Installatie VDSL: telefoonkabel of CAT5e/6 met RJ11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerkar
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 03-09 16:34
Hallo

Voor het installeren van internet in mijn woning, moet er een telefoonkabel gelegd worden tussen het VDSL aansluitpunt vanvoor in de woning en de modem die in de technische ruimte zit. Probleem is dat de afstand qua kabellengte 30-40m zal zijn, via een bestaande PVC buis die boven het plafond verwerkt zit, met heel veel andere kabels in de buurt (vermoedelijk ook enkele stroomkabels).

Ik heb een beetje schrik of het wel verstandig is om een telefoonkabel te leggen over een afstand van 30-40m (vermits ik online terugvind dat de afstand een rol speelt naar snelheid van het internet toe) in de buurt van mogelijke stroomkabels die interferentie zouden kunnen geven.

Ik had het idee om in de plaats van een telefoonkabel een CAT5e of CAT6 kabel te leggen, gezien deze minder interferentie zouden ondervinden van aanwezigheid stroomkabels en minder problemen hebben met de afstand van 30-40m. En dan bovenop deze CAT5e of CAT6 kabel aan beide kanten een RJ11 connector te zetten (ik vermoed dat ik stugge/solide kabels nodig heb ipv flexibele gezien het over een rechtstreekse aansluiting van het VDSL punt met de modem gaat?). Plus als er over enkele jaren toch fiber zou komen, dan kan ik de bestaande kabel hergebruiken (RJ11 eraf, juiste kabels verbinden met RJ45) ipv na nu een telefoonkabel met veel moeite te leggen het nog eens opnieuw te moeten doen voor een andere kabel.

Is dit een slim idee? Helaas is het verplaatsen van de modem niet mogelijk gezien het alarmsysteem en de andere verbindingen met de modem allemaal in de technische ruimte staan.
Of moet ik het gewoon simpel houden en een telefoonkabel leggen (hoe los ik mogelijke interferentie dan op, of maak ik me zorgen over niets)?

Alvast bedankt voor jullie input!

Beste antwoord (via Tweakerkar op 03-09-2025 13:54)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:13
Een telefoonkabel is ook gewoon twisted pair en gezien de lage frequenties van een VDSL signaal voegt een netwerkkabel niets toe.

Of het lekker gaat werken is afhankelijk van wat je provider kwalitatief voor signaal aanlevert, wat weer afhankelijk is hoe ver je van een wijkkast afzit.
Formeel moet je een modem met maximaal 2m kabel aansluiten.

Dat zou in jouw geval er op neer zou komen dat je het modem bij het AOP punt moet zetten en een netwerkabel naar de technische ruimte moet trekken.
Ik neem niet aan dat die overige functionaliteiten iets met het VDSL signaal doen dus dat zou geen reden zijn om het modem daar te willen plaatsen.
Als je iets met het gewone telefoon signaal wil doen gebruik je daar gewoon de bestaande telefoon kabel voor, die je dan ook laat zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 01-09-2025 16:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-10 10:55
Is het niet veel slimmer een goede UTP te trekken, om vervolgens bij het aansluitpunt een modem te plaatsen, de UTP gebruiken om naar de technische ruimte te gaan en vanaf daar een router + het netwerk op te bouwen? Want extra lengte bij VDSL/ADSL leidt tot significante snelheidsverliezen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Een telefoonkabel is ook gewoon twisted pair en gezien de lage frequenties van een VDSL signaal voegt een netwerkkabel niets toe.

Of het lekker gaat werken is afhankelijk van wat je provider kwalitatief voor signaal aanlevert, wat weer afhankelijk is hoe ver je van een wijkkast afzit.

Dat zou in jouw geval er op neer zou komen dat je het modem bij het AOP punt moet zetten en een netwerkabel naar de technische ruimte moet trekken.
Ik neem niet aan dat die overige functionaliteiten iets met het VDSL signaal doen dus dat zou geen reden zijn om het modem daar te willen plaatsen.
Als je iets met het gewone telefoon signaal wil doen gebruik je daar gewoon de bestaande telefoon kabel voor, die je dan ook laat zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 01-09-2025 16:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:54

nelizmastr

Goed wies kapot

DSL en Coax willen beide zo dicht mogelijk bij de ISRA/AOP zitten dus zelf die aansluiting verlengen naar een andere plek is een slecht idee. Een paar meter is al te veel voor veel providers om het nog te willen ondersteunen.

