Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeKnight
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 20:40
Beste Tweakers,
Ik heb recent mijn netwerk geüpgraded van een Zyxel router naar een Ubiquiti setup, maar de prestaties vallen zwaar tegen. Graag jullie advies!
Huidige setup:

Internet: Odido 400/400 Mbps
Gateway: Cloud Gateway Ultra
AP: U7 Lite (firmware 8.0.49.16814)
Voeding: 15W PoE injector
Huidige plaatsing: Meterkast (plan: verplaatsen naar trappegat aan muur)

Prestatieproblemen:
Met nieuwe U7 Lite:

1 verdieping boven AP (6-8m): matige prestaties
Woonkamer: ~200 Mbps max, maar vaak grote schommelingen (soms maar 20 Mbps!)
2.4GHz: komt nooit boven 80 Mbps (terwijl dit theoretisch 688 Mbps zou moeten zijn)
Stabiliteit: Grote variatie in prestaties op dezelfde locatie

Met oude Zyxel setup:

Router/AP combo: Zyxel T56 (meegeleverd door provider)
Versterker zolder: Zyxel WX5600
5GHz woonkamer: 250-300 Mbps consistent
2.4GHz door heel huis: ~350 Mbps stabiel

Testomgeving:

Apparaten: 2 telefoons + 2 laptops (verschillende merken)
Huis: Bouwjaar 1970, beton en steen constructie (veel attenuatie)
WiFi omgeving: ~25 netwerken op 5GHz, ~40 op 2.4GHz
Wat ik al geprobeerd heb:

Verschillende kanalen getest
Frequentie-instellingen aangepast
Zendvermogen gewijzigd
Plaatsing getest: AP op gang 1e verdieping → goede verbinding verdieping, maar max 100 Mbps (vaak 60-70 Mbps) woonkamer/zolder

Vragen:

Is dit normaal voor een U7 Lite of duidt dit op een configuratieprobleem?
2.4GHz prestaties: Waarom haalt 2.4GHz maar 80 Mbps max terwijl specs 688 Mbps claimen?
Stabiliteit: Wat veroorzaakt de grote schommelingen (20-200 Mbps op zelfde locatie)?
Plaatsing: Helpt verplaatsing van meterkast naar trappegat significant?
PoE: Kan de 15W injector een bottleneck zijn? (specs U7 Lite zeggen 13W)
Multi-AP: Ik heb een 2e U7 Lite besteld (nog niet binnen) - realistische verwachting voor beton/steen huis uit 1970?
Instellingen: Welke specifieke instellingen moet ik nog checken/optimaliseren voor dit type constructie?

Context: Ik begrijp dat 1 AP te weinig is voor dit huis, vandaar dat ik een 2e AP heb besteld (nog niet binnen). Maar zelfs voor 1 AP lijken de prestaties onder de maat, vooral de 2.4GHz en stabiliteit.
Ik had verwacht dat een dedicated WiFi 7 AP beter zou presteren dan een oude router. Ben ik te optimistisch of is er echt iets mis?
Bij voorbaat dank voor jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Huidige plaatsing: Meterkast (plan: verplaatsen naar trappegat aan muur)
Ik denk dat je daar je antwoord al hebt?

Ik zag dat je al e.e.a. hebt verplaatst en getest; ik denk dat het zinvol is dat je inderdaad je AP eens rustig test per lokatie dus Ultra -> wired -> kamer -> PoE -> AP

Aangezien de meeste apparaten nogal kieskeurig zijn met het zelf kiezen van hun frequentie / snelheid, zou je kunnen beginnen met alle radio's uitzetten en enkel op 5GHz / 802.11ac configureren?

Als je dan per kamer dezelfde snelheden haalt, "vergelijkbaar" met je Zyxel-setup, dan kan je gefaseerd radio's / frequenties aanzetten en kijken of daarmee de snelheid instort of dat bepaalde apparaten ineens anders willen verbinden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-09 22:06

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

zonder een duidelijk overzicht van je wifi instellingen valt dit lastig te beoordelen..
dus wat zijn je wifi netwerk instellingen precies? :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Welke kanaalbreedte het je gekozen in u instellingen?

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Zoals hierboven al aangehaald, lijkt het eerder op een beperkte bandbreedte/kanalen in je instellingen.
Die zyxel staat standaard op 80MHz en unifi op 20MHz (4.2) en 40MHz (5)

Unifi is niet helemaal plug en play, het vereist enige configuratie.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 01-09-2025 17:49 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je had eerst 2 wifi 6 accesspoints in huis (bekabeld onderling verbonden) en je hebt nu 1 enkele wifi 7 accesspoint.

