Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoi,

Ik heb een Canon 850D camera die op zich helemaal prima werkt, behalve het mode selector wieltje. Ik kan draaien aan het wieltje, maar hij selecteert enkel nog TV,AUTO, en SCN. Ik kan bijvoorbeeld geen manual meer selecteren. Die slaat hij over of reageert niet.

Ik kan de camera insturen naar Canon, maar dat is best prijzig.
Ik kan hem zelf open schroeven en schoonmaken, maar dat ziet er niet eenvoudig uit.

Ik zou ook geholpen zijn als ik de camera op welke andere manier dan ook in M mode krijg. Al zou hij voor eeuwig in M staan, dat is helemaal prima.

De camera is ouder, dus ik probeer hem werkend te houden zonder te veel kosten te maken. Als iemand een idee heeft dan hoor ik het graag. Als er bijvoorbeeld een USB Accesoire is waarmee je deze instellingen ook kunt maken dan koop ik liever die dan dat ik de camera laat reageren.

Ik kan alleen geen enkele andere mogelijkheid vinden om de Modus anders in te stellen dan met het wieltje.

Iemand een Tip?

Dankjewel.

FreeReef.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Die andere methode is er volgens mij ook niet echt. Nou is het wel zo dat je bij sommige Canon DSLRs de software kan hacken met Magic Lantern: https://www.magiclantern.fm/ maar of dat een oplossing biedt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Archer_VC10 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:52:
Die andere methode is er volgens mij ook niet echt. Nou is het wel zo dat je bij sommige Canon DSLRs de software kan hacken met Magic Lantern: https://www.magiclantern.fm/ maar of dat een oplossing biedt durf ik niet te zeggen.
Dank voor de tip, ga ik zeker kijken.

Ik lees ook nog dat er batterij grips zijn die deze selector zou hebben. Ik ben aan het zoeken welke dat dan is. Ik lees verhalen van mensen die dat gebruiken en dat werkt dan wel.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
:)

Ik heb getweakerd!

Halve dag fora af lopen struinen, een paar mensen met hetzelfde probleem..
De een stuurt hem in en de ander schrijft hem af.

Ergens in een post schreef iemand dat hij dit wel eens had gehad met een andere knop en er gewoon wat alcohol over had gegoten.

Dus gezien ik reparatie het niet waard vind, en de camera toch eigenlijk net niet meer goed kon gebruiken... ook maar wat Alcohol rond de knop gespoten en een keer of 100 gedraaid.

En hoppa! Hij doet het weer :) . Het zal niet eeuwig zijn, maar voor dit geval meer dan prima zo!

Wat zoektermhulp voor de volgende

Canon
Selector
Wheel
Mode
Dial
Main
Control
M TV AV P
not working

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:38
World Citizen schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:16:
:)

Ik heb getweakerd!

Halve dag fora af lopen struinen, een paar mensen met hetzelfde probleem..
De een stuurt hem in en de ander schrijft hem af.

Ergens in een post schreef iemand dat hij dit wel eens had gehad met een andere knop en er gewoon wat alcohol over had gegoten.

Dus gezien ik reparatie het niet waard vind, en de camera toch eigenlijk net niet meer goed kon gebruiken... ook maar wat Alcohol rond de knop gespoten en een keer of 100 gedraaid.

En hoppa! Hij doet het weer :) . Het zal niet eeuwig zijn, maar voor dit geval meer dan prima zo!

Wat zoektermhulp voor de volgende

Canon
Selector
Wheel
Mode
Dial
Main
Control
M TV AV P
not working
Dan zal er toch wat zand/stof ofzo zijn ingekomen denk ik. Super mooi dat het werkt! Isopropyl alcohol to the rescue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:49

SomerenV

It's something!

Alcohol to the rescue! Op die manier al meer dan eens plakkende wieltjes of knopjes gerepareerd na een festivalletje (lees: bier/drank over de camera heen).

Wat je overigens ook nog had kunnen doen is de EOS Utility op de PC gebruiken. Daarmee kun je je camera remote bedienen en dus ook instellingen aanpassen. Ik durf alleen niet te zeggen of je daarmee ook de Mode kunt veranderen, daarvoor is het voor mij te lang geleden.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik heb ooit met cola de mode selector van mijn Nikon D70s vastgeplakt, maar dat heb ik lekker bij Nikon Servicepunt laten oplossen. Op de gok alcohol er tussen gooien kan werken (mooi dat dit bij jou is gelukt) maar je weet niet waar het verder terecht komt binnen in de camera, dus het is wel een risico. Ten tijde van mijn ongelukje was de body nog maar een paar jaar oud, dat is bij jou natuurlijk niet helemaal hetzelfde.
Pagina: 1