Leg die UTP kabel naar je technische ruimte, maar dan gewoon met rj45 van je dsl modem bij de ISRA vanuit een LAN poort. Als je doel was het in een andere router te prikken kun je ook een dsl bridge modem zoals een Zyxel 4005 nemen, dan bouw je je verbinding (en ppp sessie) transparant vanaf je eigen router op zonder dat-ie dsl moet kunnen praten.

uitvoering: ZyXEL VMG4005-B50A - VDSL2 17a Bonding and 35b Single Line Bridge...

Zo hebben we het ook zakelijk bij klanten draaien met al jaren stabiliteit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 16:17
Tweakerkar schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:16:
Hallo

Voor het installeren van internet in mijn woning, moet er een telefoonkabel gelegd worden tussen het VDSL aansluitpunt vanvoor in de woning en de modem die in de technische ruimte zit. Probleem is dat de afstand qua kabellengte 30-40m zal zijn, via een bestaande PVC buis die boven het plafond verwerkt zit, met heel veel andere kabels in de buurt (vermoedelijk ook enkele stroomkabels).
Dat mag eigenlijk helemaal niet. Je hebt grofweg twee opties;

1) het modem binnen 2 meter van het aansluitpunt plaatsen
2) je aansluitpunt laten verplaatsen (eigen bijdrage, iig 500 euro)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-10 17:31
Niet om verwarring te zaaien, maar ik woonde ooit in een huurwoning en had een vDSL aansluiting.
Aansluitpunt zat in de meterkast beneden gelijkvloers en de (zeer lange) telefoonkabel liep letterlijk naar de andere kant van de woning omhoog naar een slaapkamer waar het modem stond.
Ik had een geweldig stabiele verbinding, lage pingtijden en nooit uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerkar
deamosreapos schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:18:
Is het niet veel slimmer een goede UTP te trekken, om vervolgens bij het aansluitpunt een modem te plaatsen, de UTP gebruiken om naar de technische ruimte te gaan en vanaf daar een router + het netwerk op te bouwen? Want extra lengte bij VDSL/ADSL leidt tot significante snelheidsverliezen.
Dus modem verplaatsen naar aansluitpunt en vandaaruit CAT5 of 6 kabel naar technische ruimte naar de switch die zich daar bevindt? De provider biedt 100Mbps downloadsnelheid aan via VDSL -> CAT6 is overkill dan? Of net beter om het future-proof te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerkar
Ben(V) schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:27:

Dat zou in jouw geval er op neer zou komen dat je het modem bij het RSA punt moet zetten en een netwerkabel naar de technische ruimte moet trekken.
Thanks, modem verhuizen is dus duidelijk toch de betere keuze.
Ik heb de mogelijkheid om ze in een kast weg te werken op 5m van het aansluitpunt (wat niet 2m is, maar toch beter dan helemaal naar de technische ruimte), dus van daaruit zal ik de verbinding dan maken van de modem naar de technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerkar
nelizmastr schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:25:
DSL en Coax willen beide zo dicht mogelijk bij de ISRA/AOP zitten dus zelf die aansluiting verlengen naar een andere plek is een slecht idee. Een paar meter is al te veel voor veel providers om het nog te willen ondersteunen.

Leg die UTP kabel naar je technische ruimte, maar dan gewoon met rj45 van je dsl modem bij de ISRA vanuit een LAN poort. Als je doel was het in een andere router te prikken kun je ook een dsl bridge modem zoals een Zyxel 4005 nemen, dan bouw je je verbinding (en ppp sessie) transparant vanaf je eigen router op zonder dat-ie dsl moet kunnen praten.

uitvoering: ZyXEL VMG4005-B50A - VDSL2 17a Bonding and 35b Single Line Bridge...