Dat je minder prestaties verwacht is naar verwachting:
1.- Hogere prestaties kun je op de 5ghz verwachten maar die gaan slecht door muren/plafond. Je hebt dus meerdere accesspoints nodig (wat je had :)).
2. - Je unifi staat standaardf geloof ik ingesteld op 40mhz waardoor 200mbit op wifi5 ongeveer de max is idd. Als je die op 80mhz zet krijg je die al naar 400 wifi5 MITS er goed 5ghz signaal is (zie punt 1). Harder zou moeten kunnen (richting de gigabit) maar dat hangt maar helemaal vanaf wat je client aankan qua signaal (wifi 5,6,7 mhz breedte etc)
3. 350mbit stabiel door huis op 2.4 ghz geloof ik heulemaal niets van. Het is veel aannemelijker dat die 50mbit was.

Dus ja ik verwacht wel dat met een 2e unifi accesspoint het geheel beter gaat worden.
Unifi wordt ook wel eens geplaagd door firmware/compatabilitietsproblemen dus daar kan meer aan de hand zijn wat meer tweak/analyse benodigd. Mrja dat hoort een beetje bij unifi, soms werkt het out of the box top soms is het tweaken geblazen (Dat maakt het imho ook leuk)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 01-09-2025 17:44 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeKnight
Hubert schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:26:
zonder een duidelijk overzicht van je wifi instellingen valt dit lastig te beoordelen..
dus wat zijn je wifi netwerk instellingen precies? :)
Bedankt voor de reacties! Hier zijn mijn huidige WiFi netwerk instellingen:
WiFi Netwerk Instellingen
Netwerken:

Netwerk 1: Alleen 5GHz (was eerst 2.4GHz + 5GHz)
Netwerk 2: Alleen 2.4GHz

Beveiliging: WPA2, PMF uitgeschakeld
Band sturing: Uitgeschakeld
Radio configuratie:

2,4GHz: Kanaal 11, 20MHz breedte, hoog zendvermogen
5GHz: Kanaal 36, 80MHz breedte, hoog zendvermogen

Geavanceerde functies (allemaal uitgeschakeld):

BSS Transition: Uit
Snel roamen: Uit
Roaming assistent: Uit
MLO: Uit

Algemene instellingen:

Land: Nederland
DFS: Uitgebreid 5GHz spectrum uitgeschakeld

Update
Door netwerk 1 aan te passen naar alleen 5GHz zag ik direct hogere snelheden ontstaan. Met nog wat rondklooien met de locatie van de AP heb ik nu op de benedenverdieping volledige dekking en overal 350Mbps op 5GHz. Ook op de tweede verdieping haal ik nu tussen de 100 en 300Mbps. Alleen de zolder is nog slecht, maar zoals al eerder gezegd is er een tweede AP onderweg en ga ik die morgen aansluiten.
Het 2,4GHz netwerk blijft slecht presteren - rond de 20Mbps beneden en werkt niet boven. Als ik de oude Zyxel repeater boven aansluit halen we op zolder 400Mbps op de 2,4GHz en op de eerste verdieping ook goed bereik met 250Mbps. Niet al mijn devices zijn blij op een 5GHz netwerk vandaar dat er belang bij is dat de 2,4GHz ook zijn werk goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeKnight
laurens0619 in "U7 Lite presteert veel slechter dan oude Zyxel router - door"laurens0619 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:38:
Mrja dat hoort een beetje bij unifi, soms werkt het out of the box top soms is het tweaken geblazen (Dat maakt het imho ook leuk)
Dat is ook zo. Ben nog niet heel bekend met networking en pas net begonnen aan de opleiding ICT. Als dan ook de familie aan je hoofd loopt te zeuren dat het allemaal niet werkt raak je toch snel gefrustreerd. Vooral omdat je van een 100 euro access point toch verwacht dat het beter presteert (in iedergeval op de beneden verdieping) dan je oude router die een fractie kostte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Die 400 Mbps op 2,4Ghz is normaal niet haalbaar dus iets klopt er denk ik niet aan u verhaal. Want dit is enkel haalbaar onder ideale omstandigheden dus geen muren of tussenvloeren. Ah maar zie dat je toen een zowel op zolder had staan dan kan je daar mss 400Mbps halen maar anders niet.

Maar je bent u AP nu wel op andere positie aan het plaatsen dan hoe je u metingen verteld met de zyxel.

