebben vraag ik me ook af? Een lekke band kun je zelf nog wel vervangen, kleine reparaties kun je ook wel uitvoeren en andere defecten hebben waarschijnlijk meer invloed op het kamperen dan het rijden.

Als je zorgt dat het ding een beetje onderhouden is, niks doorgerot kan er toch niet zo heel veel gebeuren? Als je een ongeluk krijgt is dat ook weer een ander soort verzekering dat je nodig hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 06-09-2025 10:50 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1