Zo hebben we het ook zakelijk bij klanten draaien met al jaren stabiliteit.
Het doel was inderdaad om deze met een Ubiquiti Unifi switch te verbinden in de technische ruimte, waar onder andere alarm en dergelijke ook naartoe verbinden via UTP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je een kabel trekt altijd cat 6 u/utp nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerkar
EverLast2002 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:35:
Niet om verwarring te zaaien, maar ik woonde ooit in een huurwoning en had een vDSL aansluiting.
Aansluitpunt zat in de meterkast beneden gelijkvloers en de (zeer lange) telefoonkabel liep letterlijk naar de andere kant van de woning omhoog naar een slaapkamer waar het modem stond.
Ik had een geweldig stabiele verbinding, lage pingtijden en nooit uitval.
Leuk om te horen dat het dus wel mogelijk kan zijn! Maar ik vrees in mijn situatie met de bochten die de PVC buis maakt en de stroomkabels in de buurt dat de kans op verminderde kwaliteit te reëel is om er niet op in te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@EverLast2002
Leuk dat je graag verwarring zaait.

Dit is zo'n opmerking als van "Mijn Opa is 90 geworden en rookte 4 pakjes sigaretten per dag, dus roken kan onmogelijk ongezond zijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Ben(V) schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:51:
@EverLast2002

Dit is zo'n opmerking als van "Mijn Opa is 90 geworden en rookte 4 pakjes sigaretten per dag, dus roken kan onmogelijk ongezond zijn".
Klassieke n=1 (ofwel n=geen dus) ja.

De provider zegt dat 't niet mag en daar hebben ze valide redenen voor. Het is een beetje als de Duitse Autobahn. Als je wil mag je 300, maar als je een ongeluk veroorzaakt ben je nog steeds minimaal 50% schuldig en veelal onverzekerd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-10 10:55
Tweakerkar schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:36:
[...]

Dus modem verplaatsen naar aansluitpunt en vandaaruit CAT5 of 6 kabel naar technische ruimte naar de switch die zich daar bevindt? De provider biedt 100Mbps downloadsnelheid aan via VDSL -> CAT6 is overkill dan? Of net beter om het future-proof te maken?
Cat6a zou beter zijn. Maar (nu krijg ik natuurlijk wel hooivorken achter me aan) als het modem puur modem is, kun je een goede full copper cat5e pakken. In principe heb je daarmee een bandbreedte van 1000 mbit. Cat6 ondersteund in principe 10gbit mits kort. Maar dan de vraag wat komt er op de lijn? Is het puur en alleen vdsl en is glas de komende 10 jaar uitgesloten betwijfel ik of je die upgrade nodig hebt. Uiteraard is het goedkoper om in 1* duurdere draden te trekken dan eerst een goedkope en later alsnog een duurdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ben(V) schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:51:
@EverLast2002

Ik zou liever zeggen dat die opa van 90 jaar een uitzondering op de regel was,
in plaats van te stellen dat roken gezond is.
Klein verschil in opvatting.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
@nelizmastr
"veelal onverzekerd"

ik denk dat je bedoelt "de verzekering dekt de door jou gemaakte schade niet".

[ Voor 7% gewijzigd door EverLast2002 op 01-09-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Trek die netwerk kabel maakt echt niet uit in huis welke zolang het kwaliteit is en minimaal cat 5. Dan kan je kijken wat werkt. Interferentie van stroomkabels is juist met de twist voorkomen, dus daar hoef je thuis zeker niet bang voor te zijn. Zijn ze in het bedrijfsleven ook niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je kan trek 2 netwerk kabels, je weet maar nooit ;)

Mijn vdsl2 modem stond in de kelder, deze heb ik zelf verzet naar een andere plaats dat minder vochtig is en logischer is om de rest van mijn netwerk apparatuur te stallen. Ik heb ongeveer 10 a 20m straat kabel tussen uit gehaald, de verbinding is nog altijd even goed zoals het was, maar misschien als ze ooit (haaaa grapjas) hogere snelheden op vdsl2 aanbieden heb ik wrs kans dat het mogelijk is.

[ Voor 78% gewijzigd door Damic op 01-09-2025 21:08 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Tweakerkar schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:36:
[...]

Je geeft zelf aan dat je interferentie van stroomkabels verwacht. In dat geval kies je voor FTP of S/FTP. Los van bandbreedte, wat je eigenlijk altijd wel gaat halen, heb je namelijk ook nog te maken met jitter. Als je toch een kabel gaat trekken kun je net zo goed een goede gebruiken, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakerkar
sdk1985 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:30:
[...]