En zet u 2,4Ghz eens op 40Mhz kanaalbreedte.

[ Voor 31% gewijzigd door Dyckie op 01-09-2025 19:05 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Dyckie schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:02:
En zet u 2,4Ghz eens op 40Mhz kanaalbreedte.
Tenzij in een hutje op de hei met 1 AP zou ik dit niet doen want dan heb je direct al overlappende kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:57
Ik heb ook een tijdje zitten knutselen met de u6 lites.
Uiteindelijk heb ik gewoon alles weer terug naar auto gezet want het werd er niet beter op!
Ik heb wel een apart "ssid-iot" met "Enhanced IoT Connectivity" voor alles smarthome.

Behalve:
2.4 GHz -> 20 Mhz, het gaat om bereik.
2.4 GHz -> Transmit power medium, ik heb genoeg ap's.
5 Ghz -> Transmit power max, op auto ging deze steeds naar minimum en dat is te weinig, mogelijk was dit een bug?

Je kunt wel overwegen DFS kanalen toe te staan, daar hebben ze nu fraaie keuze voor "maximum speed" of "conservative" bij wifi onder "Default WiFi Speeds", maar dan moet je even ~15 minuten wachten voordat 5 GHz up komt.
Maar... sommige toestellen willen niet op alle 5 GHz kanalen verbinden.

Plaatsing van de AP's is belangrijk, monteer deze zo hoog mogelijk want dan is kans dat er dingen tussen zitten minimaal. Het liefst wil je "zicht", dus bij mij hangt hij achter het gordijn aan de cv buis. Dan heb je op de eetkamertafel de beste verbinding, minus interferentie. En voor een U6 Lite is dat bij mij 400 Mb.

Uiteindelijk is voor 5 GHz elke vorm van vaste materie tussen het ap en clients een probleem. Hoe hoger de dichtheid hoe minder het doorlaat. Daarom wil je het liefst een hogere dichtheid van accesspoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:37
Je moet je in ieder geval nooit blind staren op maximale snelheden die de fabrikant specificeert,
Dat zijn de theoretische snelheden in een ideale omgeving van alle streams bij elkaar opgesteld.
In de praktijk haal je bijvoorbeeld op de 2,4Ghz band nooit meer dan 100Mbps met een client en in de praktijk lager.

Hogere snelheden haal je alleen op de 5Ghz band maar dat gaat weer ten koste van bereik.
En als je beide banden gebruikt zul je merken dat devices snel overschakelen van de 2,4Ghz band doordat die veel meer signaal sterkte binnenkrijgt.
Zet die 2,4Ghz band gewoon uit of gebruik verschillende SSID's dan blijven devices beter op de 5Ghz band zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ik zou persoonlijk zeggen:

Netwerk 1: (2.4GHz + 5GHz)

Beveiliging: WPA2, WPA3
Band sturing: Enabled
Radio configuratie:

2,4GHz: Kanaal 11, 40MHz breedte, low tot medium zendvermogen
5GHz: Kanaal 36, 80MHz breedte, hoog zendvermogen

Geavanceerde functies (allemaal uitgeschakeld):

BSS Transition: Uit
Snel roamen: Uit
Roaming assistent: Uit

Algemene instellingen:

Land: Nederland
DFS: Uitgebreid 5GHz spectrum uitgeschakeld.

maar goed het loont natuurlijk altijd ff te spelen met de settings om voor jou tot een goeie oplossing te komen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Zou ik persoonlijk nooit doen, zorgt voor tragere roaming en soms haperende verbindingen als de client er niet goed mee overweg kan.

Ook als clients beperkt zijn tot maximaal 20MHz bandbreedte wil je ze eigenlijk niet op je 40MHz (en hoger) 5GHz (en 6GHz) netwerk hebben.

Op de clients zelf kan je vaak aangeven welke band je prefereert, dan is dat hoe dan ook niet nodig en werkt het ook op andere netwerken zonder band steering goed.
MLO wordt hoe dan ook nog weinig ondersteund, de clients die dat wel kunnen hebben daar veel baad bij en gezien je het pér netwerk aan kan zetten zou ik dat op 5GHz en 6GHz juist aanlaten.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 02-09-2025 12:11 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
40 mhz op de 2.4 ghz :X

Ik zou fast roaming en band steering uitlaten en met apart 2.4 en 5ghz netwerk werken.
Zoals je zelf waarschijnlijk al merkte ging je apparaat dus eerder naar de 2.4ghz terwijl er nog "prima" (100mbit) 5ghz signaal was.

