Volumeknop Denon DRA-455 zit los

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frekiebrekie
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 03-09 22:47
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Denon DRA-455 receiver. Sinds ik voor het radiosignaal de TV nodig heb wordt er weinig meer ‘ge-received’, maar als versterker doet het 22-jarige oudje nog prima dienst. Eén gebrek: de volumeknop zit los. Ik weet dat die oneindig hoort door te draaien, en hij werkt wel nog gewoon, maar er zit wel erg veel soeling op. Er zal dus iets los zitten of zijn afgebroken. Ik verwachtte een moer of iets dergelijks aan de achterzijde van de knop, en heb de behuizing open geschroefd. Ik kom echter niet verder dan een extra behuizing aan de achterzijde van de knop, en heb geen idee waar of hoe die te openen. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11

Eraser127

Nijkerk

Over het algemeen zitten die knoppen gewoon geperst over de as van de potmeter/encoder, deze zou je met gepaste kracht eraf moeten kunnen trekken. Vaak zit daar dan de potmeter/encoder onder gemonteerd aan het frontje of aan een sub-frame.

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Via Google vind ik meerdere PDF's met zogenaamde schematics echter vanwege nieuws: NCSC waarschuwt voor malvertising via Manualfinder en pdf-bewerkers weet ik niet of het heel verstandig is dat je die klakkeloos download.

Via https://www.soundservice....uct.php?products_id=13275 lijkt het deze pot-meter te zijn; dat is dus een kwestie van (ouderwets) soldeerbout en uurtje huisvlijt? Staat het type/modelnummer van de pot-meter ook op de bestaande geprint; dat is dan een stuk makkelijker zoeken voor je?

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 01-09-2025 15:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:42
De knop zou je eraf kunnen halen/trekken, meestal zit er dan een moertje om de potmeter op het staal te houden, deze kan je met een tang aandraaien. (zou dat bij de Denon ook kunnen?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXgaJzbKR6qOyPKgCLipESbHbXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ishuq0KIujENjf8rwqpfjU33.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 01-09-2025 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frekiebrekie
Ah dus wat ik dacht aan de achterzijde van het front aan te treffen zit mogelijk gewoon aan de voorzijde. Ik ga eens met beleid aan de knop trekken…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frekiebrekie
Met beleid aan de knop getrokken. Moer aangedraaid. Soms is het heel simpel allemaal. Dank…!
Pagina: 1