Je geeft zelf aan dat je interferentie van stroomkabels verwacht. In dat geval kies je voor FTP of S/FTP. Los van bandbreedte, wat je eigenlijk altijd wel gaat halen, heb je namelijk ook nog te maken met jitter. Als je toch een kabel gaat trekken kun je net zo goed een goede gebruiken, toch?
Dus modem verzetten naar zo dicht als mogelijk tegen ISRA (in mijn geval op 5m ervan), en vandaar CAT6 S/FTP door de PVC buis naar de technische ruimte om te verbinden met de switch, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Stroomkabels heb je echt geen last van daar zorgt de twist in de kabel voor.
Afgeschermde kabel is altijd af te raden, is nergens goed voor en kan alleen maar problemen geven als je ze verkeerd aansluit door aardlussen en/of common mode spanningen.

Zoals ik al eerder aangaf, altijd CAT 6 U/UTP gebruiken volledig koper(CU), awg23 of awg24, stugge aders en afmonteren op lsa (wcd, keystone of patchpanel) nooit RJ45'a aanknijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerkar
Ben(V) schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:19:
Afgeschermde kabel is altijd af te raden, is nergens goed voor en kan alleen maar problemen geven als je ze verkeerd aansluit door aardlussen en/of common mode spanningen.

Zoals ik al eerder aangaf, altijd CAT 6 U/UTP gebruiken volledig koper(CU), awg23 of awg24, stugge aders en afmonteren op lsa (wcd, keystone of patchpanel) nooit RJ45'a aanknijpen.
Bedankt voor alle info die je al hebt gegeven!
Als ik je goed begrijp, dan raad je aan om een normale ronde telefoonkabel te trekken vanaf wandcontactdoos DSL proximus tot 5m verder in een kast waar ik de modem zet (dus deze verplaats ik van technische ruimte naar deze kast). In deze kast monteer ik een wandcontactdoos, alsook in de technische ruimte. Ik trek een CAT 6 U/UTP, volledig koper(CU), awg23 of awg24, stugge aders door mijn PVC buis en monteer deze met LSA af op de eerder genoemde wandcontactdozen. Ik verbind zowel mijn switch in de technische ruimte als mijn modem in de kast met eveneens een CAT 6U/UTP via RJ45 met deze wandcontactdozen. Klopt dit? Ik zie namelijk op mijn modem en mijn switch enkel mogelijkheid om via RJ45 te verbinden. Als ik de bal volledig missla, mijn excuses alvast, ik heb geen ervaring met LSA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Helemaal goed.

Hier een uitleg hoe je lsa aansluit:
https://www.utp-kabel.nl/...ik-een-in-opbouwdoos.html
Persoonlijk houd ik niet zo van de daar genoemde dogger tools en gebruik zelf zo iets simpel
https://netwerkkabel.eu/p...ereedschap-voor-keystones

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Ben(V) schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:19:

Wat heeft het voor zin om misinformatie te plaatsen om je punt te maken?

Twisted pairs gaat over crosstalk in de kabel zelf en bied geen enkele bescherming tegen externe EMI. Dat is nu precies de reden dat ze bij FTP kabels een laagje aluminium in de mantel verwerken en bij S/FTP zelfs per twisted pair de boel met aluminium omwikkelen.

Ga je parallel aan stroom lopen dan is de kans op interferentie reëel, dus kies je een kabel met shielding. Niks vreemds of ingewikkelds aan.

Maak je je druk om potentiaalverschillen dan je een (S)/FTP kabel simpelweg aan één kant aarden zodat je geen potentiaalverschillen over 40 meter krijgt. Niet heel ingewikkeld, dat betekent dat je aan één kant de mantel wegknipt ipv om de kabel wikkelt. Alles behalve spannend. Alsnog niet persé meteen aan te raden want dit ligt allemaal veel genuanceerder. In de basis zijn de meeste switches en modems intern niet geaard aangesloten en hebben intern ook geen aarding naar de metalen delen van de netwerkpoorten. Dus wat je uiteindelijk bereikt is dat je het S/FTP kabel zélf aard via bijvoorbeeld een aangesloten computer op hetzelfde potentiaal als alle andere op aarde aangesloten apparaten. Mocht er iets van spanning opbouwen dan ben je die via deze route weer kwijt. Hoe dan ook ik vind het altijd bijzonder wanneer iemand zich niet druk maakt om EMI van stroomkabels (en bijvoorbeeld digitenne, daar heeft coax tv erg veel last van), maar wel om potentiaalverschillen tussen 2 apparaten, maar dat zal wel aan mij liggen :X .