Dat is normaal gedrag want de rssi van het 2.4ghz netwerk is dan hoger.

Gewoon lekker 5ghz (+6ghz?) only netwerk van maken voor je moderne apparaten.
2.4 zou ik zoveel mogelijk voor iot achtige apparaten inrichten. niet denken aan snelheid maar vooral compatbiliteit. Daarom bestaan er vaak ook aparte iot settings voor om het zo legacy/compatible mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrangeKnight
Bedankt voor alle reacties en hulp bij het troubleshooten!

We zijn er net achtergekomen wat er mis ging met onze metingen. De AP op zolder draaide op het netwerk "TMNL-02125E-24" wat specifiek een 2,4GHz netwerk zou moeten zijn volgens de naam. Echter kwamen we er net achter dat deze AP op dat netwerk gewoon 5GHz WiFi 6 uitstraalde.
Dit verklaart waarom het leek alsof het 2,4GHz netwerk overal goed presteerde - in werkelijkheid was het 5GHz. De 400Mbps die we haalden op "2,4GHz" was dus eigenlijk 5GHz performance. Beneden hebben we dit helaas nooit gecontroleerd omdat we daar sowieso op het 5GHz netwerk zaten.
Als ik de 2,4GHz + 5GHz combinatie weer aanzet zakt de performance inderdaad terug, dus ik ga alleen 5GHz gebruiken aangezien de U7 Lite geen 6GHz ondersteunt. Zo ver ik nu kan zien lijkt het allemaal gefixt en was het dus een stom foutje haha.

Vanavond komt het tweede AP binnen en kunnen we die gaan gebruiken en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@OrangeKnight
Dat klinkt idd plausibel!

1 tip: netsh wlan show interfaces

Voer dit commando op je windows werkstation in, het geeft je de belangrijkste informatie die je nodig hebt hoe je client verbonden is.

Bijvoorbeeld hoe ik nu verbonden ben:
State : connected
SSID : <SSIDNAAM>
AP BSSID : <AP BSSID>
Band : 5 GHz
Channel : 48
Radio type : 802.11ax
Receive rate (Mbps) : 613
Transmit rate (Mbps) : 544
Signal : 70%
De AP Bssid helpt je te begrjipen met welk AP je verbonden bent (bv boven of beneden).
De receive en transmit rate is de snelheid waarmee die verbonden is. Deze waarde moet je ongeveer / 1.75 doen om op je praktijksnelheid uit te komen.
De band laat zien of je met 2,4 of 5ghz verbonden bent. JE hoeft dus niet meer te gokken ;)
Signal is de signaalsterkte. Uitgedrukt in percentages waar de industrie RSSI gebruikt.
quality = 2 * (dBm + 100) where dBm: [-100 to -50]
dBm = (quality / 2) - 100 where quality: [0 to 100]
Ik ben dus momenteel met een rssi van -65 verbonden. Dit is een redelijk signaal en ook de reden dat ik "slechts" met 613mbit verbonden ben. Loop ik richting mijn AP, dan gaat het signaal en linkrate omhoog

Afbeeldingslocatie: https://www.baeldung.com/wp-content/uploads/sites/4/2024/11/RSSI_dbm.jpg

edit:
als ik iets dichterbij sta dan heb ik 81% signaal met dus -59,5 rssi waarde. Mijn receive rate is van 613 naar 721 gegaan (bruto)

Met unifi is deze informatie denk ik ook wel in de controller te vinden trouwens maar deze methode werkt dus op ieder verbonden wifi netwerk

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 02-09-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

DukeBox schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:09:
[...]

Zou ik persoonlijk nooit doen, zorgt voor tragere roaming en soms haperende verbindingen als de client er niet goed mee overweg kan.

Ook als clients beperkt zijn tot maximaal 20MHz bandbreedte wil je ze eigenlijk niet op je 40MHz (en hoger) 5GHz (en 6GHz) netwerk hebben.

Op de clients zelf kan je vaak aangeven welke band je prefereert, dan is dat hoe dan ook niet nodig en werkt het ook op andere netwerken zonder band steering goed.
draai het hier al jaren met 1 ap zonder issues. moet wel zeggen heb meerdere netwerken gast en Iot met aparte settings vlan etc.. nooit last gehad van haperende verbindingen. maar zoals ik aangeef. het loont natuurlijk ff te zoeken wat voor de ts het beste werkt.

Pagina: 1