Beste mede-klussers,
Ik ga het dak van mijn halfsteense schuur (4,0 × 3,5 m) gebouwd in 1991 vernieuwen.
Huidige situatie: koud dak met houten balklaag, dakbeschot en bitumen. De balkkoppen steken iets hoger dan de muurkop (zie ook afbeelding), waardoor er nu een kier zit waar buitenlucht onder het dakbeschot de schuur in kan — funest voor isolatie.
Mijn plan:
- Rotte delen van het dakbeschot vervangen
- Miofol 125S damprem over het hele dakvlak
- PIR-isolatie 100 mm bovenop het beschot, naden purschuimen. Vastgezet met 120 mm dakschroeven + drukverdeelplaatjes
- Stadsuitloop 45 graden
- EPDM 1,2 mm in één stuk verlijmd: watergedragen lijm op vlak, contactlijm voor randen/opstanden.
- Boeiboord + zinken klik deklijst
Mijn vragen:
- Hoe kan ik de kier tussen dakbeschot en muur het beste opvullen? Het hoeft qua isolatie niet beter te zijn dan de halfsteens muur of enkelglas, maar de wind naar binnen voelen waaien is een ander uiterste.
- Wat voor opstand is een goede oplossing? Hier hoeft ook geen gouden randje, waterdichtheid en beperkte ervaring met dakwerken zijn hier maatgevend. De oplossingen waar ik op uit kwam zijn:* Boeideel vooraf monteren en hier een PIR mastiekschroot (zoals op afbeelding) tegenaan plaatsen (nadeel: boeideel slecht te demonteren)
- Voor de boeidelen: beter kunststof, uniprime of multiplex (gegrond + aflak)?
Ik ga het dak van mijn halfsteense schuur (4,0 × 3,5 m) gebouwd in 1991 vernieuwen.
Huidige situatie: koud dak met houten balklaag, dakbeschot en bitumen. De balkkoppen steken iets hoger dan de muurkop (zie ook afbeelding), waardoor er nu een kier zit waar buitenlucht onder het dakbeschot de schuur in kan — funest voor isolatie.
Mijn plan:
- Rotte delen van het dakbeschot vervangen
- Miofol 125S damprem over het hele dakvlak
- PIR-isolatie 100 mm bovenop het beschot, naden purschuimen. Vastgezet met 120 mm dakschroeven + drukverdeelplaatjes
- Stadsuitloop 45 graden
- EPDM 1,2 mm in één stuk verlijmd: watergedragen lijm op vlak, contactlijm voor randen/opstanden.
- Boeiboord + zinken klik deklijst
Mijn vragen:
- Hoe kan ik de kier tussen dakbeschot en muur het beste opvullen? Het hoeft qua isolatie niet beter te zijn dan de halfsteens muur of enkelglas, maar de wind naar binnen voelen waaien is een ander uiterste.
- Wat voor opstand is een goede oplossing? Hier hoeft ook geen gouden randje, waterdichtheid en beperkte ervaring met dakwerken zijn hier maatgevend. De oplossingen waar ik op uit kwam zijn:
* Boeideel vooraf monteren en hier een PIR mastiekschroot (zoals op afbeelding) tegenaan plaatsen (nadeel: boeideel slecht te demonteren)
* Houten mastiekklos gewoon op de buitenrand van de PIR monteren en vervolgens het EPDM overheen plaatsen. Boeideel is dan de laatste actie incl. deklijst
* Een verticale opstand op de buitenrand monteren en hier de mastiekhoek tegenaan (hier heb ik het minste mee omdat ik nog geen beeld heb hoe / waar deze gemonteerd zit)
* Alleen een verticale opstand zonder mastiekhoek (EPDM kan een haakse hoek wel aan)
- Voor de boeidelen: beter kunststof, uniprime of multiplex (gegrond + aflak)?/f/image/07iUK31DpgnUKyXCJgLo2Em3.png?f=fotoalbum_large)
https://www.youtube.com/watch?v=HagLHuLUNLw