In deze specifieke zaak komt het nu niet zo krap omdat we over VDSL praten en VDSL nooit hoge bandbreedtes zal halen. Die techniek is uit ontwikkelt. Problemen met bijvoorbeeld ANEXT ( Alien Crosstalk tussen meerdere kabels) ga je pas krijgen bij 5Gbps wanneer je een paar kabels bij elkaar termineert in hetzelfde patch panel/wcd. Pas bij glasvezel dus.

Dat gezegd hebbende is er wat mij betreft geen enkele rationele reden om UTP te gaan adviseren in een situatie waarbij je langs stroomkabels gaat. Daar is letterlijk een standaard op gespecificeerd. Sterker nog vanaf CAT7 wordt alles S/FTP. Het prijsverschil tussen U/UTP en F/UTP is überhaupt nihil; voor 19,95 heb je al 50 meter CAT 6 F/UTP met stugge kern. Vervolgens is S/FTP niet persé duurder maar dat gaat vaak per 100 meter (44,95). Dus voor de kosten hoef je het niet te laten.

Eind van de rit zal voor de TS in de praktijk hoogst waarschijnlijk zowel UTP als FTP als S/FTP een werkbare verbinding opleveren. Het komt wel voor dat je met UTP packet loss en/of hogere jidder ervaart, maar dat is zeker niet vooraf gegarandeerd. Hangt ook een beetje vanaf hoeveel stroom er over die kabels gaat, is het een lamp van 40W of een frituurpan van 3800W. Problemen met (half)zwevende kabels die niet goed geaard zijn heb ik nog nooit een praktijkvoorbeeld voorbij van zien komen. De vraag is altijd wil je risico op gedoe lopen gegeven de inspanning die het kost om een kabel te trekken.

[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 02-09-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Over misinformatie gesproken.

Een netwerk poort heeft vier gebalanceerde lijnen van ieder twee aders.
Als die twee aders getwist zijn dan zal elke externe storing precies gelijk op beide aders geïnduceerd worden maar tegengesteld van elkaar wat elkaar dus effectief opheft, dat is dus de van buiten geïnduceerde EMI.
Hoe goed dat werkt is afhankelijk van o.a. hoe strak de winding van die twist is en hoe hoe zorgvuldig die twist gemaakt is.
Daar zit het o.a. het verschil in van de CAT specificaties.

En crosstalk gaat over de overspraak tussen de verschillende aderparen of tussen verschillende kabels en niet over een enkel aderpaar.
Afscherming is alleen zinvol bij de hogere snelheden (10Gbps) wanneer meerdere kabels bij elkaar liggen en ze elkaar kunnen gaan beïnvloeden via de zogenaamde "Alien Next" storing en dat gaat enkel op voor netwerkkabels onderling en zeker niet over de 50Hz van het spanningsnet.
Voor thuis situatie dus volkomen overbodig.

Dus wat jij schrijf is weer eens een gevalletje "klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:28
Twisted pair is idd voldoende om storingen in binnenhuisbekabeling te voorkomen. Shield heb je alleen nodig op hele hoge snelheden, bij meerdere kabels in een bundel of wanneer die kabels in een omgeving met zware elektromagnetische storingen liggen. Een stroomkabel in een woonhuis is dat niet. Dan heb je het over een fabriekshal met zware inductieve lasten zoals motoren en spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ben(V) schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:37:
Over misinformatie gesproken.

Een netwerk poort heeft vier gebalanceerde lijnen van ieder twee aders.
Als die twee aders getwist zijn dan zal elke externe storing precies gelijk op beide aders geïnduceerd worden maar tegengesteld van elkaar wat elkaar dus effectief opheft, dat is dus de van buiten geïnduceerde EMI.
Hoe goed dat werkt is afhankelijk van o.a. hoe strak de winding van die twist is en hoe hoe zorgvuldig die twist gemaakt is.
Daar zit het o.a. het verschil in van de CAT specificaties.

En crosstalk gaat over de overspraak tussen de verschillende aderparen of tussen verschillende kabels en niet over een enkel aderpaar.
Twisted pair helpt vooral tegen interne overspraak en ideale common-mode ruis. In de praktijk is een kabel/connector nooit perfect symmetrisch, waardoor externe velden (van o.a. 230V/krachtstroom) deels worden omgezet naar differentiële ruis. Dat filter je niet weg met alleen twist. Cat-specificaties gaan dan ook niet alleen over de twist, maar vooral over balance-parameters (TCL/LCL) om die imperfecties te begrenzen. Simpel gezegd hoe hoger de CAT des te beter een kabel differential naar common mode conversie kan weerstaan en dus externe ruis en emi kan onderdrukken. Vanaf cat7 bestaat er uberhaupt geen UTP meer, alles is geshield. Maar volgens mij wordt dat veel te technisch voor de context van dit topic...

Advies bij stroomkabels is afstand houden of shielden. Liefst kruisen onder 90 graden.

Overigens levert KPN tegenwoordig 4 Gbps en het lijkt er niet op dat dit het eindpunt is.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 02-09-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Herhalen maakt iets nog niet correct.
Cat 6 netwerkkabel ondervind echt geen enkele storing van 50Hz netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ben(V) schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:41:
Herhalen maakt iets nog niet correct.
Hier zijn we het over eens.
Cat 6 netwerkkabel ondervind echt geen enkele storing van 50Hz netspanning.
Want een huishouden heeft perfect 50 Hz en gebruikt geen schakelende voedingen, dimmers etc? Kom op zeg. Er is letterlijk een industriestandaard op gespecificeerd. TIA zijn in 2009 met F/UTP gekomen om tegen EMI én RFI te schermen. We leven niet meer in 2009, we leven in 2025 en Henk en Ingrid kunnen multi Gbps afnemen. De tijd gaat door en de bandbreedte gaat zoals altijd steeds verder omhoog. Over 10 jaar is er überhaupt geen VDSL meer in Nederland en zitten we vermoedelijk op 25G-PON of 50G-PON (25 wordt mogelijk overgeslagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:28
sdk1985 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:59:
[...]

Hier zijn we het over eens.

[...]

Want een huishouden heeft perfect 50 Hz en gebruikt geen schakelende voedingen, dimmers etc? Kom op zeg. Er is letterlijk een industriestandaard op gespecificeerd. TIA zijn in 2009 met F/UTP gekomen om tegen EMI én RFI te schermen. We leven niet meer in 2009, we leven in 2025 en Henk en Ingrid kunnen multi Gbps afnemen. De tijd gaat door en de bandbreedte gaat zoals altijd steeds verder omhoog. Over 10 jaar is er überhaupt geen VDSL meer in Nederland en zitten we vermoedelijk op 25G-PON of 50G-PON (25 wordt mogelijk overgeslagen).
Ooit van PFC gehoord?

Meest vervuilend op het net zijn LED lampen. Echter zit daar geen groot vermogen achter, dus de overspraak op een ethernetkabel zonder shield die toevallig in de buurt ligt is nihil.

CAT6 U/UTP is gespecificeerd op 10Gbit over 30 meter. Wil je langere kabels dan 30m moet je idd over op CAT6A en de meeste kabel die je met die specs koopt is met shield.

Ik zie >10Gbit niet gebeuren over koper bekabeling in een thuissituatie. Ik zie de thuisgebruiker het niet correct installeren en daarnaast vreet dat zoveel stroom dat je je moet afvragen of je dat nog over koper wilt doen.

Hoogste wat ik op dit moment langs zie komen op de poorten van provider modems of routers is 2,5Gbit. Een standaard die onder andere door Intel is opgezet om bestaande CAT5E kabel te gebruiken voor het verbinden van >1Gbit accesspoints.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zullen we deze discussie even laten voor wat die is? De TS is daar namelijk echt totaal niet mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerkar
Bedankt voor de reacties iedereen! Ik zal de modem verplaatsen en vandaaruit de juiste kabels (met wandcontactdozen tussen) gebruiken tot in de technische ruimte.
Pagina: 1